forbrugerjura - kan sælger hæve denne hand~
Fra : HAWK

Dato : 13-08-09 16:19

Onsdag aften bestiller jeg 2 kontorstole
og modtager efterfølgende 2 mails som bringes nedenunder.

Da jeg bestilte stod der på hjemmesiden at der var 16 på lager.

torsdag morgen får jeg så en mail om at stolen er udgået men at de vil give
mig 30% rabat hvis jeg vil købe nogle væsentlig dyrere stole. jeg skal efter
rabat af med yderligere 1500 kr eller mere - alt efter hvilken model jeg vil
have.

Jeg mener at der er indgået en aftale om levering af 2 stole til en aftalt
pris, og at det ikke er mit problem at der som de siger er sket en
opdateringsfejl på deres hjemmeside. Så hvis ikke de kan levere de ønskede
stole skal de levere 2 tilsvarende eller bedre til samme pris

hvad mener gruppen???

DK-Kontorstole
Hørager 30

2640 Hedehusene

Tak for Deres ordre. Detaljerne for Deres ordre fremgår af
nedenstående.

Ordrebekræftelse

Ordreinformation

Ordre nummer:
10107

Ordre dato:
Wednesday, 12 August 2009

Ordre status:
Pending

Kundeinformation

Kundeinformation

Email:

Betalingsinformation

Firmanavn:

Fornavn:

Efternavn:
Nielsen

Adresse 1:

Adresse 2:

By:

Postnr.:

Land:
Denmark

Telefon:

Fax:

Leveringsadresse

Modtagelsessted:
-default-

Firmanavn:

Fornavn:
.

Efternavn:
Nielsen

Mellemnavn:

Adresse 1:

Adresse 2:

By:

Postnr.:

Land:

Telefon:

Fax:

Ordrelinier

Antal
Navn
Varenr.
Pris
Subtotal

2
Lyon
4013-1
DKK 1395,00
DKK 2790,00

SubTotal :
DKK 2790,00

Levering :
DKK 0,00

Moms total :
DKK 558,00

Total:
DKK 2790,00

Kundens påtegning:

Betalingsinformation
Leveringsinformation

Dankort / PBS
./.

Hej ,

Den aktuelle status for Deres ordre 10107 er opdateret.

Kommentarer til din ordre:

Betalingen blev godkendt af ePay / PBS. nBetalingen har fået følgende
transaktionsnummer i ePay.: 1665989

Ny status er:

Confirmed

DK-Kontorstole

http://www.dk-kontorstole.dk/

salg@kontor-moebler.dk

Fra : Klaus H

Dato : 13-08-09 18:21

"HAWK" <nej@ikketale.om> skrev i en meddelelse news:4a842ef3$0$56770$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> [...]
> opdateringsfejl på deres hjemmeside. Så hvis ikke de kan levere de ønskede
> stole skal de levere 2 tilsvarende eller bedre til samme pris

Du har fået en ordrebekræftelse. Altså er handelen bindende for sælger.
Hvordan han skaffer stolene, eller et alternativ som du vil acceptere, er ikke dit problem.

Klaus H

Fra : kwdemant

Dato : 14-08-09 09:29

Klaus H skrev:

> Du har fået en ordrebekræftelse. Altså er handelen bindende for sælger.
> Hvordan han skaffer stolene, eller et alternativ som du vil acceptere, er ikke dit problem.
>
> Klaus H

Nederst i deres handelsbetingelser tager de forbehold for udsolgte
varer, så jeg vil ikke mene de er bundet. Naturalopfyldning er ikke en
mulighed

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-08-09 11:19

kwdemant skrev:

> Nederst i deres handelsbetingelser tager de forbehold for udsolgte
> varer, så jeg vil ikke mene de er bundet.

Det vil jeg mene er et spørgsmål.

Kan en fysisk butik lovligt reklamere med et skilt i vinduet med
prisen for en dingenot og så nederst på skiltet skrive at de
tager forbehold for udsolgte varer?

Det mener jeg ikke. Jeg mener nemlig at de har pligt til at
fjerne skiltet når varen er udsolgt. Og det princip overfører jeg
til en webbutik hvor det er en smal sag at opdatere varelageret i
samme sekund der handles.

--
Bertel

Fra : HAWK

Dato : 14-08-09 12:23

"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> fjerne skiltet når varen er udsolgt. Og det princip overfører jeg
> til en webbutik hvor det er en smal sag at opdatere varelageret i

for mig at se er spørgsmålet:

kan man sende en ordrebekræftelse, og så bagefter henvise til et forbehold
for udsolgte varer.

