Navneforbud og udenlandsk presse
Fra : HAWK

Dato : 05-08-09 07:51

Hvad nu hvis f.eks en engelsk avis offentliggør navne i en dansk sag hvor
der er nedlagt navneforbud

kan den engelske avis så straffes?

må dansk presse cittere fra den engelske avis?

må de henvise til at der er en artikkel i en engelsk avis (uden at citere
fra den??

Fra : Peter Knutsen

Dato : 05-08-09 09:37

HAWK wrote:
> Hvad nu hvis f.eks en engelsk avis offentliggør navne i en dansk sag
> hvor der er nedlagt navneforbud
>
> kan den engelske avis så straffes?

Jeg tvivler stærkt på det.

> må dansk presse cittere fra den engelske avis?

Formodentlig ikke uden at bortcensurere navnet og andre personspecifikke
oplysninger.

> må de henvise til at der er en artikkel i en engelsk avis (uden at
> citere fra den??

Jeg kan slet ikke forestille mig at det nogen sinde kan være strafbart
at gøre opmærksom på en informationskildes eksistens.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Bjarne

Dato : 05-08-09 12:07

Peter Knutsen skrev:

> [...]
>
> Jeg kan slet ikke forestille mig at det nogen sinde kan være strafbart
> at gøre opmærksom på en informationskildes eksistens.

Det kan give anledning til nogle grænsedragninger, som ikke er så lige
til at overskue. Hvornår og hvor gælder et dansk navneforbud?

Både en dansker og en englænder kan oprette en britisk hjemmeside, lige
så vel som en amerikaner kan have en dansk hjemmeside
(/forum/nyhedsformidling etc.)
Og en dansk, britisk eller amerikansk hjemmeside kan udmærket have et
italiensk domæne og befinde sig på en server i Rusland.

Hvornår bestemmer danske domstole, hvad der må skrives?

vh

Bjarne

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 05-08-09 13:40

Bjarne skrev:

> [...]
> italiensk domæne og befinde sig på en server i Rusland.
>
> Hvornår bestemmer danske domstole, hvad der må skrives?

Når en person bosiddende i Danmark overtræder loven.

Det betyder ikke, at en person bosiddende i UK nødvendigvis
kan ånde lettet op, hvis han har lavet en hjemmeside, der er
rettet mod danskere, og som overtræder dansk lovgivning. Jeg
ved ikke med navneforbud, men man har et udbredt
lovsamarbejde mellem landende i EU, og såmænd også med mange
andre lande. Hvis personen i UK fx opretter et piratserver,
der henvender sig til danskere, så kan han retsforfølges.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : alexbo

Dato : 05-08-09 15:35

"HAWK" skrev

> Hvad nu hvis f.eks en engelsk avis offentliggør navne i en dansk sag hvor
> der er nedlagt navneforbud kan den engelske avis så straffes?
Måske, det kommer an på engelsk lov, men jeg vil tro de har nogenlunde den
samme medieansvarslov som i DK.

> må dansk presse cittere fra den engelske avis?
Ja, men de må selvfølgelig ikke citere mere end hvad der ville være tilladt
at skrive selv..

> må de henvise til at der er en artikkel i en engelsk avis (uden at citere
> fra den??
Nej ikke hvis henvisningen går på at der kan man finde navnet, så kunne
aviser over hele verden jo blot lave et netværk hvor de kunne henvise læsere
til det de ikke selv må skrive.
En artikel på dansk i Langtbortistan Tidene plantet af Ekstrabladet.
Og engang imellem en artikel på Swahili i Ekstrabladets netavis.

Er det virkelig så vanskeligt at forstå at et navneforbud er et navneforbud,
at et link til en engelsk avis med navnet vil være en omgåelse, at skrive
det baglæns vil være en omgåelse, at en kryds og tværs hvor navnet
fremkommer er en omgåelse, at en henvisning til en nyhedsgruppe hvor man
kappes om at skrive navnet mest muligt er en omgåelse.

Måske skulle juristerne sætte sig ned og skrive 3-4 hundrede sider med
hvilke måder der ikke er lovlige.
Det er nok for enkelt blot at skrive at navnet ikke må offentliggøres, det
kan ingen almindelige mennesker finde ud af hvad betyder.

mvh
Alex Christensen

Fra : HAWK

Dato : 05-08-09 16:14

> "HAWK" skrev

> Måske, det kommer an på engelsk lov, men jeg vil tro de har nogenlunde den
> samme medieansvarslov som i DK.

Det kan jeg så fortælle at de ikke har. Jegmindes faktisk en sag om noget
der ikke måtte pupliceres i UK men hvor australsk presse offentliggjorde
det, og så vidt jeg husker blev det brugt til at brittisk presse kunne omgå
det

> [...]
> Det er nok for enkelt blot at skrive at navnet ikke må offentliggøres, det
> kan ingen almindelige mennesker finde ud af hvad betyder.

Det var da en underlig hånlig afslutning på en af de få tråde der rent
faktisk er ontopic. Hvi du synes diskusionen er uinteressant som principiel
diskussion kan du jo bare holde dig ude af den