overtryk ved varmtvandsforbrug
Fra : Bjarke Hansen

Dato : 14-08-09 22:48

Hej

Jeg har et fjernvarme anlæg med varmevandsbeholder, jeg man fx går i
bad osv så lufter en overtryksventil lidt vand ud når det er over
2,5bar.

Jeg har ikke helt forstået hvad det er der sker, når jeg bruger vamt
vand.. Men nu er det det at jeg har købt en ny vandhane og desværre
igennem DBA... En der åbenbart inportere fra østen eller sådan noget
men stadig sælger som "privat" igennem dba.dk

Nu har jeg gået i bad 2 gange siden den blev monteret, og lige efter
bad besøget er vandhanen blevet utæt, og det er på det varme vand...

Hvordan stiger trykket i det varme vand når man går i bad, og burde en
vandhane ikke holde til 2,5bar? det drypper oppe fra vandhanen og ikke
fra tilslutningsslangen. Kan nogen give en forklaring?

Mvh. Bjarke

Fra : Kim Christensen

Dato : 14-08-09 22:58

On 15 Aug., 06:48, Bjarke Hansen <bjark...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> vandhane ikke holde til 2,5bar? det drypper oppe fra vandhanen og ikke
> fra tilslutningsslangen. Kan nogen give en forklaring?

Trykket stiger når koldt vand kommer ind i din varmvandsbeholder og
varmes op. Varmt vand fylder lidt mere, og vand kan ikke komprimeres.
Det vand der ikke er plads til undslipper gennem overtryksventilen.

Hvis det drypper fra hanen når du bruger vand er det pakdåsen der er
galt med. På billige haner kan man som regel ikke komme til at skifte
pakning der, og hvis man kan er det som regel umuligt at få en pakning
der passer.
Drypper det fra hanen men ikke slangen når den er lukket, kan det være
en støbefejl, og så er hanen kassabel.

Hilsen Kim

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 15-08-09 02:03

On 15 Aug., 06:58, Kim Christensen <SLETTESnemo...@yahoo.com> wrote:

> Trykket stiger når koldt vand kommer ind i din varmvandsbeholder og
> varmes op. Varmt vand fylder lidt mere, og vand kan ikke komprimeres.
> Det vand der ikke er plads til undslipper gennem overtryksventilen.

Ahh okay

> [...]
> der passer.
> Drypper det fra hanen men ikke slangen når den er lukket, kan det være

Altså monterede igen igår efter efterspænding af slanger og monterede
igen.. den sad så til imorges uden problemer.. men efter bad dryppede
den kraftigt igen, og det stoppede da jeg lukkede slangen fra det
varme vand.. Kan du dreje den hvad der sker? altså hvorfor den er
utæt samtidigt med koldt vand bliver fyldt i tanken?

> Hilsen Kim

Tak for hjælpen

Fra : Armand

Dato : 15-08-09 13:28

Bjarke Hansen skrev:

> [...]
> varme vand.. Kan du dreje den hvad der sker? altså hvorfor den er
> utæt samtidigt med koldt vand bliver fyldt i tanken?

Det er nok snarere blandingsbatteriet der bliver utæt under brug p.g.a.
varmeudvidelse, og derfor senere holder op med at dryppe igen!
Er det samme problem når du f.eks. bruger varmt vand i køkkenet (der
medfører samme expansions-trykstigning i varmtvands-systemet)?

--
Armand.

Fra : jos

Dato : 15-08-09 10:38

Bjarke Hansen wrote:
> [...]
> bad besøget er vandhanen blevet utæt, og det er på det varme vand...
>
> Hvordan stiger trykket i det varme vand når man går i bad,

Der er ved koldvandsindføringen til din beholder monteret en envejsventil,
som skal forhindre dit varme vand i at kunne komme ud i koldvandsanlægget,
ikke mindst ved utæthed imellem fjernvarmevandet og drikkevandet (en meget
almindelig skade).
Når det kolde vand kommer ind i beholderen og varmes op, opstår der et tryk,
da varmt vand fylder mere end koldt, og grundet nævnte ventil ikke kan
"komme ud af systemet" hvis der ikke er forbrug.
Der er så, for at undgå skade på rørsystemet, også monteret en
overtryksventil som lukker vand ud inden trykket bliver for stort. Det er
derfor ganske normalt at der periodevis kommer ganske lidt vand ud her.

