Ideer til hylder over spær
Fra : Jens S., Esbjerg

Dato : 16-08-09 21:06

Vi har et hus hvor der på loftet i midten er en gangbro gennem huset. Højden
fra gangbroen og op til taget er max. 1,5 m. til spidsen af taget.

Selve gangbroen kan selvfølgelig bruges som "af-ligge-plads" men jeg har nu
også lidt kig på spærrene, og efterlyser her nogle ideer til en slags hylder
mellem spærrene. Der er vel ca. 1 m. mellem hvert at spærrene. Jeg har
desværre ikke kunnet finde nogle tegninger ell. lign. på Nettet.

Endvidere: Nogen idé om hvor stor en belastning sådanne spær mon kan klare
?

--
/jens s., esbjerg

Fra : Martin Bak

Dato : 16-08-09 21:25

"Jens S., Esbjerg" <NoRespond@a.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> mellem spærrene. Der er vel ca. 1 m. mellem hvert at spærrene. Jeg har
> desværre ikke kunnet finde nogle tegninger ell. lign. på Nettet.

Jeg går ud fra at det er gitterspær, når rejsningen er så lille.
Så er det bare at sætte nogle lægtestupmper på siderne af spærene, som kan
bære en form for hyle. Om det laves i plade eller brædder er ikke vigtigt.
Det ville dog også være oplagt at lægge "gulv" mellem tængerne bag første
gitter, for at kunne have noget stående i fodhøjde. At bruge gangbroen til
opbevaring er en ussel idé.

> Endvidere: Nogen idé om hvor stor en belastning sådanne spær mon kan klare
> ?

Til almindeligt gods og stuven-af-vejen... Ingen problemer. Næsten
ubegrænset.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Per H

Dato : 16-08-09 21:51

On Sun, 16 Aug 2009 22:05:52 +0200, "Jens S., Esbjerg"
<NoRespond@a.dk> wrote:

> [...]
>desværre ikke kunnet finde nogle tegninger ell. lign. på Nettet.
>
>Endvidere: Nogen idé om hvor stor en belastning sådanne spær mon kan klare

Jeg havde nogle gamle ½ spånplader jeg lagde op mellem spærene, og
det fungerer udemærket- De kan bære alt det du har plads til.

per

Fra : Ukendt

Dato : 17-08-09 06:25

> Jeg havde nogle gamle ½ spånplader jeg lagde op mellem spærene, og
> det fungerer udemærket- De kan bære alt det du har plads til.

Vi havde næsten samme løsning i vort gamle hus - vi fik på et tidspunkt
skiftet alle inderdøre - og de gamle røg op på loftet som aflægsplads. Fin
løsning. (Og så havde vi nogle nemme borde, når vi holdt sommerfest i
haven - dørene ned og på nogle bukke - der sidder nemt 8 ved sådan et bord.)

Fra : CC

Dato : 17-08-09 16:52

"Jens S., Esbjerg" skrev i meddelelsen...
> [...]
> mellem spærrene. Der er vel ca. 1 m. mellem hvert at spærrene. Jeg har
> desværre ikke kunnet finde nogle tegninger ell. lign. på Nettet.

Martin Bak har givet et glimrende idé, som jeg selv har anvendt.
I et spærfag har jeg 6 flyttekasser, 2 stk. på gulvet og 4 stk. på en hylde.
Enkelte steder har jeg kun gulvpladsen aht. til høje ting.
Du skal ikke plaster hele loftet til med hylder. Du ved - ude af øje ude af
sind ........

Lav dig et arkivsystem, så du ved lige nøjagtig hvor de enklelte kasser er
og hvad de indeholder.
Så går det nemmere, når du skal finde puslespillene.

Husk at placere julepynt osv tæt ved loflemmen.

Fra : Jens S., Esbjerg

Dato : 17-08-09 19:59

Snip: Div. gode ideer/råd.

Tak for inputs. Nu har jeg noget at gå videre med

--
/Jens S., Esbjerg