Pasfoto
Fra : Josie

Dato : 10-08-09 09:25

Hej gruppe.
Er der andre der har været ude for det samme ?
Jeg skulle have taget et pasfoto, møder op hos fotografen og er bevidst om
reglerne
angående briller på et pasfoto. Stellet må ikke dække øjnene, lyset må ikke
reflektere i glassene
og glasset i brillerne må ikke være tonet. Og da mine briller opgylder disse
krav regnede jeg ikke med at det skulle
blive et problem, men blev noget klogere da fotografen sagde at jeg
overhovedet ikke måtte have mine briller på,
det havde kommunen forlangt for så ville billedet blive afvist, og da
billedet jo skal være vellignende så finder jeg det
meget besynderligt hvis det skulle være rigtigt, men jeg fik taget billedet
og det ligner mig ikke en dyt
så hvor fornuften ligger i det kan jeg ikke se.

Mvh Hanne.

Fra : kristian

Dato : 10-08-09 13:01

On Mon, 10 Aug 2009 10:24:54 +0200, "Josie" <josie@mail.dk> wrote:

> [...]
>og det ligner mig ikke en dyt
>så hvor fornuften ligger i det kan jeg ikke se.

Ditto , da jeg for et par måneder siden skulle have taget billeder i
en fotoforretning til nyt pas. Af med brillerne og jeg syntes heller
ikke det lignede en skid - men man er vel bare ikke vant til at se
fotos af sig selv uden briller. Og jeg forventede også at der ville
blive problemer med Borgerservice når jeg troppede op med billedet
uden briller, men de sagde det var helt ok.

Fra : jk

Dato : 10-08-09 15:10

> [...]

>og det ligner mig ikke en dyt
>så hvor fornuften ligger i det kan jeg ikke se.

Har man et digitalkamera er det en smal sag at lave et pasfoto selv.
Hvorfor dog gå til en fotograf med det ?
Det skal naturligvis printes ud, men kravene er ikke store.

mvh

John

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 10-08-09 16:05

jk skrev:

> Har man et digitalkamera er det en smal sag at lave et pasfoto selv.
> Hvorfor dog gå til en fotograf med det ?
> Det skal naturligvis printes ud, men kravene er ikke store.

Kravene er tilsyneladende mindre end som så. I Frederiksberg
kommune kan man i hvert fald forny passet via nettet,
inklusive upload af billede. Man skal så efterfølgende møde
op personligt, så de kan tjekke, at billedet forestiller den
rette person.

http://www.frederiksberg.dk/Borgerservice/PasOgKoerekort/Pas/Epas.aspx

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få hjælp til svære ord og ordsprog.

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 10-08-09 19:24

> [...]
> skal så efterfølgende møde op personligt, så de kan tjekke, at billedet

Hvis fotografen ikke vil tage billeder af personer med briller på (og ellers
stang ikke dækker øjne og der ikke er farve i glassene)
har han ikke "udstyret" i orden (ordnet blitzanlæg)

Jeg tager ca. 5000 pasbilleder om året og hvis reglerne omkring dækning af
øjne og farve i glas ellers er opfyldt - er der INGEN problemer
at få godkendt sine billeder med briller på.

Hvis jeg tager billed af en baby med lidt for meget åben mund - afvises den
i den ene nabokommune men godkendes den i en anden nabokommune.

Med hensyn til egne billeder er der vist STOR forskel på hvor i landet man
prøver.
Jeg prøvede selv for 2 år siden (lige da reglerne stadigt var nye) at lave
billeder af mine teenagere.
Jeg lavede 5-6 forsøgt som "hjemmegjorte" billeder men NEJ.

Mvh
Claus

Fra : Josie

Dato : 10-08-09 21:01

Jeg takker mange gange for jeres svar.
Mange venlige hilsener fra Hanne.

Fra : Brian Lund

Dato : 11-08-09 17:18

Josie wrote:
> [...]
> billedet og det ligner mig ikke en dyt
> så hvor fornuften ligger i det kan jeg ikke se.

Jeg har selv taget min fars pasfoto, efter de nye regler - han bærer også
briller og det gav altså ingen problemer selvom han havde briller på i
billedet...

Brian

Fra : Josie

Dato : 12-08-09 00:48

"Brian Lund" <brian@-FJERN-lundfoto.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har selv taget min fars pasfoto, efter de nye regler - han bærer også
> briller og det gav altså ingen problemer selvom han havde briller på i
> billedet...
>

> Brian

Hej jeg syntes også det lød mærkeligt, vi vil da også prøve selv og se hvad
der sker.
Mvh Hanne.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 26-08-09 13:15

"Josie" <josie@mail.dk> skrev i meddelelsen

> "Brian Lund" <brian@-FJERN-lundfoto.dk> skrev i en meddelelse

> Hej jeg syntes også det lød mærkeligt, vi vil da også prøve selv og se
> hvad der sker.

Jeg har lige fået taget et pasbillede og spurgte med eller uden. Jeg fik at
vide at det var ligemeget.

Så det blev uden og det blev godkendt.

--
Per

Fra : Kim

Dato : 12-08-09 15:34

> [...]
> billedet og det ligner mig ikke en dyt
> så hvor fornuften ligger i det kan jeg ikke se.

Det passer ikke. Se Politiets retningslinier her:
http://www.politi.dk/da/borgerservice/pas/pasbilleder/pasbilleder.htm

Mvh, Kim