Beskatning af indtægt
Fra : Malte Runz

Dato : 14-08-09 10:29

Jeg har en kollega, der i 2007 blev ansat i en offentlig stilling, en ny og
ikke helt klart defineret 'kombinationsstilling', hvor man endnu ikke havde
afklaret alle spørgsmål vedr. tilskud og lønramme. Disse forhold blev langt
om længe bragt på plads og kollegaen fik udbetalt ca 56.000 kr i begyndelsen
af 2009. Pengene blev reelt optjent i 2007 og 2008.

Skal de 56.000 kr beskattes, som en del af indtægten i 2009 eller som del af
indtægten 2007/2008?

(Eventuelle svar må gerne henvise til relevante paragraffer i skatteloven)

--
Malte Runz

Fra : alexbo

Dato : 14-08-09 11:04

"Malte Runz" skrev

> [...]
> i begyndelsen af 2009. Pengene blev reelt optjent i 2007 og 2008.

> Skal de 56.000 kr beskattes, som en del af indtægten i 2009 eller som del

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=103949

Har en arbejdsgiver/tidligere arbejdsgiver fx i en årrække fejlagtigt
udbetalt for lidt i løn eller i pension til en ansat/tidligere ansat, og
foretager vedkommende som følge heraf en efterregulering af
lønnen/pensionen, foretages den skattemæssige efteregulering af den for lidt
udbetalte løn/pension i de år, hvor retten til yderligere løn/pension er
erhvervet.
En sådan regulering kræver ikke særlig tilladelse til tilbagefordeling, men
følger af de almindelige periodiseringsprincipper
-----
der skal beregnes procenttillæg og løbende renter af den herved fremkomne
restskat.
-------
Tilbagereguleringen skal være af væsentlig økonomisk betydning for
ansøgeren. Denne betingelse anses i almindelighed for opfyldt, når den
skattemæssige nettobesparelse ved den ønskede tilbageregulering kan opgøres
til ca. 1 pct. af ansøgerens skattepligtige indkomst i det indkomstår, for
hvilket den skattepligtige indkomst begæres nedsat. Nettobesparelsen skal
dog udgøre mindst 1.000 kr.
----

Det kan være et spørgsmål om det kan betale sig at tilbageføre indtægten.

mvh
Alex Christensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-08-09 11:39

alexbo skrev:

> Det kan være et spørgsmål om det kan betale sig at tilbageføre indtægten.

Må man selv vælge?

--
Bertel

Fra : alexbo

Dato : 14-08-09 12:08

"Bertel Lund Hansen" skrev i

> Må man selv vælge?

Jeg anser afsnitoverskriften "tilbagefordeling efter ansøgning" og udtrykket
"ikke særlig tilladelse" som en valgmulighed.
Man skal i visse tilfælde ansøge, i andre er det en mulighed man uden videre
kan bruge.
I den aktuelle situation ændre sin årsopgørelse for 2008, det kan man på
SKAT's tastselv-service.
for 2007 skal man henvende sig til SKAT.

Hvis man intet gør er det en indtægt i udbetalingsåret.

Nedenstående kan lyde som et krav og ikke som et tilbud, men jeg læser det
som at det er det man gør hvis man ønsker at gøre noget, man beregner hvilke
beløb der hører til i de berørte år.

Fra : Carsten Riis

Dato : 14-08-09 14:21

alexbo skrev den 14-08-2009 13:08:

> I den aktuelle situation ændre sin årsopgørelse for 2008, det kan man på
> SKAT's tastselv-service.

Husk at have dokumentationen i orden for den rettelse man foretager.

En ny årsopgørelse er ikke ensbetydende med at SKAT endegyldigt har
accepteret den foretagne rettelse.

> for 2007 skal man henvende sig til SKAT.

Jeg ville nu tage hele problemstillingen i en og samme ombæring

Det giver også for sagsbehandleren det bedste overblik.

> Hvis man intet gør er det en indtægt i udbetalingsåret.

Enig.

privat holdning og alt det der.
Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Carsten Riis

Dato : 14-08-09 11:17

Malte Runz skrev den 14-08-2009 11:29:
> [...]
> indtægten 2007/2008?
>
> (Eventuelle svar må gerne henvise til relevante paragraffer i skatteloven)

Hovedreglen finder du i kildeskattelovens §22

-------------------
§ 22. Den skattepligtige indkomst opgøres på grundlag af indkomsten i
indkomståret.

Stk. 2. 21) Indkomståret er det kalenderår, der går forud for den
endelige ligning. Består skattepligten kun i en del af et år, er
indkomståret det nævnte tidsrum. Told- og skatteforvaltningen kan
tillade, at en skattepligtig, der fremsætter begæring herom, anvender et
andet indkomstår end kalenderåret. Det således valgte indkomstår kan
ikke senere fraviges uden tilladelse fra told- og skatteforvaltningen.
Det er en betingelse for godkendelse af et indkomstår, der afviger fra
kalenderåret, at det begynder den første i en måned.

