Så kom jeg dieselpesten til livs!
Fra : HKN

Dato : 06-08-09 23:40

Heldigvis var det nok en af sommerens varmeste dage i onsdags - så den
brugte jeg til at komme min dieselpest til livs! Der er jo dejligt på
Femø, så hvorfor ikke benytte lejligheden til at ligge med r.... i
vejret og tage tanken ud af båden....

Ud kom den - men ikke uden en del besvær. Batterikassen er nemlig
monteret således at man ikke kan komme til alle bolte uden at skulle
save en kant af kassen (som er limet fast) - smart design!

Men det var hele besværet værd - der var nemlig rigtig meget l... i
den tank! Tanken blev tømt og derefter skyllet med vand og sulfo, og
til sidst blev et par genstridige klatter fjernet mekanisk. Der var
heldigvis en meget hjælpsom øbo, som stillede sin kompressor til
rådighed, og både føde- og returslange ablev blæst igennem. Dernæst
gik jagten ind på et nyt oliefilter, og her gælder det om at gøre sig
gode venner med motorbådsfolket Der var nemlig en af dem som havde
samme motor i sin båd (VP 2003) bare i turbo udgave, og det er samme
filter.
Ligeledes var der en anden motorbådssejler som venligst lånte mig en
sjat anti-pest additiv

Så selvom det hele så håbløst ud da vi entrede havnen i tirsdags - det
var nemlig på det tidspunkt at motoren gik ud - så lykkedes det
alligevel at få det hele klaret og komme videre! Og nu sparer jeg da
de 2 aftner i næste uge når ferien er forbi, og jeg kan sejle videre
med ro i sindet.

Jo, det har været en lærerig sommer - god vind

-Henrik

Fra : Ukendt

Dato : 07-08-09 09:16

"HKN" <henrikndk@hotmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Hej Henrik,

godt at du fik løst dit akutte problem

Blot skal du være opmærksom på at dieselpest er en sejlivet ting som stadigt
godt kan eksistere i dine brændstofslanger o.s.v. - da jeg rendte ind i
problemet for 3 år siden blev det nødvendigt i sidste ende at skifte alt -
filtre, slanger o.s.v. - for dieselpesten kom igen selv efter rensning af
tank, slanger og filtre.

Du kan dog nå at holde din ferie færdigt - men personligt ville jeg skifte
slangerne også når jeg kom hjem.

Jeg måtte jo i sidste ende tilslutte en ekstern tank med nye slanger og det
hele - siden da har jeg ikke haft problemet.

Fortsat god tur !

Venlig hilsen

JN

Fra : Henrik K

Dato : 07-08-09 03:15

Med alle de mennesker jeg har talt med i havnene rundt omkring, om
dette emne, så tror jeg faktisk at det er noget der eksisterer i alle
både med en dieselmotor - og for den sags skyld last- og personbiler
(ifølge min svoger, som er mekaniker)

Jeg tror selv det kun er et spørgsmål om tid inden jeg kan se det i
tanken igen, og det bliver da interessant at se hvor lang tid der går
inden det er tilfældet.

Mvh
Henrik

Fra : N/A

Dato : 17-08-09 21:54

Fra : N/A

Dato : 17-08-09 21:54

Fra : Torben Pd 57 Sirius

Dato : 08-08-09 10:25

On 7 Aug., 11:14, Henrik K <henrik...@hotmail.com> wrote:
> [...]
>
> Jeg tror selv det kun er et spørgsmål om tid inden jeg kan se det i
> tanken igen, og det bliver da interessant at se hvor lang tid der går

Hej NG

Er der ikke en måde man kan undgå disel-pest på ?
Jeg har i de snart 20 år jeg har haft båd, de 16 med påhængsmotor, nu
med disel, kun hørt om en i hvnen der har haft disel pest.

Hilsen
Torben
Pd 57 Sirius

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 09-08-09 12:50

Jeg tror det er rigtigt at der er dieselpest bakterier i næsten alle tanke,
men også, at det kun er få både, hvor vækstbetingerlserne er så "optimale"
(set fra deres synsspunkt) at det gror til et problem.

Hvis jeg var Henrik så ville jeg nok vende mig til at bruge additiv i
brændstoffet i alle perioderne med lavt brændstogforbrug. Henrik ved nu
vækstbetingelserne er til stede og at bakterierne er i systemet.

Jeg bruger det selv præventivt om vinteren. Better safe than sorry.....

Bjarke

--
Afsendt fra båden:
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 09-08-09 07:43

Hej Bjarke,

Prøv at læse indholdet af dette link:

http://www.danskebaadejere.dk/Rundt%20om%20baaden/Under%20daek/~/media/Specialforbund/Dansk%20Sejlunion/Danske%20baadejere/PDF/Dieselpest%20pdf.ashx

Der skal ikke bruges additiver. "Better safe than sorry....."

Mvh/Harding

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 14-08-09 22:04

Det kan man da ikke læse af det link ???

Fra : N/A

Dato : 17-08-09 21:54

Fra : Henrik K

Dato : 09-08-09 08:47

Jeg ved ikke mht additivet - jeg synes at min motor oser en anelse
mere - men jeg aner ikke om det er additivets skyld.

Jeg tror nu mest på det der med at holde tanken fuld sæsonen igennem,
og så tappe den tom om vinteren.

-Henrik

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 09-08-09 09:12

Additiverne er sprit der kan forliges med vand og også med olien.
Problemet er at motoren ikke kan køre på vand og dieseloliens
smøreegenskaber bliver nedsat og det giver et unødigt slid og
korrosion på pumper og dyser.
Vand i udstødningen giver grå røg, det ses tydeligt når der er gået en
toppakning.
Sort røg kommer når smøreolien kan passere stempelringene, eller
ventilstyrerne hvis de er slidte. Det ses ofte når motoren speedes op
ved havnemanøvre. Ved en kraftig overbelastning af motoren kommer der
sort røg.

Mvh/Harding

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 15-08-09 00:39

Prøv at læse afsnittet:

For et par år siden var det sådan at man kunne købe tilsætningsstoffer
som man kunne komme i gasolien sådan at bakterievæksten blev hæmmet.
Dette tilsætningsstof var ganske enkelt antibiotika, som ville slå en
del bakterier ihjel og gøre de overlevende resistente! Dette er
absolut et skråplan at komme ind på og det er måske derfor vi har
problemer med resistente bakterier i så stor stil i dag. Da der er
sket en del tiltag for at forebygge yderligere resistente
bakteriestammer er det tænkeligt at man ikke længere kan købe disse
tilsætningsstoffer. Det er nemlig heller ikke nødvendigt, for
problemet kan løses ved det beskedne arbejde der ligger i ”good
housekeeping” og en god tankkonstruktion.

Mvh/Harding

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 16-08-09 20:12

Er du sikker på den sætning ikke er forældet ? Der er jo kommet strengere
regler for brug af antibiotika, og der er jo ingen grund til ikke blot at
bruge toxiologiske kemikalier. Der er jo ikke noget der skal overleve. Det
skal bare eksplodere.

Fra : Michael Larsen

Dato : 16-08-09 22:34

"Bjarke@Escape" <maxi999.escape-krølleA-gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> bruge toxiologiske kemikalier. Der er jo ikke noget der skal overleve. Det

Benzin skal eksploderer, diesel skal 'bare' brænde

--
Michael from the mellow beach at Vemmetofte.
camping@vemmetofte.dk

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 18-08-09 19:33

Ja... smutter ....

Fra : N/A

Dato : 17-08-09 21:54

Fra : Henrik K

Dato : 15-08-09 01:12

Men additiverne sælges i stor stil fra en række producenter, og alle i
min (sejler) omgangskreds anbefaler dem. Jeg vil dog - som tidligere
nævnt - forsøge mig uden.

