Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
"Sparke objektiv dag?"
Fra : Ukendt

Dato : 17-08-09 10:26

For et par år siden var jeg fremme med en ide om at arrangere en "sparke
objektiv dag"

Baggrunden for denne ide var, at man er på herrens mark, om hvorvist ens
objektiver opfører sig som de skal.
Det er næsten umuligt at vide, om ens eksemplar af et givent objektiv tegner
skarpt nok.
Og guderne skal vide, at der er mange faulty eksemplarer i omløb.

Ideen var, at vi kunne mødes et egnet sted og opstille en række
testmuligheder og sammenligne.
Dels vil man kunnen fange fejl på egne objektiver og forhåbentligt nå at få
dem repareret på garantien.
Dels vil man få et godt overblik over, hvad der duer til hvilken pris til
sit kamerasystem.
Og så er der jo lige muligheden for at hilse på en masse spændende mennesker
og måske få lov at se objektiver an, man aldrig får råd til.

Det var så vældigt, men dengang løb jeg tør for tid og opgav at gennemføre
arrangementet, selvom der var stor stemning for det her i gruppen.

Nu er det sådan, at jeg har skiftet arbejde og er blevet halinspektør, og
som sådan har jeg nu pludselig 2000 m2 at boltre mig på.
Det gir mig mulighed for at relativt let at arrangere en sådan "Sparke
objektiv dag"
De forudsætter dog, at folk er tilstrækkeligt interesseret, og er villige
til at køre ud på Djursland for at deltage.
Der vil nok blive tale om en beskeden entré for at dække hal-lejen, men
derudover er det helt på frivilllighedens basis.

Jeg forestiller mig, at arrangementet kan løbe af stablen enten mellem jul
og nytår eller i april på en weekend dag.
Fra oktober til marts er hallen mere eller mindre booket op i weekenderne og
helt udnyttet på hverdagene.

Er vi relativt få Færre end 20, kan vi udnytte den plads, jeg har udenom
selve hallen - Stort teknikrum og en hall og derved gennemføre på et andet
tidspunkt, hvor hallen ellers er i brug.

Er en "Sparke objektiv dag" stadig noget, gruppens brugere er interesserede
i?

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Brian Lund

Dato : 17-08-09 15:10

> [...]
> objektiv dag"
>
> Er en "Sparke objektiv dag" stadig noget, gruppens brugere er

Jeg kunne godt være interreseret, om ikke andet så for at komme lidt ud
blandt andre nørder!

Men det er meget afhængig af datoen :)

Brian

Fra : Lars B

Dato : 17-08-09 17:00

> Er en "Sparke objektiv dag" stadig noget, gruppens brugere er
> interesserede i?
>
> Mvh
>
> --
> Jesper Nielsen
> aka
> Frodo Nifinger
> www.frodonifinger.dk

Ja, jeg er også interesseret.

mvh
Lars

Fra : Ukendt

Dato : 17-08-09 17:20

> Er en "Sparke objektiv dag" stadig noget, gruppens brugere er
> interesserede i?
>
> Mvh

Jeg er også interesseret. Tror jeg. Der er jo længe til...

Mvh. Claus Petersen

Fra : Kim Jensen

Dato : 17-08-09 22:13

> Jeg forestiller mig, at arrangementet kan løbe af stablen enten mellem
> jul og nytår eller i april på en weekend dag.

Super idé. Jeg vil personligt være klar.

Erfaring siger mig, at af de nævnte tidspunkter tror jeg, du skal satse
på april - dagene mellem jul og nytår er hos mange allerede afsat til
anden side.

--
mvh Kim Jensen
blog.werx @ http://kim.litewerx.dk

Fra : www.tsp-photo.com

Dato : 17-08-09 22:26

"Frodo Nifinger" <jnisnabelatdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> og nytår eller i april på en weekend dag.
> Fra oktober til marts er hallen mere eller mindre booket op i weekenderne

Jeg er interesseret, men bliver det mellem jul og nytår, så kommer jeg ikke.
Mit arbejde giver mig så få fridage der, at de er fredede allerede inden der
er planlagt noget som helst.