-------------------

Du kan også læse mere om beskatningstidspunkt i Ligningsvejledningens
afsnit A.A.1.1 som du finder her:
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=103550&chk=202313#pos

Der kan du fx læse noget om detaljer om erhvervselsestidspunktet for
lønnen vs. udbetalingstidspunktet. Der er ikke tale om konkurs i den
omtalte situation, men alligevel tale om usikkerhed i forbindelse med
reel løndannelse.
Din kollega kan altid (op til 3 år efter) bede om genoptagelse af
tidligere år, hvor de nu udbetalte lønninger kommer ind i årsopgørelse i
de pågældende år. Bemærk, der opstår restskatter for disse år og
arbejdsgiver kommer til at indeholde skatter som om det er i år.
Det kan ikke blive omfordelt til andre år. Man bliver nød til at affinde
sig med lidt frem og tilbage pengeoverførsel indtil det hele falder på
plads.
Husk endvidere at holde øje med dette års årsopgørelse til næste forår
om indkomsterne evt. bliver indberegnet igen (det vil blive gjort,
såfremt arbejdsgiveren oplyser det i eIndkomst), så gem alle lønsedler
og breve.

I kender alle forbeholdene, når man skriver på usenet, så derfor gider
jeg ikke skrive dem.
Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Malte Runz

Dato : 14-08-09 16:43

"Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Hovedreglen finder du i kildeskattelovens §22
>

> -------------------
> § 22. Den skattepligtige indkomst opgøres på grundlag af indkomsten i
> indkomståret.

Den havde jeg også fundet frem til, og mente, at sagen burde være klar. På
lønkontoret havde man svaret min kollega noget i retningen af 'Ja, vi kan
godt se at det er ærgeligt, at du nu skal betale topskat af pengene, men der
er desværre ikke noget vi kan gøre'. Ikke noget at gøre? &#"¤)@/ dem!

(snip)

Tak til alle svarerne.

--
Malte Runz

Fra : alexbo

Dato : 14-08-09 17:11

"Malte Runz" skrev

> [...]
> godt se at det er ærgeligt, at du nu skal betale topskat af pengene, men

I stedet for at bande skulle du læse de svar du får.

Kollegaen skal selv sørge for efterreguleringen, det eneste der er vigtigt
er at det fremgår af udbetalingsbilaget at det handler om efterregulering,
så ændrer
din kolega blot sin årsopgørelse.
Men hvis der bare står særudbetaling eller lign. så skal det laves om, det
skal fremgå hvordan man er kommet frem til beløbet.
Feks. efterbetaling
2007 20.000 kr.
2008 24.000 kr
2009 jan juli.12.000 kr

Det er ikke arbejdsgiveren der skal lave flere års lønregnskab om, der er
den ansatte der får ændret sin årsopgørelse.

Når så 2009 bliver opgjort skal man selvfølgelig sørge for at denne
årsopgørelse ændres å efterbetalingen for tidligere år fratrækkes.

mvh
Alex Christensen

Fra : Malte Runz

Dato : 14-08-09 22:20

> "Malte Runz" skrev

> I stedet for at bande skulle du læse de svar du får.

Min banderi opstod inden jeg gik igang med at undersøge, om det virkelig
kunne passe, at min kollega bliver nødt til at betale topskat pga andres
smøleri. Og jeg har læst svarene og set, at der naturligvis er noget at
gøre.

> [...]
> er at det fremgår af udbetalingsbilaget at det handler om efterregulering,

Jeps.

> [...]
>
> Når så 2009 bliver opgjort skal man selvfølgelig sørge for at denne
> årsopgørelse ændres å efterbetalingen for tidligere år fratrækkes.

Ja, det forstod jeg, da jeg læste svarene og fulgte de forskellige links
(smiley).

--
Malte Runz

Fra : Carsten Riis

Dato : 14-08-09 18:05

Malte Runz skrev den 14-08-2009 17:42:

> [...]
> godt se at det er ærgeligt, at du nu skal betale topskat af pengene, men der

korrekt. arbejdsgiveren skal reelt ikke gøre andet end at betale
lønnen, samt indeholde den skat jf. eSkattekortet.

At personen i rolle som skatteyder har et udestående med SKAT er for så
vidt skatteyderens problem.

Det ville naturligvis være fedt, hvis arbejdsgiveren af sig selv går ind
og retter de oplysningssedler han tidligere har meddelt SKAT, men det er
altså en service de ikke ønsker at gøre.
(måske noget med, at de så skal "åbne" gamle regnskabsår og
lønkrone-puljer fra dengang)

Derfor både Alex' og mit råd om at kontakte SKAT med dokumentation for,
hvorfor de nævnte lønkroner skal omfordeles.
samt holde øje med årsopgørelse2009 til næste år om løntillægget
alligevel måtte være en del af indkomsten2009....og så naturligvis få
den rettet til, såfremt omfordelingen altså lykkedes.

Jeg ville kontakte SKAT via www.skat.dk/kontakt med redegørelse om
hvorfor, samt indskanninger af de relevante kontrakter og øvrig
dokumentation.

stadig privat holdning osv osv osv.
Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Malte Runz

Dato : 14-08-09 19:33

> korrekt. arbejdsgiveren skal reelt ikke gøre andet end at betale lønnen,
> samt indeholde den skat jf. eSkattekortet.

Min kollega havde, efter at have talt med lønkontoret, fået indtrykket af,
at hun blev nødt til at affinde sig med at skulle betale topskatten. At 'der
ikke var noget at gøre'.

> [...]
>
> Jeg ville kontakte SKAT via www.skat.dk/kontakt med redegørelse om
> hvorfor, samt indskanninger af de relevante kontrakter og øvrig

Det har jeg også opfordret kollegaen til.

--
Malte Runz