Gengivelse af tekst
Fra : Brian Svendsen

Dato : 01-08-09 21:57

Jeg sidder som moderator på et forum.
Og der sker at folk "låner" tekst fra andet forum eller hjemmeside.
Jeg er i den forbindelse kommet ind i en større diskution om hvad man må og
hvad man ikke må..

Jeg mener man godt må kopiere del af en færdig tekst ( altså ikke en
hjemmeside ), så længe der bliver gjort opmærksom på hvor teksten stammer
fra.

Men modparten mener at men overhovedet ikke må kopi noget som helst..

Eks på hvad jeg mener er tilladt.
------
Emne :
Basserne på Christiania
Lånt tekst:
Det seneste nummer af tegneseriebladet Basserne er helt specielt. Her er
Jens Fup, S'janten, Otto med flere nemlig på ferie i Danmark.
Se mere her http://ekstrabladet.dk/flash/kultur/article1201246.ece
------

Må jeg gøre som nævnt i eksemplet overfor. Vel at mærke uden at spørge
rettighedshavere.

Det vil være rart med et link til hjemmeside eller lign hvor der står
noget..

/Brian

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 01-08-09 22:29

Brian Svendsen skrev:

> Jeg mener man godt må kopiere del af en færdig tekst ( altså ikke en
> hjemmeside ), så længe der bliver gjort opmærksom på hvor teksten
> stammer fra.

Korrekt. Det vigtige i den sammenhæng er, hvor stor en del
man kopierer - eller rettere: citerer.

> Eks på hvad jeg mener er tilladt.

Det er umuligt at sige, om det pågældende eksempel er
lovligt eller ej, når vi ikke kan se den originale tekst.

> Må jeg gøre som nævnt i eksemplet overfor. Vel at mærke uden at spørge
> rettighedshavere.

Det afhænger som sagt af, hvor meget det citerede udgør af
den originale tekst. Der er ikke nogen fast grænse, men man
plejer at regne med en tommelfingerregel på omkring 20 procent.

> Det vil være rart med et link til hjemmeside eller lign hvor der står
> noget.

Det fremgår af Ophavsretsloven:
§ 22. Af et offentliggjort værk er det tilladt at citere i
overensstemmelse med god skik og i det omfang, som betinges
af formålet.

Som du er inde på, skal man nævne ophavsmanden, det fremgår
af § 3:
Ophavsmanden har krav på at blive navngivet i
overensstemmelse med, hvad god skik kræver, såvel på
eksemplarer af værket som når dette gøres tilgængeligt for
almenheden.

Bemærk, at der kan være tilfælde, hvor andre love kan komme
på tale, fx Markedsføringsloven, hvis man er
erhvervsdrivende, og man konkurerer med den, man citerer.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Omfattende brugerguide til Ubuntu Linux:

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-08-09 22:40

Brian Svendsen skrev:

> Jeg mener man godt må kopiere del af en færdig tekst ( altså ikke en
> hjemmeside ), så længe der bliver gjort opmærksom på hvor teksten stammer
> fra.

Det kommer an på hvor stor en del og i hvilken sammenhæng. Men
man har altid lov at citere små stykker. Det er dog en falsk myte
at der er fastlagt en procentdel (20 % nævnes ofte). Det står der
ingen steder.

Den generelle bestemmelse er her:

§ 22. Af et offentliggjort værk er det tilladt at citere i
    overensstemmelse med god skik og i det omfang,
    som betinges af formålet.

Der er så supplerende bestemmelser om kritiske værker, satire
osv.

> Men modparten mener at men overhovedet ikke må kopi noget som helst..

Det er forkert. Man må altid citere - uden at spørge om lov.

Men der er jo også diskussionen om det overhovedet er et værk man
vil gengive. Hvis ikke det er det, kan man citere rub og stub
helt uden videre.

> [...]
> ------

> Må jeg gøre som nævnt i eksemplet overfor. Vel at mærke uden at spørge

Det vil jeg mene. Desuden vil rettighedshaverne sikkert kun være
glade for reklamen.

--
Bertel