Berlin
Fra : Jan

Dato : 13-08-09 20:02

Hej Ng

Hvad er efter jeres mening det vigtigste man skal nå, at se i Berlin på
en uge?
Det er første besøg i byen.

vh
Jan
Hent gratis SPAMfighter her: http://www.spamfighter.com/lda

Fra : Ukendt

Dato : 14-08-09 07:23

Hvad interesserer du dig mest for?
Lån en guide på biblioteket og køb et ugekort til BVG område ABC (incl.
Potsdam); pris: 32,30 Euro. Se www.bvg.de Tickets und Tarife.

Inger

Fra : Armand

Dato : 14-08-09 15:59

Jan skrev:
> Hej Ng
>
> Hvad er efter jeres mening det vigtigste man skal nå, at se i Berlin på
> en uge?
> Det er første besøg i byen.

- Kigge vinduer/shoppe på det vestlige hovedstrøg: Kurfürstendamm, som
til overflod støder op til pladsen med den udbombede katedral!

- Nyde en brunch/frokost i den roterende restaurant 200meter oppe i
"Fernsehturm" på Alexanderplatz!

- Anden Brunch-mulighed: "Krantzler" på det nord-vestlige hjørne af
Kurfürstendamm og Joachimstaler-strasse: Mød op tidligt og se byen vågne
fra 3. sal!

Tage på sightseeing med de allestedsnærværende dobbelt-dækker busser -
Billetten gælder "hoppe af/på", så man kan sight-kigge nærmere til fods
hvor ønsket!

Tage på sightseeing på Spree-floden med turbåd (Alexanderplatz er måske
mest nærliggende at sejle ud fra :-/ )

- Tage S-banen ned til Wannsee i det syd-vestlige hjørne af byen, og dér
hoppe på en sightseeing-sejlads på søen og de omkringliggende kanaler,
hvorunder der sejles under "Glienicker brücke" som er dén hvorpå alle
spion-udvekslinger i levende live, såvel som på film (á Rambo m.fl.)
Er der børn med, kan den af turbådene der er formet som en haj måske
vække interesse!

- Evt. selv køre førnævnte tur, hvorunder man benytter den klassiske
"AVUS"-motorvejsstrækning (á A115), hvorpå der kørtes race (á med
stejlkurver i hver ende) i mellemkrigs-årene - Strækningen er en af
motorsportens vugger, fra dengang det rigtigt tog fat: Citat: "Mercedes
W125 "sølvpil" fra 1937 med 645hk - Der skulle gå 40 år før nogen bil
havde højere ydelse end dét (á 70'ernes turbo-ladede F1-motorer)"
Tidligt på AVUS (á på vej mod Wannsee) ses stadigt de oprindelige
tilskuer-tribuner tæt op af motorvejen på højre side
Kører man selv er Glienicker brücke måske også en oplevelse at køre over
:-/ P-mulighederne er dog nærmest fraværende, så en gåtur over broen
kræver en mindre gåtur!

- Hvis man er teknisk interesseret: Det tekniske museum!
Ved mindre teknisk interesse er det alligevel værd at køre langs
"Landwehr-kanal" og forbi museet, der har en ægte DC3 "rosin-bomber"
hængende over bygningen på hjørnet ud mod kanalen!

- Kigge ind på "Meilenwerk", der er fredede tidligere sporvogns-remiser
men nu brugt som åben fælles-"garage" med fri adgang - Der er mange
interessante biler á veteraner; eksoter og nyere sportsvogne at se!
Stedet har også en cafe, som kunne benyttes for morgenmad/brunch :-/

- +m.m.m.

--
Armand.

Fra : Ole Damgaard

Dato : 16-08-09 06:30

On 13 Aug., 21:02, Jan <j...@hotmail.com> wrote:
> Hej Ng
>
> Hvad er efter jeres mening det vigtigste man skal nå, at se i Berlin på
> en uge?
> Det er første besøg i byen.

Kære Jan. Når man kommer till Berlin for første gang er der kun et
behov, der står
present i tankerne: hvor kan vi vende tilbage.
Derfor er det efter min mening vigtigt at man ikke prøver at "nå" det
vigtigste af Berlins
seværdigheder.
Det vigtigste er at opleve stemningen i denne mærkværdige by. Og det
gør man ikke
ved at skulle nå noget - men ved at sætte sig ned og indånde
atmosfære. Armand har allerede
givet nogle eksempler på hvor man gør det.
Brug tid på at finde byens sjæl - for den er speciel. Museer og
seværdigheder er lissom alle
andre steder og dem kan I jo nå næste gang I kommer.

Følg Berlinerne ud i oplevelserne. Er det fredag aften, så gå ned til
kvartererne omkring Friedrichsstrasse
og find en skøn jazzklub eller en variete at gå ind i. Er det en
solskins-søndag eftermiddag, så tag en tur til
Wannsee - men jeg synes så ikke det er særligt sjovt at drage med
fotograferende japanere på en turbåd.
Gå selv op og oplev Glienicker brücke. Jo det er rigtigt - det kræver
en spadseretur, men den kan man
måske bruge på at filosofere over hvad Berlin repræsenterer i forhold
til vores egen historiske nutid.

Når jeg selv er i Berlin bor jeg et sted derude i det sydøstlige
hjørne, hvor der lige under U-banhstationen
er en herlig Kneipe med en lokal mutter den laver den herligste
Erbsensuppe - tung kost - men med rigeligt
kold øl og masser af atmosfære bliver det en oplevelse, vi igen og
igen vender tilbage til.

Og hun er ikke engang noget specielt - der findes tusinder af hendes
slags i Berlin. Blot du kigger lidt til
siden i stedet for at "skulle nå" så meget som muligt.

mvh Ole