Reklamations sag
Fra : N_B_DK

Dato : 04-08-09 12:20

Kan en virksomhed vælge at sige vi betaler pengene tilbage, fremfor at
reparere varen ? (hvis kunden helst vil have den repareret/ombyttet), det
drejer sig om en DOA sag.

--
MVH. N_B_DK

HP MSA20 kabinet købes.
http://www.sharenator.com/This_is_an_idot_of_a_year/

Fra : Allan F

Dato : 04-08-09 14:17

"N_B_DK" <admin@spamme.dyndns.dk> skrev i en meddelelse
> Kan en virksomhed vælge at sige vi betaler pengene tilbage, fremfor at
> reparere varen ? (hvis kunden helst vil have den repareret/ombyttet), det
> [...]

Hvis varen ikke kan repareres uden uforholdsmæssig store udgifter for
sælger, og sælger ikke kan omlevere, så kan sælger selvfølgelig vælge at
ophæve handelen.

Allan F

Fra : N_B_DK

Dato : 04-08-09 17:12

"Allan F" <A_Folmer@post5.tele.dk> wrote in message

> Hvis varen ikke kan repareres uden uforholdsmæssig store udgifter for
> sælger, og sælger ikke kan omlevere, så kan sælger selvfølgelig vælge
> at ophæve handelen.

Producenten har skrevet den skal ombyttes, men at det skal ske gennem
forhandleren, har dog på fornemmelsen at forhandleren vil sige det ikke kan
svare sig, og hæve handelen istedet for.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-08-09 12:53

Allan F skrev:

> Hvis varen ikke kan repareres uden uforholdsmæssig store udgifter for
> sælger, og sælger ikke kan omlevere, så kan sælger selvfølgelig vælge at
> ophæve handelen.

Det er en stædig myte at det er sælger der vælger. Det er bare
ikke rigtigt.

Købeloven angiver købers valgmuligheder.

Det er rigtigt at der kan optræde den situation at sælger hverken
reparere eller omlevere. Så må køber - KØBER - vælge mellem
nedslag i prisen eller hævet handel.

--
Bertel

Fra : anonym

Dato : 05-08-09 19:17

Bertel Lund Hansen skrev:

> [...]
>
> Det er rigtigt at der kan optræde den situation at sælger hverken
> reparere eller omlevere. Så må køber - KØBER - vælge mellem

Den er dum.. Det er køber der bestemmer hvilken løsning der skal vælges,
Men sælger kan afvise alle undtagen en med henvisning til
"uforholdsmessigt store udgifter". altså hvis der er hold i det med
udgifterne.
Derfor springer mange sælgere over alle de andre muligheder, og går
direkte til den det alligevel vil ende med.

Fra : anonym

Dato : 05-08-09 19:34

anonym skrev:

> [...]
> Derfor springer mange sælgere over alle de andre muligheder, og går
> direkte til den det alligevel vil ende med.

hov glemte...
Det dumme er at ifølge loven skal alle muligheder præcenteres, og
afvises en efter en, hvis den kunden vælger falder ind under udgifterne..
MEGET belastende til hverdagsbrug

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-08-09 21:56

anonym skrev:

> Den er dum.. Det er køber der bestemmer hvilken løsning der skal vælges,
> Men sælger kan afvise alle undtagen en

Nej. Jeg nævnte to, og dem kan sælger ikke afvise.

Men vi er enige om at reparation og ombytning somme tider på
magisk vis lige er uforholdsmæssigt dyrt nok til at sælger
nægter. Men det kan godt lade sig gøre at finde hæderlige
butikker. Dem er der ganske mange af.

--
Bertel

Fra : anonym

Dato : 06-08-09 00:16

Bertel Lund Hansen skrev:

> [...]
> magisk vis lige er uforholdsmæssigt dyrt nok til at sælger
> nægter. Men det kan godt lade sig gøre at finde hæderlige

Sammeregler gælder vel ved de to som resten?
Altså der skal jo findes en løsning, og hvis det er derude hvor det kun
er de to der, som er aktuelle, så er der nok ingen problemer. Tror det
langt de fleste gange ender med en hævelse af købet, og sælger så tager
slaget med producent for at få pengene, hellere end at tage et
ordentligt hug på et nedslag.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-08-09 00:45

anonym skrev:

> Sammeregler gælder vel ved de to som resten?

Det er lidt uklart hvad du refererer til, men jeg gætter på at
det er de øverste to muligheder.

Svaret er nej.

Stk. 2. Køberen kan ikke kræve omlevering eller afhjælpning, hvis
    gennemførelse af den valgte beføjelse er umulig eller vil
    påføre sælgeren uforholdsmæssige omkostninger.

Det kan altid lade sig gøre at hæve en handel, og den koster kun
sælger det at han må tage en defekt vare retur. Det er hans eget
problem at den er i udu.

Det kan også i princippet altid lade sig gøre at finde frem til
et nedslag - men det kan sælger blokere ved at foreslå et nedslag
på 50 øre og ikke indgå i reelle forhandlinger.

--
Bertel

Fra : anonym

Dato : 06-08-09 01:27

Bertel Lund Hansen skrev:

> [...]
> et nedslag - men det kan sælger blokere ved at foreslå et nedslag
> på 50 øre og ikke indgå i reelle forhandlinger.

ja det var de to muligheder du henviste til sælger ikke kunne fravælge
med henvisning til udgifter.
ved ikke om du mener at hæve købet altid er en mulighed for køber eller
om du mener sælger ikke kan afvise købers ønske, hvis det er nede på de
to muligheder.

Den første, hævelses af køb kan ret indelysende være en stor ugift for
sælger hvorfor han kan frasige sig denne, hvis der er mulighed for at
anvende en af de andre udbedrings muligheder.

Stk. 3. Tilbyder sælgeren afhjælpning eller omlevering, kan køberen
ikke kræve et passende afslag i købesummen eller ophævelse af købet.

den anden (ikke andre muligheder end nedslag og ophævelse). helt enig.
køber kan vælge ophævelse eller nedslag, hvorefter sælger kan give et
bud på hvad dette kan være på, som køber så kan acceptere eller vælge at
ophæve handlen.
Men så er vi også derhenne ved de absolut sidste muligheder for at finde
en løsning, og en sådan skal jo findes :)

Fra : anonym

Dato : 06-08-09 01:36

anonym skrev:

,,,,,,

Til fri afbenyttelse i sidste indlæg.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-08-09 06:32

anonym skrev:

> ved ikke om du mener at hæve købet altid er en mulighed for køber eller
> om du mener sælger ikke kan afvise købers ønske, hvis det er nede på de
> to muligheder.

Jeg ved ikke hvorfor du blander sådan rundt på de forskellige
muligheder.

Hvis du har et reelt problem, vil jeg gerne redegøre for dine
muligheder. I modsat fald stopper jeg her.

--
Bertel