MVH
Thomas

Fra : Hans_Kruse

Dato : 17-08-09 23:37

"Frodo Nifinger" <jnisnabelatdcadsl.dk> wrote in message

> Er en "Sparke objektiv dag" stadig noget, gruppens brugere er
> interesserede i?

Det er sikkert interessant for nogen, men ikke for mig. Jeg er mere
interesseret i at tage billeder
Jeg har heller ikke problemer med nogen af mine 10 objektiver,s om det også
ville tage alt for lang tid teste mod andres.

--
Med venlig hilsen/With Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 22-08-09 10:03

On Tue, 18 Aug 2009 00:37:09 +0200, Hans_Kruse wrote:

> [...]
> Jeg har heller ikke problemer med nogen af mine 10 objektiver,s om det også
> ville tage alt for lang tid teste mod andres.

Nej og derfor kan det være meget interessant at have dine objektiver at
test op i mod. Samt at du har en kæmpe viden om hvad det og det objektiv
burde kunne levere.

Hvis det passer ind i tiden vil jeg helt sikkert møde op, om ikke andet
for at få noget snak med ligesindede og få nogle nye bekendtskaber.

--
Jens Stadsgaard - Skift invalid.dk med stadsgaard.com
Se mine billeder http://www.stadsgaard.com

Fra : KsK

Dato : 22-08-09 20:47

> [...]
>
> --
> Jens Stadsgaard - Skift invalid.dk med stadsgaard.com

jeg tror sgu også jeg kommer

KsK

Fra : Ukendt

Dato : 23-08-09 18:20

"KsK" <61698029@mobil.dk> skrev i meddelelsen

> jeg tror sgu også jeg kommer

Fint nok, så er vi otte!
Men vi skulle gerne være en små 30 stykker, for at det vil være
formålstjenesteligt.
Det skal jo helst være dubletter af forskelligt glas, så vi har noget at
teste op i mod hinanden.
Som udgangspunkt møder jeg selv om med et Nikon D3, en af-s 17-35/2,8 IF ED,
en AF-D 50/1,4, en AF-D 85/1,4 IF ED, en AF-D 105/2,0 DC IF ED, en Sigma EX
150/2,8 HSM Macro, en Nikon AF-S 200/2,0 VR IF ED G, en Sigma EX 500/4,5 APO
HSM og Nikon Teleconvertere 1,4X og 1,7x Samt Sigma 1,4x og 2,0x.

Jeg følger tråden løbende. Når vi når et passende antal, slår jeg til og
finder et godt tidspunkt at lægge arrangementet på.
Jeg kan iøvrigt organisere flashanlæg, og muligvis også finde en model eller
to, så der sideløbende kan eksperimenteres med studioopsætninger.
Vælger vi at lægge et arrangement i april eller senere, kan vi benytte
samtlige 2000 m2, hvilket gir fantastiske muligheder for at lave helt
specielle lyslægninger.

Kom frisk - Blir vi mange nok, sætter jeg det igang.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Hans_Kruse

Dato : 24-08-09 11:54

"Jens Stadsgaard" <jens@invalid.dk> wrote in message

> Nej og derfor kan det være meget interessant at have dine objektiver at
> test op i mod. Samt at du har en kæmpe viden om hvad det og det objektiv
> burde kunne levere.

Som sagt, så interesserer aktiviteten mig ikke nok til at ville investere i
at køre til Jylland og specielt da jeg ikke selv føler jeg har et problem.
Hvis jeg havde det ville jeg checke objektivet efter og hvis jeg følte der
var noget i vejen ville jeg køre forbi Canon service og få det checket. Med
live view og dermed udelukkelse af AF som fejlkilde er der gode muligheder
for selv at checke objektiver og sammenligne med nettet f.eks.
http://www.the-digital-picture.com/, hvor man kan se stort set alle Canon
objektiver (plus en række fra Sigma og Tamron) testet ved forskellige
brændvidder (for zooms) og blænder.

