vanding fra tagrende
Fra : Peter Holm

Dato : 02-08-09 19:32

hej

findes der en simpel anordning der gør, at man kan vande direkte fra sin
tagrende imens det regner?
Jeg tænker på en lille studs med hane og standard haveslange-kobling lige
til at montere i nedløbsrøret. Det ville selvfølgelig kræve, at bunden af
nedløbsrøret lukkes imens...

--
Venlig hilsen
Peter

Fra : Max

Dato : 02-08-09 19:39

Hej Peter

> findes der en simpel anordning der gør, at man kan vande direkte fra
> sin tagrende imens det regner?

En af disse vipudaftapninger til nedløbsrøret og så en beholder
med en lille pumpe i, så har du også tryk til din vanding.

--
Mvh Max

Fra : Peter Holm

Dato : 02-08-09 19:45

Max wrote:
> Hej Peter

> En af disse vipudaftapninger til nedløbsrøret og så en beholder
> med en lille pumpe i, så har du også tryk til din vanding.

jeg ville lave denne ordning, da jeg ikke vil have en tønde stående - eller
en pumpe.
Hvor finder jeg en 'vipaftapning' ?

Fra : Max

Dato : 02-08-09 20:13

Hej Peter

> jeg ville lave denne ordning, da jeg ikke vil have en tønde stående -
> eller en pumpe.

Ok.

> Hvor finder jeg en 'vipaftapning' ?

Måske dette er hvad du skal bruge

http://vvs-eksperten.dk/index/regnvandssamler-g-stik-87mm-p5725

http://vvs-eksperten.dk/index/regnvandssamler-g-stik-76mm-p5724

Vipaftapningen er sådan en

http://vvs-eksperten.dk/index/regnvandssamler-zink-76mm-p2450

--
Mvh Max

Fra : Peter Holm

Dato : 02-08-09 21:08

Max wrote:
> Hej Peter

> Ok.

> Måske dette er hvad du skal bruge
>
> http://vvs-eksperten.dk/index/regnvandssamler-g-stik-87mm-p5725

ahh ja, det ser ud til at være sådan en jeg søger

tak
peter

Fra : Armand

Dato : 02-08-09 22:00

Peter Holm skrev:

> ahh ja, det ser ud til at være sådan en jeg søger

Du skal blot lige iagttage en detalje:
Den vandslange man sætter på vandhanen leverer vand med et tryk svarende
til 30-50 meter vandsøjle.
Du skal ikke forvente bedre vande-kapacitet af en sådan montering end
svarende til højest 3-4 meter vandsøjle (á højden af dine tagrender) -
Når jeg skriver højest, er det fordi der ikke engang er tvunget tryk på
fra tagrendehøjde med sådan et løst indskudt side-udløb!
Til regnskabet hører endvidere at det ikke er højden ned til jorden men
til slange-enden i din hånd at det drejer sig om!

Hvis du sætter din vandslange på tuden af en vandkande og løfter den
over hovedet imens der hældes, giver det sikkert et passende billede af
hvad der kommer til at ske ude i den anden ende ved en
tagnedløbs-montering - Prøver du, så forbered dig på en skuffelse

--
Armand.

Fra : Peter Holm

Dato : 03-08-09 20:14

Armand wrote:

> [...]
> af hvad der kommer til at ske ude i den anden ende ved en
> tagnedløbs-montering - Prøver du, så forbered dig på en skuffelse

ja ok, jeg kan se pointen. Hvad med et udtag og slange på Ø5 cm ?
Peter

Fra : Armand

Dato : 03-08-09 21:59

Peter Holm skrev:

> ja ok, jeg kan se pointen. Hvad med et udtag og slange på Ø5 cm ?

Giver blot lidt mindre modstand at kæmpe med for vandet; men næppe meget
mindre end hvis du halverer slangelængden ved førnævnte forsøg :-/

--
Armand.

Fra : Carsten

Dato : 03-08-09 22:00

"Peter Holm" <peterholm67@hotmail*REMOVE*.com> skrev i en meddelelse

> ja ok, jeg kan se pointen. Hvad med et udtag og slange på Ø5 cm ?

det hjælper dig ikke en disse. Hvis du skal have ret meget vand ud af det
vand som (kun ved hjælp af tyngdekraften) løber igennem nedløbsrør og
igennem din slange så skal det regne så meget at du ikke selv har lyst til
at stå derude - og i samme omgang så meget at din have absolut ikke har brug
for yderligere vanding.

Hvis du ikke vil have en skæmmende vandtønde stående så køb en til
nedgravning (pissedyrt).

Carsten

Fra : Anders Majland

Dato : 04-08-09 07:22

> Hvis du ikke vil have en skæmmende vandtønde stående så køb en til
> nedgravning (pissedyrt).

Afhænger vel af hvor tung færdsel den skal kunne bære....

Er der ikke kørende trafik på stedet kan en palletank i et trådnetsbur
sikkert gøre det ....

Og så en dykpumpe og en tyk slange når der skal vandes. Der er kæmpe forskel
på hvad såden en kam trykke igennem en alm tynd haveslange og så en på en
tomme eller mere.

Biltema har nogle billige lænseslanger (tror jeg de hedder) der er
velegnede.

/A

Fra : Carsten

Dato : 02-08-09 20:18

> Hvor finder jeg en 'vipaftapning' ?

http://www.billigbyg.dk/shop/tagrende-plastmo-metal-14332p.html

Carsten

Fra : Matthias H Matthies~

Dato : 02-08-09 19:40

"Peter Holm" <peterholm67@hotmail*REMOVE*.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> til at montere i nedløbsrøret. Det ville selvfølgelig kræve, at bunden af

Hvorfor vande i regnvejr?
Var det ikke bedre at samle vandet og så vande i en tørvejrsperiode?
Hilsen Matthias

Fra : Peter Holm

Dato : 02-08-09 19:46

Matthias H Matthiessen wrote:
> "Peter Holm" <peterholm67@hotmail*REMOVE*.com> skrev i meddelelsen

> Hvorfor vande i regnvejr?
> Var det ikke bedre at samle vandet og så vande i en tørvejrsperiode?
> Hilsen Matthias

jo, det var også meningen - bare i andre intervaller end du tænker på.
Jeg vil vande om sommeren i de dejlige tordenbyger.

Fra : Leif Neland

Dato : 03-08-09 11:48

> jo, det var også meningen - bare i andre intervaller end du tænker på.
> Jeg vil vande om sommeren i de dejlige tordenbyger.
Lige som Pippi Langstrømpe, der vander, fordi hun har besluttet sig til at
vande, og så skal en tordenbyge ikke komme i vejen

Men seriøst, uden en vandtønde som buffer, så vil en haveslange ikke kunne
tage ret meget af det vand, der kommer i en tordenbyge. Det meste vil løbe
forbi og i afløbet eller ud på jorden.

Der er en grund til at nedløbsrør er en hel del tykkere end haveslanger.
Foruden at de skal have en vis styrke, så man kan klatre op af dem til
skønjomfruen på 2. sal

Leif