Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fotoudstilling, Ansel Adams
Fra : Bo Bjerre

Dato : 13-08-09 16:47

På Gl. Holtegåård udstilles:

http://www.glholtegaard.dk/side.asp?side=1

Noget tyder på at jeg skal afsætte en dag til at besøge Ø'en...

Bo //

Fra : Bo Bjerre

Dato : 13-08-09 16:48

Bo Bjerre wrote:
> På Gl. Holtegåård udstilles:
>
> http://www.glholtegaard.dk/side.asp?side=1

Nå, ja, nu har jeg lige set at Mogens HAR omtalt det. Beklager...

Bo //

Fra : Hans_Kruse

Dato : 13-08-09 17:50

"Bo Bjerre" <bo@sarek.dk> wrote in message
> På Gl. Holtegåård udstilles:
>
> http://www.glholtegaard.dk/side.asp?side=1
>
> Noget tyder på at jeg skal afsætte en dag til at besøge Ø'en...

Bestemt værd at se. Jeg var der i dag. Ikke meget nyt for mig i udstillingen
af billeder, da jeg de fleste i bøger jeg har. Jeg var lidt skuffet over
størrelsen af billederne, som jeg ikke syntes ydede hans billeder
refærdighed. Lyset var heller ikke for godt. Jeg hader og stå og se på et
billede i for lille størrelsen gennem glas hvor alting spejler sig i
glasset. Så jeg foretrækker langt at se billederne i en godt trykt bog. Men
der var en video på en times tid med interviews og viste Adams i Yosemite, i
New Mexico, i hans hjem etc. det var det hele værd for mig. Hvis jeg kunne
have set den på Youtube, så havde jeg såmænd ikke haft en grund til kommer
og se udstillingen. "Materof Light" bogen om Adams viste de fleste billeder
og nogen, som ikke var med. Der er sikkert nogen der synes det er et surt
opstød og sådan skal det ikke forstås. Jeg var reelt skuffet over at se
billederne og havde forventet noget bedre. Jeg er en stor beundrer af Adams
og havde herne set bare nogle af hans allerbedste i 50x100cm eller
deromkring og med godt lys på og uden reflekterende glas.

--
Med venlig hilsen/With Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Bo Bjerre

Dato : 13-08-09 18:03

Hans_Kruse wrote:

> [...]
> noget bedre. Jeg er en stor beundrer af Adams og havde herne set bare
> nogle af hans allerbedste i 50x100cm eller deromkring og med godt lys på

Tak for din "anmeldelse" Hans. Jeg har allerede lavet aftale om
overnatning memmel mandag og tirsdag, så jeg kan tage afsted mandag før
jeg får sko på....

Og, ja, jeg har 6 bøger om hans værker og metoder. Men jeg har aldrig
set billederne i "real life"

Bo //

Fra : Hans_Kruse

Dato : 14-08-09 00:07

> [...]
> jeg får sko på....
>
> Og, ja, jeg har 6 bøger om hans værker og metoder. Men jeg har aldrig set

Jeg synes da du skal se den, men nu er forventningerne afstemt I forhold
til hvad det kunne have været var det en skuffelse.

Fra : Mogens Hansen

Dato : 13-08-09 19:20

"Hans_Kruse" <hans_kruse@hotmail.com> wrote in message

[8<8<8<]
> [...]
> bedre. Jeg er en stor beundrer af Adams og havde herne set bare nogle af
> hans allerbedste i 50x100cm eller deromkring og med godt lys på og uden

Det lyder trist.
Da jeg så hans billeder i San Fransisco i 1986 var der mange store billeder
(som jeg husker det var en del et par meter på den lange led) og ikke bag
glas. De var imponerende.

Men der skal mere til at skræmme mig

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Hans_Kruse

Dato : 14-08-09 00:08

"Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> wrote in message

> [...]
> Da jeg så hans billeder i San Fransisco i 1986 var der mange store
> billeder (som jeg husker det var en del et par meter på den lange led) og

Så kan du jo fortælle, hvad du synes, når du har set den. Det kunne klart
være bedre efter min ringe mening.

Fra : Soeren Friberg

Dato : 14-08-09 05:42

On 14-08-2009 01:08, Hans_Kruse wrote:

> Så kan du jo fortælle, hvad du synes, når du har set den. Det kunne
> klart være bedre efter min ringe mening.

