Hvordan man kan vide
Fra : Børge Højlund Jensen~

Dato : 31-07-01 22:01

Man kunne jo bruge det bibelske prínsip.
Lad religioner komme på prøve hvilke Gud tilgiver syn af nåde.
Hvilken Gud helbreder sygdom.
Hvilken Gud stadfæster med tegn og undre ja rigtig gættet.
Den Gud som elskede så meget at han sendte sin egen søn for at dø i vores
sted.
Han er vejen sandheden og livet.
Mange kærlige hilsener fra Børge i Viborg.
http://www.nydheder.subnet.dk/ http://www.oplevjesus.dk/

Fra : Erik

Dato : 31-07-01 23:01

"Børge Højlund Jensen fra Viborg." <bhj@tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
> sted.
> Han er vejen sandheden og livet.
> Mange kærlige hilsener fra Børge i Viborg.

Hvilken Gud ??? er der mere end en` , hvad heder de andre

Erik

Fra : Børge Højlund Jensen~

Dato : 01-08-01 07:21

"Erik" <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Erik
>
> Kære Erik NEJ der er ikke andre Guder end far i Himmelen der sendte Jesus.
Men der er Nogle demoer der kalder sig selv guder.

Fra : Borge Rahbech Jensen

Dato : 01-08-01 06:37

d. 31/07/01 23:00 skrev Børge Højlund Jensen fra Viborg. på bhj@tdcadsl.dk i
artiklen 3b671c96$0$45146$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:

> [...]
> sted.
> Han er vejen sandheden og livet.
> Mange kærlige hilsener fra Børge i Viborg.

Jeg har nogle problemer med dette.

Jeg tror på den treenige gud bestående af Jesus, hans far Jahve og
Helligånden. Problemet er, at de ikke umiddelbart helbreder sygdomme og
stadfæster med tegn og undre. Hvorvidt han tilgiver synd af nåde, kan vi jo
ikke vide med sikkerhed før dommens dag.

Jeg vælger dog at tro, han arbejder ofte gennem menneskers videnskabsfolk,
politikere m.v. samt naturens undere, og han tilgiver synd af nåde. Det er
så mit valg af min tro.

Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensen

Fra : Børge Højlund Jensen~

Dato : 01-08-01 07:24

"Borge Rahbech Jensen" <brahbech@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Børge Rahbech Jensen
> Ja det gør Han også men han helbreder også som der står i Bibelen jeg har
selv oplevet det og kender andre der også er helbred ved at der blev bedt
for dem
Angående frelse ( syndernes tilgivelse. JO han tilgiver hvis vi bekender og
angre vores syndere.
Læs dog din bibel og tro på den lidt mere,. end du her giver ord for.

--
Mange Kærlige hilsener fra Børge i Viborg.
www.billedafborge.subnet.dk

Fra : Borge Rahbech Jensen

Dato : 01-08-01 07:39

d. 01/08/01 8:23 skrev Børge Højlund Jensen fra Viborg. på bhj@tdcadsl.dk i
artiklen 3b67a095$0$324$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:

> Ja det gør Han også men han helbreder også som der står i Bibelen jeg har
> selv oplevet det og kender andre der også er helbred ved at der blev bedt
> for dem

Der er også andre end Jesus og hans fader, der kan helbrede, og jeg har ikke
selv set sådanne helbredelser i kristne kirker. Derimod har jeg hørt meget
om det i spiritistiske menigheder, som ikke har meget med Jesus at gøre.

Personligt har jeg ikke brug for store tegn og undere for at tro, men til
gengæld betragter jeg ikke min tro som objektiv sandhed, lige så lidt som
jeg kan stille krav til Gud om.

> Angående frelse ( syndernes tilgivelse. JO han tilgiver hvis vi bekender og
> angre vores syndere.
> Læs dog din bibel og tro på den lidt mere,. end du her giver ord for.

Nu skriver du "tro", men det er jo netop ikke det samme som objektiv viden.
Jeg mener også, jeg har skrevet, at jeg tror på, Gud tilgiver mine synder,
selvom jeg mener, den eneste forudsætning er, at jeg tror på Jesus og ønsker
at tilhøre ham. Det er trods alt Jesus, som har ofret sit liv også for mig
og dermed løskøbt mig fra synden.

Desværre må jeg også erkende, at jeg sikkert synder hver dag, uanset hvor
meget jeg bekender og angrer mine synder. Mit liv bliver faktisk ikke bedre
af, at jeg hele tiden må erkende og angre synder og dermed hele tiden går
med en dårlig samvittighed. Det eneste, der sker ved det, er sådan set, at
jeg isolerer mig mere og mere fra det omgivne samfund, samtidig med jeg
fjerner mig mere og mere fra Gud, som ikke kræver andet end tro på Jesus.

Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensen

Fra : marlene@karecki.com

Dato : 01-08-01 10:37

Kære Børge.

Det er da lige før jeg får helt ondt i maven når jeg læser nedenstående.

<citat>Nu skriver du "tro", men det er jo netop ikke det samme som
[...]

Jesus.</citat>

Vi er mennesker af kød og blod. KØDET VIL SYND , står der et eller andet
sted i Biblen.
Men uanset om du synder eller ej, så elsker Gud dig. Det er ikke hans
ønske at du skal rende rundt med kronisk dårlig samvittighed. Accepter at
du ikke er fejlfri, og fokuser i stedet for på at leve Gud nær. Bed Gud om
at han vil åbenbare biblen for dig, så du forstår den med dit hjerte -
ikke med din forstand.
Hvis du synes det er svært at sætte dig nede og bede, så lovsyng Herren
istedet for. Og sørg for at du kommer i en levende menighed, som ikke har
travlt med at gå og dunke hinanden oveni hovedet med Biblen.

Marlene Karecki
www.karecki.com

Fra : Børge Højlund Jensen~

Dato : 01-08-01 12:10

<marlene@karecki.com> skrev i en meddelelse
Kære Marlene Karecki
Ja jesus har løstkøbt os fra Synden.

<Desværre må jeg også erkende, at jeg sikkert synder hver dag, uanset hvor
meget jeg bekender og angrer mine synder.
Jesu kan kun tilgive den synd du omvender dig fra.
Der er ingen i himmelen og kommer heller ikke der ikke er tilgivende
syndere.

Fra : Borge Rahbech Jensen

Dato : 01-08-01 13:29

d. 01/08/01 13:09 skrev Børge Højlund Jensen fra Viborg. på bhj@tdcadsl.dk i
artiklen 3b67e38d$0$2665$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:

> Jesu kan kun tilgive den synd du omvender dig fra.

Nu tror jeg, du skal passe meget på med at fortælle, hvad Jesus kan eller
ikke kan. Hvis du tror på, Gud (og dermed Jesus) er almægtig, kan du
naturligvis ikke sætte grænser for, hvad Jesus kan tilgive.

> Der er ingen i himmelen og kommer heller ikke der ikke er tilgivende
> syndere.

Nej, for Jesus kan tilgive alle deres synder, hvis vi blot anderkender Jesus
som vor frelser og ønsker at tilhøre ham.

Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensen

Fra : Andreas Falck

Dato : 01-08-01 17:27

> [...]

> kan eller ikke kan. Hvis du tror på, Gud (og dermed Jesus) er
> almægtig, kan du naturligvis ikke sætte grænser for, hvad Jesus

Selv om Jesus kan tilgive alle synder, så gør han det faktisk ikke.
Det fremgår at kun de synder der bekendes og bedes om tilgivelse for,
bliver tilgivet. Der står noget i retning af, at hvis vi bekender vore
synder, da er Han trofast og tilgiver os.

