"Seth" <sendenemailtilmig@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:Xns9C5C92C7B8F1Bsendenemailtilmiggma@130.225.247.90...
> Seth <sendenemailtilmig@gmail.com> wrote in
> news:Xns9C5C8EAC35BEEsendenemailtilmiggma@130.225.247.90:
>
>> "Dennis Hellan Pedersen" <dhp(@)dalbynet.dk> wrote in
>> news:3e81b$4a75bf49$55183fa0$11404@news.arrownet.dk:
>>
>>> Hej NG.
>>>
>>> Den cykel jeg har prøvet at køre med sidevogn var i hvert fald ikke
>>> sjov en Jawa 350 Bluestyle med en eller anden vogn monteret, jeg
>>> snakker her om køreegenskaber og ikke hestekræfter .......... men det
>>> ka' måske lade sig gøre, er faldet over denne i min evindelige surfen
>>>
>>>
>>>
http://www.youtube.com/watch?v=HgrqzJT2leY&eurl=http%3A%2F%2Fwww%2Eadv
>>> r
>>> ider%2Ecom%2Fforums%2Fshowthread%2Ephp%3Ft%3D294734%26page%3D129&featu
>>> r e=player_embedded
>>>
>>>
http://www.youtube.com/watch?v=oJa8kGjZJY4&feature=related
>>>
>>>
http://www.schwenkergespanne.de/ et lille link til fabrikanten hvis
>>> der var nogen der skulle få de lyster priser fra 6400.- Euro i
>>> Tyskland med TUV godkendelse ........ kunne man mon få den godkendt i
>>> DK ?, nårhh nu har jeg ikke lige 50K at smide efter et såån projekt,
>>> men IMO ser det da lidt sjovt ud
>>>
>>>
>>
>> Jeg mener at have set sidevognsekvipager hvor ikke kun motorcyklen men
>> også sidevognen læner under svingning.
>> _
>> Seth
>>
>
> Jeg har et par eksempler her:
>
>
http://i251.photobucket.com/albums/gg285/swaybar2002/STEERINGWHEELS.jpg
>
>
http://www.bahnsporttechnik.de/125_250_Kid/Shupa/Schwenkerlindemann.jpg
>
>
http://i182.photobucket.com/albums/x183/lstzephyr/DSCF0031.jpg
>
>
http://i251.photobucket.com/albums/gg285/swaybar2002/toro.jpg
>
>
http://1.bp.blogspot.com/_xq5FyFDQA0A/Se_
> 6jw1wDhI/AAAAAAAAAdY/kV6HsdYRSZU/s1600-
> h/Armec+sidewinder+tilting+sidecar+newcaferacersociaety+1.jpg
>
>
http://thekneeslider.com/images/flexisidecar.jpg
>
>
http://www.arteauto.com/ProductImages/sculptures/TiltsandTurnsJeffDeckerL
> G.jpg
>
> Princippet minder jo lidt om denne Gilera:
>
http://s2.bikewalls.com/pictures/Gilera_Fuoco_500ie_2009_26_1024x768.jpg
> _
> Seth
Nå drenge, så må vi vist tage den én gang til, om ikke andet så for Prins
Knud.
30 år med sidevogns interesse og en del af dem som importør af EML og
SideBike (Cometerne) giver en smule viden.
De nye afgift regler er følgende:
Hvis man monterer en sidevogn på en dansk indregistreret motorcykel er der
ikke længere afgift på sidevognen (trådte i kraft 18/12-08). Dette gælder
også for sidevogne med de konstruktive ændringer (hjælperamme, forgaffel
o.a), som kræves for at kombinationen kan godkendes på baggrund af
attesterne fra anerkendt prøveinstitut. Se evt.
www.sidevogn.dk eller
www.mchojbjerg.dk og Link.
Det er faktisk Højbjerg folkene, der bør have æren for ændringen af
afgiftloven.
Godkendelse af køretøjet: (detailforeskrifter fra Færdselsstyrelsen)
1-En motorcykel kan godkendes til kørsel med sidevogn på baggrund af en
tilladelse fra Motorcykelfabrikanten.
2-Kan eller vil fabrikanten ikke give tilladelsen, eller er motorcyklen
ombygget med hjælperamme og/eller anden forgaffel, kan godkendelse ske på
baggrund af attest fra anerkendt prøvelaboratorium. Attesten skal omtale de
kørselsmæssige og styrkemæssige forhold positive. (frit efter hukommelsen)
Om køretøjet har været indregistreret i andet EU/EØS land ændrer ikke noget,
men var dog synsgivende for en del år siden, i en relativ kort periode. Hvis
detailforeskrifterne i dag ikke er overholdt, kommer køretøjet ikke på
vejen.
Nu er der sikkert nogen der kan fortælle om sidevogne, som er synet på
baggrund af en udenlandsk registrerings attest og det findes mange steder og
det skal vi så bare være glade for.............
Færdselsstyrelsen kan ikke bare bestemme om noget skal ud at køre på de
danske veje, for hvis køretøjet overholder de krav, som de selv har
udstukket, så godkendes det også.
På trods af disse regler, som nogen sikkert synes er alt for restriktive,
vil jeg dog påpege at det er blevet noget nemmere at erhverve sig en
sidevogn med gode og sikre køreegenskaber.
Hvis papirerne på den omtalte Schwenker (sikkert Kalich) omtaler
konstruktion og køreegenskaber værende tilfredsstillende og positive, vil
køretøjet blive synet og vejen er åben for en meget anderledes og skide sjov
måde at køre motorcykel på.
Og så én ting mere - børn elsker at køre i sidevogn og kan tage en blunder
når det er nødvendigt.
Hilsen Jørn