Rekommanderet brev ikke afhentet
Fra : ThomasT

Dato : 15-08-09 10:37

Hej,

Jeg er i gang med at opkræve en gæld fra et firma der har skyld mig
pengene i 2 år. Det er et depositum jeg har indbetalt, hvor
virksomheden ikke har leveret noget som helst og derfor skylder mig
8500,-

Jeg har så her i gennem jura-gruppen erfaret af så længe beløbet er
under 50.000,- kan det betraktes som en "små-sag", som den lokale
byret kan tage sig af. På forhånd skal der sendes en sidste advarsel
og krav om betaling med en frist på 10 dage.

Jeg har sendt er rekommanderet brev med faktura og email, hvor sælger
indrømmer at have modtaget pengene, men han har ikke afhentet det på
posthuset, så det er returneret til mig igen. Spild af 85,- kr!!!!

Hvad gør jeg så nu?

Skriver jeg bare til retten at jeg har forsøgt at sende brevet til
firmaet, men at de ikke har afhentet det, eller...?

Med venlig hilsen
Thomas

Fra : Erik Olsen

Dato : 15-08-09 17:56

ThomasT wrote:

> [...]
> indrømmer at have modtaget pengene, men han har ikke afhentet det på
> posthuset, så det er returneret til mig igen. Spild af 85,- kr!!!!

Sender det som almindeligt brev.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : F.Syndergaard

Dato : 15-08-09 20:14

"Erik Olsen" <erik.olsen@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse

> Sender det som almindeligt brev.
>
> --
> Venlig hilsen/Best regards
> Erik Olsen
> http://www.modelbaneteknik.dk/
Hvad skulle det dog hjælpe.
Det kan modtager da bare arkivere lodret.
At fremlægge fakta for retten forekommer mig at være en bedre ide.
Eller måske møde op på adressen og overbringe brevet i vidners nærvær?
--
MVH.
Finni

Fra : Erik Olsen

Dato : 15-08-09 20:27

F.Syndergaard wrote:
> [...]
> At fremlægge fakta for retten forekommer mig at være en bedre ide.
> Eller måske møde op på adressen og overbringe brevet i vidners nærvær?

Et almindeligt brev som ikke returneres, er pr. definition modtaget af
modtager. Det godtages mig bekendt normalt af retten.

Fra : Hekatombe

Dato : 15-08-09 20:49

Erik Olsen skrev:
> Et almindeligt brev som ikke returneres, er pr. definition modtaget af
> modtager. Det godtages mig bekendt normalt af retten.

Men skal afsender dokumentere brevet er sendt (indleveringsattest) hvis
modtager påstår at brevet ikke var modtaget?

Fra : Erik Olsen

Dato : 15-08-09 20:56

Hekatombe wrote:

> Men skal afsender dokumentere brevet er sendt (indleveringsattest)
> hvis modtager påstår at brevet ikke var modtaget?

Spørgsmålet har tidligere været debatteret i gruppen, og jeg husker ikke
om indleveringsattest er nødvendig eller hensigtsmæssig. Men det kan
ikke skade at få en.

Fra : Klaus H

Dato : 15-08-09 21:00

"Hekatombe" <hecknospam@gmail.com> skrev i en meddelelse news:4a87112d$0$15880$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Men skal afsender dokumentere brevet er sendt (indleveringsattest) hvis
> modtager påstår at brevet ikke var modtaget?

Jeg fik i sin tid at vide, at sådanne vigtige rykkere skulle sendes dobbelt.
Både som almindelig pos og som rekommanderet.
Hvis det rekommanderede blev returneret, skulle det opbevares uåbnet.
Da kunne det benyttes i retten som bevis for at man havde gjort
hvad der var muligt, for at få dokumenterne frem til modtager.
Så tæller det som om det er modtaget af modtager.

Klaus H

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-08-09 04:24

F.Syndergaard skrev:

> Hvad skulle det dog hjælpe.
> Det kan modtager da bare arkivere lodret.

Ja - men derved er han selv årsag til at han ikke har fået den
nødvendige information, og det lægges ham til last.

