Kan man miste sit truckkort ?
Fra : T.R.

Dato : 17-08-09 11:20

Hej

Jeg har et par spørgsmål angående truckkort.
1. Hvis man mister sit fx kat. A eller B kørekort, mister man så også
sit truckkort ?
2. Kan man på andre måder miste sit truckkort ? Fx. hvis man er skyld
i et uheld med personskade ?

Mvh

Thomas

Fra : jonna Andreasen

Dato : 17-08-09 12:28

On 17 Aug., 19:19, "T.R." <tho...@gmail.com> wrote:
> [...]
> sit truckkort ?
> 2. Kan man på andre måder miste sit truckkort ? Fx. hvis man er skyld

ja
jonna

Fra : Andersen [3650]

Dato : 17-08-09 20:42

jonna Andreasen tastede følgende:

> ja
> jonna

Og hvad er det så du svarer ja til???
Et truckkort er et certifikat og det tror jeg bestemt ikke ryger
ved samme lejlighed som alm kørekort, men ser gerne en § der
modsiger mig (eller giver mig ret).

Andersen [3650]

andersen snabela nospam prik danmark

Fra : Brian Svendsen

Dato : 17-08-09 20:59

"Andersen [3650]" <FJERNandersen@FJERNnospam.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> Et truckkort er et certifikat og det tror jeg bestemt ikke ryger
> ved samme lejlighed som alm kørekort, men ser gerne en § der

Kan heller ikke henvise til nogle §..
Men man må ikke benytte truck uden kørekort til f.eks. traktor/bil.
Så hvis man mister sit kørekort til bilen, må man ikke benytte truck,,
Men man har stadig sit certifikat. Det er bare ubrugeligt

/Brian

Fra : Niels Bengaard

Dato : 17-08-09 21:37

> [...]
> Så hvis man mister sit kørekort til bilen, må man ikke benytte truck,,
> Men man har stadig sit certifikat. Det er bare ubrugeligt

Du må godt køre truck uden kørekort og du kan tage truckkort uden at have
kørekort.
Du må så benytte trucken hvor færdselsloven ikke gælder. For at tage
truckkort uden at have kørekort skal du finde en skole der tilbyder dette,
dvs. som har et område man kører på som ikke er omfattet af færdselsloven og
det er der ikke mange der har.

Mvh Niels

Fra : Martin Bak

Dato : 17-08-09 23:09

"Niels Bengaard" <bengaard@FJERNDETTE850r.dk> skrev i en meddelelse

> Du må godt køre truck uden kørekort og du kan tage truckkort uden at have
> kørekort.
> Du må så benytte trucken hvor færdselsloven ikke gælder.
Det er i praksis ingen steder. Ikke steder hvor man har brug for en truck,
ihvertfald.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : N_B_DK

Dato : 18-08-09 00:54

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> wrote in message

> Det er i praksis ingen steder. Ikke steder hvor man har brug for en
> truck, ihvertfald.

Gælder færdselsloven i en lagerhal?

--
MVH. N_B_DK

HP MSA20 kabinet købes.
http://www.sharenator.com/This_is_an_idot_of_a_year/

Fra : Jubii

Dato : 18-08-09 00:59

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i meddelelsen
> Det er i praksis ingen steder. Ikke steder hvor man har brug for en
> truck, ihvertfald.

Og i en fabrikshal?

Fra : Morten

Dato : 18-08-09 09:24

> Og i en fabrikshal?

Ej heller i Netto. Husker en sag for nogle år siden med en kvinde som valgte
at handle "drive-in" i Netto på sin knallert.
Hun blev sigtet for forstyrrelse af offentlig ro og orden eller noget i den
stil. Færdselsloven blev hun derimod ikke sigtet efter, for som politiet
udtalte - og jeg citerer - "Færdselsloven gælder ikke i Netto".

Mvh
Morten

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 18-08-09 09:40

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> wrote in

> Det er i praksis ingen steder. Ikke steder hvor man har brug for en
> truck, ihvertfald.

Det er i praksis meget få steder.

Selv en lukket fabrikshal (jubii) eller et lager (N_B_DK) kan være
omfattet af færdselsloven. Som en tommelfingerregel gælder færdselsloven
"der hvor postbuddet kan komme", men det er alene den lokale politimester
der afgører hvor FL ikke gælder.

Et truckcertifikat er underlagt Arbejdsmiljøloven, og kan derfor kun
inddrages af Arbejdstilsynet.

Hvis et truckcertifikat skal gælde hvor FL gælder, skal man minimum have
et traktorkørekort.

--
Fordi folk læser oppefra og ned.
Hvorfor er topposting irriterende?

Fra : blue

Dato : 18-08-09 15:19

"Kent Oldhøj" <kent@oldhoj.dk> skrev i en meddelelse

> Selv en lukket fabrikshal (jubii) eller et lager (N_B_DK) kan være
> omfattet af færdselsloven.

Hvordan vil du få disse steder til at være omfattet af færdselsloven?

> Som en tommelfingerregel gælder færdselsloven
> "der hvor postbuddet kan komme", men det er alene den lokale politimester
> der afgører hvor FL ikke gælder.

For det første er der ingen lokale politimestre mere, og for det andet er
det ikke politiet, der afgør, hvor færdselsloven gælder.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 18-08-09 21:23

"blue" <invalid@invalid.invalid> wrote in

> Hvordan vil du få disse steder til at være omfattet af
> færdselsloven?

FL
§ 1.
Loven gælder, hvor andet ikke er bestemt, for færdsel på vej, som
benyttes til almindelig færdsel af en eller flere færdselsarter.

§ 2. I denne lov forstås ved:

[...]

26. Vej:

vej, gade, cykelsti, fortov, plads, bro, tunnel, passage, sti eller
lignende, hvad enten den er offentlig eller privat.

[...]

Så loven gælder som udgangspunkt alle steder hvor der er trafik.
Medmindre de lokale myndigheder eller Trafikministeren beslutter andet.

> det er ikke politiet, der afgør, hvor færdselsloven gælder.

FL giver særlige instanser ret til at tilpasse visse bestemmelser.

Fra : N_B_DK

Dato : 18-08-09 21:32

"Kent Oldhøj" <kent@oldhoj.dk> wrote in message
> [...]
> Loven gælder, hvor andet ikke er bestemt, for færdsel på vej, som
> benyttes til almindelig færdsel af en eller flere færdselsarter.

Jeg har nu aldrig oplevet nogen lagerhal hvor der har været alm færdsel.

Ved du hvad en lagerhal er??

Fra : blue

Dato : 19-08-09 15:26

"Kent Oldhøj" <kent@oldhoj.dk> skrev i en meddelelse

> Så loven gælder som udgangspunkt alle steder hvor der er trafik.

Nej, den gælder på vej, som benyttes til *almindelig* færdsel.

> FL giver særlige instanser ret til at tilpasse visse bestemmelser.

Sikke en gang rygsvømning

Fra : Brian Svendsen

Dato : 18-08-09 18:38

"Niels Bengaard" <bengaard@FJERNDETTE850r.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> dvs. som har et område man kører på som ikke er omfattet af færdselsloven

Jeg vil ikke sige du er forkert på den.
Men min eks-kone tog truckkort og traktor-kort samtidigt.
Hun kunne IKKE få udleveret sit truckkort, fordi hun dumpede traktor.
Men samme dag hun bestod alm. kørekort, nogle år efter, fik hun sit
truckkort udleveret med det samme..
Og da jeg tog truckkortet skulle vi fremvise gyldig kørekort..

Og det er det som jeg forholder mig til..

/Brian

Fra : Kaj

Dato : 18-08-09 19:34

"Brian Svendsen" <bts-fjern-det@2ft-spam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> truckkort udleveret med det samme..
> Og da jeg tog truckkortet skulle vi fremvise gyldig kørekort..
>
> Og det er det som jeg forholder mig til..

Man behøver ikke at have kørekort for at få truckkort.
Det er nok at fremvise samme helbredsattest som til kørekort.

Kaj

Fra : Andersen [3650]

Dato : 18-08-09 20:28

Brian Svendsen skrev den 17-08-2009:
> [...]
> Så hvis man mister sit kørekort til bilen, må man ikke benytte truck,,
> Men man har stadig sit certifikat. Det er bare ubrugeligt

Den holder ikke. Min søster har kun truckcertifikat, og
absolut intet andet styrebrev.

Fra : Lars Raaby

Dato : 18-08-09 20:35

T.R. skrev:
> [...]
> sit truckkort ?
> 2. Kan man på andre måder miste sit truckkort ? Fx. hvis man er skyld

Hvis du mister retten til at køre bil eller traktor må du kun
køre truck i et lukket område hvor der ikke er normal adgang til.

--
Venlig Hilsen
Lars Raaby

Fra : T.R.

Dato : 19-08-09 10:34

Jeg siger tak for de mange indlæg.
Jeg udleder af dem, at man som udgangspunkt ikke kan miste
certifikatet, skulle man være så uheldig at blive impliceret i en
ulykke.
Lidt mere usikkert er det med hensyn til at miste det ved frakendelse
af føreretten til bil/mc/lastbil etc.

Mvh

Thomas

Fra : Snuden

Dato : 19-08-09 20:27

On Wed, 19 Aug 2009 09:33:40 -0700 (PDT), "T.R." <thorit@gmail.com>
wrote:

> [...]
>ulykke.
>Lidt mere usikkert er det med hensyn til at miste det ved frakendelse

Det er ikke sport usikkert - du mister *ikke* truckcertifikatet hvis
du mister dit kørekort. Antallet af steder hvor du kan bruge det
bliver til gengæld pænt indskrænkede, da du ikke må føre en
gaffeltruck på steder hvor FL ikke er gældende, hvis du ikke har
gyldigt førerbevis til minimum traktor.
--
Snuden

Fra : Jubii

Dato : 20-08-09 05:35

"Snuden" <snudie@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> bliver til gengæld pænt indskrænkede, da du ikke må føre en
> gaffeltruck på steder hvor FL ikke er gældende, hvis du ikke har
Det med korrekturlæsning er svært?