Bopælspligt - 2 ejerlejligheder
Fra : Peter Rasmussen

Dato : 07-08-09 06:03

Hejsa

Har googlet lidt på bopælspligt men ikke rigtig fundet noget om hvordan
det skal opfattes og overholdes, derfor prøver jeg at spørge her...

Jeg har en ejerlejlighed som jeg og min kæreste er rigtig glad for, men
vi kunne sagtens bruge lidt mere plads. Hvis nu nabo lejligheden på et
tidspunkt bliver sat til salg, ville det så være muligt (og lovligt!)
for mig at købe denne, og så selv (mig og min kæreste) benytte den - her
tænker jeg specielt mht. bopælspligt, men også hvis der er andre
love/regler jeg ikke har tænkt over.

Det har før været oppe til afstemning i general forsamlingen
(ejerforeningen) om muligheden for at slå to lejligheder sammen, hvilket
hverken kommunen (Roskilde) eller bestyrelsen havde noget imod, men som
lige akkurat blev nedstemt, nok mest fordi dem som ønskede
sammenlægningen ikke var tilstede for at forsvare forslaget (det var
ikke mig).

Køb af nabo lejligheden er naturligvis med en sammenlægning for øje, men
jeg render ind i det lille problem, at den sammenlagte lejlighed bliver
større end det kommunen pt. automatisk tillader ved sammenlægning.
Da jeg gør ud fra, at denne størrelse langsomt bliver større og større,
vil jeg måske om nogle år kunne få lov til at slå lejlighederne sammen.
Der er også mulighed for at søge dispensation.

Men for at vende tilbage til emnet... Ville jeg kunne eje og selv (mig
og min kæreste) anvende disse to lejligheder i en årrække som
selvstændige lejligheder ?

Jeg kan se, at bopælspligten betyder at ejer er forpligtet til at påse,
at boligen er konstant beboet, men ikke rigtigt hvad det betyder. Skal
der være nogen som sover i lejligheden, for dette overholdes, eller er
det nok at man "ser TV" i den ene lejlighed og sover i den anden ?
Der er ingen tvivl om, at hvis jeg købte lejligheden, så ville vi
opholde os dagligt i begge lejligheder, men jeg ved ikke om det er nok.

Spørgsmålet er stadig hypotetisk, da nabo lejlighen ikke er til salg,
jeg ønsker blot at være på forkant med min viden, hvis den en dag kom
til salg.

Mvh Peter

Fra : Stig Rasmussen

Dato : 07-08-09 07:25

"Peter Rasmussen" <Peter@ignore.none> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Spørgsmålet er stadig hypotetisk, da nabo lejlighen ikke er til salg, jeg
> ønsker blot at være på forkant med min viden, hvis den en dag kom til

Sålænge i er ugifte er der intet i vejen for at i lister rundt på trappen
og besøger hinanden ,men i må ikke skabe adgang internt da det kræver
byggetilladelse og godkendelse af bla brandkrav og så selvfølgelig internt
i foreningen samt nedlæggelse af køkken og bad til en enhed. Strøm skal
ændres til en måler, ombygning 2-300000kr husk ing til bærende ændring.

Fra : Jubii

Dato : 07-08-09 12:36

"Peter Rasmussen" <Peter@ignore.none> skrev i meddelelsen
> Hejsa
>
> Har googlet lidt på bopælspligt men ikke rigtig fundet noget om
> hvordan det skal opfattes og overholdes, derfor prøver jeg at spørge
> her...

Bopælspligt er i min bog at en person har folkeregisteradresse på
bopælen.
Tilmeld din partner på adressen på folkeregistret (borgerservice
sikkert?), flyt partnerens adresse ved PD, og hey boligen er beboet med
person der har post- /folkeregisteradresse på stedet. Hvis i ikke lige
kan sammenlægge når lejligheden kommer på markedet.

En anden mulighed, hvis lejligheden sælges inden det er lovligt muligt
at sammenlægge, er at udleje (til din partner?) boligen og opsige den
igen når ejeren selv skal bebo lejemålet, hvilket så er den dag i kan
sammenlægge.

begge løsninger er fuld ud lovligt.

Fra : Ulrik

Dato : 07-08-09 23:18

Jubii wrote:
> [...]
> at sammenlægge, er at udleje (til din partner?) boligen og opsige den
> igen når ejeren selv skal bebo lejemålet, hvilket så er den dag i kan

Her bør man være opmærksom på Lejelovens §84a:
"Vedrører lejeforholdet en beboelseslejlighed, er det en betingelse, at
udlejeren selv agter at bebo lejligheden. Er denne en ejerlejlighed, som
udlejeren ikke tidligere har beboet, er det tillige en betingelse, at
lejemålet er indgået før 1. juli 1986."

Dvs. det er helt op til lejeren, om denne vil fraflytte. Vedkommende vil
have loven på sin side, hvis denne ønsker at fortsætte lejemålet.

Hvis lejeren er en ven eller lignende, er der selvfølgelig næppe noget
problem :)

Mvh
Ulrik

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 09-08-09 15:58

Ulrik wrote:

> [...]
> have loven på sin side, hvis denne ønsker at fortsætte lejemålet.
>
> Hvis lejeren er en ven eller lignende, er der selvfølgelig næppe noget

Nu er det jo nok kæresten han vil leje den ud til, så begge lejligheder
er beboet jvf. kommunens regler... Altså bare en alternativ konstruktion

Fra : Peter Rasmussen

Dato : 10-08-09 05:21

Peter Rasmussen skrev:

> Har googlet lidt på bopælspligt men ikke rigtig fundet noget om hvordan
> det skal opfattes og overholdes, derfor prøver jeg at spørge her...

Mange tak for alle svarene der er kommet !

Jeg opfatter det, som om der skal være en som er tilmeldt
folkeregisteret / have post adresse på lejligheden - og som nogen nævner
er det jo oplagt at det er min kæreste.

Kan det stadig lade sig gøre, hvis vi vælger at blive gift ?

Mvh Peter