Bortbugsering af bil
Fra : Niels Kallehauge

Dato : 31-07-09 14:59

Min søns bil henstod uden nummerplader.
Den stod korrekt placeret i en P bås
Den blev bugseret af Falck, på foranledning af P København.
De henholder sig til at der er kommet en lov, der tillader dette.

Kan dette være korrekt??
Nogen der ved noget om dette??
P København, er svære at få et svar ud af.

Fra : Klaus H

Dato : 31-07-09 15:37

"Niels Kallehauge" <Fuck@all_spam.dk> skrev i en meddelelse news:mn.fbbf7d97f6e63f7a.66904@allspam.dk...
> [...]
>
> Kan dette være korrekt??
> Nogen der ved noget om dette??
> P København, er svære at få et svar ud af.

Ikke indregistreret køretøj må ikke henstilles på offentlig vej eller plads.

Klaus H

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 31-07-09 15:40

"Klaus H" <khvaek@6705e.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> P København, er svære at få et svar ud af.

Ikke indregistreret køretøj må ikke henstilles på offentlig vej eller plads.

Korrekt. Men spørgsmålet går nok mere på - hvad rager det P København? Giver
det dem ret til at fjerne bilen på ejerens regning? Skulle kommunen ikke
kontakte politiet?

--
Per

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 31-07-09 16:18

On Fri, 31 Jul 2009 16:39:54 +0200, "Per Henneberg Kristensen"
<phkfjern@klikpost.dk> wrote:

>Ikke indregistreret køretøj må ikke henstilles på offentlig vej eller plads.
>
>Korrekt. Men spørgsmålet går nok mere på - hvad rager det P København?
Det er deres parkeringsplads. Bilen er jo ulovligt parkeret alt den
stund den ikke er indregistreret, ejeren kan ikke findes via
nummerpladen, ja så har de jo ikke andre mugligheder end at få den
bukseret hen hvor den kan stå på lovlig vis.

>Giver det dem ret til at fjerne bilen på ejerens regning?
Det ved vi så heller ikke om det er tilfældet, vi ved kun "Den blev
bugseret af Falck, på foranledning af P København".
Falck har en aftale med kommunen om at bugserer en bil fra A til B, at
det så efterfølgende kan lade sig gøre at tørre regningen af på bilens
ejer bilver i sidste ende en domstolsafgørelse.

>Skulle kommunen ikke kontakte politiet?
Det har de nok også gjort, og de har så tilsyneladende fundet en
indbyrdes måde at fordel arbejdet med at fjerne hittegodsbiler på, og
vi må antage at den er juridisk holdbar.

Man gjorde det før i tiden at man satte store tydelige klistermærker
på bilen med oplysning om at bilen var at betragte som "hittegods" og
at ejeren opfordres til at fjerne den, alternativt ville det blive
gjort efter en nærmere angiven dato. Jeg vil tro at det fortsat går i
samme stil.

/Hans

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 31-07-09 16:48

Hans Kjaergaard wrote:

[kliiiiiiiip]

> [...]
> at ejeren opfordres til at fjerne den, alternativt ville det blive
> gjort efter en nærmere angiven dato. Jeg vil tro at det fortsat går i

Det sker stadig, jeg har ivertfald set nogle biler med orange
klistermærker på ruderne.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 31-07-09 16:04

On Fri, 31 Jul 2009 15:59:16 +0200, Niels Kallehauge
<Fuck@all_spam.dk> wrote:

>Min søns bil henstod uden nummerplader.
>Den stod korrekt placeret i en P bås
>Den blev bugseret af Falck, på foranledning af P København.
>De henholder sig til at der er kommet en lov, der tillader dette.
Den lov har været der meget, meget længe.

>Kan dette være korrekt??
Ja.

>Nogen der ved noget om dette??
Har du prøvet Færdselsloven ?
Eller kig i dk.fritid.bil, der er det debateret et par gange.

/Hans

Fra : alexbo

Dato : 31-07-09 16:32

> [...]
>
> Kan dette være korrekt??
> Nogen der ved noget om dette??
> P København, er svære at få et svar ud af.

http://www.kk.dk/Borger/ByOgTrafik/RenBy/HvadGorKommunen/Biler_uden_nummerplader.aspx

Det havde være bedre at sætte den på et boligselskabs område, og så flytte
den engang i mellem, det har de en del bøvl med rundt omkring.