> Nej, for Jesus kan tilgive alle deres synder, hvis vi blot
> anderkender Jesus som vor frelser og ønsker at tilhøre ham.

Men betingelsen er altså, at vi bekender og søger tilgivelse for de
synder vi har kendskab til vi har begået. Dette ses jo bl.a. også af
den anskuelsesundervisning vi får gennem GT's offersystem.

"Det evige Evangelium" - http://www.sda-net.dk/
Læs om de historiske og arkæplogiske fund om
Josef i Egypten: http://hjem.get2net.dk/AFA1441/side-079.htm

Fra : Borge Rahbech Jensen

Dato : 01-08-01 18:07

d. 01/08/01 18:27 skrev Andreas Falck på Andreas.Falck@sda-net.dk i artiklen
9k9as8$nr1$1@egon.worldonline.dk:

> [...]
> bliver tilgivet. Der står noget i retning af, at hvis vi bekender vore
> synder, da er Han trofast og tilgiver os.

Har du et skriftsted, der bekræfter det? Jeg kan umiddelbart kun komme i
tanke om Jesu udsagn om, at enhver, der tror på ham, vil blive frelst.

> Men betingelsen er altså, at vi bekender og søger tilgivelse for de
> synder vi har kendskab til vi har begået. Dette ses jo bl.a. også af
> den anskuelsesundervisning vi får gennem GT's offersystem.

Blev det offersystem ikke afskaffet for vi mennesker, da vi populært sagt
fik lov til at frembringe det fuldkomne offer: Jesus? Hvis det ikke er
tilfældet, hvorfor tillod Gud så, at Jesus blev korsfæstet?

Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensen

Fra : Andreas Falck

Dato : 03-08-01 08:06

> d. 01/08/01 18:27 skrev Andreas

> Har du et skriftsted, der bekræfter det? Jeg kan umiddelbart
> kun komme i tanke om Jesu udsagn om, at enhver, der tror
> på ham, vil blive frelst.

1. Joh. 1, 9

> Blev det offersystem ikke afskaffet for vi mennesker, da vi
> populært sagt fik lov til at frembringe det fuldkomne offer:
> Jesus? Hvis det ikke er tilfældet, hvorfor tillod Gud så, at
> Jesus blev korsfæstet?

Du skriver: "da vi polulært sagt fik lov at frembringe det fuldkomne
offer". Allerede her er der en kraftig misforståelse. *VI* kan ikke
bringe noget offer der kan sone synd. Dette forsoningsoffer er det kun
Gud der kan bringe, og det blev bragt af Gud på Golgatha.

Offersystemet i sig selv har aldrig kunnet bringe soning for vore
synder, men offersystemet var kun et forbillede, en
anskuelsesundervisning i, hvad det var den lovede Messias skulle
udføre og gøre for det faldne menneske. Dette fremgår med al tydelig
ønskelighed at den undervisning Paulus giver i Hebræerbrevet (ja, jeg
tror at Paulus er forfatteren til Hebræerbrevet).

Fra : Borge Rahbech Jensen

Dato : 03-08-01 09:09

d. 03/08/01 9:05 skrev Andreas Falck på Andreas.Falck@sda-net.dk i artiklen
9kdipe$pn7$5@egon.worldonline.dk:

> 1. Joh. 1, 9

Jo, men der er bekendelse af synder "blot" en modsætning til at sige, man
ikke har syndet. Så vidt jeg kan læse, handler skriftstedet "blot" om at
erkende, man er synder snarere end bekendelse af enhver enkelt synd, man
begår.

> [...]
> bringe noget offer der kan sone synd. Dette forsoningsoffer er det kun
> Gud der kan bringe, og det blev bragt af Gud på Golgatha.

Det gamle testamentes offersystem byggede da på, at mennesker ofrede til
Gud. For at holde analogien kan jeg så hævde, at vi fik lov til at ofre
Jesus ved korsfæstelsen, hvor vi jo dræbte ham. Med din argumentation, som
jeg også kan følge, betyder det tidligere offersystem intet, og det var dét
offersystem, der blev benyttet som argument for, at man kun kan få
syndsforladelse for de synder, man erkender.

> [...]
> synder, men offersystemet var kun et forbillede, en
> anskuelsesundervisning i, hvad det var den lovede Messias skulle

Det gjorde han så, hvorved vi fik tilgivelse for alle vore synder, og altså
ikke kun de synder, vi bekender eller er bevidste om.

Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensen
som vist igen skriver om noget, jeg ikke ved noget om.

Fra : Andreas Falck

Dato : 03-08-01 11:09

> [...]

> skriftstedet "blot" om at erkende, man er synder snarere end
> bekendelse af enhver enkelt synd, man begår.

Det fremgår da mange steder at man skal bekende sin synd, og omvende
sig fra sin synd. Du bliver da ikke frelst blot ved at udtale: "Jeg
tror på Jesus" og samtidig ufortrødent fortsætte med at leve i et
syndigt liv med hor, mord, tyveri o.s.v., for så viser frugterne jo,
at der ikke er sket nogen forandring. Og med en ægte og ærlig
omvendelse, da vil der helt automatisk ske en forandring af hjertet og
karakteren. Der står jo, at i det omvendte mennesker, er det ikke
længere os der lever, men Kristus der lever i os. Så derfor vil der
ske forandringer. Det ligger jo også i selve ordet "omvendelse", der
egentlig betyder "at ændre kurs", "at gå den anden vej".

> [...]
> tidligere offersystem intet, og det var dét offersystem, der blev
> benyttet som argument for, at man kun kan få syndsforladelse

Hele offersystemet er en anskuelsesundervisning i hvordan vi opnår
frelsen, og hvad Gud har gjort for os. Det er ikke en undervisning i
hvad vi skal gøre og hvad vi skal ofre.

Tankegangen om at "VI skal ofre" er ikke en bibelsk tankegang men en
hedensk tankegang. I hedenskabet er det altid mennesket der skal
formilde den strenge Gud, men i Bibelen er det den milde og elskende
Gud der på sit eget initativ vil forlige sig med det syndige menneske.

Vores opgave er at modtage frelsen, og derefter leve det frelste liv.

Denne proces kan "opdeles" i tre følgende faser:

1) Retfærdiggørelse - der sker ved omvendelsen / den nye fødsel.

2) Helliggørelsen - der sker ved at vi lader Jesus bo i vore hjerter
og lader ham indskrive Loven i vore hjerter, hvilket resulterer i
at vi ønsker at leve Jesus endnu nærmere, og at vor karakter
vil blive udviklet til at ligne Jesus mere og mere. Helligørelsen
er et livslangt værk.

3) Herliggørelsen - der sker ved Jesu genkomst, hvor de frelste
skal "iklædes" deres evige udødelige "legemer".

> Det gjorde han så, hvorved vi fik tilgivelse for alle vore synder,
> og altså ikke kun de synder, vi bekender eller er bevidste om.

Vi kan jo kun bekende de synder vi er blevet bevidste om, men prøv at
læse 3. Mos kap. 16 og funder længe og grundigt over den
undervisning der gives deri! Her har du faktisk hele evangeliet
forkyndt i symbolske handlinger!

