Claus,
En regel handler om, hvad man må og ikke må. En regel kan være
nedskrevet som f.eks. en lov – eller der kan være tale om en uskreven
regel.
En uskreven regel kan opfattes som en norm eller regel for social
adfærd, som endnu ikke er nedskrevet eller generelt accepteret.
Relgerne i søvejsreglerne er yderligere behæftet med dertil hørende
noter for dermed at beskrive den ånd reglerne er lavet i.
Som helhed er der meget lidt ret beskrevet men til gengæld megen pligt
til hvordan man skal vise tegn til omgivelsernetegn på forskellig
måde.
Det er vigtigt at lægge sig det bag øret.
Skulle det komme til en retssag vil der altid være en udredning i
forhold til reglerne om hvad man gjorde og især hvad man ikke gjorde
for at undgå sammenstød jævnfør reglerne. Især regel 2 b vil blive
brugt.
Man kan ikke som Jan anlægge en indivduel bedømmelse men en dom vil
basere sig på precedens.
Det er jo disse gode precedenshistorier der krydrer undervisningen på
de maritime kurser især dem der strækker sig over en vinter, hvor der
er tid til at tilegne sig stoffet.
Ofte er det disse eksempler der hæfter sig mest i hukommelsen og ender
nede i rygraden.
Der er der ikke tid til på weekendkurserne i nær samme udstrækning til
denne fordybelse, hvorfor vinterkurserne er at foretrække.
Indlæringen stopper ikke dermed, det er derefter op til den enkelte at
holde sig ajour med hvad der sker på det maritime område.
Mvh/Harding
On 17 Aug., 16:01, "claus.b.p." <cb...@hotmail.com> wrote:
> "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i meddelelsennews:4a894abb$0$56768$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>
>
> > Det er vel bedre at have "balladen" (?) i en debat i en nyhedsgruppe end
> > ude på vandet i virkelighedens verden, hvor forskellige tolkninger af,
> > hvilke regler, der skal anvendes i en given situation kan føre til
> > alvorlige og kostbare kollisioner med ubehagelige søforhør og komplicerede
> > erstatningssager til følge.
>
> > Det ville være ret så problematisk, hvis vi alle definerede hver vores
> > egen tolkning af vigereglerne i trafikken, hvor der ikke er så megen plads
> > som på vandet ... Ikke at jeg mener alle overholder færdselsloven .... Men
> > for at få et kørekort skal alle i det mindste på et givet tidspunkt
> > demonstrere at de kender vigereglerne og ved en praktisk prøve også
> > dokumentere at de kan følge dem ...
>
> > Ville det ikke være mest hensigsmæssigt, om vi alle sejlede efter de samme
> > regler i de samme situationer på vandet?
>
> > --
> > mvh
> > Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør
>
> > "Jan Rasmussen" <j...@FJERNvejen.net.dk> skrev i en meddelelse
> >news:4a8944d6$0$25184$d40e179e@nntp02.dk.telia.net...
> >> "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse
> >>news:4a891571$0$56780$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> >>>I diskussionen om søvejsreglerne - specielt vigeregler - henviste en af
> >>>debatdeltagerne til Holberg.
> >>> Det fik mig til at tænke på moralen i Den politiske Kandestøber - udtalt
> >>> af hovedpersonen, Herman:
>
> >>> "Vi Øvrighed med Munden slaae, Kand dog selv intet giøre;
> >>> Et er et Søe-Kort at forstaae, Et andet, Skib at føre.
> >>> Af en politisk Bog man kand Vel lære raisonnere,
> >>> Men til at forestaae et Land Udfordres andet meere".
>
> >>> Man kan, som jeg tidligere har givet udtryk for, opdele diskussionen om
> >>> vigeregler i 2 dele:
>
> >>> (1) Hvad siger søvejsreglerne om den pågældende situation? "Teorien".
> >>> (2) Hvordan vil jeg personligt sejle i den pågældende situation?
> >>> "Praksis".
>
> >>> Hvad der er "rimeligt/fornuftigt/hensynsfuldt ..." i "praksis" behøver
> >>> ikke være i overensstemmelse med søvejsreglerne - "teorien"... og vi
> >>> skal ikke glemme, at i en evt. forsikringssag, vil regelsættet i
> >>> søvejsreglerne som hovedregel blive lagt til grund for en afgørelse ...
> >>> Det er blot en af grundene til at det er relevant at kende og forstå
> >>> søvejsreglerne, og inden vi farer (for meget verbalt) i totterne på
> >>> hinanden skal vi gøre os klart om vi debatterer punkt (1) eller punkt
> >>> (2) ...
>
> >>> I modsat fald kan debatten godt gå hen og blive meget følelsesladet og
> >>> personlig og det ender ofte, som Ole er inde på, med meget voldsomme og
> >>> bastante ordvekslinger, som ikke er befordrende for en konstruktiv
> >>> diskussion i d.f.s.
>
> >>> --
> >>> mvh
> >>> Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør
>
> >>
Flemming
>
> >> Jeg synes det er helt ok at henvise til søvejsreglerne og tolke på dem...
> >> men er der så nogen der er uenige eller tolker anderledes,
> >> så har vi balladen....
>
> >> Hvorfor ikke bare give udtryk for sin holdning og tolkning, uden at andre
> >> nødvendigvis SKAL være enige... så kan de jo gøre med oplysningerne som
> >> de vil...
>
> >> Skete det, så havde vi aldrig balladen!!!
>
> >> Mvh
> >> JR
>
> Jeg er enige med jer begge to.
> I al jura er der (desværre) fortolkningsmuligheder. Så det bliver nok ikke
> den sidste diskussion.
>
> Mvh. Claus- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -