Transavia
Fra : Claus

Dato : 17-08-09 01:46

Vi skal flyve på efterårsferie med Transavia i oktober. For en måned
siden fik vi brev om at vores afgang var flyttet en dag og nu er der
så kommet mail om at flyet har et andet nummer. Fra at flyve med HV
2757 hedder det nu PH 2757 men med samme afgangstid. Er der nogen her
i gruppen der ved hvad denne ændring betyder ?
Hilsen
Fam. Larsen

Fra : Mogens

Dato : 17-08-09 10:41

Claus wrote:
> [...]
> 2757 hedder det nu PH 2757 men med samme afgangstid. Er der nogen her
> i gruppen der ved hvad denne ændring betyder ?
PH er Polynesian. Men de flyver da ikke fra Danmark - eller?

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 17-08-09 11:59

Mogens <no@mail.com> wrote in

> PH er Polynesian. Men de flyver da ikke fra Danmark - eller?

Næppe Polynesian benytter små propelfly til Islandhopping.

Men bortset fra det så er IATA airline designators ikke nødvendigvis
unikke. Der findes såkaldte controlled duplicates, og det kunne der
sagtens være tale om her. Det er tilfælde hvor man ved at 2 selskaber
med samme IATA designator ikke kan flyve de samme destinationer,
f.eks. fordi de opererer på hver sin side af kloden.

Så vidt jeg kan se er HV fjernet fra de officielle lister over IATA
designators, men der er (endnu) ikke dukket noget Transavia op under
PH.

Alle Transavias afgange ser ud til at have skiftet. Årsagen og
betydningen er mig ukendt. Men Transavia har jo mainhubs i Holland, og
Hollands landekode når vi taler om flyregistreringer ("nummerpladen")
er netop PH.

Mit gæt er at det er noget praktisk/teknisk, uden betydning for
passagererne.

--
Fordi folk læser oppefra og ned.
Hvorfor er topposting irriterende?

Fra : kristian

Dato : 17-08-09 13:08

On Mon, 17 Aug 2009 00:45:30 -0700 (PDT), Claus
<digevangen@hotmail.com> wrote:

> [...]
>2757 hedder det nu PH 2757 men med samme afgangstid. Er der nogen her
>i gruppen der ved hvad denne ændring betyder ?

Jeg fik også en mail fra Transavia i dag vedr en booking i december:

"Fra 13. august 2009 bruger transavia.com en ny airlinecode når det
gælder flyvninger fra København: PH. Herved får dit flynummer en ny
airlinecode, koden HV i dit flynummer ændres til PH.
Ellers forandrer der ikke noget: Dit bookingbekræftelsesnummer,
afgangs- og ankomsttid og betaling ændres ikke. Der er ikke tale om en
ombooking. "

Fra : TDC NEWS

Dato : 17-08-09 23:19

"Claus" <digevangen@hotmail.com> wrote in message
[...]

Til info har du ifølge EF regulativet 261/2004 passager rettigheder ,ret til
fuld refundering af billeterne om du ikke vil benytte omlægningen af den
oprindelige bestilte flyvning og en del rejseforsikringer dækker den tabte
feriedag såfremt du ikke kan finde en anden passende afgang.

hilsen
Jamesr44

Fra : Peter T.

Dato : 18-08-09 09:29

In article <249cd2ba-0de8-4f86-b54d-
038b8e0699fc@j21g2000yqe.googlegroups.com>, digevangen@hotmail.com
says...

> [...]
> 2757 hedder det nu PH 2757 men med samme afgangstid. Er der nogen her
> i gruppen der ved hvad denne ændring betyder ?

Transavia har skiftet fra HV til PH her i starten af august. Men det er
samme flyselskab, samme flyvere og samme personale. Det har ingen
betydning for jeres rejse. :)

--
Peter T.

Fra : Jes

Dato : 18-08-09 06:14

On 18 Aug., 10:29, Peter T. <pino...@hotmail.GEBIScom> wrote:
> [...]
>
> Transavia har skiftet fra HV til PH her i starten af august.  Men det er
> samme flyselskab, samme flyvere og samme personale.  Det har ingen

Forklaringen er at Transavia har stiftet et dansk selskab, som har
overtaget flyvningerne fra Cph. Derfor er der et nyt flynummer. Så
vidt jeg har fotstået er det nødvendigt når de vil flyve fra DK til et
ikke-EU land.

Jes

Fra : Peter T.

Dato : 18-08-09 13:24

In article <1215a3c1-2c3f-4f49-8b13-3be90b5c49f7
@z24g2000yqb.googlegroups.com>, jes@bastholm.dk says...

> [...]
> overtaget flyvningerne fra Cph. Derfor er der et nyt flynummer. Så
> vidt jeg har fotstået er det nødvendigt når de vil flyve fra DK til et

Aha. Ja, jeg læste godt om deres operationstilladelse inde på
takeoff.dk tidligere i dag. Jeg troede dog ikke, at deres kode skulle
ændres af denne årsag.

--
Peter T.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 18-08-09 13:53

Jes <jes@bastholm.dk> wrote in

> [...]
> overtaget flyvningerne fra Cph. Derfor er der et nyt flynummer. Så
> vidt jeg har fotstået er det nødvendigt når de vil flyve fra DK til

Der er sikkert en god forklaring, men det kan næppe være (hele)
forklaringen. SAS har f.eks. i årevis opereret med 4 selskaber
hjemhørende i 3 forskellige lande, med samme airline code.

Det er sikkert noget selskabsteknisk.

Fra : Mogens

Dato : 18-08-09 14:01

Kent Oldhøj wrote:
> [...]
> forklaringen. SAS har f.eks. i årevis opereret med 4 selskaber
> hjemhørende i 3 forskellige lande, med samme airline code.

Forklaringen er nok at de har købt Polynesians flåde af ø-hoppere :)

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 18-08-09 18:38

Mogens <no@mail.com> wrote in

> Forklaringen er nok at de har købt Polynesians flåde af ø-hoppere :)

Lol Man skal nok være hurtig hvis man vil have business liggepladsen
ude i næsen:
http://www.adastra.adastron.com/aircraft/prince/zk-byo-1.jpg

Fra : Flemming Poulsen

Dato : 31-08-09 07:14

On 17 Aug., 09:45, Claus <digevan...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> 2757 hedder det nu PH 2757 men med samme afgangstid. Er der nogen her
> i gruppen der ved hvad denne ændring betyder ?

SOm nævnt andetsteds, så er det fordi Transavia har fået registreret
en del af deres forretningen i Danmark og fået et dansk AOC
(certifikat). Det skal netop bruges, hvis de vil flyve fra Danmark til
lande udenfor EU.

I samme åndedrag så stationerer de et antal fly fast i Danmark og vil
på sigt ansætte crew i Danmark også.

I praksis har det ingen betydning for den rejsende, det er udelukkende
en teknisk detalje, der går at de kan åbne ruter fra Danmark til
destinationer udenfor EU.

At flytte afgangen en dag kan selvfølgelig være et problem og burde du
kunne få pengene tilbage for billetten, hvis du ikke kan acceptere
dette. Det er at betragte som en aflysning og en ny afgang. Læs mere
her eller henvend dig til SLV, hvis du er i tvivl:

http://www.viviro.com/da/Nyheder/Dine-rettigheder-som-flypassager.html