Hvilken GPS er bedst når man skal vandre i~
Fra : Jakob Munck

Dato : 15-08-09 15:34

Jeg påtænker at anskaffe mig en GPS, som skal bruges til rejsebrug. Jeg
kører ikke i bil, men vandrer ofte i storbyer rundt omkring i verden, hvor
man kender en GPS-position og så forsøger at finde det pågældende sted. Det
som der er brug for er altså en GPS, som kan bæres i hånden/tasken og som
kan vise retning og afstand til det udvalgte mål, når man taster
koordinaterne ind i den. Bykort er ikke nødvendigt, da jeg foretrækker at
anvende papirkort anskaffet på stedet.

Jeg håber dette er den rigtige gruppe at spørge??

Hvilken GPS er den rigtige (og billigste) til dette formål?

v.h.
Jakob

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 15-08-09 16:16

"Jakob Munck" <jm2_FjernDette@webspeed.dk> writes:

> [...]
> anvende papirkort anskaffet på stedet.
>
> Hvilken GPS er den rigtige (og billigste) til dette formål?

Hvis den bare skal pege retning i fugleflugtslinje og afstand i
fugleflugtslinje, så er en Garmin eTrex H dit bedste bud. Den koster
699,- hos Marinetorvet. Den kan tabes i en vandpyt fra en meters højde
uden at lide overlast. Meget praktisk når man som jeg har et lille
barn.

Du skal være opmærksom på at selvom eTrex'en har en højmodtagelig
chip, så kan der være signalproblemer i storbyer, da bygningerne
"skygger" for signalet - men det er et problem med alle GPS'er.

Jeg har selv en eTrex med den gamle chip og jeg synes egentlig den gør
det okay. Du skal bare være opmærksom på at hvis du skal have et kabel
til at overføre koordinater og tracks, så koster det næsten lige så
meget som GPS'en - med mindre du laver det selv. Du skal bare bruge en
seriel mus, et multimeter og en gammelt sygesikringsbevis. :) (Jeg har
lavet vores selv.)

Og så husk at GPS'er er GLIMRENDE til geocaching. ;)

Mvh Trine

Stor brugskunstforretning med fuldt sortiment i de søde Gjøltrolde

Fra : Jakob Munck

Dato : 15-08-09 22:11

> Du skal være opmærksom på at selvom eTrex'en har en højmodtagelig
> chip, så kan der være signalproblemer i storbyer, da bygningerne
> "skygger" for signalet - men det er et problem med alle GPS'er.

Det er derfor at man skal have en GPS med SiRF modtager. De virker bedre i
byerne. Og eTrex har ikke Sirf-chip, så derfor tror jeg ikke den duer til
mit formål. Jeg er heller ikke sikker på om man manuelt kan indtaste
koordinaterne på en position, og så bede den om at udregne afstand og finde
frem til denne position.

v.h.
Jakob

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 16-08-09 08:20

"Jakob Munck" <jm2_FjernDette@webspeed.dk> writes:

> Jeg er heller ikke sikker på om man manuelt kan indtaste
> koordinaterne på en position, og så bede den om at udregne afstand
> og finde frem til denne position.

I fugleflugtslinje kan den sagtens. Men hvis den skal kunne lede af
veje osv. så er du nødt til at have en med kort. Jeg kender mange der
er meget glade for deres 60CSx/60Cx.

Mvh Trine, der har en gammel eTrex, fra før H'ets tid og som er godt
tilfreds.

Stor brugskunstforretning med fuldt sortiment i de søde Gjøltrolde

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 16-08-09 18:35

"Jakob Munck" <jm2_FjernDette@webspeed.dk> wrote in

> [...]
> udvalgte mål, når man taster koordinaterne ind i den. Bykort er ikke
> nødvendigt, da jeg foretrækker at anvende papirkort anskaffet på

Hvilken mobil har du? En nem (og diskret) løsning var måske blot at
anskaffe sig en Bluetooth GPS antenne og finde noget passende software
til mobilen.

Jeg benytter selv den løsning, men med "rigtig" navigationssoftware.
Har dog også haft noget geocaching ind over, men ved ikke præcis hvad
det er du søger... et digitalt kompas?

Der er jo den ikke ubetydelige ulempe ved håndholdte GPS'er, at man
aldrig ved med sikkerhed hvilken vej de peger før man enten har bevæget
sig en bid vej i samme retning eller lokaliseret lokale kendingsmærker
såsom kryds eller lign.

Der findes masser af GPS software til mobiler.

Min BT GPS antenne er en Holus 240 GPSlim. Er på størrelse med en
engangslighter, og kan fås for under 400,- kr.

--
Fordi folk læser oppefra og ned.
Hvorfor er topposting irriterende?

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 16-08-09 19:05

"Kent Oldhøj" <kent@oldhoj.dk> writes:

> [...]
> aldrig ved med sikkerhed hvilken vej de peger før man enten har bevæget
> sig en bid vej i samme retning eller lokaliseret lokale kendingsmærker

Der findes også håndholdte GPS'er med elektronisk kompas, så den også
vender rigtigt når man står stille.

Sådan en er der ikke i min eTrex, men i min HTC Magic, som mere og
mere har overtaget rollen som hoved-GPS når vi geocacher. Men i
regnvejr er den ikke meget bevendt. :)

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 16-08-09 21:19

Trine Kornum Christiansen <news@trinekc.dk> wrote in

> Der findes også håndholdte GPS'er med elektronisk kompas, så den
> også vender rigtigt når man står stille.

Jeg formulerede mig uklart. Jeg mente mobiler med GPS.

> Sådan en er der ikke i min eTrex, men i min HTC Magic,

Den nye iPhone har også, men ellers tror jeg udvalget endnu er begrænset.

Jeg oplever det nu ikke som et større problem, men jeg benytter som sagt
stortset kun GPS sammen med kort.

Fra : Lars 8210 Århus V

Dato : 22-08-09 08:57

Garmin Oregon -- Der er flere modeller. Pas på priserne. De ser ud til at
være meget påfaldende ens hos mange danske forhandlere - dog er der
muligheder på edbpriser.dk.
Hvis man kikker på prisen i tyskland er der mange penge at spare.

Lars