Krav til angivelse af betalingsdato
Fra : Peter D. Jørgensen

Dato : 06-08-09 13:36

(Det drejer sig om indenlansk erhverskøb)

Jeg mindes at det er ulovligt som kreditor at kræve pengene være
tilgængeligt på en given dato, men at man altid skal angive en betalingsdato
som debitor senest skal foretage indbetaling af et forfalden beløb.

Er det korrekt, og hvor står der i givet fald noget om det?

Jeg har større dansk afdeling af en større international virksomhed som
leverandør, der udtrykkeligt angiver at betalingen skal være tilrådighed på
deres konto en given dato. Jeg ventede dog med at betale til den angivne
dato, så nu har de informeret mig om at jeg har betalt for sent. De har dog
ikke pålagt mig noget gebyr (endnu), men kunne forestille mig at de gør det
hvis jeg tillader mig at gøre det igen

/Peter

Fra : alexbo

Dato : 06-08-09 14:11

"Peter D. Jørgensen" skrev

> [...]
> indbetaling af et forfalden beløb.
> Er det korrekt, og hvor står der i givet fald noget om det?

Det står i kreditaftaleloven, men gælder kun forbrugere.
Ved ehvervskøb er det ikke ualmindeligt at pengene skal være til sælgers
disposition den aftalte dag.

> [...]
> De har dog ikke pålagt mig noget gebyr (endnu), men kunne forestille mig
> at de gør det hvis jeg tillader mig at gøre det igen

Ja, eller leverandøren blot anser dig for at være useriøs, en erhversmand
der opfører sig som fru Hansen.
Måske bliver det forudbetaling i tilfælde af en gentagelse, kan man ikke
holde aftaler, så bliver der ikke flere aftaler,

mvh
Alex Christensen

Fra : Peter D. Jørgensen

Dato : 06-08-09 14:16

"alexbo" skrev
> Det står i kreditaftaleloven, men gælder kun forbrugere.

Tak for svar - så var det da heldigt jeg spurgte...

/Peter

Fra : alexbo

Dato : 06-08-09 14:30

"Peter D. Jørgensen" skrev

> Tak for svar - så var det da heldigt jeg spurgte...

Velbekomme, jeps.

mvh
Alex Christensen

Fra : Kaj

Dato : 06-08-09 19:59

> [...]
> Måske bliver det forudbetaling i tilfælde af en gentagelse, kan man ikke
> holde aftaler, så bliver der ikke flere aftaler,

Hmm.
Nu igen.

Kaj