Fra : Borge Rahbech Jensen

Dato : 03-08-01 12:09

d. 03/08/01 12:08 skrev Andreas Falck på Andreas.Falck@sda-net.dk i artiklen
9kdtdn$uug$3@egon.worldonline.dk:

> [...]
> tror på Jesus" og samtidig ufortrødent fortsætte med at leve i et
> syndigt liv med hor, mord, tyveri o.s.v., for så viser frugterne jo,

Det er så noget helt andet.

Efter mine begreber bekender man sin synd ved at sige noget i retning af:
"Kære Gud. I dag har jeg bedrevet hor ved at kigge på en dejlig pige, jeg
har bandet, været vred over (indsæt selv en grund) og skrevet en nødløgn i
en ansøgning. Tilgiv mig."

> Og med en ægte og ærlig
> omvendelse, da vil der helt automatisk ske en forandring af hjertet og
> karakteren.

Ovenstående tænkte eksempel er en bekendelse af synd, men det behøver sådan
set ikke føre til omvendelse. Modsat kan man godt omvende sig fra synd, man
ikke fortæller om.

Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensen

Fra : Avatar

Dato : 02-08-01 08:50

<marlene@karecki.com> skrev

>Vi er mennesker af kød og blod. KØDET VIL SYND , står der et eller
andet
>sted i Biblen.

Kunne du give en lidt mere præcis anvisning af hvor i biblen det står ?

Fra : marlene@karecki.com

Dato : 02-08-01 15:56

>andet

>Kunne du give en lidt mere præcis anvisning af hvor i biblen det står ?

Efeserbrevet kap. 2,1-3
Jabobsbrevet kap. 1,12-15
Jabobsbrevet kap. 4,1
Romerbrevet kap. 13,13-14

Blot for at nævne nogen få, men du kan jo også gå tilbage til da Adam
valgte at følge slangen istedet for Gud.

Fra : marlene@karecki.com

Dato : 01-08-01 10:14

Vi har mennesker i vores menighed der er blevet helbredt for kræft,
mennesker der har lidt med dårlige rygge i årevis som blev fri for smerter
fra den ene dag til den anden. Min mand har bedt for en kvinde som har
lidt af eksem hele sit liv - dagen efter var det væk. I afrika rejser
lamme sig, døve hører, stumme taler. Hvorfor sker disse ting i så stor
grad andre steder i verden. Måske fordi vi er præget af at skulle kunne
bevise alt videnskabeligt. Er du ikke stærk i troen, vil du sikkert også
bortforklare mirakler, med at de er tilfældigheder! Men fornægt ikke
miraklerne - de sker!

Marlene

Fra : Avatar

Dato : 02-08-01 08:50

<marlene@karecki.com> skrev

>Vi har mennesker i vores menighed der er blevet helbredt for kræft,

men sikkert også mennesker, der er døde af kræft, ikke sandt ? Hvorfor
bliver ikke alle helbredt, og hvorfor sender sygehusvæsnet ikke alle
kræftpatienter til jeres menighed ??

>I afrika rejser
>lamme sig, døve hører, stumme taler. Hvorfor sker disse ting i så stor
>grad andre steder i verden.

"Mirakler" sker i områder hvor folk er dårligt uddannede, og derfor er
lette at narre til at tro på sådanne fænomener, f.eks. i Afrika, store
dele af Amerika, Jylland og Bornholm.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 02-08-01 09:44

"Avatar" <jesusavatar@hotmail.com> writes:

> men sikkert også mennesker, der er døde af kræft, ikke sandt ?

Dem kan de af gode grunde ikke have i deres menigheder.

> "Mirakler" sker i områder hvor folk er dårligt uddannede, og derfor er
> lette at narre til at tro på sådanne fænomener, f.eks. i Afrika, store
> dele af Amerika, Jylland og Bornholm.

Sikke noget ævl.

For at noget bliver betragtet som et mirakel må det adskille sig fra
ting der ellers normalt ville ske.

Kun hvis man ved, at folk, der er blinde, normalt forbliver blinde,
vil man påtale det, når blinde pludselig kan se.

Og lad være med at påstå at M'Butu eller hvad han måtte hedde hele
tiden har kunnet se: Hans naboer og familie skulle nok råbe op, hvis
nogen påstod, at han havde været blind, og nu pludselig kunne se.

I det hele taget er den sjofle kulturchauvinisme ("Folk i andre lande
er dummere end mig") en rigtig dårlig måde at argumentere for noget
som helst.

At du nægter at tro på øjenvidner, der fortæller om noget, som ligger
udenfor din erfaringsramme er ikke øjenvidnernes problem.
--
Peter B. Juul, o.-.o På Usenet er en enkeltimplikation ækvivalent med en
The RockBear. ((^)) dobbeltimplikation.

Fra : Avatar

Dato : 02-08-01 16:11

Peter B. Juul <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev

> Dem kan de af gode grunde ikke have i deres menigheder.

> Sikke noget ævl.
>
> For at noget bliver betragtet som et mirakel må det adskille sig fra
> ting der ellers normalt ville ske.

Hvilket gør det så meget desto mere paradoksalt at folk flokkes til
helbredelsesmøder i Københavns Kristne Kulturcenter (KKK ?)
med f.eks. Charles Ndifon, hvor de_forventer_at mirakler vil finde sted!

> [...]
> tiden har kunnet se: Hans naboer og familie skulle nok råbe op, hvis
> nogen påstod, at han havde været blind, og nu pludselig kunne se.

Ja, men spørgsmålet er om M'Butu nu rent faktisk også_kan_se når den
første religiøse rus aftager. Måske er M'Butu slet ikke fra byen, men
en person, der rejser rundt sammen med mirakelprædikanten, og
agerer blind, der bliver helbredt.

Hvorfor er der ingen der bliver mirakuløst helbredt for ting, der kan
ses direkte, uden at man først skal stole på, at den helbredte virkelig
ikke kunne gå; havde blodkræft; var blind; havde forskellig længde på
højre og venstre ben etc. Hvorfor bliver ingen helbredt for fedme,
skaldethed, manglende kropsdele/tænder - kunne det have noget at
gøre med, at det ikke er ligeså let at narre folk med disse ting ?

Det kan godt være at Gud helbreder folk fra alkoholisme, men hvorfor
helbreder han ikke f.eks. ordblinde (ved den Helligond )

> I det hele taget er den sjofle kulturchauvinisme ("Folk i andre lande
> er dummere end mig") en rigtig dårlig måde at argumentere for noget
> som helst.

Hmm...er det ikke det du normalt kalder en stråmand ;) ?

Som du kunne læse er min "kulturchauvinisme" også rettet mod mange
danskere. Min pointe var, at "mirakler" kun opstår i kredse, der i
forvejen tror på, at disse kan forekomme, hvilket typisk er blandt
knapt så veluddannede (men ikke nødvendigvis dumme) mennesker.

> At du nægter at tro på øjenvidner, der fortæller om noget, som ligger
> udenfor din erfaringsramme er ikke øjenvidnernes problem.

Muligvis ikke, men hvis jeg nu skulle tro på alle øjenvidneberetninger
ville jeg jo også skulle tro på bl.a. ufoer, telekinese, spøgelser,
rumvæsener, flyvende grise, aura, krystalhealing, clairvoyance,
vampyrer, zombier etc.

Fra : marlene@karecki.com

Dato : 02-08-01 17:16

jesusavatar@ns.lauritz.dk skrev

> [...]
>skaldethed, manglende kropsdele/tænder - kunne det have noget at
>gøre med, at det ikke er ligeså let at narre folk med disse ting ?

Det er vel nok en skam at du ikke har været til et møde med Hans Berntsen!

