Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Forskudt skarphedsplan
Fra : Erik D

Dato : 14-08-09 06:24

Hej.

Jeg har en Sigma 10-20, som jeg bruger rigtigt meget på min D80.

Jeg er dog kommet i tvivl om hvorvidt udstyret stiller skarpt i den
rigtige afstand.
I øjeblikket kravler jeg rundt i det dejlige vejr ude på altanen, og
tager nærbilleder af en tommestok. Naboerne undrer sig sikkert - eller
måske netop ikke, når det er mig.

Nå, men er der nogen der kender til fænomenet, hvor skarphedsplanet
ligger lidt længere væk end det punkt man egentlig fokuserede på (nej,
kameraet står ikke i continous autofocus mode og det siger også BIP
når jeg trykker udløseren halvt ned).

Hedder fænomenet noget ?
Kan man måle det ?
Kan man gøre noget ved det ?

E/CPH

Fra : Robert Piil

Dato : 14-08-09 14:00

Erik D skrev:

> Hedder fænomenet noget ?
Front- eller backfocus
> Kan man måle det ?
http://focustestchart.com/
(Læs vejledningen grundigt)
> Kan man gøre noget ved det ?
Ja, det kan rettes af et værksted - evt. under garantien

Jeg vil umiddelbart tro at det på en vidvinkel skal være ret voldsomt
før det får nogen praktisk betydning.

--
Robert Piil

Fra : Hans_Kruse

Dato : 14-08-09 14:45

"Robert Piil" <piil@nospam.dk> wrote in message

> [...]
> Ja, det kan rettes af et værksted - evt. under garantien
>
> Jeg vil umiddelbart tro at det på en vidvinkel skal være ret voldsomt før

Der er efterhånden en del kameraer der har justeringsmulighed for hvert
objektiv. Jeg har ikke styr på hvilke Nikon kameraer, der har den feature.
På Canon kameraer findes det på 1D(s) mk3, 5D mk2 og 50D. Jeg har fået
kalibreret alle mine objektiver ift. min 1Ds mk3 hos Canon service og
halvdelen (af de 9 AF objektiver jeg har) skulle have en lille justering,
resten 0.

--
Med venlig hilsen/With Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Erik D

Dato : 14-08-09 07:50

OK, tak Robert. Det må jeg lige prøve.
Jfr. Tim Jackson har det altså noget at gøre med sensorerne i
apparatet og ikke objektivet.
Egentlig kunne man vel så afprøve hver enkelt målesensors justering,
ved at se om man kan fokusere på en prik, som ligger udenfor
målefeltet.

Fra : Erik D

Dato : 14-08-09 08:08

On 14 Aug., 15:45, "Hans_Kruse" <hans_kr...@hotmail.com> wrote:

> [...]
> kalibreret alle mine objektiver ift. min 1Ds mk3 hos Canon service og
> halvdelen (af de 9 AF objektiver jeg har) skulle have en lille justering,

Hmmm - ifht. hvad ham der Tim Jackson anfører som årsag, nemlig
sensorer som ikke er ordentligt centrerede ifht. det målefelt man kan
se i søgeren, så skulle det jo ikke kunne lade sig gøre, at justere
objektivet som kompensation for dette.
Jeg mener:
Hvis jeg nu fotograferer en flue som sidder til højre på en rund
lygtepæl, og sensoren også sidder lidt til højre ifht. det synlige
målefelt, så får jeg backfokus.
Så går jeg hen på værkstedet og får justeret objektivet til at
fokusere en smule kortere end før og så passer pengene.
Så går jeg ud til fluen (som jeg har lavet en aftale med), for at
prøve igen, men nu er fluen kravlet over på venstre side af
lygtepælen. Da sensoren stadig sidder en smule til højre ville jeg
uden justering få frontfokus. Nu er objektivet justeret til at
fokusere kortere og vil nu derfor forværre frontfokus.

Gør mig klogere....

Fra : Hans_Kruse

Dato : 14-08-09 15:12

"Erik D" <erikdaugaard@gmail.com> wrote in message

> [...]
> uden justering få frontfokus. Nu er objektivet justeret til at
> fokusere kortere og vil nu derfor forværre frontfokus.

Mikrojustering forudsætter at sensoren er helt korrekt placeret i huset, men
kan justere for om det korrekt fokuserede billede dannes lige foran eller
lige bag sensorplanet. Mikrojustering kan foretages af brugeren, hvor
forkert placering af sensoren i huset selvfølgelig kun kan rettes på
værksted. Grunden til at jeg fik min mikrojustering foretaget hos Canon
service var at Canon tilbød denne service gratis ifm. check af AF systemet.

Fra : Ukendt

Dato : 17-08-09 09:16

"Erik D" <erikdaugaard@gmail.com> skrev i meddelelsen
[...]

Det kan både være dit objektiv, og det kan være dit kamera.

Prøv denne test:

http://focustestchart.com/chart.html

Den gir god sikkerhed for fejlen.
Husk at bruge stativ.

Jeg har en Sigma EX 500/4,5 APO HSM, der måtte to ture til Japan førend den
var i orden.
Den var nærsynet! Frontfokus....!

Det er bare så svært at fange og afklare. Jeg var heldig. En kammerat havde
nøjagtig samme tele og samme kamerahus, så vi kunne lave en testopstilling
og krydssammenligne.

Prøv at teste samtlige dine objektiver for front/back fokus med dette
testkort. Hvis tendensen er klar, og der f.eks er frontfokus generelt på det
hele, så er det dit kamera, der har fejlen. Er det kun Sigma'en der laver
backfokus, så er det nok objektivet.
Allierer dig med en kammerat, der også har Nikon kamera, og prøv, om
objektivet producerer samme fejl på vennens hus.
I så fald må objektivet til service.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger