Navneforbudet og forsvarsadvokaten
Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 01-08-09 14:31

Er det bare mig? eller virker det osse besynderligt for andre når
forsvarsadvokaten kommer med kommentar, hvor han diskuterer sagen i
detaljer, som her fra Ekstra Bladet:

<http://ekstrabladet.dk/112/article1201092.ece>

Normalt holder de da særdeles lav profil når der er navneforbud. I
klientens interesse.

Det ku' være et godt argument for EBs advokat? nu når avisen har kæret
byrettens kendelse om navneforbud til landsretten:

<http://ekstrabladet.dk/112/article1201147.ece>

--
Oops!... I did it again

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-08-09 14:45

Axel Hammerschmidt skrev:

> Er det bare mig? eller virker det osse besynderligt for andre når
> forsvarsadvokaten kommer med kommentar, hvor han diskuterer sagen i
> detaljer, som her fra Ekstra Bladet:

Hvad mener du med detaljer? Det er da ret generelt - altså det
som forsvareren citeres for.

--
Bertel

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 02-08-09 00:05

Bertel Lund Hansen <unospamo@lundhansen.dk> wrote:

> Hvad mener du med detaljer? Det er da ret generelt - altså det
> som forsvareren citeres for.

Oplysningerne er ret detaljeret.

: Tilsyneladende er sagens kerne et bekendtskab mellem erhvervskvinden
: og en mand, der beskrives som 'en god ven gennem 20 år'.
:
: 'Uheldigt' venskab
:
: Ifølge politiet skal denne mand under besøg hos kvinden have medbragt
: 20 gram kokain pr. gang.
:
: - Det er en helt uunderbygget påstand, siger advokaten. - Det er ren
: fiktion, at han skulle have leveret kokain.
:
: Det 'uheldige' venskab har ifølge advokaten ført til helt overdrevne
: sigtelser. Kvinden overvejer derfor et erstatningskrav for uberettiget
: anholdelse.

Hvorfor overhovedet udtale sig? Han skulle i stedet for holde lav
profil. Pressen skriver alligevel hvad der passer dem.

--
"I believe in having an open mind, but not so open that your brains fall
out." Grace M. Hopper.

Fra : alexbo

Dato : 02-08-09 09:46

"Axel Hammerschmidt" skrev

> Hvorfor overhovedet udtale sig? Han skulle i stedet for holde lav
> profil. Pressen skriver alligevel hvad der passer dem.

Det har han måske så heller ikke, pressen skriver jo hvad der passer den.
Hvis man mener pressen er fyldt med løgn, er det da urimeligt at bruge
pressens skriverier som grundlag til noget som helst.

mvh
Alex Christensen

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 02-08-09 12:25

alexbo <alexbo@email.dk> wrote:

> [...]
> Hvis man mener pressen er fyldt med løgn, er det da urimeligt at bruge
> pressens skriverier som grundlag til noget som helst.

Der er forskel på et citat og så den beskrivelse af virkeligheden (sic!)
en journalist laver. Især dansk presse er fuld af eksempler på at
bladsmøren blander sine egne- og/eller avisens mening om sagen ind i
artiklen. Det er værre en Pravda.

Og jeg mener ikke boulevardpressen. Prøv at sammenligne en avis som
f.eks Politiken med en seriøs engelsk (The Times, The Fianacial Times)
eller amerikansk avis (The New York Times, The Washington Post).

Fra : alexbo

Dato : 02-08-09 13:19

"Axel Hammerschmidt" skrev

> Og jeg mener ikke boulevardpressen. Prøv at sammenligne en avis som
> f.eks Politiken med en seriøs engelsk (The Times, The Fianacial Times)
> eller amerikansk avis (The New York Times, The Washington Post).

New York Times, jeg husker dem bedst for deres opdigtede intervews og falske
breve.

Børsen:
23-12-2008
Avisen The New York Times indrømmede i dag at have offentliggjort et falsk
brev, som angiveligt var skrevet af borgmesteren i Paris.

2003:
The New York Times, fyrede chefredaktøren, efter at det havde vist sig, at
en af avisens stjernereportere, Jayson Blair, i årevis havde opdigtet store
dele af sine historier, og at en anden, Rick Bragg, havde sat historier i
avisen under sit eget navn, selv om han ikke selv havde skrevet dem.

mvh
Alex Christensen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 02-08-09 14:17

alexbo skrev:

> New York Times, jeg husker dem bedst for deres opdigtede intervews og falske
> breve.

Den slags kan ske for alle aviser. Og gør det sikkert også.
Forskellen er, at New York Times sætter en ære i at undgå
den slags og at rette op på fejl og misforståelser. Det kan
du se et eksempel på i dagens avis:
http://www.nytimes.com/2009/08/02/opinion/02pubed.html?_r=1&ref=opinion

Desværre er det ikke alle, der kan skelne, så når NYT fx
erkender og retter en fejl, så bliver det af nogle på
højrefløjen i USA udlagt som om, avisen er fyldt med fejl.
Dit indlæg kunne være skrevet af en af dem.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://ordforklaring.dk

Fra : alexbo

Dato : 02-08-09 14:44

"Kim Ludvigsen" skrev

> Den slags kan ske for alle aviser. Og gør det sikkert også. Forskellen er,
> at New York Times sætter en ære i at undgå den slags og at rette op på
> fejl og misforståelser.

Aha, så er du ved at falde i den modsatte grøft, at NYT er som den eneste
sætter en ære i at rette fejl.
Jeg tror såmænd ikke at NYT er værre end andre måske endda bedre, jeg læser
den ikke,
men du mener vel heller ikke at det er den eneste der forsøger at undgå
fejl.

Denne avisvinkel kommer af at Axel på ene side tager en avisartikel som
sandhedsvidne samtidig med en påstand om at aviser skriver hvad der passer
dem.
Det synes jeg ikke hang sammen, men jeg kan nu forstå at Axel mener at
intervews eller fremsatte udtalelser bliver gengivet præcist, mens artikler
er frigjort fra objektivitet.

mvh
Alex Christensen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 02-08-09 15:06

alexbo skrev:
> "Kim Ludvigsen" skrev

> Aha, så er du ved at falde i den modsatte grøft, at NYT er som den eneste
> sætter en ære i at rette fejl.

Nej, absolut ikke. Men det er min opfattelse, at NYT tager
den slags meget mere alvorligt end de fleste andre aviser.

> Denne avisvinkel kommer af at Axel på ene side tager en avisartikel som
> sandhedsvidne samtidig med en påstand om at aviser skriver hvad der passer
> dem.

Nu har jeg prøvet at skrive for en stor dansk avis, og jeg
har læst NYT's omfattende retningslinjer for journalister.
Forskellen er meget stor.

> Det synes jeg ikke hang sammen, men jeg kan nu forstå at Axel mener at
> intervews eller fremsatte udtalelser bliver gengivet præcist, mens artikler
> er frigjort fra objektivitet.

Jeg er sjældent enig med Axel, og dykker vi ned i
substansen, er jeg nok heller ikke enig i dette tilfælde.
Men en journalist på de store danske aviser har betydeligt
nemmere ved at farve en artikel end en journalist på NYT.
Dermed ikke sagt, at de gør det, og der er også forskel på
de enkelte aviser, hvor nogle måske har en større tendens
end andre til at tænke i overskrifter frem for fakta.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk