Annullering af privat handel
Fra : Ulrik Andreassen

Dato : 10-08-09 13:18

Hej her i gruppen.
Jeg har et spørgsmål.
Her er tale om en handel med en brugt vare mellem 2 private personer, og
køber gang på gang (nu 11 måneder efter indgået aftale om handlen) udsætter
levering og betaling (betaling ved overdragelse), og køber vil så nu
annullere handlen (efter pres fra sælger om at levere og få betaling), men
sælger ikke vil ophæve handlen.
Man kan naturligvis kalde sælger for naiv efter at have ventet godtroende på
sælger i 11 måneder, men har køber ret til at ophæve handlen? Er en aftale
om en handel mellem 2 private personer underlagt nogen lovgivning -
aftaleloven måske?
Hvis ikke køber kan det, hvilke love/regler skal man så henvise til? Kan man
måske anmelde køber til politiet for bedrageri?
Korrespondance mellem køber og sælger sket via email, så dokumentationen er
fyldestgørende.
Værdien på varen er faldet kraftigt i løbet af de 11 måneder, så hvis det
overhovedet kan lade sig gøre at finde en køber igen, så bliver prisen nok
væsentligt lavere end den oprindelige handel.
/Ulrik

Fra : SVT

Dato : 10-08-09 14:00

Det kommer an på hvad der sælges, men prøv at tage et kig i købeloven.

Fra : Ulrik Andreassen

Dato : 10-08-09 14:28

Der er tale om en handel med brugt IT-udstyr.
Jeg aner ikke, hvor jeg skulle starte, hvis jeg selv skulle kigge i
købeloven.
Håbede derfor på et "plug&play" svar, med henvisning til en eller anden
paragraf. Gælder købeloven for handel mellem 2 private personer?
/Ulrik

Fra : Rasmus

Dato : 10-08-09 07:48

Ja, Købeloven gælder også for handel mellem to privatpersoner.

Du kan hæve købet i medfør af Købeloven (KBL) § 28, stk. 1.

Når du engang har fået afsat varerne til anden side, kan du kræve
erstatning af den oprindelige køber i medfør af KBL § 30, stk. 2.
Heraf fremgår det, at erstatningen (logisk nok) er forskellen mellem
den aftalte pris mellem sælger og første køber og prisen ved det andet
salg. Dette forudsætter, at du sælger varerne "på forsvarlig måde" og
"inden rimelig tid" efter ophævelsen af det første køb - det betyder
blot, at du skal sælge på markedsvilkår, og eksempelvis ikke "forære"
varerne væk for ingen penge.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-08-09 14:45

Ulrik Andreassen skrev:

> [...]
> Man kan naturligvis kalde sælger for naiv efter at have ventet godtroende på
> sælger i 11 måneder, men har køber ret til at ophæve handlen?

Nej. Købeloven giver *dig* et valg - men ikke køber:

Om forsinkelse fra køberens side

§ 28. Betales købesummen ikke i rette tid, eller træffer køberen
    ikke i rette tid foranstaltning, hvorpå købesummens betaling
    beror, har sælgeren valget imellem at fastholde og at hæve
    købet. Er forsinkelsen af uvæsentlig betydning, kan købet
    dog ikke hæves. I handelskøb anses enhver forsinkelse for
    væsentlig.

(stk. 2 handler om at varen allerede er leveret)

En forsinkelse på 11 måneder er overordentlig væsentlig, især i
lyset af at varen er faldet i pris.

> Er en aftale om en handel mellem 2 private personer underlagt nogen lovgivning -
> aftaleloven måske?

Både aftaleloven som generel bestemmelse, og købeloven som mere
specifik dækker i det her tilfælde. Aftalelovens § 1:

§ 1. Tilbud og svar på tilbud er bindende for afgiveren. Reglerne
    i §§ 2-9 kommer til anvendelse, for så vidt ikke andet
    følger af tilbudet eller svaret eller af handelsbrug eller
    anden sædvane.

> Hvis ikke køber kan det, hvilke love/regler skal man så henvise til? Kan man
> måske anmelde køber til politiet for bedrageri?

Det er ikke umuligt. Jeg formoder at han var ærlig nok da han
indgik aftalen, men hans trækken i langdrag kan godt ses som et
bedrageri hvor han vinder fordi han kan købe samme vare
billigere, og hvor hans fortrydelse ville påføre dig et tab. Men
der vil nok ikke ske noget selv om du anmelder.

> [...]
> overhovedet kan lade sig gøre at finde en køber igen, så bliver prisen nok
> væsentligt lavere end den oprindelige handel.

Teoretisk står du godt. I praksis er der måske ikke så meget at
stille op. En civil retssag kan godt komme til at koste dig penge
selv om du vinder og får tilkendt sagsomkostninger. Det skulle
mere være for princippets skyld, men du kan selvfølgelig også
forklare køber at det er alternativet til at han afslutter
handelen i en fart. Det vil under alle omstændigheder blive dyrt
for ham at lade det komme til en retssag.

--
Bertel

Fra : Ulrik Andreassen

Dato : 10-08-09 15:28

Hej Bertel.
Tak for meget fyldestgørende svar.
Jeg er godt klar over, at det hverken er nationalklenodierne eller nationens
sikkerhed som står på spil her, men det er bare så irriterende at blive
snydt på sådan en måde her.
Jeg har naturligvis nok, givet køber alt for "lang snor", men han har hele
tiden kommet med gode forklaringer på hvorfor handlen lige skulle vente med
at blive afsluttet i form af levering og betaling. Jeg har bare været for
flink.
Men derfor bliver man drøn-irriteret alligevel.
Jeg er nu heller ikke ude efter en retssag (hvilken jeg jo ikke burde skrive
her, da køber jo kunne læse med), da det kun vil trække i langdrag, og jeg
risikerer at skulle betale mere i advokat, end sagen kan indbringe mig, men
jeg er bare så sikker på, at jeg ikke er den eneste han har snydt. Det kan
ses ved at Google hans navn, men sådan kan man jo altid være klog bagefter.
/Ulrik

Fra : Jesper Lund

Dato : 10-08-09 14:46

Ulrik Andreassen wrote:

> Håbede derfor på et "plug&play" svar, med henvisning til en eller anden
> paragraf. Gælder købeloven for handel mellem 2 private personer? /Ulrik

Ja, både købelov og aftalelov.

Men du kan næppe bruge svaret til noget. I teorien kan du afhænde
genstanden til anden side, og forlange erstatning hos den oprindelige
køber for prisforskellen plus dine merudgifter. I praksis vil det næppe
kunne betale sig at forfølge denne sag..

Det er ikke en sag for politiet eller hjemmeværnet.

--
Jesper Lund