Der var debat om problemer med parkerede biler uden nummerplader, som
cirkulerede mellem afdelingerne.
Poul gjorde opmærksom på at politiet ikke har kompetence til at fjerne biler
uden nummerplader. Biler uden nummerplade er kategoriseret som affald og det
er derfor kommunens affaldsafdeling, der skal fjerne sådanne biler.

Det er i det hele taget et interessant område.
http://www.nordjyske.dk/nyheder/print.aspx?ctrl=10&data=14%2C3325114%2C1815%2C3

mvh
Alex Christensen

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 01-08-09 00:09

On 2009-07-31, alexbo <alexbo@email.dk> wrote:

> [...]
> uden nummerplader. Biler uden nummerplade er kategoriseret som affald og det
> er derfor kommunens affaldsafdeling, der skal fjerne sådanne biler.

Gælder færdselslovens § 123 da ikke i København?

--
Andreas

Fra : alexbo

Dato : 01-08-09 11:13

"Andreas Plesner Jacobsen" skrev

> Gælder færdselslovens § 123 da ikke i København?

Ikke alle steder i København.
Tyngeloven gælder alle steder, men ikke færdselsloven.

Referatet var fra et "De 9" møde i Brøndby, 9 boligselselskabers
fællesforum.

mvh
Alex Christensen

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 01-08-09 11:52

On Fri, 31 Jul 2009 23:08:53 +0000 (UTC), Andreas Plesner Jacobsen
<apj@daarligstil.dk> wrote:

>Gælder færdselslovens § 123 da ikke i København?

Jo da, men det er jo et spørgsmål om valg af hvad det er "man" har med
at gører.
Og er valget at den udøvende myndighed taget som at her er der tale om
"affald", ja så er det ikke et "uindregistreret køretøj", og sagen kan
efterfølgende håndteres af kommunen.

Vælger den udøvende myndighed at betragte genstanden som
"uindregistreret køretøj" ja så er det politiet der skal tage affære.

Og da den udøvende myndighed jo er politiet og de har rigeligt at
kigge til ifg. dem selv, ja så er valget vel ret let ?

Det faktum at disse uindregistreret køretøjer ofte høre til i den helt
lave ende regnet i kroner og øre, er valget vel heller ikke altid helt
tosset.

Men det er lidt forkert at en myndighed der selv har en aktie (kræver
både tid og evt. penge af samme) i en given sag kan definerer sagen om
og derved slippe for sit ansvar.

/Hans

Fra : Ralph Køster

Dato : 02-08-09 23:55

den engang i mellem, det har de en del bøvl med rundt omkring<<

Hvorfor pludselig opfordre til at smide bilen et sted hvor den generer andre
end P-KBH?
Det er da direkte tåbeligt!!!!!
Boligselskaber er godt nok for det meste private områder, men her i
Espergærde er der en intern "lov" om at de må stå max 2 dage så bliver de
fjernet.

Fra : Anders Majland

Dato : 03-08-09 09:45

> Boligselskaber er godt nok for det meste private områder, men her i
> Espergærde er der en intern "lov" om at de må stå max 2 dage så bliver de
> fjernet.

Og er der skiltet med det ved indkørslen til p-områderne ?

Hvis det kun er en del af en husorden vil det måske kunne håndhæves over for
beboerne, men ikke hvis en "fremmed" vælge at sætte sin bil der lidt længere

Fra : Ukendt

Dato : 03-08-09 16:49

> [...]
>
> Hvis det kun er en del af en husorden vil det måske kunne håndhæves over
> for beboerne, men ikke hvis en "fremmed" vælge at sætte sin bil der lidt

Ved vores boligselskab står der ved indkørslen til hver boligblok, at det er
privat område og gældende regler for parkering. Vejen er en lukket vej, men
formentligt stadig kommunens og der står der intet om særlige
parkeringsregler, men som sagt, når man drejer af vejen og ind på hver
boligbloks parkeringsplads (er en stribe pladser foran hver blok) står
reglerne markeret.

Fra : Anders Majland

Dato : 04-08-09 07:32

> [...]
> parkeringsregler, men som sagt, når man drejer af vejen og ind på hver
> boligbloks parkeringsplads (er en stribe pladser foran hver blok) står

Så holder det sikkert ...

