tolkning af paragraf
Fra : phc

Dato : 12-08-09 06:51

Hej

Jeg forsøger at forstå Ligningsvejledningen; Erhvervsdrivende 2009-2,
E.C.4 Bygninger og installationer.
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=102638&vId=202316&i=255&action=close#i102638

Specielt reglen omkring krav til areal i E.C.4.4.6 Ombygnings- og
forbedringsudgifter på blandet benyttede bygninger og installationer.

Der står således:
Der kan ifølge AL § 19, stk. 4, ikke afskrives på bygninger eller på
udgifter til ombygning og forbedring af bygninger, hvor mindre end 25
pct. af bygningens etageareal anvendes til afskrivningsberettiget
formål, medmindre dette etageareal udgør mindst 300 m2.

Mit spørgsmål er: Menes der 25% af den nye tilbygning eller 25% af det
totalt bebyggede areal på hele grunden?

Overordnet set går projektet ud på at bygge et 25m2 studie til erhverv
på en privat parcel grund. Er det muligt at afskrive på sådan en
tilbygning (ikke bygget sammen med huset, men seperat placeret)?

Mvh
Peter

Fra : alexbo

Dato : 12-08-09 22:00

"phc" <peterholm67@gmail.com> skrev

> [...]
>formål, medmindre dette etageareal udgør mindst 300 m2.
>Mit spørgsmål er: Menes der 25% af den nye tilbygning eller 25% af det

Der menes arealet på etagerne lagt sammen, selve grunden bygningen ligger på
har ingen betydning.
Så hvis du har et privat hus og udvider det med en frisørsalon i den ene
ende, skal denne salon være på mindst 25% af hele huset eller over 300m2
Eller har du et hus på 3 etager og bygger øverste om til erhverv, kan du
afskrive på denne ombygning.

>Overordnet set går projektet ud på at bygge et 25m2 studie til erhverv
>på en privat parcel grund. Er det muligt at afskrive på sådan en
>tilbygning (ikke bygget sammen med huset, men seperat placeret)?

Ja med 4% om året, hvis ikke dette studie nærmest er noget kontornoget, så
kan der ikke afskrives.

http://www.skm.dk/tal_statistik/satser_og_beloeb/302.html

Problematikken med en erhvervsbygning på en parcelgrund tør jeg ikke gå
dybere i, det lyder for mig som noget makværk.

Forestiller du dig at leje denne byggegrund ud til studiefirmaet, så det
kan bygge sit hus.
Selv om firmaet er dig er det en juridisk selvstændig
enhed, så en 25 års uopsigelig lejekontrakt vil være det naturlige, det
svarer til afskrivningstiden for nybygningen, men det vil nok få
kreditforening til at stejle, det er ikke nemt at sælge et parcelhus med et
studie liggende i baghaven på en lejet grund.

Jeg synes du skal bygge huset privat som et gæstehus, og leje lokalet ud til
studiet.
Nogenlunde som en revisor lejer et kontor af sig selv, eller en damefrisør
lejer sine børneværelser.

Der findes en NG, dk.erhverv , jeg tror de kan hjælpe bedre, der må være
nogen der lejer af sig selv.

mvh
Alex Christensen

Fra : phc

Dato : 24-08-09 07:23

On 12 Aug., 22:59, "alexbo" <ale...@email.dk> wrote:
> [...]
> lejer sine børneværelser.
>
> Der findes en NG, dk.erhverv , jeg tror de kan hjælpe bedre, der må være

hej
tak for input
Kommunen har nu 100% afvist muligheden for at bygge et lille hus til
studie. der må nemlig slet ikke laves erhverv i mit boligområde
(hvilket med et trylleslag samtidig har ulovliggjort min
hjemmearbejdsplads).

Mvh
Peter