Det er flere gange sagt af jurister her i gruppen at et
almindeligt brev regnes for modtaget. Man kan gå med livrem og
seler ved samtidig at sende et anbefalet brev, men det kan man jo
nægte modtagelse af. Det kan man ikke med et almindeligt brev.
..
--
Bertel

Fra : Per Christoffersen

Dato : 16-08-09 11:59

> [...]
> seler ved samtidig at sende et anbefalet brev, men det kan man jo
> nægte modtagelse af. Det kan man ikke med et almindeligt brev.

Et ikke afhentet/modtaget rekommanderet brev regnes også for at være nået
frem.

/Per

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-08-09 12:56

Per Christoffersen skrev:

> Et ikke afhentet/modtaget rekommanderet brev regnes også for at være nået
> frem.

Okay.

--
Bertel

Fra : ThomasT

Dato : 15-08-09 14:48

Ok, mange tak skal I ha'. Jeg sender et alm. brev og lader være med at
åbne konvolutten med det rekommanderede.

Så får han de 10 dage fra han har brevet og så må det være det.

Hilsen
Thomas

Fra : Henning

Dato : 15-08-09 22:31

On Sat, 15 Aug 2009 13:48:06 -0700 (PDT), ThomasT <t@vicki-thomas.dk>
wrote:

>Ok, mange tak skal I ha'. Jeg sender et alm. brev og lader være med at
>åbne konvolutten med det rekommanderede.
>
>Så får han de 10 dage fra han har brevet og så må det være det.

For at være sikekr bør du sende et dobbeltsæt samme dato!

Fra : Karsten

Dato : 16-08-09 07:20

ThomasT <t@vicki-thomas.dk>skrev:

> [...]
>åbne konvolutten med det rekommanderede.
>
>Så får han de 10 dage fra han har brevet og så må det være det.

du kan også sende det med et afleveringsattest, så skriver
omdeleren under på at brevet er afleveret dato og klokkeslet
ps. ret dyrt, omkring en 50'er xtra

Fra : alexbo

Dato : 16-08-09 10:07

"ThomasT" skrev

> [...]
>Skriver jeg bare til retten at jeg har forsøgt at sende brevet til
>firmaet, men at de ikke har afhentet det, eller...?

Næh, derved har du bevist at dit påkrav ikke er kommet frem, det er det stik
modsatte af hvad du har brug for.
Skyldneren behøver ikke engang at påstå han ikke har fået brevet, det har du
klaret for ham.

Send et almindeligt brev med en indleveringsattest eller bedre endnu et brev
med en afleveringsattest.
Første link er til en længere redegørelse for brugen af de forskellige
muligheder.

http://www.jenshansen.dk/artikler/anbefalet-brev.html

http://www.postdanmark.dk/contentfull.dk?content=/cms/da-dk/erhverv/breve/indleveringsattest.htm&menufile=/cms/da-dk/menufiles/erhverv.xml&lang=dk

http://www.postdanmark.dk/contentfull.dk?content=/cms/da-dk/erhverv/breve/indleveringsattest.htm&menufile=/cms/da-dk/menufiles/erhverv.xml&lang=dk

Jeg synes forøvrigt du blander inkassolovens 10 dages frist, sammen med en
småsag der handler om at få fastslået kravet.
Er det en inkassosag du er ved at indlede eller er det en småsag?

http://www.domstol.dk/saadangoerdu/Smaasager/forloebet/Pages/default.aspx

Måske skulle du overveje noget advokathjælp gennem en forsikring.

http://www.domstol.dk/saadangoerdu/raadgivning/Smaasager/Pages/default.aspx

Uden ond mening er jeg ikke helt sikker på du ved hvad du har gang i.

At firmaet erkender at have modtaget pengene betyder ikke nødvendigvis at
det erkender at skylde dig dem, de er bare en smule forsinkede med
leveringen af det købte.
Du har tidligere skrevet at din egen advokat ikke mener det kan betale sig
at gå videre,
det skal selvfølgelig ikke få dig til at give op, men først skal du have
fastslået kravet.
Jeg kan se at Kim Ludvigsen linkede til de relevante muligheder for et halvt
år siden, men jeg ved ikke hvordan sagen står.