> og burde en
> vandhane ikke holde til 2,5bar? det drypper oppe fra vandhanen og ikke
> fra tilslutningsslangen. Kan nogen give en forklaring?
Nu skriver du ikke hvor vandet kommer ud. Er det ved hanens sammenføjninger,
kan det være en intern pakning eller en fejl i støbningen.
Nu er er mange slags haner, men hvis det er en almindelig spindelhane (dem
der skal drejes et antal gange for at åbne/lukke), og vandet, som jeg gætter
på kommer ud af tuden, er det sansynligvis den gummi eller fiberpakning som
skal lukke for vandet som er beskadiget, eks. ved at have været spændt for
hårdt. Den er iøvrigt sansynligvis "standard" og let at skifte.
En 3' mulighed er det almindelige problem, som ikke kan anses for en fejl,
men en ulempe ved det type hane, er samme grund som jeg har til ikke at
anvende almindelige spindelhaner: "Udvidelseskoefficienten"
Når du under badet har fundet en passende temperaturblanding, og efter en
del minutter lukker både den kolde og varme hane, sker der efterfølgende, at
spindelen i den kolde hane bliver varmere, da der ikke mere er et koldt
flow. Derved udvides spindelen og det kolde vand lukkes hårdere af. Til
gengæld bliver spindelen i det varme vand, koldere, og derved mindre,
hvilket resulterer i at pakningen ikke spænder så hårdt og hanen begynder at
dryppe og skal efterspændes.
Løsning: brug aldrig enkelte spindelhaner, men anskaf et ordentligt
blandingsbatteri, helst med keramisk lukketøj.
Det er ikke særlig meget dyrere ifh. til komfort og [varme]spild.

finn

Fra : N/A

Dato : 15-08-09 13:28

Fra : N/A

Dato : 18-08-09 22:51

Fra : N/A

Dato : 18-08-09 22:51

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 17-08-09 07:14

>Jeg har et fjernvarme anlæg med varmevandsbeholder, jeg man fx går i
>bad osv så lufter en overtryksventil lidt vand ud når det er over
>2,5bar.

Er der ikke ekspansionsbeholder på sådan et anlæg? Det lyder som om den er
defekt.

Mvh Maria

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 18-08-09 13:33

On 15 Aug., 14:27, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:

> [...]
> Er det samme problem når du f.eks. bruger varmt vand i køkkenet (der
> medfører samme expansions-trykstigning i varmtvands-systemet)?

Det er IKKE bad-blandingsbatteriet der er utæt... Men håndvask
amaturet/blandingsbatteri.

Vandet er koblet i stjerne fra varmtvandsbeholderne, og vandet til
badet går derfor ikke igennem slangerne hen til vandhanen.

Fra : Armand

Dato : 18-08-09 22:51

Bjarke Hansen skrev:

> [...]
>
> Vandet er koblet i stjerne fra varmtvandsbeholderne, og vandet til
> badet går derfor ikke igennem slangerne hen til vandhanen.

Hvis ikke at din overtryksventil sidder fast og anlægget derved kører
med overtryk, så MÅ det være pågældende blandingsbatteri der trænger til
at blive pakket om, hvis ikke ligefrem det er et kvalitets-spørgsmål!
Prøv at få målt det faktiske tryk på anlæægget!

--
Armand.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 18-08-09 13:37

On 17 Aug., 08:14, "Maria Frederiksen" <m...@easyfrag.dk> wrote:

> Er der ikke ekspansionsbeholder på sådan et anlæg? Det lyder som om den er
> defekt.

Jo der er en eksspansionsbeholder, men den sidder så vidt jeg kan se
kun sammen med gulvvarme systemet, ikke brugsvandet.

Fra : jos

Dato : 19-08-09 11:18

Bjarke Hansen wrote:

> Jo der er en eksspansionsbeholder, men den sidder så vidt jeg kan se
> kun sammen med gulvvarme systemet, ikke brugsvandet.

hvilket er ganske normalt!
Jeg har aldrig set exp.beholder på koldvandssystemet. Der SKAL være et
modtryks og overtryksventil FORAN varmtvandsbeholderen på
koldvandsindføringen. Trykket må max blive omkring 2½ bar.
Dine sidste indlæg forvirrer mig. Er det ikke hanen(=armaturet) som
drypper? - og er det ud af tuden eller ud af siden?
og er det ikke kun når du har brugt varmt vand?

finn