>Det kan godt være at Gud helbreder folk fra alkoholisme, men
>helbreder han ikke f.eks. ordblinde (ved den Helligond )

Jo det gør han også, men det er sikkert også kun når det sker i Afrika at
du vil have chance for at høre om det.

Fortæl lige min mand at han ikke er veluddannet! (www.karecki.com)

> [...]
>ville jeg jo også skulle tro på bl.a. ufoer, telekinese, spøgelser,
>rumvæsener, flyvende grise, aura, krystalhealing, clairvoyance,

Der er forskel på ufo'er, flyvende grise og hvad du ellers kan remse op,
og så på at sige til et menneske der er blevet helbredt, at du tror hans
historie er det pure opspind.

Marlene

Fra : Borge Rahbech Jensen

Dato : 02-08-01 17:38

d. 02/08/01 18:15 skrev marlene@karecki.com på marlene@karecki.com i
artiklen 3b697ca8$0$2601$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:

> Der er forskel på ufo'er, flyvende grise og hvad du ellers kan remse op,
> og så på at sige til et menneske der er blevet helbredt, at du tror hans
> historie er det pure opspind.

Jeg kan så indskyde en sidebemærkning om, at der er mange, som tror på i
hvert fald ufo'er og andre elementer af newage. Om der også er nogen, der
tror på flyvende grise, ved jeg ikke.

Personligt tror jeg på ufo'er, fordi jeg har set så mange billeder af dem på
tv, og ufo blot er en forkortelse for Uidentificeret Flyvende Objekt.
Samtidig føler jeg mig ikke overbevist om, at Jorden er den eneste planet
med liv i universet, og vi nødvendigvis må have den mest advancerede
teknologi. I forhold til universet, har vi mennesker kun eksisteret i meget
kort tid.

Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensen

Fra : marlene@karecki.com

Dato : 02-08-01 16:03

> [...]

"Mirakler" sker i områder hvor folk er dårligt uddannede, og derfor er
lette at narre til at tro på sådanne fænomener, f.eks. i Afrika, store

Eller også er vi bare alt for forhippede på at alt skal kunne bevises
videnskabeligt!

Og lige et spørgsmål: Hvordan narrer man en mand der bliver totalt
helbredt for lungekræft kort tid før kan skal igang med en længerevarende
behandling?

Marlene

Fra : Borge Rahbech Jensen

Dato : 02-08-01 16:51

d. 02/08/01 17:02 skrev marlene@karecki.com på marlene@karecki.com i
artiklen 3b696b9e$0$2700$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:

> Og lige et spørgsmål: Hvordan narrer man en mand der bliver totalt
> helbredt for lungekræft kort tid før kan skal igang med en længerevarende
> behandling?

Hvis du har oplevet en sådan helbredelse, vil jeg da gerne vide, hvad det
ellers betød for den helbredte person. Holdt vedkommende op med at synde,
sådan som Jesus formanede dem, han helbredte?

Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensen

Fra : marlene@karecki.com

Dato : 02-08-01 20:10

> [...]
>ellers betød for den helbredte person. Holdt vedkommende op med at synde,
>sådan som Jesus formanede dem, han helbredte?

Han omvendte sig og blev kristen, hvilket indebar at han stos frem og
bekendte sin tro på Jesus og kort tid efter blev han døbt.

Med venlig hilsen
Marlene Karecki

Fra : Erik

Dato : 02-08-01 20:00

"Avatar" <jesusavatar@hotmail.com> wrote in message

> [...]
>
> "Mirakler" sker i områder hvor folk er dårligt uddannede, og derfor er
> lette at narre til at tro på sådanne fænomener, f.eks. i Afrika, store

Måske er det ikke uden grund det hedder djæveleøen

Erik

Fra : Erik

Dato : 02-08-01 07:23

"Borge Rahbech Jensen" <brahbech@post8.tele.dk> wrote in message

> [...]
> politikere m.v. samt naturens undere, og han tilgiver synd af nåde. Det er

Da du navngiver Faderen som Jahva, må du vel have en mening med det, Og
du skriver at det er den religion du har valgt. En religion hvor Gud ikke
sådan
umiddelbart helbreder og du tvivler på nåden, men er sikker på dommens dag.

Kære Børge; - tror du ikke der er Nåde og Tilgivelse i dag, hvordan kan du
så tro på dommen og straffen. Dom og straf er ikke lige det, navnet Jesus
betyder, og slet ikke hvad meningen er med Kristus, den salvelse i
Helligånden,
som vi får del og pant i, i dag.

Det forholder sig vel ikke sådan, at i den religion du har valgt, er det en
anden
og ikke Jesus, der kommer med dommen og straffen.

Erik

Fra : Borge Rahbech Jensen

Dato : 02-08-01 07:57

d. 02/08/01 8:22 skrev Erik på erik-larsen@get2net.dk i artiklen
hl6a7.3$nX3.500@news.get2net.dk:

> Da du navngiver Faderen som Jahva, må du vel have en mening med det,

Ja. Paperback-udgaven af Bibelen udgivet af Det Danske Bibelselskab i 1999
ordforklaringen side 1554: "Herren i Det Gamle Testamente oversættelse af
hebraisk adonaj, brugt om Gud, hvis navn er Jahve eller forkortet Jah,
Jahu."

> En religion hvor Gud ikke
> sådan
> umiddelbart helbreder og du tvivler på nåden, men er sikker på dommens dag.

Jeg har ikke oplevet, at Gud sådan umiddelbart helbreder. Tværtimod har jeg
hørt og læst om for meget svindel og for mange psykiske problemer i
forbindelse med mirakuløse helbredelser, og det antyder, de ikke kommer fra
Jesus. Han bad i øvrigt ofte dem, han helbredte, lade være med at fortælle
andre om det mirakel, de havde oplevet.

Jeg tvivler på nåden af to grunde: Den er næsten for god til at være sand,
og jeg har ingen ret til at stille nogen krav til Gud. Nåden er altså noget,
Gud kan vælge at give, og jeg kan jo ikke vide med sikkerhed, om jeg bliver
frelst fra noget, før jeg faktisk oplever det. Jeg kan tro, jeg bliver det,
men tro er noget andet end viden, og som nævnt har jeg intet retskrav på
nåden.

> Det forholder sig vel ikke sådan, at i den religion du har valgt, er det en
> anden
> og ikke Jesus, der kommer med dommen og straffen.

Det forholder sig vist sådan, at du læser det, jeg skriver, som Fanden
formodentlig læser Bibelen. Er du helt sikker på, du ikke er blevet ledt
alvorligt på vildspor af en eller anden ånd, som udgiver sig for at være
Jesus? Læs evt. Matthæus 7, 21-23 og 24, 3-5.

Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensen

Fra : Live4Him

Dato : 02-08-01 13:38

> [...]
> hørt og læst om for meget svindel og for mange psykiske problemer i
> forbindelse med mirakuløse helbredelser, og det antyder, de ikke kommer
~~~~~~~~~~~~
Så tror jeg du er kraftigt misindformeret. Prøv at kom i en levende menighed
hvor Helligånden får lov at virke, og du vil opleve at helbredelse er en
naturlig ting som forekommer indimellem til gudstjenester og andre
samlinger. Iøvrigt, læs evangeliet og se hvor stor vægt der lægges på
helbredelse. Ja, der står faktisk at de troende skal lægge hænderne på syge
og de skal blive raske.

jørgen.

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 02-08-01 14:23

"Live4Him" <au_536@lite.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
er en
> naturlig ting som forekommer indimellem til gudstjenester og andre

Tilgiv mig men jeg har altså aldrig oplevet helbredelse .. kun hørt om
andre der har set/ oplevet andre blive helbredt, så også jeg vil da
sætte et spørgsmålstegn ved netop helbredelsen ... og må medgive Børge
at der faktisk findes enormt meget svindel inden for netop
helbredelser .... også forsøg på helbredelser under dække af at
helbredelsen kommer fra Gud ...

Jeg påstår ikke at Helbredelse via guddommelig kraft ikke er muligt
men mener samtidig at man har lov til at spise brød til ... og tage
det med et grand salt hvad man hører fra 2. eller tredje hånd ...

MVH Ami

Fra : Live4Him

Dato : 02-08-01 14:43

"Anne-Marie Prange Madsen" <woopie@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> at der faktisk findes enormt meget svindel inden for netop
> helbredelser .... også forsøg på helbredelser under dække af at
Jo, men det er næppe muligt at svindle så længe i så stor stil. Er der ikke
en der engang har sagt : "det er muligt at narre noget af folket hele tiden,
og det er muligt at narre hele folket noget af tiden, men det er ikke muligt
at narre hele folket hele tiden".

Eller som Hans Berntsen, der på spørgsmålet om det ikke var svindel, fup og
fiduser, svarede : "hvis det bare var svindel og fup ville jeg nok ikke
bruge hele min fritid på det".

Der kan muligvis forekomme overdrivelser i en atmosfære af eufori og glæde,
men rendyrket svindel og løgn tror jeg hurtigt ville blive afsløret.

jørgen.

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 02-08-01 15:24

> [...]
fup og
> fiduser, svarede : "hvis det bare var svindel og fup ville jeg nok

Sjovt du netop nævner ham .. for han er en af dem jeg nok ikke har
særlig tiltro til ... jeg har været med til et at hans møder og
oplevede faktisk dette møde som en omgang shownoget .... en gang
forretning .. hvor han fokuserede mere på sig selv end på Gud/Jesus
.... og hans svar da han blev spurgt om det ikke var svindel, fup og
fiduser... synes jeg ikke giver nogen garanti .. for helt ærligt hvis
der er lidt penge i det, og det samtidig er legalt tja så ville det
at tjene penge og komme i projektørlyset da ikke være det værste at
bruge sin fritid til synes du og vel specielt ikke med det erhverv han
i forvejen har ...

MVH Ami

Fra : Live4Him

Dato : 02-08-01 18:18

> [...]
> oplevede faktisk dette møde som en omgang shownoget .... en gang
> forretning .. hvor han fokuserede mere på sig selv end på Gud/Jesus
~~~~~~~~~~~~~~
Nu ved jeg ikke lige hvor du var til møde med ham. Men jeg har været til 4
af hans møder, både i KBH og på landet, og jeg har aldrig oplevet det
show-præget, snarere tværtimod; enkelt og nede på jorden. At forkyndere
indimellem taler en del om sig selv, kan der være flere gode grunde til,
bla. er deres vidnesbyrd om hvordan Gud kaldte dem til tjeneste interessant,
og det at tale udfra ens eget liv er også en måde at forkynde Guds nåde på.

Mht. dine tanker om bluff og penge. Netop Berntsens stilling som direktør
for Volvo, med en høj løn og flot stor villa og Volvo mv. Tror du virkelig
han ville sætte alt det over styr ved at svindle for nogen usle håndører ?
Lad os bare sige hypotetisk at det var svindel, og det blev afsløret, tror
du så Volvo ville fortsætte med at have ham som direktør ? Tror du han ville
kunne få et tilsvarende job andetsteds ? Og hvad med hans familie og
anseelse i det hele taget - tror du virkelig en mand som har alt ville sætte
det over styr ?

Nej. Berntsen er en bundhæderlig mand. Han er en rigtig WYSIWYG-mand. En
folkets mand, der taler evangeliet i enkle og klare vendinger. Har du tænkt
på at så mange præster taler i lange indviklede sætninger og sjældent har et
budskab ?

Nu er det selvfølgelig Gud som skal have al æren for det som sker på
Berntsens møder. Hans er jo "bare" en tjener for Gud, men nogen svindler
eller fupmager, det er han ihvertfald ikke. Det er ikke alene usandsynligt
at Berntsen skulle svindle, det er direkte ulogisk.

jørgen.

Fra : Andreas Falck

Dato : 03-08-01 08:06

> "Anne-Marie Prange Madsen" <woopie@mail1.stofanet.dk> skrev

> ~~~~~~~~~~~~~~

[ ... ]
> [...]
> men nogen svindler eller fupmager, det er han ihvertfald ikke.
> Det er ikke alene usandsynligt at Berntsen skulle svindle, det

Tror du ikke også at de personer der er nævnt i Matt. 7, 21-23 er
ærlige og oprigtige, og at de virkelig troede at de udførte alle deres
mirakler og undere i Jesu navn, og at de virkelig profeterede i Jesu
navn? Der er jo i disse bibelvers tale om personer, der virkelig
troede de var på rette vej, men de kunne ikke stå prøve, og Jesus
afviser dem med et "Jeg har aldrig kendt jer; vig bort fra mig i som
er løsrevet fra loven".

Også Satan og de faldne engle udfører mirakler og helbredelser i Jesu
navn. Så helbredelser og store mirakler er i sig selv ikke et bevis
for at det er fra Jesus, - der mere og andet til!

Og nej, - jeg siger ikke at Berntsen er en bedrager, - det ved jeg
ikke nok om ham til at kunne afgøre. Jeg har kun været til et par af
hans møder (og de var nu ikke særligt overbevisende). På disse møder
blev der fokuseret langt mere på helbredelse end på evangeliets
forkyndelse og ovendelse fra et syndigt liv.

Fra : Borge Rahbech Jensen

Dato : 02-08-01 15:49

d. 02/08/01 15:42 skrev Live4Him på au_536@lite.dk i artiklen
> [...]

> og det er muligt at narre hele folket noget af tiden, men det er ikke muligt

Der er (mindst) to problemer med det argument.

For det første er det ikke alle, der tror på, at Jesus og hans far helbreder
mirakuløst, og der er faktisk mange sekter, der har haft en vis succes med
at forføre deres tilhængere i ganske lang tid. Det undrer mig stadig,
Jehovas Vidner ikke er opløst efter de mange gange, hvor deres styrende råd
har taget fejl.

Det andet problem er, at også de mennesker, der fremstår som redskaber for
Jesus, Gud eller Helligånden, kan være blevet snydt af ånder, som udgiver
sig for at være noget andet, end de er.

> Eller som Hans Berntsen, der på spørgsmålet om det ikke var svindel, fup og
> fiduser, svarede : "hvis det bare var svindel og fup ville jeg nok ikke
> bruge hele min fritid på det".

Det tror jeg så ikke på. Mange mennesker vil sikkert gerne bruge hele sin
fritid på noget fup og svindel, som giver opmærksomhed eller penge eller
begge dele. Dernæst er der en stor risiko for, han bliver brugt som redskab
for ånder, som udgiver sig for at være noget andet, end de er. Det er jo
netop sådanne ånder, Bibelen advarer imod.

> Der kan muligvis forekomme overdrivelser i en atmosfære af eufori og glæde,
> men rendyrket svindel og løgn tror jeg hurtigt ville blive afsløret.

