P-vagter skal uddele bøder for affaldssvin~
Fra : Per

Dato : 12-08-09 06:32

Hej NG !

Hørte igår i radioen, at I Kbh vil man overveje at lade P-vagter kunne
udstede bøder imod folk, der sviner med affald.

http://www.dr.dk/Regioner/Kbh/Nyheder/Koebenhavn/2009/08/11/164607.htm®ional

Jeg ser udmiddelbart et problem i:

1: P-vagterne kan ikke identificere vedkommende (hvad hvis de nægter at
oplyse navn) - må de anholde dem, hvis de nægter. mhp. id. konstatering ?

2: bøder må kun udstedes af politiet (er det så en afgiftt) ?

3: kan P-vagterne så kun udstede bøder/afgifter en en person der smider
affald ud fra en bil -pga. bøde tilfalder bilejeren. (de kan jo se reg. nr.)

Ideen er vel meget god, men jeg tror ikke på det kan føres ud i livet. Der
er for mange juridiske problemer.

mvh. Per

Fra : Benthe

Dato : 12-08-09 06:45

> Hej NG !
>

> Ideen er vel meget god, men jeg tror ikke på det kan føres ud i livet. Der
> er for mange juridiske problemer.
>
> mvh. Per
Enig

Hvorfor ikke gøre som i staterne.

Jeg var i San Diego, der kostede det ca. 5000 kr. at smide affald på gaden.

De havde desuden kørt en nul tolerance politik med ekstra politi i centrum
af San Diego, så byen havde aldrig været så ren og fri for vold / røverier.

Med en bøde på 5.000 kr. og en periode med ekstra indsat fra politi, så
ville folk hurtigt stoppe svineriet.

Men det sørgelige er at folk ikke selv kan indse de har et ansvar. Dette er
egoismens århunderede.

Fra : Michael Weber

Dato : 12-08-09 16:32

Benthe wrote:
> [...]
> så ville folk hurtigt stoppe svineriet.
>
> Men det sørgelige er at folk ikke selv kan indse de har et ansvar.

Den skulle man indføre i Århus.
Og det kan kun gå for langsomt.
http://tilkampmodskraldet.dk/presse/download-fotos.aspx

--
Ulige skal behandles ulige, for at være lige.
http://www.dubistterrorist.de/

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-08-09 16:49

Michael Weber skrev:

> Den skulle man indføre i Århus.

Hvorfor tror du at det kun er Århus? For nogle år siden var der
en udsendelse om gadeaffald i tv. Dengang blev der hvert døgn
fejet 20 tons (tyve t o n s) affald op i København. Det er næppe
blevet mindre i dag.

--
Bertel

Fra : Michael Weber

Dato : 12-08-09 16:56

Bertel Lund Hansen wrote:

> Hvorfor tror du at det kun er Århus?

Hvor læser du at jeg tror det kun er i Århus?

Uden tvivl.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-08-09 23:34

Michael Weber skrev:

> Hvor læser du at jeg tror det kun er i Århus?

Fordi du 'burde' have skrevet:

   Det skulle man indføre.

underforstået i hele landet.

--
Bertel

Fra : Michael Weber

Dato : 13-08-09 15:55

Bertel Lund Hansen wrote:

> Fordi du 'burde' have skrevet:
>
> Det skulle man indføre.
>
> underforstået i hele landet.

Nej, det burde jeg ikke.
Du _burde_ læse hvad jeg skrev og kun det
og iøvrigt lade være med at tillægge mig
meninger og holdninger, jeg ikke har.

Fra : JBH

Dato : 12-08-09 06:38

> [...]
> nr.)
>
> Ideen er vel meget god, men jeg tror ikke på det kan føres ud i livet. Der

Kan man ikke sammenligne det med bøder (afgifter) som f.eks
billetkontrollører uddeler ?

mvh
JBH

Fra : Carsten Riis

Dato : 12-08-09 08:14

JBH skrev den 12-08-2009 07:38:

> Kan man ikke sammenligne det med bøder (afgifter) som f.eks
> billetkontrollører uddeler ?

Jeg kan godt se hvor du vil hen.....sagen er bare den, at
billetkontrolløreres indsatsområde er temmelig meget begrænset dvs.
busser og tog. Det er nemmere at overvåge sådanne områder både med
teknik og personnel, samt bevisførslen er langt nemmere ved manglende
rejsehjemmel end ved henkastet pizzaæske.

Og man kan argumentere med, at ved at bruge busser og tog, så har man
gjort en aktiv indsats på at bruge en serviceydelse uden dog at have
betalt for den. At tabe et stykke slikpapir kan vel svært klassificeres
som en aktiv handling, men snarere et øjebliks uopmærksomhed.

For min skyld ingen alarm for indførslen af et "affalds-politi".
Derudover skal det så gøres langt nemmere at komme af med affaldet fx
oftere tømning af de opstillede skraldespande.