> Hvis det passer ind i tiden vil jeg helt sikkert møde op, om ikke andet
> for at få noget snak med ligesindede og få nogle nye bekendtskaber.

Jeg mødes hellere med ligesindede og ikke ligesindede ifm. at tage billeder.
Det har nogen af os jo gjort gennem årene og det har hver gang været
hyggeligt og udbytterigt. Til forskel fra den fnidder og negativitet, der
efterhånden er ret enerådende i nyhedsgrupperne. Jeg får så også dækket en
del af det behov ifm. mine workshops.

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 26-08-09 19:51

On Mon, 24 Aug 2009 12:53:31 +0200, Hans_Kruse wrote:

> [...]
> http://www.the-digital-picture.com/, hvor man kan se stort set alle Canon
> objektiver (plus en række fra Sigma og Tamron) testet ved forskellige

Jeg er fuld med på at det er en lang tur fra sjælland at tage, og der er
måske kun et lille håb for mig at du ville komme og andre kunne udnytte
den viden du ligger inde med. Jeg er godt klar over, at sådan en dag ikke
vil give dig det store udbytte, og jeg regner heller ikke selv med det
helt store udbytte.

> [...]
> efterhånden er ret enerådende i nyhedsgrupperne. Jeg får så også dækket en

Jeg indrømmer gerne at jeg har været med at til at skabe noget fnidder,
men det var kun fordi jeg synes at der var noget der havde taget overhånd
og skulle pakkes ned i jorden. Jeg savner stadigvæk gruppen fra omkring
2005. Og al den viden jeg kunne hive ud af gruppen dengang.

En af dine workshops ville jeg nu også gerne deltage i på et tidspunkt,
men min økonomi tillader det desværre ikke på nuværende tidspunkt.

Fra : Hans_Kruse

Dato : 27-08-09 11:40

> [...]
> den viden du ligger inde med. Jeg er godt klar over, at sådan en dag ikke
> vil give dig det store udbytte, og jeg regner heller ikke selv med det

Jeg tager skam gerne bilen over for en week-end for at tage billeder. F.eks.
vil jeg være i Råbjerg Mile i næste week-end fredag og lørdag. Og hvis der
er nogen der vil vandre med igennem milen så kunne det være hyggeligt.

> [...]
> og skulle pakkes ned i jorden. Jeg savner stadigvæk gruppen fra omkring
> 2005. Og al den viden jeg kunne hive ud af gruppen dengang.

Vi må nok sige at vi alle er et andet sted i dag og der er ikke kommet nye
til som kunne forrykke den balance, der desværre er kommet.

> En af dine workshops ville jeg nu også gerne deltage i på et tidspunkt,
> men min økonomi tillader det desværre ikke på nuværende tidspunkt.

Det lyder godt og der er mange, der har sagt noget lignende til mig i år. I
år tager vi nok alle en dyb indånding og håber det er bedre næste år og de
følgende.

Fra : Bo Hellum

Dato : 27-08-09 11:45

"Hans_Kruse" <hans_kruse@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> I år tager vi nok alle en dyb indånding og håber det er bedre næste år og

Er det denne weekend Hans du kommer til milen? Datteren bliver 5 på lørdag
og sønnen 10 på søndag så der kan jeg desværre ikke. Ville ellers være
kanon.

Hygge

Bo

Fra : Hans_Kruse

Dato : 27-08-09 11:49

"Bo Hellum" <bo@hellums.dk> wrote in message

> Er det denne weekend Hans du kommer til milen? Datteren bliver 5 på lørdag
> og sønnen 10 på søndag så der kan jeg desværre ikke. Ville ellers være
> kanon.

