Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
arkivering af fotos
Fra : Michael Ravn

Dato : 02-08-09 12:02

Hej,
Hvad mener I er den nemmeste og mest brugervenlige måde at lave backup af
sine billeder? Min svigerfar på 73 år er ikke så god til computer og vil
helst helt undgå dem, men kan dog godt overføre fotos til pc, men vil gerne
finde en nem måde at sikre dem for eftertiden.
Mvh.
Michael

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-08-09 12:14

Michael Ravn wrote:
> [...]
> helst helt undgå dem, men kan dog godt overføre fotos til pc, men vil gerne
> finde en nem måde at sikre dem for eftertiden.

Overføre dem til brændbare medier som CD eller DVD med et nemt
brænderprogram som fx. Nero.

mvh. Erik Richard

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 02-08-09 16:13

On 2009-08-02 13:13:40 +0200, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> Overføre dem til brændbare medier som CD eller DVD med et nemt
> brænderprogram som fx. Nero.

Jeg er enig, hvis brændte CD'er og DVD'er bliver opbevaret korrekt, så
er det ind til videre den sikreste og billigste måde til at gemme mange
data væk.

Man skal bare undgå de aller billigste no-name medier, og holde sig til
de anerkendte varemærker, firmaer som Fuji, Verbatim, o.s.v. sætter
ikke deres navn over styr med nogle dårlige medier, som "glemmer" det
der er brændt på dem.

Og så skal man også vælge et brænder drev i en ordenlig kvalitet, de
billigste drev er kun egnet til at brænde musik og film, de spiller
nemlig videre selv om der er fejl i data, hvorimod en billedfil med
korrupte data er tabt for evigt.

Og når man brænder CD'er og DVD'er, så skal man altid give sig tid til
at verficere brændingen, så man er sikker på, at alle data er korrekt
brændt, og at de er læsbare, alle gode brænderprogrammer kan verificere
brændingen.
Niels Riis Ebbesen
Valkyries Plads 1 - DK-3650 Ølstykke - Danmark
www.niels-ebbesen.net - www.photo-gallery.dk

Fra : JYH

Dato : 02-08-09 12:17

Michael Ravn wrote:
> [...]
> computer og vil helst helt undgå dem, men kan dog godt overføre fotos
> til pc, men vil gerne finde en nem måde at sikre dem for eftertiden.

Flyt dem over på en extern harddisk - eller 2.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 02-08-09 15:58

On 2009-08-02 13:16:52 +0200, "JYH" <jyh@jyh.jyh> said:

> Flyt dem over på en extern harddisk - eller 2.

Der kan de blive slettet som følge af en virus, eller ved en fejl 40.

Fra : Nicolai Lang

Dato : 02-08-09 13:02

On Sun, 2 Aug 2009 13:01:39 +0200, "Michael Ravn"
<mravn@FJERNemail.dk> wrote:

> [...]
>helst helt undgå dem, men kan dog godt overføre fotos til pc, men vil gerne
>finde en nem måde at sikre dem for eftertiden.

Hvis han har en upload hastighed på 512 kbit/s eller mere, så ville
jeg have dem liggende lokalt på harddisken + backup via Mozy.com (US$
6 pr. måned uanset forbrug). Den kan passe sig selv i baggrunden.

Hvis penge ikke er et issue, så køb 2 NAS'er med RAID1 diske der kan
synkronisere sig selv, sæt den ene hos ham og den anden hos dig - og
så få ham til at bruge den til alle billeder.

Eksterne harddiske skal holdes opdaterede, brændte DVD'ere er ikke
holdbare nok.

Du rører ved et ømt punkt, jeg er nervøs når jeg hører om dem der har
alle deres billeder liggende på én harddisk eller kun brænder en
optisk kopi før de sletter dem fra harddisken.

Jeg har alle mine lokalt på min maskine + backup via Mozy. Efter
paraden igår er det oppe på 99 GB nu. For flat-rate US$6/md.

Med venlig hilsen
Nicolai

--
Jeg blogger om Mb. Crohn, sundhed m.m.
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Skovsgaard

Dato : 02-08-09 12:33

On 2 Aug., 14:01, Nicolai Lang <nnews0404051...@hjorth.com> wrote:

> [...]
>
> Jeg har alle mine lokalt på min maskine + backup via Mozy.  Efter
> paraden igår er det oppe på 99 GB nu. For flat-rate US$6/md.

Ja, eller alternativt www.keepit.com, som er på dansk, og også har
ubegrænset til 39 kr pr måned.

Mvh

Søren

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 03-08-09 09:11

On 2009-08-02 14:01:42 +0200, Nicolai Lang <nnews0404051902@hjorth.com> said:

> brændte DVD'ere er ikke holdbare nok.