-Henrik

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 15-08-09 01:32

Ja salgsreklamen kan sidde hårdt i folk uden en virkelig stillingtagen
til varens problemfyldte og uheldige virkninger.

Anvendelse af ordet "Nano" i mange forskellige sammenhæng er et
eksempel på ukritisk makedsføring.

Der er eksempler på at nogle folk tror at hvis der ligger lidt
dieselolie på vandet efter en uheldig tankning; at blot man sprøjter
lidt opvaskemiddel på, så forsvinder olien...nej den synker bare til
bunden.
Havde man ladet den ligge på overfladen var den blot fordampet.

Mvh/Harding

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 15-08-09 01:58

I forlængelse omkring ordet Nano, så havde jeg en snak med en af mine
bekendte i malerbranchen omkring udendørsmaling hvor jeg nævnte at der
var siliconeolie i en række produkter. Han hævede øjenbrynet og sagde
så at det bruger man ikke det hedder Nano i dag, efterfulgt af et
stort smil.

Jeg har tidligere omtalt den lille Mobri radarreflektor der sidder på
mange lystbåde. Den er uden virkning undtagen på sælgers pengepung.

Igen et eksempel på folks ukritiske køb af et produkt hvor blot
reklamen får mange sejlere til at købe et smartudseende produkt.

Mvh/Harding

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 17-08-09 06:05

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 17-08-09 06:45

Nej muligheden for resistente bakterier er mere aktuel end nogensinde
før.
Toksikologi er læren om gifte specielt i forhold til mennesker.
Forskellige individer er uens følsomme for mange gifte, beroende på de
genetiske variation i visse leverenzymer.
Et område som er meget aktuelt er de antibiotika der oftes betegnes
som penecillin som helhed.

Bakterier har en uhyggeligt stærk, indre fjende. I deres gener ligger
giftstoffer, der så let som ingenting kan slå dem ihjel. Det handler
bare om at finde en måde at udløse giften på.
Man kan undre sig over, at bakterierne har alle disse giftgener i
deres indre, men de er en del af den måde, bakterierne styrer deres
vækst på.
Når bakterierne har rigeligt med næring, så er giftstoffet ikke
aktiveret. Men når de mangler næringsstoffer, begynder cellerne at
vokse langsomt, og der bruger de så giftstofferne til at regulere
deres væksthastighed.
Kan vægstbetingelserne minimeres som f.eks.m.h.t. dieselpest, så er
det god housekeeping at holde tanken ren og og fri for vand hvor
mikroorganismerne kan leve i.

Får bakterierne lov til at leve i vand/oliezonen og den af og til får
tilført en slat bakteriehæmmende giftstof kan den tilstand opstå hvor
bakterierne er blevet resistente over for giftstoffet.
Så er vi tilbage til sammenligningen til penicillin typerne hvor man
ikke skal give en bredspektret dosis for det resulterer også i en
bredspektret resistens.
Derfor bruger man "smalle" stoffer hvor man efter en analyse finder
frem til hvad der netop er godt i den enkelte situation.
Skulle tilsvarende overføres til dieselpest området så skulle hver
enkelt tanks indhold analyseres og angribes specifikt. Det er ikke en
relevant fremgangsmåde med de mange små tanke i lystbåde.

Det er nemlig heller ikke nødvendigt, for problemet kan løses ved det
beskedne arbejde der ligger i ”good
housekeeping” og en god tankkonstruktion.

Så længe der er en slat diesel i en tank er der også mulighed for at
der under olien ligger en vandzone med bakterier i. Selvom nogle
bakterier og deres gifte skulle vandre ud gennem motorens
brændstofsystem og indgå i forbrændingen, så ligger den store mængde
stadigvæk og hygger sig før motoren.

Mvh/Harding

Fra : claus.b.p.

