Brugtbådsforhandlere i Sverige og Tyskland~
Fra : Ukendt

Dato : 05-08-09 08:31

Hej gruppe,

da vi endeligt har fået muligheden for at "opgradere" bådtype - så har jeg
søgt på nettet efter brugtbådsforhandlere i henholdsvis Sverige og
Tyskland - men jeg synes ikke det er nemt at finde rundt når man gerne vil
finde noget specifikt - derfor spørgsmålet:

Er der nogle af jer derude, der kan anbefale eller linke til
brugtbådsforhandlere i ovennævnte lande ?

Vi kigger efter sejlbåd - (Bavaria 32-33 med kort køl) - og da jeg brugte
"Udkik" fandt jeg en del brugbare emner... problemet var bare at de for
længst var solgt og databasen åbenlyst ikke bliver vedligeholdt.

Input modtages gerne !

venlig hilsen

JN

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 05-08-09 08:44

Generelt synes jeg annoncerne er lidt bedre opdateret på www.boat4you.dk end
på udkik. Sikkert fordi de primært kommer fra automatiske samlinger fra
andre salgssites. Men der er døde links og solgte varer overalt på
internettet.

Uhh i den klasse skal jeg jo forslå en svensk kvalitetsbåd:
http://www.maximalt.dk/MaxiSalg/999-136/999-136.htm.
33 fod og kort køl. John er lidt oppe i årene og hans beslutning om at
'lægge op pga alderdom' er gemmel og velovervejet. Han er muligvis til at
handle med, hvis han synes om køberen.

Bjarke

--
Afsendt fra båden:
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : Ukendt

Dato : 05-08-09 08:57

Hej Bjarke,

ja døde links er der en del af.

M.h.t. dit forslag om Maxien.... det ligger sådan at "hjemmestyret"
forlanger en nyere båd (2003->) og for at dét skal hænge sammen så er vi
endt med at det skal være Bavaria 32-33 - fordi de prismæssigt ligner vores
pengepung og samtidigt ikke har så mange år på bagen. Vi har jo allerede en
gammel båd (34 år) som vi har brugt en del tid og penge på at få gjort
dejlig og brugbar - og dét er den nu, men finishen har vi endnu ikke fået
ram på idet vi hellere har villet bruge båden aktivt - og nu vil fruen have
noget der er "pænt, rent og næsten flunkende nyt at se på" - og det er
ufravigeligt
Men ellers tak for forslaget !

venlig hilsen

JN

(som nyder de resterende dages sejlads i den østsvenske skærgård - med
Icenet internet som trofast følgesvend - det virker som sidste år, overalt
herovre)

Fra : HO

Dato : 05-08-09 09:29

> [...]

> 33 fod og kort køl. John er lidt oppe i årene og hans beslutning om at
> 'lægge op pga alderdom' er gemmel og velovervejet. Han er muligvis til at

Hejsa
Desværre Bjarke, så kan du få en næsten helt ny Bavaria til de penge.
Bavaria er nok kvalitetsmæssig lidt under - men det er kun træet og
blokke/spil - alt andet er jo fra kendte mærker. Men er det noget galt, skal
du ikke forvente at få det lavet på garantien.
De sejler næsten OK til tursejlads.
Jeg har selv været meget skeptisk, men efter en ferietur på 500 mil på 14
dage i en B30C - i alt slags vejr, ja så må jeg erkende den godt kan bruges.
Næste gang vil jeg have en med lav køl. eller en køl med hjul under

NU IKKE NOGET MED EN FORTSAT RELIGIONSKRIG for og imod bådtyper.

MVH
HO

Fra : Ukendt

Dato : 05-08-09 10:04

> MVH
> HO

En noget urimelig kommentar da jeg ikke formoder at de er istand til at
fraskrive sig garantien når de sælger en ny Bavaria -

per krabbe
(privat)

Fra : Ukendt

Dato : 05-08-09 10:13

"HO" <HO@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Næste gang vil jeg have en med lav køl. eller en køl med hjul under
>
> NU IKKE NOGET MED EN FORTSAT RELIGIONSKRIG for og imod bådtyper.

