Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon EF 70-200mm f/2.8L USM og Extender ?~
Fra : Lars

Dato : 12-08-09 14:54

Hej

Har kigget lidt på Canon EF 70-200mm f/2.8L USM linsen
Men vil evt. gerne sætte en extender på (x2)

Mit spørgsmål er : Hvor meget lys mister jeg med en extender x2 ??

mvh
Lars

Fra : Hans_Kruse

Dato : 12-08-09 22:03

"Lars" <lkj002@hotmail.com> wrote in message
> Hej
>
> Har kigget lidt på Canon EF 70-200mm f/2.8L USM linsen
> Men vil evt. gerne sætte en extender på (x2)
>
> Mit spørgsmål er : Hvor meget lys mister jeg med en extender x2 ??

To blænder.

--
Med venlig hilsen/With Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Brian Lund

Dato : 12-08-09 23:31

Lars wrote:
> [...]
> Men vil evt. gerne sætte en extender på (x2)
>
> Mit spørgsmål er : Hvor meget lys mister jeg med en extender x2 ??

Som altid med en 2x converter mister du to blænder, med en 1,4x converter
mister du én blænde.

Du kan gange blænden med 2 så din f/2,8 bliver til en 140-400mm f/5,6 med en
2x converter eller en 98-280mm f/4 med en 1,4x converter!

Brian

Fra : Mogens Hansen

Dato : 13-08-09 09:03

> [...]
> Men vil evt. gerne sætte en extender på (x2)
>
> Mit spørgsmål er : Hvor meget lys mister jeg med en extender x2 ??

Se evt.
http://www.luminous-landscape.com/reviews/lenses/400v400.shtml

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Jens Bruun

Dato : 13-08-09 13:07

"Lars" <lkj002@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Mit spørgsmål er : Hvor meget lys mister jeg med en extender x2 ??

Andre har svarer dig på det, men du mister samtidig SÅ meget optisk
kvalitet, at du er bedre tjent med at beskære. Zoom og 1,4x extender er en
dårlig kombination. Zoom og 2x extender er en ekstrem dårlig kombination.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Hans_Kruse

Dato : 13-08-09 13:16

> Andre har svarer dig på det, men du mister samtidig SÅ meget optisk
> kvalitet, at du er bedre tjent med at beskære. Zoom og 1,4x extender er en
> dårlig kombination. Zoom og 2x extender er en ekstrem dårlig kombination.

Man kan få et udmærket indtryk af forskellen mellem 2x TC og 1.4x TC på
netop en 70-200 f/2.8L IS her
http://www.the-digital-picture.com/Reviews/ISO-12233-Sample-Crops.aspx?Lens=103&Camera=9&Sample=0&FLI=6&API=2&LensComp=103&CameraComp=9&SampleComp=0&FLIComp=5&APIComp=3

Jeg vil ikke anbefale brugen af 2x TC på 70-200 f/2.8L IS, men jeg er ikke
overbevist om at upsamling fra 1.4x TC vil være så god som 2x TC. Ingen af
delene er gode.
På fast optik som min 500 f/4L IS er jeg faktisk lidt imponeret af hvor
(relativt) god 2x TC er, men der kommer en del CA i siderne, så det er
heller ikke min livret der, men bedre end upsampling.

Fra : Jens Bruun

Dato : 13-08-09 13:24

"Hans_Kruse" <hans_kruse@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> På fast optik som min 500 f/4L IS er jeg faktisk lidt imponeret af
> hvor (relativt) god 2x TC er, men der kommer en del CA i siderne, så
> det er heller ikke min livret der, men bedre end upsampling.

Jeg medgiver, at TC på faste kvalitetsobjektiver sagtens kan fungere. Jeg
bruger selv både 1,4x og 2x TC sammen med min 300/2.8, og det ER normalt
noget bedre end beskæring - især under gode forhold.

Jeg har eksperimenteret lidt med fuldmånen, og får faktisk bedre resultat
ved at stack'e 1,4x OG 2x TC end ved at bruge hhv. 300mm rent eller 300mm +
én TC med efterfølgende beskæring. Men det er godt nok også et ret begrænset
motiv med få variable

Jeg har endnu til gode at se, at brug af TC på zoom giver bedre, optisk
resultat end beskæring.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.