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Bjarne

Dato : 12-08-09 09:46

Per skrev:

> Jeg ser udmiddelbart et problem i:
>
> 1: P-vagterne kan ikke identificere vedkommende (hvad hvis de nægter at
> oplyse navn) - må de anholde dem, hvis de nægter. mhp. id. konstatering ?
Det lyder voldsomt med en civil anholdelse, men lovgiverne kan vel gøre
forbrydelsen så alvorlig, at det bliver berettiget.
Så er næste problem, at politiet har en større uddannelse i
magtanvendelse; det har P-vagterne ikke.

> [...]
>
> 3: kan P-vagterne så kun udstede bøder/afgifter en en person der smider
> affald ud fra en bil -pga. bøde tilfalder bilejeren. (de kan jo se reg.
Alternativt kunne han fotografere hændelsen, men det vil så
efterfølgende give arbejde til registrering og efterforskning.

> Ideen er vel meget god, men jeg tror ikke på det kan føres ud i livet.
> Der er for mange juridiske problemer.

Din idé med bøder/afgifter til bilejeren baseret på et foto af bilen på
gerningsstedet lyder ganske fornuftig, idet jeg går ud fra, at der alene
er tale om offentligt ansatte p-vagter.

Normalt er det kun personer med bil, der bortskaffer større mængder
affald på en gang.

Hvis bøderne var store nok og kunne udligne lønbudgettet til p-vagterne,
ville det blive en ganske afbalanceret ordning.

Bjarne

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-08-09 11:32

Per skrev:

> 1: P-vagterne kan ikke identificere vedkommende (hvad hvis de nægter at
> oplyse navn) - må de anholde dem, hvis de nægter. mhp. id. konstatering ?

Nej. En civil anholdelse må kun foretages hvis man observerer
udøvelsen af et strafbart forhold, der er undergivet offentlig
påtale.

> Ideen er vel meget god, men jeg tror ikke på det kan føres ud i livet.

Jeg kan ikke se at ideen er god, men den diskussion er ikke
relevant for juragruppen.

--
Bertel

Fra : Knud

Dato : 12-08-09 15:58

"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> wrote in message

> [...]
> påtale.

> Jeg kan ikke se at ideen er god, men den diskussion er ikke

Uanset din ringe mening er diskussionen absolut relevant - også selv om den
skulle komme til at foregå på dine 'enemærker'.

Knud

Fra : Per

Dato : 12-08-09 16:15

Bertel Lund Hansen wrote:

> Nej. En civil anholdelse må kun foretages hvis man observerer
> udøvelsen af et strafbart forhold, der er undergivet offentlig
> påtale.

Jeg skulle nok havde skrevet: "SKAL de så anholde dem, hvis de nægter mhp.
id konstatering" - det var det dilemma jeg mente.

For som det er nu, er det jo kun politet der må anholde, med mindre de
"civilretlige" anholdelsesbetingelser er opfyldt. Og det vil de ikke være
for at konstatere id.

Jeg tvivler også på at borgerne vil kunne tage en P-vagt seriøst i sådan en
sag. Hvis denne råber op - jeg skal bruge dit navn så jeg kan give dig en
bøde. Mange vil sikkert sige rend og hop og forlade stedet = INGEN bøde...

/ Per

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-08-09 16:26

Per skrev:

> Jeg skulle nok havde skrevet: "SKAL de så anholde dem, hvis de nægter mhp.
> id konstatering" - det var det dilemma jeg mente.

Øh ... hvis man ikke må, så er det altså temmelig smart at lade
være, så jeg forstår ikke dit "skal".

Civile har ikke krav på id-oplysninger. Det troede jeg var
almindeligt kendt. Og det er ikke engang en
straffelovsovertrædelse ikke at oplyse det til politiet.

--
Bertel

Fra : Per

Dato : 12-08-09 16:54

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> almindeligt kendt. Og det er ikke engang en
> straffelovsovertrædelse ikke at oplyse det til politiet.

Jamen Bertel vi er enige

Det er en ikke gennemtænkt ønsketænkning at tro at P-vagter skal kunne
uddele bøder - netop fordi de (mange gange) ikke kan identificere synderen.
Og nej de må ikke anholde, sådan som reglerne er nu.

De skal så laves evt. laves om, hvis det skal have nogen virkning - ellers
stikker folk jo bare af.

Det var noget i den du jeg mente ;.)

mvh. Per

Fra : blue

Dato : 12-08-09 17:31

> Civile har ikke krav på id-oplysninger. Det troede jeg var
> almindeligt kendt. Og det er ikke engang en
> straffelovsovertrædelse ikke at oplyse det til politiet.

Hvorfor har det noget at sige, at det ikke er en straffelovsovertrædelse?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-08-09 23:34

blue skrev:

> Hvorfor har det noget at sige, at det ikke er en straffelovsovertrædelse?

Kender du andre paragraffer der er underlagt offentlig påtale?

--
Bertel

Fra : blue

Dato : 13-08-09 15:14

> Kender du andre paragraffer der er underlagt offentlig påtale?

Der er da mange og heriblandt Retsplejelovens § 750.