Ejendomsværdiskat efter fraflytning?
Fra : Henrik S. Pedersen

Dato : 15-08-09 10:15

Jeg har et spørgsmål vedr. ejendomsværdiskat. Jeg er i juli 2008
fraflyttet en ejerlejlighed i København. Samtidig blev lejligheden sat
til salg. Da den ikke blev solgt, valgte jeg i februar 2009 at udleje den.

Spørgsmålet er nu: Skal jeg betale ejendomsværdiskat for andet halvår
2008, dvs. efter fraflytningen? Skat mener ja, men jeg kan se af
forskellige artikler på nettet, at det muligvis ikke er tilfældet.

Mvh.
Henrik

Fra : Klaus H

Dato : 15-08-09 10:22

"Henrik S. Pedersen" <aaa_nospam@c.dk> skrev i en meddelelse news:4a867c8c$0$15875$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> [...]
> 2008, dvs. efter fraflytningen? Skat mener ja, men jeg kan se af
> forskellige artikler på nettet, at det muligvis ikke er tilfældet.

Jeg har også en lejlighed udlejet. Da lejemålet gik i gang, forsvandt værdiskatten.

Klaus H

Fra : Henrik S. Pedersen

Dato : 15-08-09 10:29

Klaus H skrev:

> Jeg har også en lejlighed udlejet. Da lejemålet gik i gang, forsvandt værdiskatten.

Det er jeg med på. Min situation er lidt anderledes, da lejligheden har
stået tom i ca. 6 måneder, altså fra min fraflytning til udlejning blev
påbegyndt. Spørgsmålet er, om jeg skal betale ejendomsværdiskat for den
periode.

Mvh.
Henrik

Fra : Carsten Riis

Dato : 15-08-09 10:36

Henrik S. Pedersen skrev den 15-08-2009 11:14:

> [...]
> 2008, dvs. efter fraflytningen? Skat mener ja, men jeg kan se af
> forskellige artikler på nettet, at det muligvis ikke er tilfældet.

Hvad er det for artikler?

Links til disse ville være en fantastisk hjælp, så man ligesom ved hvad
du har fået at vide.

privat holdning og alt det der.
Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Jesper Lund

Dato : 15-08-09 11:06

Henrik S. Pedersen wrote:

> Spørgsmålet er nu: Skal jeg betale ejendomsværdiskat for andet halvår
> 2008, dvs. efter fraflytningen? Skat mener ja, men jeg kan se af
> forskellige artikler på nettet, at det muligvis ikke er tilfældet.

Nej. Boligen er sat til salg, og i den situation ophører din pligt til at
betale EV skat på fraflytningsdagen
<http://www.familieadvokaten.dk/Breve-900/b900-490.html>

Fra hestens egen mund
<http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1646230&vId=0>

Citat: "Hvis du fraflytter din ejerbolig et stykke tid før salgsdagen,
skal du kun betale ejendomsværdiskat for den periode, du har boet i
huset."

--
Jesper Lund

Fra : Henrik S. Pedersen

Dato : 15-08-09 11:23

Jesper Lund skrev:

> [...]
>
> Citat: "Hvis du fraflytter din ejerbolig et stykke tid før salgsdagen,
> skal du kun betale ejendomsværdiskat for den periode, du har boet i

Takker, det var præcis det, jeg var ude efter.

Mvh.
Henrik

Fra : Carsten Riis

Dato : 15-08-09 11:24

Jesper Lund skrev den 15-08-2009 12:06:

> [...]
>
> Citat: "Hvis du fraflytter din ejerbolig et stykke tid før salgsdagen,
> skal du kun betale ejendomsværdiskat for den periode, du har boet i

nu er sagen jo den, at ejendommen netop ikke er blevet solgt, men bliver
udlejet endvidere kender vi ikke udleje-betingelserne fx midlertidighed,
som også kan have indflydelse. Eller mægleraftalen for den sags skyld.

Spørgsmålet er vel så om boligen så i den mellemliggende periode så
kunne tjene som helårsbolig

Både familieadvokatens og SKATs link fortæller netop om, at man ikke
skal have mulighed for at bo i ejendommen. fx i familieadvokatens case
fortælles om, at man STRAKS kan flytte ind i ejendommen. På SKATs link
tales der om salgsdagen....og den er ganske tydelig ikke indtruffet.

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Henning

Dato : 15-08-09 22:30

On Sat, 15 Aug 2009 11:14:48 +0200, "Henrik S. Pedersen"
<aaa_nospam@c.dk> wrote:

>Jeg har et spørgsmål vedr. ejendomsværdiskat. Jeg er i juli 2008
>fraflyttet en ejerlejlighed i København. Samtidig blev lejligheden sat
>til salg. Da den ikke blev solgt, valgte jeg i februar 2009 at udleje den.

Et tillægsspørgsmål, dog den anden vej rundt.
Vi har købt hus til overtagelse 1. oktober. Der skal laves forskellige
ting i huset, og vi påregner derfor ikke at flytte ind, dvs. fraflytte
vores gamle bolig, før 1. december. Skal der betales ejendomsværdiskat
på det nye hus i perioden, hvor det er under ombygning?

Fra : Henrik S. Pedersen

Dato : 16-08-09 10:25

Henning skrev:

> [...]
> vores gamle bolig, før 1. december. Skal der betales ejendomsværdiskat
> på det nye hus i perioden, hvor det er under ombygning?

Efter informationerne på dette link skal der først betales
ejendomsværdiskat, når du flytter ind:

http://www.familieadvokaten.dk/Emner/931.html

<CITAT>
En sælger af en ejerbolig (dog ikke sommerhuse) skal fra 2002 ikke
længere betale ejendomsværdiskat til overtagelsesdagen, men kun til
fraflytningstidspunktet. Tilsvarende skal en køber først betale fra
indflytningstidspunktet, når indflytning sket efter overtagelsesdagen.
</CITAT>

/Henrik