Det er vel hele meningen med ordrebekræftelsen at at man først undersøger om
man har den pågældende vare og SÅ sender en bekræftelse på at man indgår en
aftale på nogle aftale vilkår (handelsbetingelser) (det lød vist lidt
kringlet)

I det her tilfælde er ordrebekræftelsen vist automatiseret, men det er vel
ikke kundens problem.

Hvis det overhovedet skal give nogen mening at sende en ordrebekræftelse så
må det jo være at man dermed forpligter sig til at levere varen

mvh

HAWK

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-08-09 13:52

HAWK skrev:

> kan man sende en ordrebekræftelse, og så bagefter henvise til et forbehold
> for udsolgte varer.

Nej, det kan man ikke.

Jeg argumenterede faktisk for at sælger var forpligtet selv uden
en ordrebekræftelse. Men med er der slet ikke noget at diskutere.

> I det her tilfælde er ordrebekræftelsen vist automatiseret, men det er vel
> ikke kundens problem.

Korrekt.

--
Bertel

Fra : HAWK

Dato : 14-08-09 14:52

"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> skrev i meddelelsen
newsna85ljjhf0ja6a7dkdbp3i5evng19a15@news.stofanet.dk...

> Nej, det kan man ikke.
>
> Jeg argumenterede faktisk for at sælger var forpligtet selv uden
> en ordrebekræftelse. Men med er der slet ikke noget at diskutere.

> Korrekt.

kan du henvise til nogle paragraffer?

er det købeloven eller markedsføringsloven vi taler om?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-08-09 15:28

HAWK skrev:

> kan du henvise til nogle paragraffer?

> er det købeloven eller markedsføringsloven vi taler om?

Det er aftaleloven:

§ 1. Tilbud og svar på tilbud er bindende for afgiveren. Reglerne
    i §§ 2-9 kommer til anvendelse, for så vidt ikke andet
    følger af tilbudet eller svaret eller af handelsbrug eller
    anden sædvane.

Tilbuddet er websideannoncen. Svaret på den er købers bestilling.
Derved er den bindende aftale indgået (efter min vurdering - idet
jeg sidestiller webbutik og fysisk butik) [1].

Til al overflod er aftalen yderligere bundet af sælgers accept
(ordrebekræftelse) af bestillingen. Det betyder at selv om man er
uenig i min første vurdering, er der ingen tvivl om at aftalen er
sluttet når køber får en uforbeholden bekræftelse.

[1] Hvis en hjemmeside kun omfatter annoncering, er der ingen
webbutik, og så er hjemmesiden at sidestille med en avisannonce
(opfordring til køber om at gøre et tilbud).

--
Bertel

Fra : HAWK

Dato : 14-08-09 16:37

> [...]
> webbutik, og så er hjemmesiden at sidestille med en avisannonce
> (opfordring til køber om at gøre et tilbud).

Tak for et godt og velbegrundet svar

Fra : kwdemant

Dato : 14-08-09 17:11

Bertel Lund Hansen skrev:

> Nej, det kan man ikke.

Jo det kan man sagtens. En ordrebekræftelse er i ordets forstand en
bekræftelse på at der er lagt en ordre ind, ikke at købers tilbud er
accepteret.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-08-09 19:04

kwdemant skrev:

> Jo det kan man sagtens. En ordrebekræftelse er i ordets forstand en
> bekræftelse på at der er lagt en ordre ind, ikke at købers tilbud er
> accepteret.

Sælger skal slet ikke acceptere købers tilbud. I det øjeblik
købers accept er kommet sælger til kundskab, er aftalen endeligt
indgået.

Ordrebekræftelsen er blot købers bevis på at sælger har opfattet
accepten.

--
Bertel

Fra : kwdemant

Dato : 14-08-09 17:10

HAWK skrev:

> [...]
>
> Hvis det overhovedet skal give nogen mening at sende en ordrebekræftelse
> så må det jo være at man dermed forpligter sig til at levere varen

En fysisk butiks skilte er tilbud, en webbutiks er en opfordring til at
gøre tilbud

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-08-09 19:10

kwdemant skrev:

> En fysisk butiks skilte er tilbud, en webbutiks er en opfordring til at
> gøre tilbud

Det er ikke rigtigt. Det afgørende ved en fysisk butik er at
prisskilte kan opdateres eller fjernes øjeblikkeligt når status
ændrer sig. Samme mulighed har man ved en webbutik.

--
Bertel

Fra : Peter Knutsen

Dato : 14-08-09 22:47

Bertel Lund Hansen wrote:

> Det er ikke rigtigt. Det afgørende ved en fysisk butik er at
> prisskilte kan opdateres eller fjernes øjeblikkeligt når status
> ændrer sig. Samme mulighed har man ved en webbutik.

Jeg går ud fra at din pointe er, at det kan man *ikke* med en tilbudsavis.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : N/A

Dato : 14-08-09 17:09

Fra : Allan Soerensen

Dato : 13-08-09 20:49

"HAWK" <nej@ikketale.om> skrev i en meddelelse

> Betalingen blev godkendt af ePay / PBS. nBetalingen har fået følgende
> transaktionsnummer i ePay.: 1665989

Ups, sælger må ikke trække betalingen på dit kort før varen afsendes.

Jeg vil mene at sælger helt klar er bundet af ordren. Der er sendt en
ordrebekræftelse, og varen er tilmed betalt.

Fra : Britta

Dato : 14-08-09 06:48

Allan Soerensen wrote:
> [...]
>
> Jeg vil mene at sælger helt klar er bundet af ordren. Der er sendt en
> ordrebekræftelse, og varen er tilmed betalt.

Betalingen er kun reserveret, og ikke nødvendigvis 'captured' (hævet)
endnu. Før forhandleren har hævet beløbet er betalingen ikke gennemført.

Venligst,
Britta (som selv driver nethandel)

Fra : Allan Soerensen

Dato : 14-08-09 08:47

"Britta" <briped@gmx.net> skrev i en meddelelse

> Betalingen er kun reserveret, og ikke nødvendigvis 'captured' (hævet)
> endnu. Før forhandleren har hævet beløbet er betalingen ikke gennemført.

Kunden får da ikke en statusopdatering *efter* at have modtaget en
ordrebekræftelse med ordlyden "Betalingen blev godkendt af ePay / PBS" hvis
beløbet kun er reserveret.

Fra : Dan Storm

Dato : 14-08-09 09:35

Allan Soerensen skrev:
> Kunden får da ikke en statusopdatering *efter* at have modtaget en
> ordrebekræftelse med ordlyden "Betalingen blev godkendt af ePay / PBS" hvis
> beløbet kun er reserveret.

Det er meget normalt at man, på den ordrebekræftelse du sender til
kunden, angiver at kunden har indgivet en betaling og at du bekræfter
dette.

En betaling via en webshop foregår reelt i to skridt.
Det første skridt hvor kundens kort 'authorizes' gennem
betalingsgatewayen og varen er reelt set 'betalt' og dette kan påføres
fakturaen.

Det andet skridt er den egentlig hævning af beløbet - en såkaldt
'capture'. Det er korrekt at dette ikke må foretages før sælgeren har
afsendt varen (medmindre det ikke er en fysisk vare).

Mvh Dan (som har udviklet en del webshops)

People who claim they don't let little things bother
them have never slept in a room with a single mosquito.

Fra : Allan Soerensen

Dato : 14-08-09 09:52

"Dan Storm" <shadyz_REMOVETHIS_@err0r.dk> skrev i en meddelelse

> Det er meget normalt at man, på den ordrebekræftelse du sender til kunden,
> angiver at kunden har indgivet en betaling og at du bekræfter dette.

Ja, men her er der først sendt en ordrebekræftelse pr. mail, efterfølgende
er der send endnu en mail med en statusopdatering som siger "Den aktuelle
status for Deres ordre 10107 er opdateret" og "Betalingen blev godkendt af
ePay / PBS".
Når den statusopdatering først kommer senere end ordrebekræftelsen kan det
kun være en "capture" af beløbet.

> [...]
> afsendt varen (medmindre det ikke er en fysisk vare).
>
> Mvh Dan (som har udviklet en del webshops)

Det er jeg fuldstændig klar over, jeg driver selv en webshop.

Fra : Dan Storm

Dato : 14-08-09 10:02

Allan Soerensen skrev:
> [...]
> ePay / PBS".
> Når den statusopdatering først kommer senere end ordrebekræftelsen kan det

Jeg er ikke enig med dig; det er et fortolkningsspørgsmål.
Blot fordi jeg, som webshopsejer, bekræfter betalingen er det jo ikke
sikkert at jeg har gennemført 'capture'.

I den første mail (ordrebekræftelsen) fremgår det ikke at varen reelt
set er betalt (medmindre OP har udeladt nogle informationer vedr. det).
Opdateringen bekræfter jo blot betalingen. Deres system kan jo være
bygget dårligt op.

Fra : Allan Soerensen

Dato : 14-08-09 10:20

> [...]
> er betalt (medmindre OP har udeladt nogle informationer vedr. det).
> Opdateringen bekræfter jo blot betalingen. Deres system kan jo være bygget

Ja, i så fald er det en direkte tåbelig opbygning af deres system.

Bemærk også at der i 2. mail står "Ny status er: Confirmed". Har svært ved
at se at den forretningsdrivende kan løbe fra den bestilling.

Fra : craft

Dato : 14-08-09 05:25

Jeg er uenig, kwdemant.

Forbeholdet i betingelserne skal vel ses i lyset af, at annoncering på
internettet anses som tilbud. Når først en ordre er lagt og butikken
derefter accepterer ordren (transaktion godkendt), er aftalen sluttet.

I øvrigt kan jeg ikke se hvorfor der skulle være leveringsumulighed
blot fordi stolen er udgået - forretningen må gå på jagt hos andre
forretninger, jf. den høje smertegrænse i Købeloven § 21 smh. § 24.

Fra : kwdemant

Dato : 14-08-09 17:09

craft skrev:
> [...]
> blot fordi stolen er udgået - forretningen må gå på jagt hos andre
> forretninger, jf. den høje smertegrænse i Købeloven § 21 smh. § 24.

En annoce på nettet skal ses om en opfordring til at gøre tilbud og ikke
et tilbud.

Fra : alexbo

Dato : 14-08-09 17:18

"kwdemant" skrev

> En annoce på nettet skal ses om en opfordring til at gøre tilbud og ikke
> et tilbud.

En webbutik er ikke et annonceforum på linie med en tilbudsavis, den er at
sammenligne med en fysisk butik, tilbuddet er bindende med mindre fejlen er
åbenbar.

Der skelnes mellem en netbutik hvor varen kan puttes i en kurv, og en
hjemmeside med gode tilbud man kan købe henne om hjørnet.

mvh
Alex Christensen

Fra : alexbo

Dato : 14-08-09 17:24

"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev

> [...]
> sammenligne med en fysisk butik, tilbuddet er bindende med mindre fejlen

Personligt mener at nedenstående nærmest er bedrageri overfor butikken, men
det er en anden ting,
jeg ville gerne se sådan en sag for retten.

Alex Christensen

Fra : N/A

Dato : 15-08-09 23:15

Fra : alexbo

Dato : 14-08-09 16:21

"HAWK" skrev

> [...]
> stole skal de levere 2 tilsvarende eller bedre til samme pris hvad mener

Jeg mener som de fleste andre har givet udtryk for at butikken er forpligtet
til at levere, men nu har de så ikke disse stole.
Hvad vi ikke ved er om hvorvidt de kan købes et andet sted, eller hvilken
stol der er tilsvarende.
Det er jo ikke svært for butikken at finde en stol til 1400 kr. og kalde den
tilsvarende, de har en f.eks.en nydelig " Strasburg" stol

Så hvad ønsker du helt præcist af butikken?

mvh
Alex Christensen

Fra : N/A

Dato : 14-08-09 17:09

Fra : craft

Dato : 15-08-09 09:51

On 14 Aug., 18:08, kwdemant <n...@kwdemant.dk> wrote:

> En annoce på nettet skal ses om en opfordring til at gøre tilbud og ikke
> et tilbud.

Det er ikke opfattelsen i Mads Bryde Andersen: "Grundlæggende
aftaleret", 3. udg., 2008, s. 177, som dog, indrømmet, er tvivlende.
Her fremgår det, at "[det må formentlig antages, at] udbrud af
generiske varer mv. på netsteder må betragtes som tilbud".

Hvor finder du belæg for din påstand?

Fra : kwdemant

Dato : 15-08-09 23:15

craft skrev:

> [...]
> Her fremgår det, at "[det må formentlig antages, at] udbrud af
> generiske varer mv. på netsteder må betragtes som tilbud".

Min kilde er Lennart Lynge og Palle Bo Madsens Aftaler og mellemmænd 5.
udgave, 2006 samt de forelæsninger jeg har haft med Palle Bo Madsen.

Men jeg må også efter at have set mine noter igennem erkende, at
spørgsmålet ikke i retspraksis er besvaret entydigt.

Vh
Kasper Demant