Spørgsmål om færdselsloven
Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-08-09 06:40

Hej alle

I går så jeg en manøvre som jeg kom til at spekulere over. Der
var intet hasarderet ved den overhovedet, så det er kun et
teoretisk spørgsmål omend det skete i praksis (vejhenvisninger er
beregnet til lokalkendte, men betyder intet for problemet).

Vi har et lysreguleret T-kryds på Sundvej (ved Langmarksvej). Jeg
kom cyklende ad Sundvej inde fra byen hen mod lyskrydset. I
krydset kan man køre ligeud eller køre ind i en venstrebås for at
dreje til venstre (naturligvis). Venstrebåsen har fuldt optrukne
linjer til begge sider som venstrebåse nu har for vane. Men når
man passerer stoplinjen, bliver striberne til begge sider i
båsens forlængelse til brede, stiplede linjer.

Der var en bil der var kørt frem for grønt, som holdt lidt og
ventede i krydset, og så drejede den til høje ind i ligeudbanen
og kørte ligeud i stedet.

Var det lovligt?

--
Bertel

Fra : Jubii

Dato : 06-08-09 07:55

"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> skrev i meddelelsen
> Hej alle
Jaså.

> Der var en bil der var kørt frem for grønt, som holdt lidt og
> ventede i krydset, og så drejede den til høje ind i ligeudbanen
> og kørte ligeud i stedet.
>
> Var det lovligt?

Ja, hvis manøvren ikke var til gene for nogen og fuld forsvarligt
(sikkert).

Og med gene menes der ikke at du evt. blev forarget over manøvren.

Fra : Per

Dato : 06-08-09 09:07

Bertel Lund Hansen wrote:
> [...]
>
> Der var en bil der var kørt frem for grønt, som holdt lidt og
> ventede i krydset, og så drejede den til høje ind i ligeudbanen

Ja det vil jeg mene efter FÆL. §16, stk. 2, hvis det kan ske uden fare eller
unødig ulempe

Kørende, som i vejkryds ønsker at ændre færdselsretning, skal før
forberedelsen og udførelsen af manøvren sikre sig, at denne kan foretages
uden fare eller unødig ulempe for andre, som færdes i samme retning.

mvh. Per

Fra : blue

Dato : 06-08-09 15:31

> Der var en bil der var kørt frem for grønt, som holdt lidt og
> ventede i krydset, og så drejede den til høje ind i ligeudbanen
> og kørte ligeud i stedet.
>
> Var det lovligt?

Nej, bestemt ikke. Han har placeret sig i en vognbane til venstresving og
dette venstresving skal fuldføres.