Det må vise dig, men det er min beskedne livserfaring, at det ofte er
ens egen tilgang til begivenhederne, der er bestemmende for graden af
ens personlige udbytte

Kh. Søren

Fra : Hans_Kruse

Dato : 14-08-09 09:50

"Soeren Friberg" <hushovmesterenfjern@msn.com> wrote in message

> Det må vise dig, men det er min beskedne livserfaring, at det ofte er ens
> egen tilgang til begivenhederne, der er bestemmende for graden af ens
> personlige udbytte

....og?

Fra : Soeren Friberg

Dato : 13-08-09 19:24

On 13-08-2009 18:50, Hans_Kruse wrote:

> "Bo Bjerre" <bo@sarek.dk> wrote in message

> Bestemt værd at se. Jeg var der i dag.

Jeg skal på et lærerkursus der tirsdag, og mine superelever skal se
udstillingen fredag, så det skal bare være godt

/sf

Fra : Ukendt

Dato : 14-08-09 12:31

"Hans_Kruse" <hans_kruse@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> 50x100cm eller deromkring og med godt lys på og uden reflekterende glas.

man kan få et lille smugkik her:
http://www.tv2regionerne.dk/reg2005/?id=497473&r=5

- hvor man jo kan se at størrelsen ikke er imponerende og det uheldige
reflekterende glas.
Personligt vil jeg foretrække at se den på nettet (eller i en bog) fremfor
en dårlig udstilling, men så får selvfølgelig ikke set den omtalte video.

--
mvh kajo

Fra : Robert Piil

Dato : 28-09-09 11:59

Hans_Kruse skrev:

> Bestemt værd at se. Jeg var der i dag.

Så kom jeg også derop i weekenden. Desværre var der samtidig æblernes
dag på Gl. Holtegaard, så der var rigtig mange mennesker - også for
mange. Til gengæld var der så omvisninger hver time hele dagen.

Hans billeder er nye for mig, og jeg er ret imponeret over kvaliteten,
specielt set i forhold til de tekniske muligheder han har haft, men selv
med dagens teknik, er det ikke bare at eftergøre.

Er der egentlig stadig nogle der bruger farvefiltre ved
S/H-fotografering med digitalkameraer nu om dage, eller kan man opnå
lige så gode resultater ved konvertering med farvekanaler i PS/LR?

....ellers kan jeg nikke genkendende til Hans' irritation over
reflektioner i glasset og størrelsen på billederne. Jeg tror dog ikke
der har været så meget valg. Billederne er et af to museumssæt som han
har givet sine børn inden han døde, så jeg går ud fra han selv bestemt
at de skal være i netop den størrelse og præsenteres bag glas.

--
Robert Piil

Fra : Stig Holmberg

Dato : 15-08-09 03:06

"Bo Bjerre" <bo@sarek.dk> skrev i meddelelsen
> På Gl. Holtegåård udstilles:
>
> http://www.glholtegaard.dk/side.asp?side=1
>
> Noget tyder på at jeg skal afsætte en dag til at besøge Ø'en...
>
> Bo //

Jeg kan varmt anbefale udstillingen, jeg har tit set Adams billeder i bøger,
blade og på nettet, men at se dem i virkeligheden slår det med længder, det
er fantastisk flotte og storslåede billeder, og meget poetiske, og der er et
væld af lækre detaljer og strukturer at fordybe sig i.

Sjovt at se at billeder taget i 30erne ikke står tilbage for vores tids
fototeknik, ja han var meget perfektionistisk og kunne sit kram.

Filmen som bliver vist er også spændende og viser Adams som et meget
beskedent menneske og meget passioneret. Og så bruger han en microbølge ovn
til at tørre billedprøver i!

Jeg kan ikke huske at der har været en seperat-udstilling med ham før i dk
så det er bare om at komme af sted.

Det generede ikke mig at billederne ikke er meterstore, og at der er glas
for er til at abstrahere fra.

Mvh. Stig

Fra : Hans_Kruse

Dato : 15-08-09 11:07

"Stig Holmberg" <noone@nowhwere.com> wrote in message

> [...]
> længder, det er fantastisk flotte og storslåede billeder, og meget
> poetiske, og der er et væld af lækre detaljer og strukturer at fordybe sig

Er der mere virkelighed i billeder, der hænger på en væg bag glas end de
samme billeder flot trykt i en bog i pænt stort format?

Netop det faktum, at Adams var meget omhyggelig og lagde stor vægt på at få
alle detaljer med og enormt flot tonalitet i s/h og særdeles omhyggelig i
komposition, gør at jeg syntes at nogel af billederne skulle have været vist
i større format.

