Hvem ejer vejen?
Fra : Jubii

Dato : 04-08-09 13:56

Hvor i københavn kan man se hvilken status en vej/gade har af "ejerskab"
og retten til at sætte skilte op.

Hvis en boligforening "ejer" vejene i boligområdet og de har status som
privat vej. Kan de så sætte div. forbudsskilte op ved vejene som
bilejere så skal respektere og få biler bortbugseret?

Fra : Benthe

Dato : 05-08-09 07:15

"Jubii" <jubii@msn.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> privat vej. Kan de så sætte div. forbudsskilte op ved vejene som bilejere
> så skal respektere og få biler bortbugseret?

Kan ikke svare juridisk, men kan da oplyse at det boligselskab jeg bor i er
"vejene" ejet af boligselskabet.

Men kan man kalde det en vej, når du i princippet kører ind af en indkørsel
til boligområdet. At det så virker som 5 små veje er en anden sag.

Boligselskabet ejer området og dermed vejene i området. Kan også ændre dem,
lave nye p-pladser , sløjfe gamle. Og fastsætte regler for anvendelse.
Ligesom du selv kan med din indkørsel til garagen til villaen , eller
indkørslen til dit sommerhus. Der bestemmer du selv hvad folk må/ikke må.

Der står tydeligt, når man kører ind i området, at det er privatområde og
parkeringspladser er forbeholdt beboerne.
Der står så i vores boligregler om hvad man må og ikke må.

Mvh
Benthe

Fra : Jubii

Dato : 05-08-09 08:57

"Benthe" <bnene@gamil.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> og parkeringspladser er forbeholdt beboerne.
> Der står så i vores boligregler om hvad man må og ikke må.

Joh, det er da jura når du kan fortælle om hvem der ejer vejene, for det
må være et juridisk faktum at boligforeningen _kan_ eje vejene.

Det er det samme her, men bestyrelsen for afdelingen kan ikke finde
papirerne så jeg lovede at finde et sted de kunne se status på
ejerskabet, så de har det som bevis inden de regulerer på forskellig
måde i boligområdet.
De vil forbyde parkering af de biler hvor ejerne bor overfor m.m. men
ikke for gæster til beboerne.
De burde vel også kunne lave en parkeringbås til et bestemt
handikapkøretøj ved at male bilens nummer i feltet.