Nej, jeg mente næste efter denne week-end (altså 4-5/9). Hvis du kan da, så
ville det være fint og formentlig interessant

Fra : Bo Hellum

Dato : 27-08-09 11:56

> [...]
>>
> Nej, jeg mente næste efter denne week-end (altså 4-5/9). Hvis du kan da,
> så ville det være fint og formentlig interessant

super, jeg vender lige tilbage når vi nærmer os. Skal lige tjekke med fruens
vagtplan.

Bo

Fra : www.tsp-photo.com

Dato : 27-08-09 17:21

> [...]
> F.eks. vil jeg være i Råbjerg Mile i næste week-end fredag og lørdag. Og
> hvis der er nogen der vil vandre med igennem milen så kunne det være

Jeg er frisk.

MVH
Thomas

Fra : Hans_Kruse

Dato : 27-08-09 18:58

"www.tsp-photo.com" <sass@-slet-mail.tele.dk> wrote in message

> Jeg er frisk.

Det lyder godt!

Fra : Bo Hellum

Dato : 18-08-09 07:01

> [...]
> tidspunkt, hvor hallen ellers er i brug.
>
> Er en "Sparke objektiv dag" stadig noget, gruppens brugere er

Jeg er med Jesper hvis jeg kan

Mellem jul og nytår, der kan jeg garanteret ikke.

Håber det bliver til noget denne gang.
Hygge

Bo

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 19-08-09 21:53

> [...]
> tidspunkt, hvor hallen ellers er i brug.
>
> Er en "Sparke objektiv dag" stadig noget, gruppens brugere er

Det var da ike ret mange, der har lyst til sådan et arrangement?
6 stykker?
Sidst jeg havde tanken op at vende, var der mindst 15, der var parate!
Datoen ligger endnu ikke fast, men som det ser ud, blir det ikke i
juledagene.

Og der skulle da gerne være lidt flere interesserede - Ellers er
arrangementet jo formålsløst.
Lad høre!

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Thomas Kjær

Dato : 20-08-09 08:32

On 2009-08-19, Frodo Nifinger <jni@GIRAFtdcadsl.dk> wrote:
> [...]
> Sidst jeg havde tanken op at vende, var der mindst 15, der var parate!
> Datoen ligger endnu ikke fast, men som det ser ud, blir det ikke i

Jeg tror jeg sagde ja sidst, men er ikke længere interesseret. :)

I må dog ha' en god dag, når/hvis det bliver til noget.

Thomas Kjær <tk@daarligstil.dk>

Fra : Henrik

Dato : 20-08-09 04:21

> Og der skulle da gerne være lidt flere interesserede - Ellers er
> [...]

Jeg tror brugerskaren på usenet er ved at være meget lille, og du vil
nok kunne samle flere hvis du bruger et af de store sites som
fotostart eller phosee.
(et lille bispørgsmål, kunne denne hal på et tidspunk, måske bruges
til et strobist arrangement ?)

Fra : Ukendt

Dato : 20-08-09 12:41

"Henrik" <dk.henrikbjerregaard@gmail.com> skrev i meddelelsen

[...]
Det er slet ikke utænkeligt!
Eneste forbehold er, at jeg skal sikre hal-lejen til kommunen, og at
arrangmentet skal ligge på en dag, hvor hallen ikke er i brug.

Der er ingen arrangementer i hallen fra april frem til oktober i
weekenderne, så der er rige muligheder for at lave et arrangement.

Mail mig med flere oplysninger på jnisnabelafiber.dk. Jeg skal gerne forsøge
at forhandle hal-lejen ned på et overkommeligt leje ved kommunen.
Alting afhænger jo at arrangementets størrelse og jeres behov.

Fotografi blir en del af det kommende koncept for hallen, efterhånden som
jeg kan komme til at sætte præg på tingene.
Jeg pusler blandt andet med tanken om at jumpstarte en regional fotoklub med
base i hallens lokaler, for at trække andre mennesker op end bare dem, der
spiller badminton og håndbold.