> Sjovt at se at billeder taget i 30erne ikke står tilbage for vores tids
> fototeknik, ja han var meget perfektionistisk og kunne sit kram.

De er taget med et storformat kamera og det kan jo ikke sammenlignes med
dagens DSLR kameraer. Ivøvrigt vil et mellemformat med 60MP bagstykke
formentlig ligge meget tæt på den opløsning som Adams arbejdede med.

> Filmen som bliver vist er også spændende og viser Adams som et meget
> beskedent menneske og meget passioneret. Og så bruger han en microbølge
> ovn til at tørre billedprøver i!

Jeg synes det var sjovt at se klip fra hans workshops. Det var også
interessant at notere sig, at han gik meget op i at have det bedste udstyr
og hvor frustrerende det var for ham med de tekniske begrænsninger han måtte
arbejde under. For slet ikke at tale om den totale mangel på veje, da han
startede i bla. Yosemite.

> Det generede ikke mig at billederne ikke er meterstore, og at der er glas
> for er til at abstrahere fra.

Netop, man skal abstrahere sig fra det. Der var sådan set også hvad min
kritik gik på: At det kunne have været bedre. Specielt hvis man har bøger
stående på hylden derhjemme, så forventer ihvertfald jeg at oplevelsen skal
overtrumfe det at bladre i en bog. Som nævnt specielt fordi Adams gik meget
op i den tekniske kvalitet, så det er en del af oplevelsen af hans værker.

Adams ville have elsket at leve i vores tid med det fantastiske udstyr vi
har til rådighed.

Fra : Ole Larsen

Dato : 15-08-09 11:37

Hans_Kruse skrev:

> Adams ville have elsket at leve i vores tid med det fantastiske udstyr
> vi har til rådighed.

Det er sikkert rigtigt,
men man kunne forestille sig at han i så tilfælde ville have udnyttet
det til mere end blot at lave det samme som han gjorde dengang. Og nu
kommer der lidt af en sviner:
Det ser for mig ud som om at den del af nutidens fotografer, med
skyklapper på, vandrer videre i det spor han lavede dengang, uden tanke
for at tiden (og naturen) ændrer sig: Samme type billeder og ofte af
tilsvarende type landskaber, tilsat lidt af tidens tekniske
fixfaxerier, der somme tider kammer over i total smagsløs glansbilledkvalme.

Og ja, det er fuldstændigt tåbeligt af mig at gætte på hvad AA ville
have gjort.

Og kors hvor jeg somme tider elsker at høre lidt Pete Seeger, der i en
menneskealder har forfinet sublimt til det indlysende hans genre og hans
politiske engagement

Man er vel ambivalent, ikk´

http://olelarsen.eu/htmlGallery/content/2006_02_22_012_large.html

Fra : Mogens Hansen

Dato : 15-08-09 11:41

"Ole Larsen" <olenospam@nospam.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Samme type billeder og ofte af tilsvarende type landskaber, tilsat lidt af
> tidens tekniske
> fixfaxerier, der somme tider kammer over i total smagsløs
> glansbilledkvalme.

Prøv at se
http://politiken.dk/fotografier/article765768.ece
http://politiken.dk/kultur/article765567.ece
som er en anden indgangsvinkel.

Der er iøvrigt flere interessant lige i nærheden. Jeg glæder mig til at
projektet er færdigt og der kommer en udstilling med store aftryk.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Ole Larsen

Dato : 15-08-09 11:59

Mogens Hansen skrev:
> [...]
>
> Der er iøvrigt flere interessant lige i nærheden. Jeg glæder mig til at
> projektet er færdigt og der kommer en udstilling med store aftryk.

Tja - så er vi derhenne hvor konceptet/ideen tæller mere end "billedet"
- og det synes jeg somme tider er problemet nu om stunder, at billedet
bliver et sekundært vedhæng til en sikkert velment politisering - eller
også er jeg bare blevet for gammel..

Dit første link er et imo billedmæssigt aldeles ligegyldigt billede, der
kan have historisk interesse.
Dit andet link viser intet billede

http://olelarsen.eu/htmlGallery/content/2006_02_22_012_large.html

Fra : Hans_Kruse

Dato : 15-08-09 12:56

> [...]
>
> Der er iøvrigt flere interessant lige i nærheden. Jeg glæder mig til at
> projektet er færdigt og der kommer en udstilling med store aftryk.

