Pris oplyses uden moms
Fra : Ukendt

Dato : 06-08-09 15:53

Hej.

Jeg ringede for at bestille en vare. JEg forhørte mig først om prisen inden
jeg besluttede, om jeg ville købe den.

Da jeg spørger efter prisen, får jeg beskeden kr. 650,-

Regningen er lige kommet og den er på de nævnte kr. 650,- men plus moms.

Er man forpligtet til at betale mere end de oplyste kr. 650,-

Der er tale om dekorering af en kirke, og vedkommende ved man ikke er
erhvervsdrivede og mindst lige så vigtigt er det, at vedkommende jeg fik
oplyst prisen af, var selve kirkegården og ikke en normal erhvervsdrivende.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 06-08-09 17:09

Michael Sørensen skrev:

> Der er tale om dekorering af en kirke, og vedkommende ved man ikke er
> erhvervsdrivede og mindst lige så vigtigt er det, at vedkommende jeg fik
> oplyst prisen af, var selve kirkegården og ikke en normal erhvervsdrivende.

Sælger sælger normalt til erhvervsdrivende eller til private?

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Hjælp til svære ord og ordsprog:

Fra : Ukendt

Dato : 06-08-09 17:26

> Sælger sælger normalt til erhvervsdrivende eller til private?

Sælger er kirkekontoret, der spurgte, om de skulle stå for pyntning af
kirken eller om vi selv ville.

Jeg spurgte om en pris på det. ik oplyst kr. 650 og sagde ud fra denne pris:
Ja tak, det må i gerne pynte.

I og med det er et kirkekontor og de "sælger" kirkepynt til begravelser og
bryllupper må manformode, a det er til private, da der ikke er mange
erhvervsdrivende, der gør brug af handel med kirken

Tror ikke, at erhvervslivet er så religiøse som private mennesker

Fra : Jan Nielsen

Dato : 06-08-09 19:26

Michael Sørensen skrev:
> [...]
> erhvervsdrivende, der gør brug af handel med kirken
>
> Tror ikke, at erhvervslivet er så religiøse som private mennesker
Der er nu mange der betaler en bedemand for at stå for alt det
praktiske, og i den forbindelse er det b2b mellem kirken og bedemanden.

Fra : Ukendt

Dato : 06-08-09 19:56

"Jan Nielsen" <jkn@SLETair-port.dk> skrev i en meddelelse

> Der er nu mange der betaler en bedemand for at stå for alt det praktiske,
> og i den forbindelse er det b2b mellem kirken og bedemanden.

Jeg havde dog ikke en bedemand til at stå for mit bryllup

Fra : Jan Nielsen

Dato : 06-08-09 20:49

Michael Sørensen skrev:
> "Jan Nielsen" <jkn@SLETair-port.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg havde dog ikke en bedemand til at stå for mit bryllup

Meget muligt, men du skrev selv "kirkepynt til begravelser og bryllupper"

Der er da sikkert også firmaer der kan bistå det praktiske ved bryllup.

Fra : Bjarne

Dato : 06-08-09 20:27

Michael Sørensen skrev:

> [...]
> kirken eller om vi selv ville.
>
> Jeg spurgte om en pris på det. ik oplyst kr. 650 og sagde ud fra denne pris:

Hvis jeg skulle give en pris til et kirkekontor, ville jeg også gå ud
fra prisen uden moms.

Hvis jeg skulle give en pris til graveren eller kordegnen privat, ville
det være med moms.

Bjarne

Fra : Ukendt

Dato : 06-08-09 21:01

"Bjarne" <bruger@eksempel.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis jeg skulle give en pris til et kirkekontor, ville jeg også gå ud fra
> prisen uden moms.
>
> Hvis jeg skulle give en pris til graveren eller kordegnen privat, ville
> det være med moms.

Jeg ved ikke, om det gør nogen forskel, men det er jo ikke mig, der skulle
give en pris til "kirkekontoret" men "kirkekontoret" der skulle give en pris
til mig.

I øvrigt var det ikke kirkekontoret, som jeg selv nævnte, men graveren.
Spørgsmålet er dog, om det er en side af samme sag eller ikke. JEg ved det
ikke og derfor nævnte jeg "kirkekontoret" som betegnelse.

Men fakturaen er udstedt af "Kirkegården" og ikke "Kirkekontoret"

Summa Summarum. Når jeg som privat henvender mig om en pris, så burde prisen
vel være den pris jeg skal betale. jvf. markedsføringslovens §13 eller har
jeg misforsteået det?

Fra : Carsten

Dato : 07-08-09 05:58

"Michael Sørensen" <.> skrev i en meddelelse news:4a7b3660$0$2517

> Summa Summarum. Når jeg som privat henvender mig om en pris, så burde
> prisen vel være den pris jeg skal betale. jvf. markedsføringslovens §13
> eller har jeg misforsteået det?

Du har ret - *medmindre* den "enhed" du talte med normal handler med
erhverv. I så fald burde du vide, at prisen nok var uden moms. Hvis du
ringer til f.eks. den lokale tømrerhandel og siger at du skal bruge 100
pakker kamsøm (med 2000 stk i hver æske). Så er det "lovligt" for dem at
give dig en pris ex. moms.

I dit tilfælde vil jeg give dig ret. Graveren burde vide at det nok var en
privatperson som havde en afdød liggende i kapellet og derfor have givet dig
den fulde pris incl. moms. Hvis jeg var dig ville jeg sende dem de 650 kr.
og skrive i et følgebrev at det var den pris du havde fået oplyst.

