Boligsikring
Fra : B æ 9

Dato : 01-08-09 19:57

Hej alla I kloge jurister

Det drejer sig om 2 gutter på 20 der deler en lejlighed.

Skal de søge boligsikring hver for sig?

Får de boligsikringen sat ind på hver deres nem-konto - hver derees andel?

Hvad sker der når der efterreguleres når året er gået?

Fra : bosol

Dato : 01-08-09 17:01

https://www.borger.dk/Emner/boligogflytning/boligstoette/Sider/default.aspx

Fra : B æ 9

Dato : 02-08-09 10:21

"bosol" <bosolengo@gmail.com> skrev i meddelelsen
On 1 Aug., 21:56, B æ 9 <d...@for.dum> wrote:
> Hej alla I kloge jurister

https://www.borger.dk/Emner/boligogflytning/boligstoette/Sider/default.aspx

Hej bosol
Détte link har jeg allerede set, og det afførte mine spørgsmål idet det ikke
fremgår af linket.

Eller, jeg kan i hvert fald ikke finde det på den side eller andre - end
ikke i vejledningen jeg har fundet på retsinfo.

Derfor pøgrsmålene:

1. Det drejer sig om 2 gutter på 20 der deler en lejlighed.

2. Skal de søge boligsikring hver for sig?

3. Får de boligsikringen sat ind på hver deres nem-konto - hver derees
andel?

4. Hvad sker der når der efterreguleres når året er gået?

Fra : Brian Svendsen

Dato : 02-08-09 10:48

"B æ 9" <du.d@for.dum> skrev i meddelelsen

> [...]
> andel?
>
> 4. Hvad sker der når der efterreguleres når året er gået?

Der kan kun søges bolisikring til 1 lejemål. Og det er den som står på
lejekontrakten der søger.
Er der 2 som som står på lejekontrakten er det begge 2 som søger.
Boligsikring bliver udregnet eftet det lejede og indkomsten i husstanden.
Selve boligsikringen bliver ikke udbetalt til lejer, men til udlejer, som
opkræver det mindre i leje.
Sådan var det da jeg boede til leje i et boligselskab, så jeg kan ikke komme
med nogle § eller lign. Kun egen erfaring..

/Brian

Fra : B æ 9

Dato : 02-08-09 11:58

"Brian Svendsen" <bts-fjern-det@2ft-spam.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> Sådan var det da jeg boede til leje i et boligselskab, så jeg kan ikke
> komme med nogle § eller lign. Kun egen erfaring..

jamen, det er heller ikke så ringe endda, og også sådan som jeg huskede det,
men, det er mange år siden, så regler og administration kunne jo være ændret
og ikke mindst - min hjerne kunne jo være blevet lidt sløvere.... - men
tak alligevel

Fra : hago@dcs.qmul.ac.uk

Dato : 02-08-09 03:38

On Aug 2, 10:20 am, B æ 9 <d...@for.dum> wrote:

> [...]
>
> Derfor pøgrsmålene:
>
> 1. Det drejer sig om 2 gutter på 20 der deler en lejlighed.
>
> 2. Skal de søge boligsikring hver for sig?

Det kan de vel ikke? Jeg går ud fra, at der ikke er to sæt køkken/
køkkenniche?

Mvh
Hanne

Fra : Michael Weber

Dato : 02-08-09 10:45

hago@dcs.qmul.ac.uk wrote:

> Det kan de vel ikke? Jeg går ud fra, at der ikke er to sæt køkken/
> køkkenniche?

Der findes særregler for kollektive bofællesskaber,
men de regler kan vist ikke anvendes i dette tilfælde:

"Særregler for kollektive bofællesskaber

Ved et kollektivt bofællesskab forstås at beboerne deles om
en bolig med et fælles køkken uden særskilt køkken
til den enkelte beboer.

Beboere i kollektive bofællesskaber kan i visse tilfælde
få boligstøtte til den enkeltes husleje.

De væsentligste betingelser herfor er at:

* bofællesskabet har mindst 5 beboere
* den fælles bolig har et værelse mere end antallet af beboere
* alle beboerne er anvist på grund af et særligt socialt behov,
eller alle er fyldt 55 år, eller bofællesskabet er et alment
bofællesskab"
http://www.ism.dk/Temaer/sociale-omraader/Velf%C3%A6rdsydelser/boligstoette/Boligsikring/Sider/Start.aspx

--
Ulige skal behandles ulige, for at være lige.
http://www.dubistterrorist.de/

Fra : B æ 9

Dato : 02-08-09 11:56

"Michael Weber" <michael@michaelweber.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
>

> --
> Ulige skal behandles ulige, for at være lige.

nej - omend det er et bofællesskab i almindeligt sprogbrug er det ikke
omfattet af disse regler