Hej HO,

religionskrige er der nok af

Tak for input - måske man skulle overveje en "rulle-køl" ? hehe

M.h.t. garantien... så er det jo en brugt båd vi søger - og mere end 2 år
gammel - jeg ved ikke hvordan garantibestemmelserne er, men når det drejer
sig om brugt båd kan jeg vel næppe klandre importør/producent med mindre der
er tale om produktionsfejl ?

Og der sælges immervæk en del brugte Bavaria rundt omkring, så noget må
kunne lade sig gøre uden garantibøvl.

venlig hilsen

JN

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 05-08-09 21:12

Tillader mig en minimal, men afbalanceret replik.....

Stor forståelse for at JN's kone har sat nogle ufravigelige rammer. Og en
(næsten) ny båd er jo næsten altd en fornøjelse.

Ja, en 20 år gammel Maxi 999 koster faktisk det samme som den gjorde fra ny
i 1986-88. Men det indikerer jo også at man ingen værditab har på en Maxi
999.

Man kan købe en fin Bavaria 32 for rundt 600.000. Men er den også 600.000
værd om 10 år ?

Som faste læsere af FDM's blad 'Motor' vil huske, så er prisen på en ting
uinteressant. Det handler om hvad det totalt har kostet af have den når man
sælger den igen om x år.

Er jeg helt galt på den ? Er der nogle Bavaria ejere der har erfaring for
hvor stort værditabet er på deres både (om noget overhovedet) ?

Sejladsmæssigt er jeg sikker på du har ret. Sammenligner man Bavarias
sejlegenskaber med andre nye både, så er jeg ikke imponeret. Men
sejlegenskaberne har jo udviklet sig meget de sidste 20 år og det betyder jo
at en ny bavaria muligvis ikke er på niveau med andre nye både, men stadig
sejler rigtigt godt ift det gennemsnit af nye og gamle gåde der ligger i
danske havne. Alt er jo relativt.

Fra : blueocean

Dato : 06-08-09 03:55

On 5 Aug., 22:12, "Bjarke@Escape" <maxi999.escape-krølleA-gmail.com>
wrote:
> [...]
> sejler rigtigt godt ift det gennemsnit af nye og gamle gåde der ligger i

Hej
Jeg vil ikke sætte mere ild til regilions krig om den en eleer den
anden type båd er bedre end... Men som der skrives en 20 år gammel
Maxi 999 som holder prisen, er jo det samme som en HR 512 som for 30
år siden kostede 550.000,000 den koster næsten det samme idag, det er
måske lidt værd at tænke over , ligesom hvis man køber en Bentley den
bliver ikke billiger med årne.

Men ok, ...når konen har magten...så må man føje....

Håber du finder noget godt.
Har selv lige fundet min egen drømmebåd, til 1,3 mill....Men konen
siger det ikke er nødvendigt fordi vores gamle båd er god nok siger
hun...men sådan er der jo så meget..)

Gert

Gert

Fra : Ukendt

Dato : 06-08-09 11:19

wrote:
> [...]

Har selv lige fundet min egen drømmebåd, til 1,3 mill....Men konen
siger det ikke er nødvendigt fordi vores gamle båd er god nok siger

Hej både Bjarke og Gert (og andre)

ja hvis pengepungen var overfyldt vidste man godt hvad man ville have - men
som altid bliver tingene et kompromis - og jeg vælger at "føje" konen...
fordi.. vi skal jo begge kunne lide at bruge båden så meget som overhovedet
muligt og selv om alenesejlads også er en ting jeg ynder meget, så er tiden
med konen ombord dog den absolut mest hyggelige. Det er da skønt at kunne
dele oplevelserne med en "mage" der stadigt synes at bådferie er nr.1

Det skulle gerne fortsætte - jeg synes jeg oplever en del par der efter
noget tid ender med "manden på båden - konen i haven" - og den tid kan i
mine øjne godt udskydes lidt uden det gør noget.

Og... springet fra min nuværende båd til en Bavaria 32 vil under alle
omstændigheder være et trin op ad stigen - vi har begge fået smag for lidt
længere ture, så vigtigheden af komfort og en rummelig "ny" båd vejer
tungt - også selv om vi har haft mange og lange ture med rimelig komfort i
den nuværende.