Så et strobist-arrangement vil jeg se på med stor velvilje.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Robert Piil

Dato : 20-08-09 12:55

Frodo Nifinger skrev:

> [...]
> juledagene.
>
> Og der skulle da gerne være lidt flere interesserede - Ellers er

Jeg er som udgangspunkt interesseret - om ikke andet fordi jeg er et
nysgerrigt menneske der godt kunne tænke mig at se nogle af girafferne.
Det er dog ikke realistisk at jeg kører over broen efter "bare" det, så
hvis jeg skulle deltage, skullle det være så skulle det passe med at jeg
alligevel var på den side af bæltet, og ikke havde specifikke planer den
dag - hvilket ikke er sandsynligt.

Var det et sted på Sjælland ville jeg være en noget mere sikker deltager.

--
Robert Piil

Fra : KsK

Dato : 20-08-09 23:55

> dag - hvilket ikke er sandsynligt.
>
> Var det et sted på Sjælland ville jeg være en noget mere sikker deltager.

Kan man ikke bare send sig fototaske og for den testet ) ROFLOL

> --
> Robert Piil

KsK

Fra : Ukendt

Dato : 25-08-09 10:49

"Frodo Nifinger"

> Er en "Sparke objektiv dag" stadig noget, gruppens brugere er interesserede i?
>
> Mvh
> Jesper Nielsen

Jeg tror tiden er løbet fra den ide - Eller - som andre skriver,
du skal nok hverve folk fra andre fora. Måske i kombination
med noget messe, loppemarked, køb/salg agtigt noget, ville
du kunne samle et stort antal - folk kører gerne for chancen
til en go handel. -max-

Fra : Ukendt

Dato : 25-08-09 11:44

"o--max" <maxatbanz.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> med noget messe, loppemarked, køb/salg agtigt noget, ville
> du kunne samle et stort antal - folk kører gerne for chancen
Tjah, det ser ud til, at du har ret.
Der var en gang, hvor vi ku samle folk til forskellige arrangementer, blot
ved at foreslå det og sætte tingene igang.

Nu skal der en del mere til...!

Men skal jeg lave noget så stort, som det foreslåede med messe og brugtsalg,
ja så skal jeg finde nogen, der vil stå som arrangør - selvom jeg sagtens
kan løse alt det praktiske. Men som kommunalt ansat må jeg ikke selv stå for
arrangementerne.
Jeg skal ha et sted at sende regningen for hal-lejen hen og som så stryger
en evt. fortjeneste eller tager et evt. tab.

Det lille arrangement kan jeg sagtens selv håndtere. Når der rykker "big
business" ind i det, så må jeg ikke selv.

Det ku ellers være spændende med en messestand med alt det nye gejl, i
kombination med testbænke til eget udstyr og et peer to peer brugtmarked,
hvor man kan faldbyde sit brugte udstyr, og måske lige finde det, man leder
efter.
Jeg vil putte det i idebanken til fremtidige mulige koncepter.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Thomas Kjær

Dato : 25-08-09 12:37

On 2009-08-25, Frodo Nifinger <jnisnabelatdcadsl.dk> wrote:
> Tjah, det ser ud til, at du har ret.
> Der var en gang, hvor vi ku samle folk til forskellige arrangementer, blot
> ved at foreslå det og sætte tingene igang.

Jeg tror muligvis også der er flere herinde som tidligere var meget
interesserede i udstyret, men som i dag har hvad de skal bruge, og derfor
hovedsageligt fokuserer på billederne.

Dermed ikke sagt at det er nogen dårlig idé med et sådant arrangement, men
jeg tror du skal søge potentielle gæster blandt et bredere publikum end
bare denne gruppe.

God fornøjelse med det. :)

Thomas Kjær <tk@daarligstil.dk>