Forbud mod skudsikre veste??
Fra : Morten

Dato : 06-08-09 08:02

http://www.dr.dk/P3/P3Nyheder/2009/08/06/072939.htm

Det undrer jeg mig godt nok over. Vil den nogensinde kunne holde i retten?
At forbyde en genstand som ikke er til fare og ej heller slører identiteten,
ej heller miljøsynder osv? Vil det kunne gennemføres uden større ændring i
nuværende lovgivning?

Kan selvfølgelig godt se hvor de ønsker at komme hen med forslaget og jeg er
heller ikke selv glad for banderne, omend jeg mener det er en _meget_ farlig
vej at gå at forbyde ting, som ikke er tilfare for nogen, men kun har ét
formål, nemlig at beskytte. Hvad bliver det næste? At man vil forbyde
forstærkninger på hoveddøren eller måske ligefrem forbud mod at låse den?

Mvh
Morten

Fra : Dan Storm

Dato : 06-08-09 09:05

Morten skrev:
> [...]
> men kun har ét formål, nemlig at beskytte. Hvad bliver det næste? At man
> vil forbyde forstærkninger på hoveddøren eller måske ligefrem forbud mod

Jeg synes også det er et besynderligt forslag på trods af jeg også kan
se hvad hensigten er. Jeg synes også det er lidt et skråplan at komme ud
på at forbyde alting, men spørgsmålet for mig er hvor jeg vil trække
grænsen.

Omend jeg da er meget glad for at slippe for rygernes chikane når jeg
spiser ude eller er på arbejde, så finder jeg det voldsomt at lave en
lovgivning imod rygningen - det bør de fleste erhvervsdrivende selv
kunne håndtere. Selvom jeg ikke selv er ryger, kan jeg godt følge
tankegangen i at forbyde rygning i det omfang det er gjort er et skridt
i den forkerte retning - særligt nu hvor man igen introducerer et
forbud, som faktisk slet ikke er skadeligt for nogen (udover dem som
står i skudlinien mellem personen der skyder og personen der bærer den
skudsikre vest, men det er stadig en tænkt situation).

I princippet er jeg egentlig ligeglad med hvad det er for en ting de
forbyder, men det er da tankevækkende at man vil tillade sig at forbyde
ting, i et så frit land som Danmark, bare for at komme bandekrig til livs.

Hvad vil de så forbyde for at komme rambuktyverier til livs? Eller hvad
med lommetyve? Ville man forbyde tasker i det offentlige rum for at
nedbringe den stigende kriminalitet? Ekstreme eksempler, men der er
sikkert nogle kvikke hoveder her der kan komme med nogle mere
realistiske eksempler.

People who claim they don't let little things bother
them have never slept in a room with a single mosquito.

Fra : N_B_DK

Dato : 06-08-09 10:33

"Morten" <tilt_uz468@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> slører identiteten, ej heller miljøsynder osv? Vil det kunne
> gennemføres uden større ændring i nuværende lovgivning?

hjelme (cykel og styrthjelme), sikkerhedsseler bør så også forbydes på samme
grundlag, ikke just gennemtænkt.

--
MVH. N_B_DK

HP MSA20 kabinet købes.
http://www.sharenator.com/This_is_an_idot_of_a_year/

Fra : Bjarne

Dato : 06-08-09 11:59

Morten skrev:
> [...]
> men kun har ét formål, nemlig at beskytte. Hvad bliver det næste? At man
> vil forbyde forstærkninger på hoveddøren eller måske ligefrem forbud mod

Det ville være en logisk konsekvens - og have betydeligt større effekt -
dersom man forbød besiddelse og anvendelse af personbiler over 2 tons.
Ikke alene er det miljøgriseri at køre omkring i et køretøj, der vejer
lige så meget som to almindelige biler, det fungerer også som en slags
panserkøretøjer i trafikken, hvor fartgalninge har en god chance for at
overleve, mens de er direkte livsfarlige for trafikanter i mindre køretøjer.
Det er mere relevant end de skudsikre veste, fordi bilerne dræber langt
flere end skydevåbnene gør.

Bjarne

Fra : Hans Joergensen

Dato : 06-08-09 13:58

Morten wrote:
> http://www.dr.dk/P3/P3Nyheder/2009/08/06/072939.htm

Nu er Peter Skaarup jo også en meget dum gammel mand...

Faktisk er det næsten umuligt at beskrive med ord hvor tåbeligt det
forslag er..

// Hans

Fra : Jan Kronsell

Dato : 06-08-09 22:08

Hans Joergensen wrote:

> Nu er Peter Skaarup jo også en meget dum gammel mand...
>
> Faktisk er det næsten umuligt at beskrive med ord hvor tåbeligt det
> forslag er..
>
> // Hans

Men kunne bruge denne lov fra New Jersey:

"2C:39-13. Unlawful use of body vests

1.Unlawful use of body vests. A person is guilty of a crime if he uses or
wears a body vest while engaged in the commission of, or an attempt to
commit, or flight after committing or attempting to commit murder,
manslaughter, robbery, sexual assault, burglary, kidnaping, criminal escape
or assault under N.J.S.2C:12-1b. Use or wearing a body vest while engaged in
the commission of, or an attempt to commit, or flight after committing or
attempting to commit a crime of the first degree is a crime of the second
degree. Otherwise it is a crime of the third degree.

As used in this section, "body vest" means bullet-resistant body armor which
is intended to provide ballistic and trauma protection.

L.1983,c.152,s.1; amended 1999, c.306."

Her er det en forbrydelse, hvis man bærer skudsikker vest under udførelsen,
forsøg på udførelse eller flugt efter udførelsen af forskellige
forbrydelser.

Jan

Fra : Anders Majland

Dato : 11-08-09 15:15

> [...]
> Her er det en forbrydelse, hvis man bærer skudsikker vest under
> udførelsen, forsøg på udførelse eller flugt efter udførelsen af

Nu har jeg ikke kendskab til hvodan de graduerer forbrydelser ...

Men lyder til at er man igang med et "first degree" er det at bære vest i
sig selv en "second degree" forseelse. Eller er det kun "third degree"

Altså det er en forseelse bare at bære vesten - men bærer man vesten under
udførsel af grov kriminalitet er det en skærpende omstændighed og straffes
hårdere ...

Jeg bemærkede også at "body armor which is intended to provide ballistic and
trauma protection" Her er sidtnævnte interessant. Har bemærket at der står
_and_ men der er jo mange der kører rundt i body armor der skal give "trauma
protection"

Kunne nemt frygte at en dansk lovgivning også ville ramme rulleskøjteløbere
og motorcyklister ....

Fra : Frank Leegaard

Dato : 10-08-09 17:51

Morten wrote:
> [...]
> slører identiteten, ej heller miljøsynder osv? Vil det kunne
> gennemføres uden større ændring i nuværende lovgivning?

Man argumenterer for at vesten er "et defensivt våben"

--
/Frank

Fra : Anders Majland

Dato : 11-08-09 15:20

> Man argumenterer for at vesten er "et defensivt våben"

På samme niveau som antiluftskyts til nedskydning af indkommende misiler/fly
eller atomvåben ....

Fra : Frank Leegaard

Dato : 11-08-09 20:24

Anders Majland wrote:

> På samme niveau som antiluftskyts til nedskydning af indkommende
> misiler/fly eller atomvåben ....

Spørg dem med argumentet

--
/Frank