Hvis man anveder nogle gode kvalitets medier, og de bliver opbevaret
korrekt, så kan man sagtens forvente mere end 50 års arkiv holdbarhed.

Men den tekniske udvikling gør jo, at man med 10-15 års mellemrum er
nødt til at overføre ens data til nye medier, så man ikke pludselig
står med en masse data, der ligger op nogle forældede medier.

Det er f.eks. ikke spor usansynligt, at det om 10-15 år kan være svært
at få fat i et drev, som kan læse CD'er, men vi kan trøste os med, at
kapasiteten på optiske medier vokser, så den data mængde der i dag
fylder ti DVD'er, den vil sikkert kunne ligge på en enkelt skive, når
vi om 10-15 år skal overføre dem til fremtidens medie.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-08-09 12:54

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> [...]
> fylder ti DVD'er, den vil sikkert kunne ligge på en enkelt skive, når
> vi om 10-15 år skal overføre dem til fremtidens medie.

Der kan være mange billeder på en BluRay skive .. som er det format jeg
ville vælge hvis det endelig var.

/thomas

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 03-08-09 15:01

On 2009-08-03 13:53:36 +0200, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> Der kan være mange billeder på en BluRay skive .. som er det format jeg
> ville vælge hvis det endelig var.

Og det er ikke en fordel, for jo flere billeder der skal samles sammen,
før end der er nok til at brænde en skive, jo længere tid vil der gå
mellem at man får lavet en back-up.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-08-09 15:09

> [...]

> Og det er ikke en fordel, for jo flere billeder der skal samles sammen,
> før end der er nok til at brænde en skive, jo længere tid vil der gå

Jeg vil ikke bruge skiver som decideret "backup" .. men derimod som
"long term archival" ... du skal have noget daglig/time backup til en
disk/online/lign.

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-08-09 15:19

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Og det er ikke en fordel, for jo flere billeder der skal samles sammen,
> før end der er nok til at brænde en skive, jo længere tid vil der gå
> mellem at man får lavet en back-up.

Plus - at det stadig er langt de færreste, der overhovedet HAR en Bluray
afspiller... CD/DVD er stadig det nemmeste.

mvh. Erik Richard

Fra : Ukendt

Dato : 02-08-09 13:25

"Michael Ravn"
> [...]
> dog godt overføre fotos til pc, men vil gerne finde en nem måde at sikre dem for

Projekt svigerfars liv, nemmest og mest brugervenligt.

For det første hvis han ikke føler sig godt tilpas med
en computer, så er det da synd at han skal sidde og
rode med det alene.

Her er det i burde gøre. Enten der er nogen i familien
der er gode til den slags eller i kan hyre en studerende
(billig arbejdskraft) til at samle alle billeder og udklip
og optage hans kommentaer og anekdoter, og sæt
det sammen til et slideshow med speak hen over.
Og brænd det ned på DVDer så der er til alle i familien.

Saml de mest interessante billeder og evt. citater og få
lavet en bog evt. på blurb.com - men flere og flere alm.
offset trykkere laver print on demand, så måske er der
en i lokal området der kan trykke det billigere. Få lavet
en bog til hvert familie medlem, og stik DVDen ind i den.
På din svigerfars fødselsdag, måske 75 år, kan han så
forære jer allesammen et eksemplar, med en personlig hilsen.

På den måde er der rigeligt tid og han kan gå og glæde sig
over at være med til at lave projektet, og måske få lidt
flere billeder af børne- og oldebørnene med. Måske er
han en ældre mand med krudt i, så han slet ikke har tid
og tålmodighed til den slags, måske er han en af dem
der kører på vågeblus, så det vil være lige det der kan få
glimtet i øjet til at funkle igen - folk er forskellige.
-max-

Fra : Ivar

Dato : 02-08-09 13:33

Michael Ravn skrev:

> [...]
> helst helt undgå dem, men kan dog godt overføre fotos til pc, men vil gerne
> finde en nem måde at sikre dem for eftertiden.

Lad vær med at slette dem fra kortene igen, og blot købe
nye kort hver gang.

Ivar Magnusson

--
Liste over objektiver og blitz til Canon EOS:
http://lexinfo.dk/eos/canon.html

Fra : Grethe Hoff

Dato : 02-08-09 19:33

"Michael Ravn" <mravn@FJERNemail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> helst helt undgå dem, men kan dog godt overføre fotos til pc, men vil
> gerne finde en nem måde at sikre dem for eftertiden.

For meg er en ekstern harddisk og automatisk backup til en annen, det
nemmeste....og jeg er også i pensjonistalderen.
Automatisk backup via Norton er det nemmeste.
--
Grethe
Deilig å være norsk i DK