påhængs-motorben oppe = korrosion ?
Fra : Per

Dato : 10-08-09 21:59

Hej NG !

Jeg læste i et bådblad, at man altid børe lade sin påhængsmotor være nede,
så skruen er i nede i vandet, når den ligger i havnen.

Det skulle give galvanisk tærring, at køre motoren op, så den ikke har
kontakt med vandet.

ER det korrekt - jeg må indrømme at jeg altid kører motoren helt op, når jeg
forlader båden. Det gør de fleste stort set i min havn.

Hvad gør i andre ?

Jeg er lidt forvirret - har jeg nu været "ond" ved min motor ?

Mvh. Per

Fra : Peter Lauridsen

Dato : 10-08-09 23:30

On 10 Aug., 22:59, "Per" <mes...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> så skruen er i nede i vandet, når den ligger i havnen.
>
> Det skulle give galvanisk tærring, at køre motoren op, så den ikke har

Jeg har en 6 hk Johnson fra 1974. Den har altid har været løftet ud af
vandet, når den ikke var i brug. Den fungerer stadig og har ingen
tæringer.
Galvansik tæring opstår, når forskellige metaller, der er elektrisk
forbundne nedsænkes i en elektrolyt, f.eks. saltvand. Artikel du har
læst, er nok skrevet af en påhængsmotorfabrikant, der vil sælge flere
motorer. Det kan også tænkes, at artiklen skal berolige de, der har en
meget store påhængsmotorer, som ikke kan løftes ud af vandet.
Hilsen Peter

Fra : Herman Persson

Dato : 11-08-09 07:39

"Peter Lauridsen" <plau@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
On 10 Aug., 22:59, "Per" <mes...@hotmail.com> wrote:
> Hej NG !
>
> Jeg læste i et bådblad, at man altid børe lade sin påhængsmotor være nede,
> så skruen er i nede i vandet, når den ligger i havnen.

HP: Interessant - kan du huske hvilket blad og hvornår.

> [...]

motorer. Det kan også tænkes, at artiklen skal berolige de, der har en
meget store påhængsmotorer, som ikke kan løftes ud af vandet.

HP: Jeg tror, du tager fejl mht. store motorer og løften op af vandet.
Man holder vel bare tiltknappen inde, indtil motoren er oppe.

I øvrigt er de nu ca. 100 år siden, nordmanden Ole Evinrude opfandt
påhængsmotoren.

Hilsen Herman.

Fra : Per

Dato : 11-08-09 08:37

Herman Persson wrote:
> "Peter Lauridsen" <plau@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> HP: Interessant - kan du huske hvilket blad og hvornår.

Ja det var det her:
http://www.baadmagasinet.dk/index.php?sid=6&cid=9882&1249976027 vedr.
gavalnisk tæring....

mvh. Per

Fra : claus b.p.

Dato : 11-08-09 17:42

Per wrote:
> [...]
>
> Hvad gør i andre ?
>
> Jeg er lidt forvirret - har jeg nu været "ond" ved min motor ?

Kunne man forestille sig at de mener at man skal lade den være helt nede i
vandet, frem for at efterlade den med kun en lille bid af enden nede i
vandet? Med tanke på at zinkanoden sidder oppe over propellen ved
kølevandsindtaget... (I hvertfald på min Mercury)

Mvh. Claus

Fra : Per

Dato : 11-08-09 17:44

claus b.p. wrote:

> [...]
> enden nede i vandet? Med tanke på at zinkanoden sidder oppe over
> propellen ved kølevandsindtaget... (I hvertfald på min Mercury)

Ja muligvis, men de skrev at motoren skulle være helt nede - og så måtte man
bare spule evt. begroning af motorbenet. Det var bedre end at lade det være
oppe !?

mvh. Per

Fra : Torben Bach

Dato : 11-08-09 18:57

Per wrote:
Klip en hel del

> Ja muligvis, men de skrev at motoren skulle være helt nede - og så
> måtte man bare spule evt. begroning af motorbenet. Det var bedre end
> at lade det være oppe !?
>
> mvh. Per

Ærgerligt at jeg ikke tog et foto af en påhængsmotor, der var i vandet på en
båd, der ikke var ude at sejle i hele sidste sæson.
Den var overbegroet i den grad af rurer og deslige, ligesom den var tæret i
den del (benet), der var i vandet, i en sådan grad, at jeg slet ikke er i
tvivl om, at den var kaput og aldrig igen vil kunne bruges som påhængsmotor.
Samtidigt bestyrker det mig i, at jeg gør det rigtige, at jeg vipper
påhængsmotoren fri af vandet, når den ikke bruges på gummibåden, og at
motoren skrues fast på hækken af den "store" båd, når den senere afmonteres
fra gummibåden.

Alt i alt må der være tale om en vis misforståelse omkring det med tæring af
en påhængsmotor.

mvh
Torben

--
\\\\////
(@@)

Fra : claus b.p.

Dato : 11-08-09 22:28

Torben Bach wrote:
> [...]
> "store" båd, når den senere afmonteres fra gummibåden.
>
> Alt i alt må der være tale om en vis misforståelse omkring det med

Jeg vil erklære mig helt enig. Der er ingen fysisk mulighed for galvanisk
tæring, når motoren ikke rører vandet. Der er mulighed for tæring pga. salt,
fugt og luft, og det rigtige er selvfølgelig at skylle motoren igennem med
ferskvand efter brug, men hvor mange har reelt tid og mulighed for det, ud
over ved sæsonslut?
Hvad med en alu jolle, - sætter man tærezink på sådan en?

Mvh. Claus

Fra : Herman Persson

Dato : 16-08-09 15:30

> Ja muligvis, men de skrev at motoren skulle være helt nede - og så måtte
> man bare spule evt. begroning af motorbenet. Det var bedre end at lade det
> være oppe !?

Nu har jeg fundet bladet og nærlæst artiklen. Formuleringerne er uklare, for
der skelnes ikke mellem påhængsmotorer og drev.
Men budskabet er nogenlunde klart: Aldrig delvis oppe af vandet. Så hellere
helt nede i vandet.
Der nævnes dog ikke, at det er bedst, at en påhængsmotor har bedst af at
være ude af vandet, når den ikke er i brug.
Sjusket arbejde. Ligesom i seneste nummer, hvor der er forkerte billeder og
urigtige oplysninger om havne i Roskilde Fjord..

Hilsen Herman.