Jeg så godt hans billeder i Politiken, men jeg synes de er temmelig kedelige
og nærmest ligegyldige. Selvom det er en bunden opgave og "alle billeder er
taget" så synes jeg ikke hans idé giver noget særligt.

Fra : Hans_Kruse

Dato : 15-08-09 12:54

> [...]
> men man kunne forestille sig at han i så tilfælde ville have udnyttet det
> til mere end blot at lave det samme som han gjorde dengang.

Jeg tror ikke have ville have lavet det samme. Der er jo sket temmelig meget
i mellemtiden. Men jeg har ikke noget gæt på, hvad det ville være, hvad der
jo også kan være ligegyldigt på en vis måde.

> [...]
> tilsvarende type landskaber, tilsat lidt af tidens tekniske
> fixfaxerier, der somme tider kammer over i total smagsløs

Ja, det kan du have ret i. Jeg tror nu altid der vil være en fascination af
at fange en fantastisk natursituation i forskellige grader af realistisk
gengivelse.

> [...]
>
> Og kors hvor jeg somme tider elsker at høre lidt Pete Seeger, der i en
> menneskealder har forfinet sublimt til det indlysende hans genre og hans

Det er måske med fotografi lidt som med musik. Jeg synes det er spændende at
høre moderne (mest klassisk) musik, men hvor er det så dejligt at sætte en
af Beethovens sidste strygekvartetter på CD spilleren. Når jeg har set nogle
af Saxgreens landskabsbilleder, så må jeg lige trække en god af Adams ud af
reolen for få noget æstetik ind på hornhinderne igen.

Fra : Stig Holmberg

Dato : 15-08-09 13:50

> "Stig Holmberg" <noone@nowhwere.com> wrote in message

> Er der mere virkelighed i billeder, der hænger på en væg bag glas end de
> samme billeder flot trykt i en bog i pænt stort format?

Absolut! Der er intet bogtryk, det være sig duotone elle dybtryk der kan
gengive den tonalitet, struktur og detaljeringsgrad som der er i "the real
thing", sølvbaserede barytpapir, der er jo en grund til man kalder det "the
fine print".

> [...]
> i komposition, gør at jeg syntes at nogel af billederne skulle have været

Enig!, men jeg vælger bare at glæde mig over det som så *blev* vist.

> De er taget med et storformat kamera og det kan jo ikke sammenlignes med
> dagens DSLR kameraer. Ivøvrigt vil et mellemformat med 60MP bagstykke
> formentlig ligge meget tæt på den opløsning som Adams arbejdede med.

Kvaliteten kan man da sagtens sammenligne, synes bare det er sjovt at der
ikke er den store forskel på state-of-the-art i dag og for 70år siden.

> [...]
> og hvor frustrerende det var for ham med de tekniske begrænsninger han
> måtte arbejde under. For slet ikke at tale om den totale mangel på veje,

Han virkede nu ikke frustreret på mig, i sine senere år måtte han dog overgå
til primært at bruge et Hasselblad da storformatet blev for tungt at slæbe
rundt på.

> [...]
> meget op i den tekniske kvalitet, så det er en del af oplevelsen af hans

At nogle foretrækker at se en bog-reproduktion forstår jeg ganske simpelt
ikke, det svarer til at høre mp3 musik frem for flac.

> Adams ville have elsket at leve i vores tid med det fantastiske udstyr vi
> har til rådighed.

Det ville han helt sikkert.

Mvh. Stig

Fra : Hans_Kruse

Dato : 15-08-09 14:25

> [...]
> gengive den tonalitet, struktur og detaljeringsgrad som der er i "the real
> thing", sølvbaserede barytpapir, der er jo en grund til man kalder det

Du har ret i, at kvaliteten af de ophængte billeder er bedre end bogtryk og
det kunne også ses.

> Kvaliteten kan man da sagtens sammenligne, synes bare det er sjovt at der
> ikke er den store forskel på state-of-the-art i dag og for 70år siden.

Ja, lige bortset fra, at udstyret i dag er meget lettere at arbejde med. Ja,
man skal ikke se ned på den tekniske kunner for år tilbage. Det gælder også
lyd, hvor der er mange indspilninger fra sidst i 50'eren og i 60'eren, som
er fremragende at høre på i dag og på visse måde kan lyde bedre.

> Han virkede nu ikke frustreret på mig, i sine senere år måtte han dog
> overgå til primært at bruge et Hasselblad da storformatet blev for tungt
> at slæbe rundt på.

Nej ikke generelt frustreret, på ingen måde. Det jeg refererede til var hans
omtale af de situationer, hvor han missede nogle billeder pga. hans udstyr.
Som han da også bare accepterede som sådan var det nu, men en lille ærgrelse
var der nu. Ikke så mærkeligt da det gik som en rød tråd, at han gik efter
det exceptionelle lys.

> At nogle foretrækker at se en bog-reproduktion forstår jeg ganske simpelt
> ikke, det svarer til at høre mp3 musik frem for flac.

Jeg tror ikke helt min pointe kom igennem her. Jeg forventer i sådan en
situation med en fotograf af Adam's kaliber og netop hans teknisk fantasiske
billeder med fantastisk lys skal op i en større størrelse og ses uden
forstyrrende glas med spejlinger etc. Det synes jeg så er en misforståelse
ikke at gøre det som det burde gøres. Jeg har ikke sagt at jeg foretrækker
en bog fremfor at se udstillignen. Og nej, jeg hører heller ikke på mp3
musik på mit anlæg hjemme i stuen. Og helst fra min CD spiller.

Fra : Søren Friberg

Dato : 15-08-09 17:22

Hans_Kruse skrev:
Og helst fra min
> CD spiller.

Der er vi jo så forskellige:
Jeg foretrækker min Thorens TD 295 MK IV pladespiller med udstyr, der
matcher. CD'er er da en begrænsning, der vil noget

Kh. Søren

Fra : Hans_Kruse

Dato : 15-08-09 18:35

"Søren Friberg" <hushovmesterenfjern@msn.com> wrote in message

> Der er vi jo så forskellige:
> Jeg foretrækker min Thorens TD 295 MK IV pladespiller med udstyr, der
> matcher. CD'er er da en begrænsning, der vil noget

Rigtigt, jeg smed min pladespillet ud for et par år siden. Mit ydmyge anlæg
kan ses her http://www.pbase.com/hkruse/image/114322844/original. CD'en er
en Sony XA20ES med en Audio Note DAC 2.1x Signature.

Fra : Søren Friberg

Dato : 15-08-09 18:48

Fra : Hans_Kruse

Dato : 15-08-09 18:50

"Søren Friberg" <hushovmesterenfjern@msn.com> wrote in message

Absolut ingen CD begrænsning.

Fra : Soeren Friberg

Dato : 18-08-09 17:07

On 15-08-2009 19:50, Hans_Kruse wrote:

> "Søren Friberg" <hushovmesterenfjern@msn.com> wrote in message
>>

> Absolut ingen CD begrænsning.

Jeg kan godt lide disse højtalere:

http://hifi-freaks.dk/webshop/product_info.php?cPath=42&products_id=275

Bedre end Canon

Kh. Søren

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-08-09 19:09

> [...]

> kan ses her http://www.pbase.com/hkruse/image/114322844/original. CD'en er
> en Sony XA20ES med en Audio Note DAC 2.1x Signature.

ja det er ikke hifi møbler der er brugt penge på her ;)

/thomas

Fra : Hans_Kruse

Dato : 15-08-09 19:29

"Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> wrote in message

> ja det er ikke hifi møbler der er brugt penge på her ;)

nej har ikke fundet noget passende endnu.

Fra : Soeren Friberg

Dato : 21-08-09 15:34

On 13-08-2009 17:47, Bo Bjerre wrote:
> På Gl. Holtegåård udstilles:
>
> http://www.glholtegaard.dk/side.asp?side=1
>
> Noget tyder på at jeg skal afsætte en dag til at besøge Ø'en...
>
> Bo //

Jeg synes, at det var en flot billedsamling. Det er muligt billederne
kunne være større, men størrelsen hæmmede ikke mig. Til gengæld var der
irriterende reflekser på nogle billeder grundet beskyttelsen.

I øvrigt var der en meget kvalificeret gennemgang på stedet, der
tiltalte unge i 14 års alderen. Ikke så ringe endda.

Kh. Søren

Fra : Soeren Friberg

Dato : 23-09-09 20:46

On 13-08-2009 17:47, Bo Bjerre wrote:
> På Gl. Holtegåård udstilles:
>
> http://www.glholtegaard.dk/side.asp?side=1
>
> Noget tyder på at jeg skal afsætte en dag til at besøge Ø'en...
>
> Bo //

Nr 2 besøg i morgen. En god gerning kan ikke gøres for tit

--
Kh. Søren
http://1x.com/v2/#member/10362/