(Jeg har tidligere siddet i bestyrelsen i en andelsboligforening hvor vi
også havde problemet inde på livet. Der henstod bilen på en brandvej og vi
kunne ikke få "nogen" til at interesserede sig for at få den fjernet...
Brandvæsenet mente at de såmend nok skulle skubbe den til side hvis det blev
aktuelt igen (de benyttede brandvejen 3 gange til brande i egendommen
indenfor 5år - så helt teoretisk var det ikke). Og politiet ville ikke
foranstalte afhentning medmindre de blev bedt om det af brandvæsenet.
Løsningen blev vist at "nogen" fik fortalt ejeren at hvis ikke han snart
selv tog affærre ville "nogen" nok komme til at slæbe den ud og stille den
på tværs af en københavnsk ringvej .... Det blev så vidt jeg ved med
truslerne om selvtægt )

Fra : Per

Dato : 31-07-09 17:52

Niels Kallehauge wrote:
> [...]
> Den blev bugseret af Falck, på foranledning af P København.
> De henholder sig til at der er kommet en lov, der tillader dette.

Ja det er korrekt, den lov har eksisteret i årevis - hvor længe stod din
søns bil uden plader ?

En bil må højst stå 48 timer uden nr. plader på færdselsovens område - har
den stået under 48 timer, så finder jeg det kritisabelt at de har fjernet
bilen.

Der står lidt her:
http://www.mst.dk/Affald/Ofte+stillede+spoergsm%C3%A5l+paa+affaldsomraadet/Spoergsmaal_og_svar_om_biler.htm

og her er en bekg. fra Køge Kommune, mon ikke den er nogenlunde mange til i
Kbh.
http://www.koege.dk/data/1235712/Parkeringsbekendtg%C3%B8relse.pdf

se §§ 3. stk C og 7. C

Normalt er det politiet der står for fjernelse af uindregistrerde køretøjer,
og det er også dem der sætter de klistermærker, der er nævnt i tråden, på.
Men politiet er nok ikke tid til den slags mere - så kommunen fjerner nok
selv bilen, med politiets accept, hvilket dog i min verden er helt o.k.

For selvfølgelig må man ikke bare henstille sit udtjente køretøj på en
tilfældig P-plads.

Jeg kan iøvrigt huske for nogle år siden, at der var en hjemmeside imod
Parkerings København. Der skrev de, at man kunne parkere sin bil og så bare
tage nummerpladerne af, idet den jo godt må holde uden nummerplader i 48
timer på FÆL.´s område og så derved slippe for at betale en evt. P-afgift.
Det må man så bare ikke alligevel, idet det er bedragri / forsøg herpå.

Mvh. Per

Fra : Niels Kallehauge

Dato : 01-08-09 15:35

Per frembragte:

> [...]
> Det må man så bare ikke alligevel, idet det er bedragri / forsøg herpå.

Torsdag eftermidddag stod den med plader på, Fredag formiddag var den
væk, og vi troede den var stjålet.

Politiet ringede tilbage og sagde at den havde været "Fremlyst" af en
beboer i gaden der havde set den uden plader på i gaden.

P København, havde derefter foranlediget at den blev fjernet, og kørt
til en bildemontering i sydhavnen.
Her stod den uden plader.
Havde vi ikke opsporet den, var den blevet skrottet efter 14 dage.

Det der pisser mig af, er at P københavn skriver på deres hjemmeside at
de kontakter sidst registrerede ejer.
Det gør de ifølge den ansatte på kontoret IKKE.

Det drejer sig om en 4 år gammel Mazda.

Havde vi været bortrejst, var den blevet skrottet.

Det kan ikke være rigtigt af man uden videre kategoriserer en 4 år
gammel bil som "Affald"
Tydeligvis har politiet IKKE Vurderet den, som jeg mener de har pligt
til.
Mvh
Niels

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 01-08-09 16:37

On Sat, 01 Aug 2009 16:34:41 +0200, Niels Kallehauge
<Fuck@all_spam.dk> wrote:
> [...]
>
>Politiet ringede tilbage og sagde at den havde været "Fremlyst" af en
>beboer i gaden der havde set den uden plader på i gaden.
Så noget tyder på at nogen har stjåldet nummerpladerne ?

>P København, havde derefter foranlediget at den blev fjernet, og kørt
>til en bildemontering i sydhavnen.
>Her stod den uden plader.
>Havde vi ikke opsporet den, var den blevet skrottet efter 14 dage.
Det kunne havde været ret interesant hvis de haved nået at skrotte
den.

>Det der pisser mig af, er at P københavn skriver på deres hjemmeside at
>de kontakter sidst registrerede ejer.
>Det gør de ifølge den ansatte på kontoret IKKE.
Det kan de ansatte i skrotningsfirmaet jo ret beset ikke udtale sig
om.

