udgive sig for Lene Espersen - ulovligt ?
Fra : Per

Dato : 30-07-09 21:24

Hej ng !

En person har åbenbart udgivet sig for Lene Espersen på Facebook

http://nyhederne.tv2.dk/politik/article.php/id-24031013.html

Vedkommende blev åbenbart truet med politianmeldelse og lukkede derefter
profilen.

Men er det ulovligt at lave den slags ? Jeg kan ikke lige finde nogen
relevant §, når man ikke gør andet end at udgive sig for en anden.

Mvh. Per

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-07-09 23:26

Per skrev:

> [...]

> http://nyhederne.tv2.dk/politik/article.php/id-24031013.html

> Vedkommende blev åbenbart truet med politianmeldelse og lukkede derefter

Det er ikke i sig selv ulovligt at udgive sig for en anden, men
det kan næsten ikke lade sig gøre at man gør det uden at man også
gør noget andet der vil være forbudt.

Jeg vil tro at denne her paragraf ville være den der blev taget i
anvendelse:

§ 267. Den, som krænker en andens ære ved fornærmelige ord eller
    handlinger eller ved at fremsætte eller udbrede sigtelser
    for et forhold, der er egnet til at nedsætte den fornærmede
    i medborgeres agtelse, straffes med bøde eller fængsel
    indtil 4 måneder.

Det er kritisk for en politiker - eller anden offentlig person -
at der ikke tegnes et forkert billede af vedkommende i
offentligheden.

> Jeg kan ikke lige finde nogen relevant §, når man ikke gør andet
> end at udgive sig for en anden.

Det har personen jo også gjort. Han har skrevet til folk som om
han var LE.

--
Bertel

Fra : Alice

Dato : 31-07-09 07:20

> [...]
> offentligheden.

> Det har personen jo også gjort. Han har skrevet til folk som om

Hvordan med "humor", der har været adskellige radioprogrammer, hvor man har
ringet folk op og udgivet sig for at være en anden ?

Desuden revyer , der udgiver skuespillerne sig for at være en politiker og
det er ofte ærekrænkende.

Det er vel et spørgsmål om hensigten ved at gøre det, samt om det kan
antages at modtageren ved det eller får kendskab til det.

Når man laver telefonfis i radion, gør man jo modtagere opmærksom på det er
fis i løbet af samtalen, ligeledes i revyer ved alle jo godt det ikke er en
politiker der står på scenen.

Så mon ikke det vil være noget om at udgive sig for andre for at skade disse
eller få personlig vinding ved dette. Altså at dette dækkes af de gældende
love om bedrageri.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-07-09 09:23

Alice skrev:

> Hvordan med "humor",

Der gælder andre regler. I øvrigt tror jeg ikke generelt at man
regner med at humoristiske indslag og satire nedsætter folks
agtelse. Den iver hvormed folk stiller op som skydeskive til det,
antyder også noget andet.

> Så mon ikke det vil være noget om at udgive sig for andre for at skade disse
> eller få personlig vinding ved dette.

Du har ret. Hensigten er et væsentligt forhold.

> Altså at dette dækkes af de gældende love om bedrageri.

(At skade andre er ikke en form for bedrag)
Jo de aktuelle lovbrud vil allerede være dækket ind af diverse
paragraffer.

--
Bertel

Fra : \"Claus E. Petersen\

Dato : 31-07-09 02:34

Per skrev:
> [...]
>
> Men er det ulovligt at lave den slags ? Jeg kan ikke lige finde nogen
> relevant §, når man ikke gør andet end at udgive sig for en anden.

Minder mig lidt om ham fætteren med bleen.
At udgive sig for at være handicappet, og få folk til at skifte ens ble
kan vel dårligt være kriminelt.
Det er så bare min umiddelbare mening, jeg aner ikke hvad der skete i
den sag.
Men der er jo ingen skadelidte, så hvem skulle en lov beskytte?

- cep