Dato : 17-08-09 14:56

"Harding E. Larsen" <harding@larsen.tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen
>Kan vægstbetingelserne minimeres som f.eks.m.h.t. dieselpest, så er
>det god housekeeping at holde tanken ren og og fri for vand hvor
>mikroorganismerne kan leve i.

Findes der en nem metode at se på sit opsugede slam, om der er dieselpest,
eller det bare er snavs, rust og andet kulørt?

Mvh. Claus

Fra : N/A

Dato : 17-08-09 21:54

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 18-08-09 19:37

Du svarer ikke på, hvorfor det skulle være en fordel at rode sig ud i en
kompliceret og risikofyldt færd med brug af antibiotika, når man bare kan
bruge gift (som virker på alle levende celler, menneske eller ej).

Bjarke

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 17-08-09 11:35

Nej ikke umiddelbart for en lystsejler.

Man kan i den virkelige verden (luftfart) anvende flasker med
næringssubstanser i, og fylde en prøve heri. Efter nogle dage i
rumtemperatur og en rystemaskine indblandet, vil man se en kraftig
vækst som rød/orange klumper.
Skal det undersøges næmere findes der laboratorier der kan lave en
fuldstændig analyse.
Det er nok også uden for lystsejlerens pengepungs størrelse at bevæge
sig ind på, så "good housekeeping" er vejen frem.

Mvh/Harding

Fra : clausbp.

Dato : 17-08-09 21:54

Ok, tak for oplysningen. Så må den rest diesel jeg har herude i en tønde
nok heller komme på genbrugsstationen.

Mvh. Claus

Fra : N/A

Dato : 17-08-09 21:54

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 17-08-09 15:04

Ja det vil være en god ide, sådant noget lugter foriøvrigt heller ikke
som frisk diesel.

Mvh/Harding

Fra : Henrik K

Dato : 18-08-09 14:39

Hvilken gift tænker du på?

Mvh
Henrik

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 18-08-09 22:15

Ikke nogen speciel, men enhver gift der ikke sætter sig i motoren kan vel
bruges.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 19-08-09 02:33

Bjarke,

Hvori ligger forskellen, her er lidt fra ordforlkaringen:

Et antibiotikum (flertal antibiotika) er en kemisk forbindelse, som
virker hæmmende (bakteriostatisk) eller dræbende (baktericidt) på
mikroorganismer såsom bakterier, svampe eller protozoer. Normalt
anvendes betegnelsen antibiotika kun om de stoffer, der har
antibakteriel virkning. Ved anvendelse af antibiotika udnyttes det, at
der er forskel i opbygningen af bakterien (prokaryoter) og værtens
celler (eukaryoter). Disse forskelle anvendes som angrebspunkter for
antibiotika, der således skader bakterien, men ikke værtens celler.
Effekten af en antibiotisk behandling vil være afhængig af
antibiotikummets evne til at opnå tilstrækkelig høj koncentration ved
infektionen samt bakteriens evne til enten at udskille eller
inaktivere antibiotikummet. Overdreven eller forkert brug af
antibiotika kan forøge bakteriernes evne til at udskille eller
inaktivere antibiotika, hvilket fører til antibiotikaresistens.

Gift er et stof, der forårsager ødelæggelse eller forstyrrelse af en
organismes funktioner.

Mvh/Harding

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 19-08-09 19:54

Vi diskutterede hvorfor man bruge et avanceret stof, når man kan bruge et
enkelt. Betragt blot længden af dine forklaringer på hhv antibiotika og
gift.

Jeg synes det er unødigt kompliceret at bruge antibiotika og mener at have
hørt, at det ikke bruges til dette formål længere.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 19-08-09 13:45

Jamen Bjarke spritforbindelser er kemisk komplicerede hvad enten man
kalder dem for et antibiotikum eller en gift. Formålet og virkningen
er den samme.
Ølse for eller ølse bag pølsen har dog den samme smag.

Mvh/Harding