Carsten

Fra : Hauge

Dato : 07-08-09 16:01

Carsten wrote:
> Hvis du
> ringer til f.eks. den lokale tømrerhandel og siger at du skal bruge
> 100 pakker kamsøm (med 2000 stk i hver æske). Så er det "lovligt" for
> dem at give dig en pris ex. moms.

Hvorfor da det? Når samme tømmerhandel reklamerer i lokalavisen med incl.
moms-priser, så vil man som forbruger mene at de handler med private. Så
betyder det vel ikke man skal forvente at man får erhvervspriser fordi man
køber et par ekstra pakker, vel?!

Ellers må du kunne sige, eventuelt kaste en lov, så man ved hvor mange
kasser kamsøm man skal forvente hører til erhverv hhv. privat handel..

Men en seriøs tømmerhandel plejer normalt også at sige "netto" eller x.moms.

Mvh Hauge

Fra : Per Christoffersen

Dato : 09-08-09 18:45

"Carsten" <carsten@noexists.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ringer til f.eks. den lokale tømrerhandel og siger at du skal bruge 100
> pakker kamsøm (med 2000 stk i hver æske). Så er det "lovligt" for dem at

Det er ikke korrekt.
Se den lovhenvisning jeg har givet i et andet indlæg.
Kun hvis sælger er blevet bragt i den opfattelse, at der er tale om et salg
til en ikke-forbruger, eller han tydeligt har gjkort opmærksom på, at alle
priser er beregnet på ikke-forbrugerkøb, kan han slippe uden om at oplyse
moms + evt. andre afgifter.
Der påhviler særlige forpligtigelser for sælgere ifbm. forbrugerkæb, - bla.
påhviler det sælger at påvise at der ikke er tale om et forbrugerkøb (jvf.
Købeloven).

/Per

Fra : Per Christoffersen

Dato : 06-08-09 20:54

> Sælger sælger normalt til erhvervsdrivende eller til private?

Det har vidst ikke den store betydning.

Reglerne findes i Markedsføringsloven:
§ 13. Ved erhvervsmæssigt udbud af varer til forbrugerne, dog ikke salg af
varer ved auktionssalg, skal der ved mærkning, skiltning eller på anden måde
tydeligt oplyses om den samlede pris for varen inklusive gebyrer,
omkostninger, moms og alle andre afgifter. Afgifter eller omkostninger, som
den erhvervsdrivende ikke er forpligtet til at opkræve direkte hos
forbrugerne, er ikke omfattet af 1. pkt., men skal oplyses særskilt. Hvor
varer udbydes elektronisk til forbrugerne med mulighed for bestilling,
finder 1. og 2. pkt. tilsvarende anvendelse.

Stk. 2. Stk. 1, 1. og 2. pkt., finder tilsvarende anvendelse ved
erhvervsmæssigt udbud af tjenesteydelser til forbrugerne fra fast
forretningssted, samt når tjenesteydelsen udbydes elektronisk til
forbrugerne med mulighed for bestilling. Hvor det ikke er muligt at oplyse
den samlede pris for tjenesteydelsen, skal grundlaget for beregningen af
prisen oplyses, såfremt dette vil gøre det muligt for forbrugerne selv at
beregne den endelige pris. Er det på grund af mængden af udbudte
tjenesteydelser ikke muligt at angive prisen eller beregningsgrundlaget for
dem alle, skal prisen eller beregningsgrundlaget anføres for et relevant og
repræsentativt udvalg.

Det afgørende er altså om der er tale om erhvervsmæssigt udbud til en
forbruger, - ikke hvem forretningen plejer at sælge til.

/Per

Fra : Knud

Dato : 06-08-09 18:46

"Michael Sørensen" <.> wrote in message
> [...]
> erhvervsdrivede og mindst lige så vigtigt er det, at vedkommende jeg fik
> oplyst prisen af, var selve kirkegården og ikke en normal

Din kirkegård er vist helt menneskelig og levende!!

Knud

Fra : Martin [TMM]

Dato : 06-08-09 21:40

Hej
Knud wrote:
> Din kirkegård er vist helt menneskelig og levende!!

Jeg tror bare at kirkegården ligger i Jylland.

Mvh
Martin

Fra : Knud

Dato : 07-08-09 05:07

"Martin [TMM]" <tmm@_CUT_trutter.dk> wrote in message
> Hej
>
> Jeg tror bare at kirkegården ligger i Jylland.

Uanset, hvor kirkegården ligger, er det imponerende at kirkegården kan
oplyse priser, se '...vedkommende jeg fik

Fra : Stig Rasmussen

Dato : 08-08-09 11:55

> [...]
> erhvervsdrivede og mindst lige så vigtigt er det, at vedkommende jeg fik
> oplyst prisen af, var selve kirkegården og ikke en normal

Kirkegården er en håndværkervirksomhed (gartnerarbejde) altid + moms

Fra : Ukendt

Dato : 08-08-09 21:42

"Stig Rasmussen" <stig.rasmussen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> "Michael Sørensen" <.> skrev i en meddelelse

> Kirkegården er en håndværkervirksomhed (gartnerarbejde) altid + moms

Arh.

Hoteller lejer værelser ud til erhverv. Ergo er deres priser altid + moms?
(Mange hoteller lever af at leje hoteller ud til forretningskunder og
konferencer)

En kirkegård servicerer borgerne = privat = priser bør oplyses med moms.

Fra : Knud

Dato : 09-08-09 07:08

"Stig Rasmussen" <stig.rasmussen@get2net.dk> wrote in message

> "Michael Sørensen" <.> skrev i en meddelelse

> Kirkegården er en håndværkervirksomhed (gartnerarbejde) altid + moms

Jeg troede kirkegården var/er et langtidsopbevaringsted for døde personer!
Jeg har aldrig hørt om kirkegårde, som kan udføre arbejde!

Knud