Skade efter montør ?
Fra : Henrik

Dato : 06-08-09 08:04

Vi har haft en montør ude fra et firma som skulle montere noget
teknik. Under besøget forårsager montøren (ved et uheld) et hul i
vores 2 mdr gamle trægulv, da han taber et stykke værktøj.

Firmaet har haft en tømrer ude hos os, som har forsøgt at udbedre
skaden, ved at putte noget voks i hullet. Vi kan dog tydeligt se
stedet, og er ikke tilfredse med udbedringen.

Hvordan er vi stillet i sådan en situation, firmaet har sagt de ikke
vil skifte gulvet (for at gøre skaden 'ugjort'). Men da et sådan hul
ikke kan 'fjernes' - hvad gør vi så, og hvad har vi krav på?

Fra : Stig Rasmussen

Dato : 07-08-09 10:18

"Henrik" <schytte74@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Bed firmaet melde skaden til deres forsikringsselskab de har vel en
ansvarsforsikring
og videre derfra.

Fra : Henrik

Dato : 08-08-09 00:26

On 7 Aug., 11:17, "Stig Rasmussen" <stig.rasmus...@get2net.dk> wrote:
> Bed firmaet melde skaden til deres forsikringsselskab de har vel en
> ansvarsforsikring
> og videre derfra.

Firmaet har sagt at de ikke har tænkt sig at skifte gulvet, hvilket
umiddelbart er den eneste måde at fjerne sådan en skade 100% på. Det
er mere et spørgsmål om hvad vi kan kræve bliver gjort ved sådan en
skade, fremfor hvem der skal betale (firmaet eller deres
forsikringsselskab).

Fra : alexbo

Dato : 08-08-09 09:30

"Henrik" skrev

> [...]
>er mere et spørgsmål om hvad vi kan kræve bliver gjort ved sådan en
>skade, fremfor hvem der skal betale (firmaet eller deres

Jeg er ikke så helt sikker på det sidste, du kan godt have det der hedder et
bygherreansvar for skaden.
Men hvis du ønsker skaden udbedret 100% uanset prisen eller ansvaret, så
skriv til firmaet at du ønsker gulvet skiftet og at de betaler 10% af
udgiften.

mvh
Alex Christensen

Fra : Henrik

Dato : 08-08-09 08:45

On 8 Aug., 10:30, "alexbo" <ale...@email.dk> wrote:
> [...]
> Men hvis du ønsker skaden udbedret 100% uanset prisen eller ansvaret, så
> skriv til firmaet at du ønsker gulvet skiftet og at de betaler 10% af

Så jeg kan ikke kræve de udbedrer skaden 100% (så skaden er usynlig,
uanset deres omkostning)?

Jeg har forlangt en erstatning som hedder 30% af gulvets
anskaffelsesværdi (ca. 8000 i Bauhaus) - Jeg mener det må være
rimeligt, da det trods alt er et 90 dage gammelt gulv som der er lavet
hul i?

Fra : alexbo

Dato : 08-08-09 17:38

"Henrik" skrev

>Så jeg kan ikke kræve de udbedrer skaden 100% (så skaden er usynlig,
>uanset deres omkostning)?

Til at starte med er jeg ikke sikker på du kan kræve noget overhovedet, du
har bestílt håndværkeren, du vidste sandsynligvis at der skulle arbejdes med
en stige ved en loftroset eller lign. du havde muligheden for at afdække
gulvet, fjerne dyre kinesiske vaser, i det hele taget gøre arbejdspladsen
sikker.
Men det kan da være at han ikke har opført sig ansvarligt og så er han da
erstatningspligtig.

> [...]
>anskaffelsesværdi (ca. 8000 i Bauhaus) - Jeg mener det må være
>rimeligt, da det trods alt er et 90 dage gammelt gulv som der er lavet hul

Nu kan jeg ikke indse at et helt gulv skal skiftes fordi der er hul i et
element, hvis det skyldes at det er et restgulv som ikke kan købes længere
og du ikke har sørget for et par ekstra elementer, så står du igen med aben.
Men så kunne man måske flytte det beskadigede et andet sted hen.
Men selv om gulvet er limet og sømmet sammen og rent teknisk kun kan skiftes
i sin
helhed, er det igen dig der har valgt denne utraditionelle løsning.

