For tung til e-jolle?
Fra : Simon

Dato : 12-08-09 02:34

Hej, jeg vil gerne igang med at sejle jolle igen, og jeg har set en
billig europajolle til salg. Jeg ved at europaen har en anbefalet
"rorsmandsvægt" på 50-75 kg, men jeg vejer altså 90 kg. Er det et
håbløst projekt? Skal jeg hellere kigge på en OK eller en laser?

Vh Simon

Fra : Henrik K

Dato : 12-08-09 07:22

Jeg vil anbefale dig en af de foreslåede joller - alternativt en
Finnjolle hvor du matcher den anbefalede min. vægt.

Nu ved jeg ikke hvor gammel eller hvor høj du er, men Europajollen er
en ganske livlig jolle, og som jeg husker det så er afstanden fra
bommen og ned ikke ret stor, hvilket betyder at man skal være
forholdsvis adræt for at håndtere den.
Men selvfølgelig kan du da sejle i sådan en - jeg tror bare du får det
sjovere i en af de andre typer.

Blot mine $ 0.02

Mvh
Henrik

Fra : Per*

Dato : 12-08-09 16:20

"Simon" <simondog@gmail.com> skrev

> [...]
"rorsmandsvægt" på 50-75 kg, men jeg vejer altså 90 kg. Er det et
håbløst projekt? Skal jeg hellere kigge på en OK eller en laser?<

Med den vægt er du nok også for stor til en Europa. Idealvægten for Laser er
vist omkring de 80 kg, den er rimeligt let at komme under bommen på, og den
skiller ikke ad i blæsevejr. Ofte vil brugtkøbspris være = salgspris når du
skal have andet legetøj.

De senere år er en vis komfort blevet tilladt i Laser, vær opmærksom på om
det følger med, da det er dyre sager: Mest vigtigt nyt kick-system, men også
nyt bomudhal er vigtigt hvis du vil begå dig i kapsejlads.

http://www.lasersailing.dk/ kan sikkert svare på flere spørgsmål

mvh Per*