Lokal bekendtgøærelse fortsat--
Fra : Ukendt

Dato : 14-08-09 15:03

hermed ordlyden af skriv fra politiet ang den famøse bekendtgørelse om
sejlads i politikredsen.

***************************************

"Tak for din henvendelse vedrørende reglement for sejlads med motorbåde og
brætsejlads ud for kysten i Midt- og Vestsjællands politikreds.
Jeg skal i den anledning oplyse, at reglementet ikke vedrører sejlads med
vandscootere. Som du selv skriver, er der fastsat særlige regler for sejlads
med vandscootere - nu ved bekendtgørelse nr. 1315 af 20. november 2006.

Jeg skal beklage, såfremt reglementet skaber tvivl herom. Jeg kan oplyse dig
om, at vi netop er ved at se på reglementet igen, da vi har fået flere
henvendelser vedrørende reglementets restriktioner for brætsejlads. Jeg vil
i den anledning sørge for at vi får formuleret reglementet, så der ikke er
tvivl om, at det ikke omfatter sejlads med vandscootere.

Jeg bemærker i øvrigt, at en bekendtgørelse kun kan ændres ved
bekendtgørelse eller ved lov og altså under ingen omstændigheder ved et
reglement.

Med venlig hilsen

XXXXXXX

Chefanklager

Midt- og Vestsjællands Politi

MVH

Egon

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 14-08-09 09:34

Ja og bekendtgørelsens §2 siger:

§ 2. Sejlads med vandscootere m.v. på søterritoriet er forbudt.

Så er det endnu en gang slået fast.

Mvh/Harding

Fra : Per

Dato : 15-08-09 19:38

Harding E. Larsen wrote:
> Ja og bekendtgørelsens §2 siger:
>
> § 2. Sejlads med vandscootere m.v. på søterritoriet er forbudt.
>
> Så er det endnu en gang slået fast.
>
> Mvh/Harding

Hej Harding !

Jeg ser masser af vandscootere i Øresund.

Er det ulovligt eller ej ?

For jeg har efterhånden hørt så mange forskellige udlægninger. Nogen påstår
at det er lovligt, hvis man kan sidde på scooteren for så er det = en
motorbåd !?

Der er også masser der søsætter deres scootere fra havne ved en rampe, og
hvis det ikke var lovligt så ville havnefogeden vel forbyde dem dette.

Jeg er totalt forvirret vedr. de der lynhurtige maskiner ?

Nogen taler også om et EU direktiv.

Mvh. Per

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 15-08-09 12:52

Hej Per,

Sejlads med vandscootere på den danske side af Øresund er ulovlig.
Ingen offentlig forvaltning har givet tilladelse til at benytte dem
her.

Nogle havne f.eks. Kommunale havne i Kastrup tillader at de søsættes i
havnene fra ramperne, for så tjener havnen penge på rampernes
anvendelse, og i havnene må de kun sejle max 3 knob som andre
fartøjer; men sejler de uden for, er det uden for kommunes
kopetanceområde og politiet har ansvaret og det håndhæves fra
Marinehjemmeværnets fartøjer som også er bemandet med politiet.

Beslutningen om at de må anvende ramperne er Kommunalbestyrelsens og
forvaltes af deres ansatte havnefoged.

Det er en meget dobbeltmoralsk beslutning.

Da jeg sad i havneudvalget forhørte jeg mig hos politiet lokalt og i
København, amtet, københavns havn m.m. og ingen havde givet tilladelse
til at vandscootere måtte sejle i Øresund, bortset fra de tre
vandscootere som livredderne benyttede ved Rivieraen ved Amager
strand.
De er kun beregnet til redningsopgaver og ikke leg og de er tydeligt
bemalet med inskription.

De gældende regler skal du finde i Bekendtgørelsen fra
Miljøministeriet.

Mvh/Harding

Fra : Per

Dato : 15-08-09 20:26

Harding E. Larsen wrote:
> [...]
> bemalet med inskription.
>
> De gældende regler skal du finde i Bekendtgørelsen fra

Mange tak for et fyldestgørende svar

mvh. Per

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 15-08-09 13:33