Jeg tillader mig at tvivle, også fordi tryllekunstnere sjældent bliver
afsløret, selvom alle er klar over, deres kunster er fup og svindel. Meget
ofte ser vi mennesker det, vi ønsker at se.

Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensen

Fra : marlene@karecki.com

Dato : 02-08-01 20:27

> Meget ofte ser vi mennesker det, vi ønsker at se.

>Med venlig hilsen

>Børge Rahbech Jensen

Lige netop. Og hvis vi så kan få overbevist noge flere om at det sikkert
er fup og fidus, får vi fred i sjælen for så er vi ikke alene om at tage
fejl, når vi nu ikke kan acceptere at GUD ER MÆGTIG!

Mark 9. v23 : Alt er muligt for den, der tror.

Med venlig hilsen
Marlene Karecki

Fra : Borge Rahbech Jensen

Dato : 02-08-01 20:49

d. 02/08/01 21:26 skrev marlene@karecki.com på marlene@karecki.com i
artiklen 3b69a976$0$2601$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:

> Lige netop. Og hvis vi så kan få overbevist noge flere om at det sikkert
> er fup og fidus, får vi fred i sjælen for så er vi ikke alene om at tage
> fejl, når vi nu ikke kan acceptere at GUD ER MÆGTIG!

Har jeg da påstået, at Gud ikke er mægtig? Jeg har kun henvist til, at der
findes både jordiske og åndelige svindlere på markedet for religioner, og
jeg har endog givet nogle henvisninger til Jesu udtalelser i Bibelen om
samme emne.

> Mark 9. v23 : Alt er muligt for den, der tror.

Det er vist ét af de mest misfortolkede skriftsteder. Betyder det efter din
mening, at vi menneskers forskellige begrænsninger er konsekvenser af, at vi
ikke tror nok? Tror du også, vi vil få f.eks. 1 mio. kr. af Gud, hvis vi
tror nok? Det tror jeg ikke, fordi penge har en tendens til at skabe flere
problemer, end de løser.

Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensen

Fra : marlene@karecki.com

Dato : 02-08-01 22:52

> [...]
>ikke tror nok? Tror du også, vi vil få f.eks. 1 mio. kr. af Gud, hvis vi
>tror nok? Det tror jeg ikke, fordi penge har en tendens til at skabe

Det er min erfaring at det er dem der ingen penge har, som har en holdning
om at valuta ikke løser problemer. Det hjælper til at retfærdiggøre dem
selv i deres relative fattigdom.

Penge løser problemer, hvorfor skulle vi ellers bruge millioner på
nødhjælp. Hvis der ikke blev betalt tiende eller kirkeskat, skulle vi så
tage til takke med friluftsgudstjenester?.

Penge løser problemer! - men lykke kan ikke købes for penge!

Hvis dit mål er 1 million så du kan leve livet, så tror jeg ikke Gud vil
være specielt gavmild. Omvendt, har du et mål der er Helliget Gud, ja så
tror jeg på at Han vil stå ved din side hele vejen. Han vil sørge for at
tingene falder på plads i den rette sammenhæng, og at du har fremgang i
alt hvad du foretager dig.

Så ja, jeg tror på at ALT er muligt for den som tror.

Men er de ting du beder om ud fra selviske behov skal du nok ikke regne
med at få særlig meget.

