Backup af Webhotel.
Fra : Kim

Dato : 08-08-09 06:22

X-posted til dk.edb.internet.udbydere.webhotel

Hvad gør man egentlig, hvis man ikke i den aftale
man har med sit nuværende webhotel, har skiftligt
aftalt, at man som kunde selv har fuld adgang til hele
ens hjemmeside på deres server?

Jeg mener, hvis man ønsker at skifte webhotel,
så er alle de timer man har lagt i at udvikle sit
site jo "spildt" hvis man ikke kan få den med over
til den nye web-udbyder.

Er der regler for det eller kan den gamle udbyder med sindsro
bare slette alle ens sider, så man må starte forfra igen ?

Mvh Kim

Fra : Bjarne

Dato : 08-08-09 07:36

Kim skrev:
> [...]
>
> Er der regler for det eller kan den gamle udbyder med sindsro
> bare slette alle ens sider, så man må starte forfra igen ?

Hvis din hjemmeside er uploadet med FTP eller FP, vil adgangen normalt
være reguleret af aftalen, og det samme gælder databasen. Ellers kunne
du jo ikke oprette den?

Hvis du er fanget i et CMS-system, der ikke er opensource, er der næppe
noget at komme efter. Så er det et samspil mellem en database og en
programmering, du ikke har adgang til at se.

Er det en helt simpel statisk hjemmeside, der stadig eksisterer, kan du
prøve at importere den udefra med FP.

Hvis din aftale med udbyderen er udløbet, kan du ikke gøre andet end at
spørge pænt, om de har en backup og hvad de skal have for at hente den.

Bjarne

Fra : Allan Soerensen

Dato : 08-08-09 19:45

"Bjarne" <bruger@eksempel.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> programmering, du ikke har adgang til at se.
>
> Er det en helt simpel statisk hjemmeside, der stadig eksisterer, kan du

Det vil give problemer med ophavsretten til bla. templates og grafik, som
den gamle udbyder har stillet tilrådighed i det CMS han tilbyder sine
kunder.

Den problemstilling Kim skitserer er årsagen til at jeg syntes det er en
dårlig ide at benytte sig af det tilbud om et "hjemmesideprogram" (et CMS)
som mange udbydere af webhoteller efterhånden tilbyder. Laver man en
omfattende hjemmeside i det CMS f.eks. Web10, One eller 123hjemmeside.dk
stiller tilrådighed, er det spildt arbejde, hvis man senere ønsker at flytte
til en anden udbyder, idet man er nød til at starte helt forfra (ofte med et
helt andet CMS).

Fra : Benthe

Dato : 10-08-09 14:12

"Allan Soerensen" <nospame@nospame.nospame> skrev i en meddelelse

> [...]
> stiller tilrådighed, er det spildt arbejde, hvis man senere ønsker at
> flytte til en anden udbyder, idet man er nød til at starte helt forfra

Fuldstændig korrekt.

Jeg har selv lagt hele mit cms op, så det kan flyttes uden problemer og med
en backup af mysql også, er jeg dækket ind.
I tilgift har jeg så mulighed for at lave ændringer i en masse ting.

Det er den rigtige måde at gøre det på. Man skal kun bruge webudbydernes
programmer, hvis det ikke er vigtigt at kunne flytte og at man ikke vil
ændre/programmere om i det.

Mvh
Benthe

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 10-08-09 10:56

"Bjarne" <bruger@eksempel.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> noget at komme efter. Så er det et samspil mellem en database og en
> programmering, du ikke har adgang til at se.

Hvis det er OS så er det ikke nogen garanti for, at han selv har adgang til
det - hvis konceptet nu er, at webhotellet har lavet hans hjemmeside i
f.eks. Joomla eller Drupal, og ikke givet ham koder til databasen, så er han
jo et eller andet sted lige vidt.

Men generelt vil jeg sige OpenSource er at foretrække fremfor ikke
OpenSource som låser dig endnu mere.

--
MVH Thomas
http://www.sjovevarer.dk - er du vild med gadgets?