Du kan ikke indlede en inkassosag uden først at have et klart fastslået
krav, en dom, et frivilligt forlig eller en anden klar erkendelse fra
firmaet om gælden.
Og det er ved en inkassosag at 10 dages fristen har betydning.

mvh
Alex Christensen

Fra : Simon

Dato : 16-08-09 17:46

alexbo wrote:
> Du kan ikke indlede en inkassosag uden først at have et klart fastslået
> krav, en dom, et frivilligt forlig eller en anden klar erkendelse fra

- Uden at jeg har søgt efter tidligere tråde vedr. denne sag, lyder det
for mig som om det er "Forenklet inkasso" som spørgeren har gang i
http://www.domstol.dk/saadangoerdu/gaeld/forenkletinkasso/Pages/default.aspx

> Og det er ved en inkassosag at 10 dages fristen har betydning.

- Og at det er denne 10 dages frist der tænkes på:

§ 10. Før der over for skyldneren må iværksættes andre foranstaltninger
med henblik på inddrivelse af en fordring, skal der til skyldneren være
sendt en påkravsskrivelse, der opfylder betingelserne i stk. 2 og 3, og
den i stk. 3 nævnte frist skal være udløbet, jf. dog § 11.
Stk. 3. I påkravsskrivelsen skal angives en frist, (..) Fristen skal være
mindst 10 dage fra afsendelsen af påkravsskrivelsen.

--
Simon | __o
Men are from here, and women | _`\ \_

Fra : alexbo

Dato : 16-08-09 18:09

"Simon" skrev

> [...]

> § 10. Før der over for skyldneren må iværksættes andre foranstaltninger
> med henblik på inddrivelse af en fordring,

Det muligt at Thomas er ved at starte en inkassosag, hans problem er at han
ikke har en fordring, og så det svært at inddrive den.

mvh
Alex Christensen

Fra : ThomasT

Dato : 18-08-09 01:12

Hej igen,

Jeg vil bare gerne ha' mine ca. 8.000 kr igen. Advokaten siger at det
ikke kan betale sig at inddrage ham. Så må jeg jo selv forsøge et
eller andet selv, men hvad?
Jeg kan jo på ingen måde få fat i manden som skylder mig penge. Jeg
har prøvet rigtigt mange gange.

Hvordan gør jeg det så rigtigt?

På forhånd tak!

Hilsen
Thomas

Fra : alexbo

Dato : 18-08-09 09:58

"ThomasT" skrev

>Jeg kan jo på ingen måde få fat i manden som skylder mig penge. Jeg
>har prøvet rigtigt mange gange.
>Hvordan gør jeg det så rigtigt?

Jeg synes du skulle starte med at læse de svar du har fået på dine tidligere
spørgsmål om samme emne, Kim Ludvigsen og Allan Sørensen har forklaret
om mulighederne, den sidste endda med personlige erfaringer med at anlægge
en småsag.
Men så vidt jeg kan læse har du ikke engang svaret på de gode forslag og
åbenbart heller ikke fulgt dem.

Jeg vil foreslå at du skriver dette påkrav som tidligere omtalt,
et brev hvor du gør klart at du kræver dit depositum tilbagebetalt, og de
har ti dage til enten at betale, eller indgå en betalingsaftale.
Du skal vedlægge alle de oplysninger firmaet skal bruge for at identificere
kravet, det er ikke nok at skrive det er "Thomas jeg vil have mine penge."

Du skriver at eftersom firmaet ikke opfylder deres aftale om levering af den
bestilte altan ønsker du dit depositum tilbage.
En kopi af den aftale der er indgået, en kopi af kvitteringen for
indbetalingen, i det hele taget alt der kan støtte dit krav, firmaet må ikke
kunne påstå at de ikke aner hvad du skriver om.

Hvis det ikke sker noget, så kigger du på dette link som du efterhånden har
fået flere gange.
http://www.domstol.dk/saadangoerdu/Smaasager/Pages/default.aspx

Du kigger også på dine forsikringspolicer, om ikke du skulle have en
retshjælp på din famileforsikring,.
http://www.friproces.dk/forsikringsretshjaelp.html
http://www.friproces.dk/pdf/retshjaelpsforsikring2008.pdf

Nu har du lidt at starte med.