>Det drejer sig om en 4 år gammel Mazda.
>
>Havde vi været bortrejst, var den blevet skrottet.
Højst sansynligt.

>Det kan ikke være rigtigt af man uden videre kategoriserer en 4 år
>gammel bil som "Affald"
Nogen i politiet eller P Kønenhavn køre måske for meget på automat
pilot ?

>Tydeligvis har politiet IKKE Vurderet den, som jeg mener de har pligt
>til.
Jeg tvivler meget på at politiet har pligt til at vurderer dette, de
har højst sansynligt en aftale med Københavns kommunen om at alle
biler der står uden nummerplader betragtes som "affald" (og det ud fra
at 99% af de biler de får henvendelse om der står uden nummerplader er
affald), en meget fordelagtig aftale for politiet, de slipper for
bøvlet med at afhente og opbevare bilen.
Kommunen betragter også alle biler uden nummerplader som affald og de
får jo nok ikke skrotningsprime for bilerne, de skal betale for at få
dem ophugget. Dertil kommer at det kan være et større arbejde at
opsporer den tidligere ejer, det er ikke alttid at der er stelnummer
tilbage i disse biler, så det, bare prøve at finde noget der kan
identificerer bilen er en udgift, og kommunen er nok
omkostningsbeviste.

Man kommer nok ikke langt hvis man forfølgeer sagen, desværre, derfor
var det faktisk lidt trist at bilen ikke nåede at blive ophugget for
var den det var der virkeligt et grundlag (noget med penge værdi i) at
køre videre med. Men var bilen væk, var beviset jo også væk, bilen
kunne ligeså godt havde været rigtig stjøldet.

/Hans

Fra : alexbo

Dato : 01-08-09 17:50

"Niels Kallehauge" skrev i

> Havde vi ikke opsporet den, var den blevet skrottet efter 14 dage.
Hvordan gjorde I det?

> Det der pisser mig af, er at P københavn skriver på deres hjemmeside at de
> kontakter sidst registrerede ejer.
> Det gør de ifølge den ansatte på kontoret IKKE.
Kommunekontoret eller bildemonteringskontoret?

En af grundene til periodesynet var at så blev alle biler registreret i en
database hvor der kunne søges på tværs af alle oplysninger, det forhindrer
at der står biler i vejkanten man ikke kan finde ejeren til.
Jeg vil tro at der i næste uge ville komme en henvendelse fra kommunen.
Men det ændrer ikke på at 14 dage er en meget kort frist.

Det ville have været interresant med en tyverianmeldelse fra ejerens side,
og
en erklæring fra kommunen på bortfjernelse på den anden, og forsikringen i
midten.

mvh
Alex Christensen

Fra : Per

Dato : 31-07-09 18:01

Niels Kallehauge wrote:
> Min søns bil henstod uden nummerplader.
> Den stod korrekt placeret i en P bås
> Den blev bugseret af Falck, på foranledning af P København.
> De henholder sig til at der er kommet en lov, der tillader dette.

Her har jeg fundet noget på Parkering Københavns hjemmeside:
http://www.kk.dk/Borger/ByOgTrafik/Parkering/p_regler/~/media/DEA670E7C4D54F1AB4C64D03802DB89A.ashx
se § 1, stk. 3 og § 5, stk 3

mvh. Per

Fra : Ivar

Dato : 31-07-09 18:45

Niels Kallehauge skrev:

> De henholder sig til at der er kommet en lov, der tillader dette.

> Kan dette være korrekt??

Ja,se § 123 i færdslesloven
http://themis.dk/synopsis/index.asp?hovedramme=/searchinclude/lovsamling/faerdselsloven.html

---
§ 123. Politiet kan foranledige de nedenfor under nr. 1-3 nævnte
køretøjer fjernet, såfremt de henstår på et af færdselsloven omfattet
område:

1) køretøj, der er henstillet i strid med gældende bestemmelser om
standsning eller parkering,

2) havareret eller i øvrigt defekt køretøj og

3) registreringspligtigt køretøj, der henstår uden nummerplader.
---

Der er ingen minimumstid, så det er ligegyldigt hvor længe den
har stået.
Hvis man læser videre kan man se, at hvis de ikke kan finde den
retmæssige ejer, må de også sælge bilen efter 14 dage.

Ivar Magnusson