druknet græsslå maskine
Fra : lhs

Dato : 17-08-09 13:58

hej

min græsslå maskine er kommet til at stå ude mens jeg har været på ferie de
sidste to uger og helt sikkert fået en del regn og vil nu ikke starte..
Hvordan genopliver man sådan en størrelse ?

hilsen
lars HS

Fra : Allan G

Dato : 17-08-09 14:39

"lhs" <shane(fjern)@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> de sidste to uger og helt sikkert fået en del regn og vil nu ikke starte..
> Hvordan genopliver man sådan en størrelse ?

Min har nu stået udenfor sommer og vinter i 8 år
Men prøv at tømme tanken og starte med noget frisk bensin.
Mvh Allan

Fra : Martin Bak

Dato : 17-08-09 16:32

"Allan G" <allan_roskilde@fjern.hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "lhs" <shane(fjern)@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Min har nu stået udenfor sommer og vinter i 8 år
> Men prøv at tømme tanken og starte med noget frisk bensin.

Det er nok næppe benzinen der er problemet, hvis ellers der har været dæksel
på tanken.
Og jeg er enig i, at maskinen ikke tager skade af at stå udendørs.
jeg ville starte med at rense tændrøret, og hælde en sjat benzin ned gennem
luftfilteret. Så starter den nok fint igen.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : CC

Dato : 17-08-09 16:34

"lhs" <shane(fjern)@get2net.dk> skrev i meddelelsen ...
> [...]
> de sidste to uger og helt sikkert fået en del regn og vil nu ikke starte..
> Hvordan genopliver man sådan en størrelse ?

Tjek at luftfiltret er tørt. Hvis ikke så skift det.
Skru tændrøret ud og tjek, at det ikke er vådt. Evt. rens det eller skift
det.
Fyld frisk benzin på og træk i snoren

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 17-08-09 17:12

On Mon, 17 Aug 2009 17:34:12 +0200, "CC" <CC@mail.dk> wrote:
klip
>Tjek at luftfiltret er tørt. Hvis ikke så skift det.
>Skru tændrøret ud og tjek, at det ikke er vådt. Evt. rens det eller skift
>det.
>Fyld frisk benzin på og træk i snoren

træk i snoren igen igen ...
lad den snuse til lidt æter/dieselstart igennem luftfilteret
mvh Ebbe

Fra : Armand

Dato : 18-08-09 09:29

Ebbe Hansen skrev:
> On Mon, 17 Aug 2009 17:34:12 +0200, "CC" <CC@mail.dk> wrote:
> klip
>
> træk i snoren igen igen ...
> lad den snuse til lidt æter/dieselstart igennem luftfilteret

Kontrollér oliestanden:
Hvis den er druknet af gennemløbende bensin, er dét løbet videre ned i
motoren og der blandet sig med olien med forhøjet "olie"stand til følge.
Er det tilfældet at oliestande er for høj, er det således en indikering
på bensin-drukning og behov for frisk olie inden påbegyndt brug!

--
Armand.

Fra : Carsten

Dato : 17-08-09 16:42

"lhs" <shane(fjern)@get2net.dk> wrote in message
> min græsslå maskine er kommet til at stå ude mens jeg har været på ferie
> de sidste to uger og helt sikkert fået en del regn og vil nu ikke starte..
> Hvordan genopliver man sådan en størrelse ?

Start med at afmontere luftfilteret - som basalt set er en skumgummi
"klump". Den har muligvis suget så meget vand at den ikke lader luft (men
vand) trænge igennem den. Tag evt. hele maskinen med indenfor et par dage så
evt. vanddråber i "tændingsanlægget" kan tørre ind. Hvis du har fået vand i
tanken (eller har mistanke om det), så tøm tanken og ny benz på.

Carsten

Fra : JBH

Dato : 17-08-09 18:25

"Carsten" <carsten@noexists.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> så evt. vanddråber i "tændingsanlægget" kan tørre ind. Hvis du har fået
> vand i tanken (eller har mistanke om det), så tøm tanken og ny benz på.

Og hvis motoren har karburator med svømmer og ikke har en lille "tømme-dims"
i bunden af svømmerhuset, så en smule karburatorsprit i bensinen til at tage
evt. vand i svømmerhuset.

mvh
JBH

Fra : Brian H

Dato : 18-08-09 22:50

"JBH" <skodkontoen@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Og hvis motoren har karburator med svømmer og ikke har en lille
> "tømme-dims" i bunden af svømmerhuset, så en smule karburatorsprit i
> bensinen til at tage evt. vand i svømmerhuset.

Hvordan skal karburatorsprit i tanken kunne fjerne vand i svømmerhuset - de
to er jo adskilt af en ventil, slanger og evt filter.

Fra : lhs

Dato : 17-08-09 18:26

hej med jer og tak for gode indput

har chekket tændrør og renset det , med klud og slibepapir, luftfilteret
virker også tørt har ikke prøvet at hælde lidt benzin i det.. måske burdet
jeg hæve benzin ud og putte nyt i..

Hilsen
Lars

Fra : Martin Bak

Dato : 17-08-09 19:30

> [...]
> virker også tørt har ikke prøvet at hælde lidt benzin i det.. måske burdet

Jeg ved ikke præcis hvilken maskine du har, men med nyrenset tændrør, så
burde du kunne få liv i apperatet. Og et svæt benzin direkte ned i
kaburatoren gennem luftfilteret vil med meget stor sandsynlighed gøre
tricket. Bare giv den en snaps, saml luftfilteret igen, og træk i snoren
indtil den hoster sig i gang.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Armand

Dato : 18-08-09 10:08

lhs skrev:
> [...]
> virker også tørt har ikke prøvet at hælde lidt benzin i det.. måske burdet

Frisk bensin er et must efter længere tids stilstand!
Motorcyklisterne kender problemet, der beror på at moderne bensin meget
let mister boostet hvis der er den mindste atmosfære-tilgang, fra
tank/karburator, hvortil nogle væsentlige men meget flygtige bestanddele
fordamper og visse moderne motorcyklers karburatorer er ligeså åbne som
veteraners (qua traditionel "tipper") hviklet kan give problemer efter
blot et par uger uden brug

--
Armand.

Fra : CC

Dato : 20-08-09 07:00

> [...]
> de sidste to uger og helt sikkert fået en del regn og vil nu ikke starte..
> Hvordan genopliver man sådan en størrelse ?

Hva' så - Har du fået liv i dyret og hvad gjorde du ?

Fra : lhs

Dato : 21-08-09 20:45

hej

prøvede det hele og til sidst skiftede tændrøret - så kunne satanen sgu
pludseligt igen.. Men lidt sjovt, er en maskine der en maks 1 år gammel og
jeg har et andet dyr der er 8 år gammel og har ikke skiftet olie, tændrør
eller noget de sidste 4 år.. it works like a charm..

Hilsen og tak for hjælpen
lars