Jeg vil foreslå dig at skrive til forsikringsoplysningen for at få et par
gode råd om sådan en sag.
Det er min erfaring at det er bedre at skrive end at ringe, det giver deres
konsulent mulighed for at undersøge sagen inden telefonsamtalen, men det
kræver selvfølgelig at du kan modtage opkald hele dagen.

http://www.forsikringogpension.dk/Forsikring/Spoerg_om_%20forsikring/sider/stil_spoergsmaal.aspx

mvh
Alex Christensen

Fra : N_B_DK

Dato : 08-08-09 18:22

"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in message

> Men selv om gulvet er limet og sømmet sammen og rent teknisk kun kan
> skiftes i sin
> helhed, er det igen dig der har valgt denne utraditionelle løsning.

At sømme gulvet er absolut ikke utraditionelt (at lime det ja), flydende
gulve er noget af det værste klamp der findes imho.

--
MVH. N_B_DK

HP MSA20 kabinet købes.
http://www.sharenator.com/This_is_an_idot_of_a_year/

Fra : Henrik

Dato : 09-08-09 02:15

On 8 Aug., 18:37, "alexbo" <ale...@email.dk> wrote:
> [...]
> sikker.
> Men det kan da være at han ikke har opført sig ansvarligt og så er han da

Nej det var en hændeligt uheld. Han tabte et stykke værktøj ud af
værktøjskassen, da han gik over gulvet.

Firmaet er vel erstatningspligtig selv hvis montøren opfører sig
ansvarligt? Jeg har svært ved at indse at det er mit problem at han
taber et stykke værktøj. Og jeg vil derfor forvente at have et
skadefrit gulv (eller en acceptabel reparation), også når han er gået?

> [...]
> og du ikke har sørget for et par ekstra elementer, så står du igen med aben.
> Men så kunne man måske flytte det beskadigede et andet sted hen.

Min tanke med at gulvet skulle skiftes var at det var nødvendigt, idet
skaden ikke kunne repareres tilfredsstillende.

Det er surt at stå med et splinternyt gulv, som får lavet et hul, og
man så får at vide at det er bare ærgeligt.

Fra : N_B_DK

Dato : 09-08-09 15:16

"Henrik" <schytte74@gmail.com> wrote in message
> Det er surt at stå med et splinternyt gulv, som får lavet et hul, og
> man så får at vide at det er bare ærgeligt.

Hvis hullet ikke er SÅ stort igen, kan vand ofte få træet til at udvide sig
tilpas meget (så hullet derved "lukkes"/gøres mindre)

Fra : Henrik

Dato : 10-08-09 04:49

On 9 Aug., 16:15, "N_B_DK" <ad...@spamme.dyndns.dk> wrote:
> Hvis hullet ikke er SÅ stort igen, kan vand ofte få træet til at udvide sig
> tilpas meget (så hullet derved "lukkes"/gøres mindre)

Det er selvfølgelig en mulighed. Omend jeg ville forvente at en tømrer
(som var ude for at reparere hullet) ville have tænkt denne tanke også?

Fra : N_B_DK

Dato : 10-08-09 23:06

> Det er selvfølgelig en mulighed. Omend jeg ville forvente at en tømrer
> (som var ude for at reparere hullet) ville have tænkt denne tanke
> også?

Jeg kan af gode grunde ikke sige hvad han har haft af tanker.

Fra : clausbp.

Dato : 17-08-09 22:37

Henrik skrev:
> [...]
> vil skifte gulvet (for at gøre skaden 'ugjort'). Men da et sådan hul
> ikke kan 'fjernes' - hvad gør vi så, og hvad har vi krav på?
Du har selvfølgelig krav på at få repareret skaden, så det ikke kan ses.
Der er flere muligheder, men at få skiftet hele gulvet.. Nej!

/Claus