Vi fandt skam også vores drømmebåd til den nette sum af 1,5 mill. - men
banken var ikke helt enig i drømmeriet - sådan går det jo nogle gange - og
fornuftigt nok, for begynder man at tælle brugstimer op og sætter en
timepris på 1,5 mill. så begynder overlæben at bævre

Så vi fortsætter vores søgen efter vor valgte bådtype.

Takker mange gange for diverse links og gode råd - vi kigger på livet løs...
(dog intet fundet endnu)

venlig sommerhilsen fra en vaaarm og solbeskinnet østsvensk havn.

JN

Fra : Henrik K

Dato : 09-08-09 03:35

Det skulle ikke være svært at finde en Bavaria 34 som blot er nogle få
år gammel til omkring 400K. Jeg var faktisk meget fristet selv, da vi
skulle finde ny båd sidste år, især fordi man i Tyskland finder mange
vældig godt udstyrede eksemplarer (Harken spil & blokke, Raymarine
etc). Jeg kom frem til at modeller fremstillet efter 2002
finishmæssigt lever helt op til hvad du får i andre både om læ - f.eks
sammenlignet med X-Yacht.

Jeg endte dog selv med at købe en 20 år gammel X-372, da jeg sætter
sejlegenskaberne højt og ikke gider have en sejlbåd der sejler
sidelæns når det blæser en lille smule (jeg ved godt at man KAN få
Bavaria med en længere køl, men der er færre af dem), og så er jeg ret
sikker på at værditabet er mindre på X-eren end på Bavaria'en - men
hvad betyder det hvis man alligevel har tænkt sig at beholde båden i
15 år?

Men det er købers marked lige nu, og det betyder at du kan handle en
let brugt Bavaria forholdsvis langt ned i pris. Den broker vi handlede
hos i Holland havde 2 Bavaria 42 (såvidt jeg husker) til salg. Nypris
omkring EUR 190K - den ene ejer drømte om at han skulle have 165K (den
var vist 2 - 3 år gammel), men brokeren satte den til salg for 129K -
den blev solgt for (hold fast) EUR 95K!!

Hvis jeg en dag skal have noget jeg bare skal opholde mig i, og som
skal transportere mig fra A til B - så er jeg fristet til en sådan
Bavaria...

Mange hilsner

Henrik

Fra : Leon Hulstrøm

Dato : 09-08-09 10:58

>Jeg endte dog selv med at købe en 20 år gammel X-372, da jeg sætter
>sejlegenskaberne højt og ikke gider have en sejlbåd der sejler
>sidelæns når det blæser en lille smule

Det må så være en Sport version med dyb køl

-L

Fra : Henrik K

Dato : 09-08-09 08:44

Nej, det er faktisk Prestige modellen - men den stikker alligevel 2

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 09-08-09 09:42

I vores ferie vrimlede det med store både, bl.a. Bavaria og det
medførte at vi kunne iagtage deres havnemanøvre og det hændte at vi
kom til at ligge side om side med Bavariaejere og fik en snak med dem.

M.h.t. havnemanøvrer, så prøvede mange at komme ind imellem pælene
hvor de fandtes. Der er ikke mange pælepladser i havnene der nærmer
sig 4,5 meter, så det endte med at de måtte ligge langskibs i lag.
Mindre/smallere både var der god plads til.
Var der snore til optrækning af hækliner eller flydebøjer var der ikke
store problemer, selvom mange måtte sætte hæklinerne til en pullert
midtskibs og flydebøjerne nærmest kom til at agere fender mellem
bådene.
Der kom mange norske motorbåde på op til 60 fod og de små feer på
fordækket kunne ikke lave meget andet end at stå og se godt ud. Der
kunne være op til 3 meter ned til en flydebro, så det ville medføre at
man skulle have en større wienerstige med.

Nogle Bavarianejere vi talte med, havde tidligere haft mindre både, og
det kom klart frem at konen ønskede større komfort (mere luft i
cockpittet og under dæk) cockpittelteene er fantastiske i deres
udformning og fleksibilitet.
Når vi kom ind på sejlegenskaber så sagde manden ombord at, ja den kom
fremad; men egenskaberne var ikke fantastiske, For fredens skyld så
ville de prøve den nogle år.
I havn var den god, hvis man kunne finde en egnet plads.