Men det vigtigt at det står klart for firmaet at du anser aftalen for brudt,
for indtil nu har du bare betalt et depositum og afventer varen.
De skylder dig ikke pengene for nuværende, det er derfor du skal have
rettens dom for at de skal tilbagebetale depositummet.

Du skal overveje hvad du vil og kan hvis firmaet skriver at altanen er på
vej.

mvh
Alex Christensen

Fra : ThomasT

Dato : 24-08-09 04:50

On 18 Aug., 10:57, "alexbo" <ale...@email.dk> wrote:
> [...]
> rettens dom for at de skal tilbagebetale depositummet.
>
> Du skal overveje hvad du vil og kan hvis firmaet skriver at altanen er på

Hej Alex,

Alt det du skriver er netop det jeg er igang med og på nøjagtig den
måde du beskriver og det var netop efter svarene i de andre tråde jeg
gik igang, men på daværende tidspunkt manglede jeg en vigtig mail fra
firmaet, hvor de skriver at de har modtaget depositummet og at jeg nu
har bevis for det. Men jeg blev i tvivl om det var den rigtige
fremgangsmetode længere oppe i denne tråd, men nu er jeg på rette vej
igen.

Jeg har retshjælp i min familie-forsikring, så hvis det bliver
nødvendigt med en advokat, dækker de det. Jeg har snakket med deres
jurist, som også bekræftede at en småsag var det rigtige.

Hvis de vil levere altanen tager jeg da imod den, da jeg ikke kan
finde den billigere andre steder.

Ellers mange tak for hjælpen.

Hilsen
Thomas Thomsen

Fra : alexbo

Dato : 24-08-09 12:38

"ThomasT" skrev

>Alt det du skriver er netop det jeg er igang med og på nøjagtig den
>måde du beskriver og det var netop efter svarene i de andre tråde jeg
>gik igang,

Jamen men det var svært for mig at se om du var i gang med en inkasso eller
en småsag, og du svarede ikke på spørgsmålet.
"Er det en inkassosag du er ved at indlede eller er det en småsag?"

>men på daværende tidspunkt manglede jeg en vigtig mail fra
>firmaet, hvor de skriver at de har modtaget depositummet

Du har da forhåbentlig en kvittering på det betalte beløb, netbank, girokort
eller lign.

>Men jeg blev i tvivl om det var den rigtige fremgangsmetode længere oppe i
>denne tråd, men nu er jeg på rette vej
igen.
Det er fordi at dette påkrav rent faktisk er en inkassoting, men det gør din
småsag nemmere at du giver firmaet en frist frem for bare at hive dem i
retten uden videre, og så er det nemmere at bruge inkassofristen den er
velkendt og er nærmest en standard.

>Jeg har retshjælp i min familie-forsikring, så hvis det bliver
>nødvendigt med en advokat, dækker de det. Jeg har snakket med deres
>jurist, som også bekræftede at en småsag var det rigtige.

Godt,
jeg beklager hvis jeg fik dig bremset op når du var i den rigtige retning,
det var bare ikke til at se udefra, at det var den vej du gik.
I det mindste fik jeg da gjort dig opmærksom på forsikringsmuligheden.

>Hvis de vil levere altanen tager jeg da imod den, da jeg ikke kan
>finde den billigere andre steder.

Det var mere så du ikke lige pludselig stod med en uventet drejning på
sagen, det er bedre på forhånd at vide hvordan man vil stille sig til et
tilbud man måske ikke lige havde ventet.
Selvfølgelig uden yderligere betaling før altanen er monteret og godkendt.

Jeg synes jeg kunne huske din sag og så derfor tilbage i gruppen, og det jeg
så var at du ikke reagerede på de råd du fik, ingen svar, ingen
tilbagemelding, så gør jeg selv lidt mindre ud af at redegøre tydeligt, det
ville måske bare være spildt.
Men nu er du på rette vej, og så er det bare at holde ved til målet er nået.

mvh
Alex Christensen