Med venlig hilsen
Marlene Karecki

Fra : Live4Him

Dato : 02-08-01 23:33

>Men er de ting du beder om ud fra selviske behov skal du nok ikke regne
>med at få særlig meget.
~~~~~~~~~~~~~~
Hæ hæ. Jeg vandt 30 kr i onsdagslotto og havde forinden bedt Gud om at jeg
måtte vinde. Hvordan skal man fortolke det bønnesvar ? Gud ønsker åbenbart
ikke at jeg blev millionær, selvom det hurtigt kunne løse nogen meget tunge
problemer for mig, men han ønskede samtidig at jeg skulle vide han var der,
så derfor fik jeg et symbolsk beløb - eller hva ?

(ps. jeg spiller normalt ikke på lotto, men kuponen var en gave fra min mor
som var på besøg.)

jørgen.

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 03-08-01 10:03

> Hæ hæ. Jeg vandt 30 kr i onsdagslotto og havde forinden bedt Gud om
at jeg
> måtte vinde. Hvordan skal man fortolke det bønnesvar ?

Tja jeg vil nu kalde, det at du har vundet 30 kr held frem for at
kalde det Guds indblanding ....... for jeg tror helt ærligt ikke Gud
har en finger med i spillet i sådanne situationer og jeg mener altså
dermed at der heller ikke er tale om bønnesvar men ren og skær held
.... hvis du ikke havde vundet havde du så sagt at du ikke fik
bønnesvar ... eller at det var Guds mening at du ikke skulle vinde?
...men til lykke med gevinsten alligevel ...

MVH Ami

Fra : Borge Rahbech Jensen

Dato : 03-08-01 06:23

d. 02/08/01 23:52 skrev marlene@karecki.com på marlene@karecki.com i
artiklen 3b69cb84$0$79936$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:

> Det er min erfaring at det er dem der ingen penge har, som har en holdning
> om at valuta ikke løser problemer. Det hjælper til at retfærdiggøre dem
> selv i deres relative fattigdom.

Så dem, der har mange penge, har ingen problemer?

> Penge løser problemer! - men lykke kan ikke købes for penge!

Vist afhjælper penge de problemer, som kan afhjælpes med det, man kan købe
for penge. Det er til gengæld ikke altid sådanne problemer, man går til Gud
med, især ikke i et samfund, hvor man er mere sikker på hjælp hos kommunen
eller banken.

> Så ja, jeg tror på at ALT er muligt for den som tror.
>
> Men er de ting du beder om ud fra selviske behov skal du nok ikke regne
> med at få særlig meget.

Det fortæller skriftstedet bare ikke noget om. Det fortæller bare, at intet
er umuligt for den, der tror. Så vidt jeg har forstået i denne gruppe, er
der også trosretninger, som netop tror, Gud også vil opfylde deres selviske
behov, hvis de da tror nok.

Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensen

Fra : Niels Steg

Dato : 03-08-01 07:13

> Så dem, der har mange penge, har ingen problemer?

Marlene har ret, pengeløse ser oftest verden fra et pengeløst
perspektiv..

Om folk med mange penge har problemer ved jeg ikke ret meget om )

> [...]
til Gud
> med, især ikke i et samfund, hvor man er mere sikker på hjælp hos

Hmm, i banken får man på sigt ingen hjælp, og Statens og kommunen's
pengekasser har man selv været med til at sponsorere.. men hvad har
samfundets virkemidler egentlig med Guds Rige at skaffe?

> [...]
er
> der også trosretninger, som netop tror, Gud også vil opfylde deres

I den kristne verden råder der en naturlov der siger at vi ikke længere
har lyst til at være underlagt denne verdens mekanismer, så derfor
aflægger vi det gamle menneske og omvender os fra synd, og lægger vores
liv ind under Guds Riges naturlove..

Som ganske enkelt går ud på at søge Ham først, med ALT

fra Ham kommer troen, ikke fra os selv..

og helt ærligt, hvis vi har problemer med egoistiske
financieringsprojekter såsom millioner der ikke kommer rullende fra Gud,
så er det ikke Gud der har et problem, men os.

Niels

Fra : Andreas Falck

Dato : 03-08-01 08:05

"Niels Steg" <niels.stegWHO@get2net.dk> skrev i en meddelelse

[ ... ]
> Om folk med mange penge har problemer ved jeg
> ikke ret meget om )

Men DET ved jeg temmelig meget om )

Nu hvor jeg ikke har andet tilbage end min førtidspension (og ikke
længere en årlig millionindtægt, og heller ikke længere en
millionformue, eller et godt helbred), er jeg på alle måder et langt
mere tilfreds og glad menneske, der siger Gud tak i alle forhold.

Fra : Borge Rahbech Jensen

Dato : 03-08-01 09:09

d. 03/08/01 8:13 skrev Niels Steg på niels.stegWHO@get2net.dk i artiklen

> Hmm, i banken får man på sigt ingen hjælp, og Statens og kommunen's
> pengekasser har man selv været med til at sponsorere.. men hvad har
> samfundets virkemidler egentlig med Guds Rige at skaffe?

Meget eller intet afhængig af synsvinkel. I den forbindelse er penge også ét
af samfundets virkemidler, da penge kun er noget værd gennem det, man kan
købe for dem. Måske benytter Gud også samfundet til at opfylde vore behov.

> [...]
> har lyst til at være underlagt denne verdens mekanismer, så derfor
> aflægger vi det gamle menneske og omvender os fra synd, og lægger vores

Det gælder vist ikke for alle såkaldte kristne jvf. ovenstående. Det er
heller ikke muligt fuldt ud at lægge sit liv ind under Guds Riges naturlove,
så længe vi er underlagt kødet og det omgivne samfund.

I øvrigt burde det ikke være nødvendigt at spørge Gud om alt, hvis vi
overgiver vort liv til Jesus og tager imod loven i hjertet. Så skulle vi jo
tro på, at Jesus leder os i den rigtige retning, uden vi har brug for Guds
stadige bekræftelse på, at det nu også er rigtigt.

Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensen

Fra : Niels Steg

Dato : 03-08-01 14:25

> [...]
kan
> købe for dem. Måske benytter Gud også samfundet til at opfylde vore

Jo da, det er jo Hans at bruge af )

> Det gælder vist ikke for alle såkaldte kristne jvf. ovenstående. Det
er

Hvad er en "såkaldt kristen"?

> heller ikke muligt fuldt ud at lægge sit liv ind under Guds Riges
naturlove,
> så længe vi er underlagt kødet og det omgivne samfund.

Og derfor fortæller Paulus at han er nødt til hver dag at omvende sig!

> [...]
Guds
> stadige bekræftelse på, at det nu også er rigtigt.

Det er et spørgsmål om kumunikation, Gud gik og snakkede med Adam, Jesus
snakkede med sin far det meste af tiden, og paulus opfordrer os til at
bede uophørligt.

Så når vi får kontakten i orden med Jesus, så behøver vi ikke evindelige
bekræftigelser.

Niels

Fra : Borge Rahbech Jensen

Dato : 03-08-01 15:41

d. 03/08/01 15:25 skrev Niels Steg på niels.stegWHO@get2net.dk i artiklen
gBxa7.318$rF4.8218@news.get2net.dk:

> Hvad er en "såkaldt kristen"?

Måske - måske ikke. Det har jeg selv svært ved at afgøre, da det afhænger
meget af, hvorvidt penge og materielle goder betragtes som guder af mig. Det
gør de nok et eller andet sted, bortset fra jeg ikke vil bede Gud om
materielle ting.

> Og derfor fortæller Paulus at han er nødt til hver dag at omvende sig!

Netop på grund af ovenstående. Han skriver selv et sted, at det gode gør han
ikke, og det forkerte gør han hele tiden.

Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensen

Fra : Erik

Dato : 03-08-01 13:39

><marlene@karecki.com> wrote in message

>Penge løser problemer! - men lykke kan ikke købes for penge!

Vil nogen skænke mig et par mill. så jeg kan undersøge sagen ???

I min tid i Afrika har jeg set mange neger der køber sex for deres
penge og finder lykken deri.

Erik

Fra : Andreas Falck

Dato : 03-08-01 08:05

> [...]
> så er vi ikke alene om at tage fejl, når vi nu ikke kan
> acceptere at GUD ER MÆGTIG!
>
>Mark 9. v23 : Alt er muligt for den, der tror.

Og ikke alle der udfører mirkaler og helbredelser i Jesu navn er
udsendt af Jesus, - Matt. 7, 21-23.

Fra : Erik

Dato : 03-08-01 13:33

"Andreas Falck" <Andreas.Falck@sda-net.dk> wrote in message
> <marlene@karecki.com> skrev i en meddelelse

> Og ikke alle der udfører mirkaler og helbredelser i Jesu navn er
> udsendt af Jesus, - Matt. 7, 21-23.

Men de helbreder alle, både dem der er udsendt af Jesus og dem der
ikke er udsendt.

Det er ikke dem der ikke tror på Helbredelser der er nævnt her.

Erik

Fra : Andreas Falck

Dato : 06-08-01 06:55

> "Andreas Falck" <Andreas.Falck@sda-net.dk> wrote

> Men de helbreder alle, både dem der er udsendt af Jesus og dem der
> ikke er udsendt.

Gør de det? Men der er i al fald den forskel, at de der er udsendt af
Jesus, vil han også kendes ved til sidst. Men de der ikke er udsendt
