El-plæneklipper til kolonihaven - men
Fra : Carsten

Dato : 06-08-09 19:31

Hej allesammen,

Jagten er gået ind på en plæneklipper til kolonihaven, og helst en
el-dreven en af slagsen (med rotorklip). Jeg har været hele junglen
igennem, og har fundet tre, som nogenlunde svarer til vores behov, og
som ligger mere eller mindre i samme prisklasse. Da jeg dog er
nogenlunde grøn indenfor plæneklippere, vil jeg høre om der er nogen af
de lidt mere erfarne klippere herinde, som har en mening om hvad der
måtte være bedst, eller hvad man i hvert fald skal holde sig fra.
Udgangspunktet er en let el-plæneklipper med ikke alt for smalt et skær,
som kan komme helt ud til kanterne og er i nogenlunde god kvalitet. Om
jeg har ramt noget der kan bruges ved jeg ikke, men de tre jeg er kommet
frem til er disse:

Flymo Multimo 420

Effekt: 1700 W
Arbejdsbredde: 42 cm
Klippehøjde: 20-65 mm
Klippesystem: Opsamler, Bagudkast, Bioklip
Vægt: 13,5 kg
http://www.flymo.dk/node2415.aspx?nid=73795

Bosch Rotak 40

Motorydelse 1.600 W
Drejningsmoment 22 Nm
Klippebredde 40 cm
Skæresystem Knivskær
Vægt 12,3 kg
Græsboksvolumen 50 liter
Klippehøjde 20 – 70 mm
Indstilling af klippehøjde 10 trin, central
Grebstype bred afbryderbøjle
http://kortlink.dk/bosch-pt/6ug8

Gardena PowerMax 42E

Casing: high impact plastic.
Motor: 1,700 W
Klippebredde: 42 cm.
Klippehøjde 20 - 60 mm
Indstilling af klippehøjde 5 trin, central
Opsamler: 50 l.
Vægt: 13,2 kg
http://kortlink.dk/gardena/6uga

Hvis nogen har erfaringer, gode som dårlige, med disse plæneklippere,
eller lignende af samme fabrikat, så skal I endelig ikke holde jer
tilbage med at sige jeres mening. Det kan også være at nogen har bedre
bud, end dem jeg her har fundet frem til.

Med venlig hilsen,
Carsten

Fra : Allan F

Dato : 07-08-09 13:37

"Carsten" <invalid@invalid.inv> skrev i en meddelelse

> [...]
> med at sige jeres mening. Det kan også være at nogen har bedre bud, end

Jeg har en bosch plæneklipper af noget ældre model. Den har kørt
vedligeholdelsesfrit i 6 år, og har klippet mine 180 m^2 græs, både når det
har været kort, men også når det har været langt. Den har termosikring, så
hvis man forsøger at få den til at tygge sig gennem for meget, så slår den
fra, og skal køle af 15-20 minutter før den vil starte igen.

Jeg bruger aldrig græsopsamleren - den skal bare tømmes igen og igen.

Allan F

Fra : Kim Christensen

Dato : 08-08-09 11:26

On 6 Aug., 20:31, Carsten <inva...@invalid.inv> wrote:

> Flymo Multimo 420

Min oplevelse med Flymo maskiner er at de er rare at arbejde med, men
maskineriet er lavet for spinkelt, og reparation er i reglen ikke
mulig.

Hilsen Kim