Det emne med megen plads ombord og ingen mulighed for gode
havnepladser var gennemgående.

Langt de fleste lystbådehavne er lavet med pælepladser for år tilbage
og som regel er der kun ganske få pladser til både der er op mod 4,5
meter brede.
I Kastrup f.eks. hvor der er over 900 bådpladser er der kun 16 pladser
der er brede nok til de store både. Det er en nyere havn.
Tæt ved er Skanska ved at lave en ny havn for store både med op til
4,5 meters dybgang. Hvis den tendens breder sig kan vi have en
havneopdeling der tilgodeser begge grupper bådejere.

Mvh/Harding

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 10-08-09 10:28

"Harding E. Larsen" <harding@larsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

[...]

Et argument jeg fik for et par år tilbage var... at landstrøm tidligere kun
var noget man brugte en sjælden gang imellem til at lade lidt på et lille
startbatteri.

hvor man nu om dage slet ikke kan undvære det grundet alt den komfort og
elektronik der er fulgt med tiden, derfor har havne fået opsat fine
elstandere
og den nye tendens med betalingskort.

Endelig har en del havne også brugt en mindre formue på bedre faciliteter på
havnen, bedre baderum, fine legepladser og grillpladser m.v.

Så mon ikke det kun er et spørgsmål om tid inden pælene bliver rykket. Der
er jo efterhånden mange motoryacht´s og de er jo også 4 - 4,5 meter.
men jeg synes da også de store Luffe, Hanse, Xer og hvad de nu hedder, også
bliver større og bredere og væsentlig mere komfortable. måske p.g.a. af
Bavarie

Mvh
JR

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 10-08-09 04:33

Ja det er rigtigt Jan,

Da jeg sad i havneudvalget i Kastrup argumenterede jeg også for større
pladser. Da der betales efter pladsstørrelse vil en udgift til
nedramning af nye pæle hurtigt blive tjent ind. Flydebøjer udlagt for
yderligere gæstepladser hvor det var muligt var også med i
diskussionerne på møderne.
Jeg må sige at der var fundkommen tonedøvhed over for ændringerne.

Bedre faciliteter på havnen er synlige for alle og giver politikerne
et fint eftermægle; men direkte forbedringer af havnen går det
desværre alt for langsomt med.
Normalt var der kun meget få forbedringer mellem kommunevalgene men i
den periode hvor jeg sad der fik vi gennemført 102 projekter store som
små.
I næste samling blev havneudvalget nedlagt, borgmesteren begrundede
det med at havneudvalget i den grad belastede forvaltningen.

Det kan godt være at Bavaria har haft deres andel, da det er relativt
store og billige både; men tendensen er generelt større både. Det
giver pladsproblemer og også dybgangs problemer og så er vi ovre i
noget dyrere ændringe, alternativt andre havne med større dybgang.
Mange af de gamle industrihavne, som ikke længere benyttes til deres
formål, kan være oplagte muligheder at udnytte.

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 05-08-09 09:32

http://www.blocket.se/malmo?q=Bavaria+32&cg=1060&w=3&st=s&st=u&ps=&pe=&c=&ca=23_11&md=th

Mvh Jens

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 05-08-09 10:51

www.boatshop24.com

Mvh
JR

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 05-08-09 21:13

Jeg anbefaler du kigger mod tyskland eller sverige. I tyskland passer ejerne
bedre på deres både og i sverige kan du få en god pris.....

Fra : claus.b.p.

Dato : 08-08-09 10:49

"JN" <JNsnabelalightstorm.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> finde noget specifikt - derfor spørgsmålet:
>
> Er der nogle af jer derude, der kan anbefale eller linke til
> brugtbådsforhandlere i ovennævnte lande ?

Uden at jeg kender andet til denne forhandler end en positiv kontakt vedr.
et brugtkøb som aligevel ikke blev til noget:
www.bcm-muenster.de

Mvh. Claus