af Jesus, dem vil han ikke kendes ved, - uanset at de har forkyndt,
udført mirakler og helbredt i det de troede var Jesu navn. Ifølge
Jesus er det ikke nok at påstå at vi gør dette og hint i Jesu navn,
hvis vi samtidig forkynder et evangelium uden loven.

> Det er ikke dem der ikke tror på Helbredelser der er nævnt her.

Det har jeg da vist heller aldrig sagt, har jeg?

Fra : Erik

Dato : 06-08-01 14:21

> [...]

> Jesus er det ikke nok at påstå at vi gør dette og hint i Jesu navn,
> hvis vi samtidig forkynder et evangelium uden loven.

Hvad jeg mente var, at heldbredelser ikke er et sikkert tegn på at
Jesus har sendt dem. Men også at Jesus selv kan helbrede i dag.

> Det har jeg da vist heller aldrig sagt, har jeg?

Nej, men jeg nævnte det barer ?

Erik

Fra : Andreas Falck

Dato : 07-08-01 13:40

> "Andreas Falck" <Andreas.Falck@sda-net.dk> wrote in message

> Hvad jeg mente var, at heldbredelser ikke er et sikkert tegn på at
> Jesus har sendt dem. Men også at Jesus selv kan helbrede i dag.

Så er vi altså enige om, at blot fordi der sker såkaldte mirakler og
helbrredelser til et eller andet møde, så er det i sig selv ikke et
bevis på, at det er Jesus der står bag disse helbredelser?

Ja, også i dag foretager Jesus helbredelser, men det er ikke alle
helbredelser der udføres i Jesu navn, der er fra Jesus. På det punkt
er Bibelen ganske klar.

> Nej, men jeg nævnte det barer ?

<humor on/>
Af hvilken grund? For at skabe forvirring om
hvad vi havde til debat? )
<humor off/>

Fra : Erik

Dato : 07-08-01 19:08

> [...]
> helbrredelser til et eller andet møde, så er det i sig selv ikke et
> bevis på, at det er Jesus der står bag disse helbredelser?

Helt sikker Nej, jeg har hørt en forkynder fra trosbevægelsen tale
om hvid magi, altså "gode" mirakler som bestemt ikke er fra Jesus.
Der er ingen hvid magi, kun sort.

> Ja, også i dag foretager Jesus helbredelser, men det er ikke alle
> helbredelser der udføres i Jesu navn, der er fra Jesus. På det punkt
> er Bibelen ganske klar.

Når vi er i overensstemmelse med Guds Ord i Kærlighed og lydighed
tillades det os ikke at værer uvirksomme , 1 Pet 1,5-8. Og her er
det Gud arbejder med, med under og tegn Heb 2 v 1-5

Erik

Fra : Borge Rahbech Jensen

Dato : 07-08-01 09:26

d. 06/08/01 7:54 skrev Andreas Falck på Andreas.Falck@sda-net.dk i artiklen
> [...]

> Jesus er det ikke nok at påstå at vi gør dette og hint i Jesu navn,
> hvis vi samtidig forkynder et evangelium uden loven.

Der er da vist intet krav om, at vi ikke må forkynde et evangelium uden
loven. Det gjorde Paulus da, så vidt jeg kan se. Et eksempel er
Galaterbrevet 3, 19-29. Således fortæller vers 23-25: "Før troen kom, blev
vi bevogtet under loven og spærret inde, indtil troen skulle åbenbares, så
at loven var vores opdrager, indtil Kristus kom, for at vi kunne blive gjort
retfærdige af tro. Men efter at troen er kommet, er vi ikke længere under en
opdrager."

Sandsynligvis er spørgsmålet mere, om der er overensstemmelse mellem det,
man prædiker direkte eller indirekte via sine handlinger, og Guds vilje
iflg. Bibelen.

Især er vi nok mange, der har et problem med Matthæus 20, 21: "Vil du være
fuldkommen, så gå hen og sælg, hvad du ejer, og giv det til de fattige, så
vil du have en skat i himlene." Videre står der i vers 23-24: "Og Jesus
sagde til sine disciple: Sandelig siger jeg jer: Det er vanskeligt for en
rig at komme i Himmeriget. Ja, jeg siger jer, det er lettere for en kamel at
komme igennem et nåleøje end for en rig at komme ind i Guds rige".

Naturligvis kan jeg også pege på Matthæus 12, 33-34: "Tag et træ: Enten er
det godt, og så er dets frugt også god, eller det er dårligt, og så er dets
frugt også dårligt; For et træ kendes på frugten."

Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensen

Fra : Andreas Falck

Dato : 07-08-01 13:41

> d. 06/08/01 7:54 skrev Andreas Falck på Andreas.Falck@sda-net.dk i
> artiklen 9klbrc$1uu$1@egon.worldonline.dk:

[ ... ]
> [...]
> kom, for at vi kunne blive gjort retfærdige af tro. Men efter at
> troen er kommet, er vi ikke længere under en opdrager."

Der er da ikke tale om at Paulus forkyndte et evangelium uden Loven.
Men Paulus gør det krystalklart, at Loven ikke er i stand til at
frelse nogen, - for det troede jøderne jo på i deres vildfarelse.
Loven kan ikke frelse, og har aldrig kunnet frelse. Det er det kun
troen der kan: Af nåde er vi frelst ved troen. Men Loven viser os hvad
der er Guds vilje, - og en evangelieforkyndelse der ikke indholder en
forkyndelse om hvad Guds vilje er, er slet ikke noget evangelium, men
falsk lære.

> Sandsynligvis er spørgsmålet mere, om der er overensstemmelse
> mellem det, man prædiker direkte eller indirekte via sine
> handlinger, og Guds vilje iflg. Bibelen.

Ja, som jeg skrev lige ovenfor. Loven er et udtryk for Guds vilje, og
dermed en integreret del af evangeliet.

Fra : Stig Nørgaard Jepsen

Dato : 02-08-01 23:22

> Tilgiv mig men jeg har altså aldrig oplevet helbredelse .. kun hørt om
> andre der har set/ oplevet andre blive helbredt, så også jeg vil da
> sætte et spørgsmålstegn ved netop helbredelsen ...

Heh... jeg blev overbevist af mit TV...

Mvh Stig

Fra : Andreas Falck

Dato : 03-08-01 07:11

"Stig Nørgaard Jepsen" <stigen@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Heh... jeg blev overbevist af mit TV...

Og derfor tror du nu på dit TV?

Fra : Erik

Dato : 02-08-01 19:48

> [...]

> hørt og læst om for meget svindel og for mange psykiske problemer i
> forbindelse med mirakuløse helbredelser, og det antyder, de ikke kommer

UHA-JA, man skal ikke æde alle ting råt, men sørge for den bibelske
baggrund er i orden.

De psykiske problemer kommer tit ved at man prøver at leve op til
helberdelsen ved at vedblive den bekende at man har fået en helbredelse,
skønt der fra Guds side ingen helbredelse er.

>Han bad i øvrigt ofte dem, han helbredte, lade være med at fortælle
> andre om det mirakel, de havde oplevet.

Det største mirakel er selve frelsen med Helligåndens dåb, der har jeg
aldrig
oplevet nogen hvor munden ikke løb af begejstring.

> [...]
det,
> men tro er noget andet end viden, og som nævnt har jeg intet retskrav på

Jeg vil svare med salme 103.

> [...]
> alvorligt på vildspor af en eller anden ånd, som udgiver sig for at være
> Jesus? Læs evt. Matthæus 7, 21-23 og 24, 3-5.

Det var ikke lige det jeg tænkte på, men der er nogle der taler alt for
meget skræmmende om dom og ødelæggelser, og de tror vist det
er ærkeenglen Mikal der bringer dommen.

Erik

Fra : Borge Rahbech Jensen

Dato : 02-08-01 20:40

d. 02/08/01 20:48 skrev Erik på erik-larsen@get2net.dk i artiklen
Cqha7.191$xd4.15691@news.get2net.dk:

> De psykiske problemer kommer tit ved at man prøver at leve op til
> helberdelsen ved at vedblive den bekende at man har fået en helbredelse,
> skønt der fra Guds side ingen helbredelse er.

De kan også forekomme ved at man roder sig for langt ind i en religiøs
bevægelse i sin søgen efter nærhed til Gud, således fornuften og et godt
naturligt forhold til omgivelserne udenfor kirken forsvinder.

> Det største mirakel er selve frelsen med Helligåndens dåb, der har jeg
> aldrig
> oplevet nogen hvor munden ikke løb af begejstring.

Nej, det er vel det eneste kendetegn, du kan se på Helligåndens dåb - eller
hvad det nu er.

> Jeg vil svare med salme 103.

Hvortil jeg kun kan svare med en henvisning til Job 42 eller Matthæus 4, 7.
Salme 103 er kun Davids forventninger, som stadig ikke er konkret viden.

Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensen

Fra : Erik

Dato : 03-08-01 13:27

> [...]
> bevægelse i sin søgen efter nærhed til Gud, således fornuften og et godt
> naturligt forhold til omgivelserne udenfor kirken forsvinder.

Ja, også det, den sunde fornuft udebliver

> Nej, det er vel det eneste kendetegn, du kan se på Helligåndens dåb -
eller
> hvad det nu er.

Nyfrelste er helt sikker meget lykkelige den første tid, og jeg tror det
kommer
af Helligåndens tilstædeværelse, men jeg tror ikke det er et kendetegn.

> Hvortil jeg kun kan svare med en henvisning til Job 42 eller Matthæus 4,
7.
> Salme 103 er kun Davids forventninger, som stadig ikke er konkret viden.

Men da jeg var nyfrelst og læste Salme 103, var det som jeg genoplevede
det helle en gang til

> Med venlig hilsen

Erik