Hvordan er hun/vi stillet
Fra : Søren Hansen

Dato : 30-07-09 11:30

Min kæreste og jeg sad og snakkede, sådan nærmest for sjov, men
selvfølgelig også med lidt alvor, om hvordan især hun vil være stillet i
tilfælde af at vi gik fra hinanden.
Sådan helt basalt ser vores indbyrdes situation ud.

Har boet sammen i snart 7 år.
Har et hus hvor vi ejer 50% hver.
Har 2 børn
Fælles bil
INGEN vovhund.
Jeg tjener klart de fleste penge.
Vi er IKKE gift.

I tilfælde af at vi går fra hinanden, har jeg så nogen forsørgerpligt
overfor hende? Jeg mener at have hørt at jeg kan have det i nogle
tilfælde, og hun mener at det har jeg under ingen omstændigheder.

Der er så selvfølgelig alt det med børnebidrag og deling af fælles
værdier som hus, bil ol., men det er nu ikke så meget der hvor tvivlen
er. Det er udelukkende på spørgsmålet om jeg (eller mere politisk
korrekt VI) har nogen juridisk forsørgerpligt overfor hinanden i
tilfælde af at vi går fra hinanden.

På forhånd tak
Søren

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-07-09 16:00

Søren Hansen skrev:

> Har et hus hvor vi ejer 50% hver.

Fremgår det af papirerne, eller står én af jer officielt som
ejer?

> Fælles bil

Se ovenfor.

--
Bertel

Fra : Søren Hansen

Dato : 31-07-09 08:49

Bertel Lund Hansen skrev:

> Fremgår det af papirerne, eller står én af jer officielt som
> ejer?

> Se ovenfor.

Det fremgår af skødet på huset, på realkreditlån og på indregistreringen
af bilen. Så de skal deles/afhændes 50/50 hvis vi går fra hinanden. Den
del var der advokat på netop til samme.

Så det er egentlig mere at jeg engang hørte noget om at der kunne være
tilfælde hvor parterne ved et brud vill være forpligtet til at betale
underholdningsbidrag (nu skriver jeg parterne for teoretisk ville det jo
kunne gå begge veje, men i vores tilfælde ville det være mig der skulle
betale, da jeg tjener over 100% mere end min kæreste).

Så er der noget om det, eller er det en af de ting der er fundet på et
værtshus efter 2-3 juleøl for mange?

MVH
Søren

Fra : SvenP

Dato : 01-08-09 08:23

"> I tilfælde af at vi går fra hinanden, har jeg så nogen forsørgerpligt
> overfor hende? Jeg mener at have hørt at jeg kan have det i nogle
> tilfælde, og hun mener at det har jeg under ingen omstændigheder.

Det jeg skriver nu er noget jeg mener at have læst her tidligere, men jeg
kan ikke finde det nu. Så du må tage det som det er. Hvis der er helt
forkert, står der hurtigt folk i kø med rettelser ,-)
Underholdsbidrag kan komme på tale ved separation eller skilsmisse. Da i
ikke er gift, kommer det ikke på tale.
Derudover kan det altid kun tilkendes fra manden til kvinden. Så her et
punkt hvor det politisk korrekte / ligestillingen ikke er slået igennem
endnu.

Mvh. Sven

Fra : Carsten

Dato : 01-08-09 09:50

"SvenP" <saerlig@gmail(ns).com> skrev i en meddelelse
> Derudover kan det altid kun tilkendes fra manden til kvinden. Så her et
> punkt hvor det politisk korrekte / ligestillingen ikke er slået igennem
> endnu.

Følger det ikke børnene frem for altid at gå til kvinden ? ja, hun tager
ofte børnene men det kan jo ske, at det faktisk er manden som tager børnene.

Carsten

Ps.: søgte lige på "Underholdsbidrag" og den første annonce som google viste
for mig var "savner du en kæreste"

Fra : SvenP

Dato : 01-08-09 11:19

> Følger det ikke børnene frem for altid at gå til kvinden ? ja, hun tager
> ofte børnene men det kan jo ske, at det faktisk er manden som tager
> børnene.

På google ser det ud som om underholdsbidrag=børnebidrag.
Men jeg gik ud fra Søren mente "bistand" til ekskonen.

Mvh. Sven

Fra : jonna Andreasen

Dato : 02-08-09 07:07

On 1 Aug., 09:23, "SvenP" <saerlig@gmail(ns).com> wrote:
> [...]
> Derudover kan det altid kun tilkendes fra manden til kvinden. Så her et
> punkt hvor det politisk korrekte / ligestillingen ikke er slået igennem

det kan også tilkendes manden,(kun til gifte) lønnens størrelse og
hvilken levefod man har haft ligger til grund, ligestilling virker i
"princip"

Fra : kwdemant

Dato : 11-08-09 11:01

Søren Hansen skrev:
> [...]
> er. Det er udelukkende på spørgsmålet om jeg (eller mere politisk
> korrekt VI) har nogen juridisk forsørgerpligt overfor hinanden i

Du vil ikke kunne risikere at skulle betale en månedlig ydelse som
hustrubidrag, men det ses oftere og oftere at der bliver fastsat en
kompensation/godtgørelse til den svage part efter rettens skøn. Dette
dog kun hvis der er tale om lang tids samliv samt en meget uretfærdig
fordeling af boet.
Det er typisk hvis kvinden har været hjemmegående hustru eller (ulønnet)
medhjælper i mandens forretning.

Håber det kunne bruges, og håber det virker - det er mit første indlæg i
en nyhedsgruppe

Vh
Kasper Demant
stud.Jur

Fra : Søren Hansen

Dato : 17-08-09 14:39

kwdemant skrev:

> [...]
> medhjælper i mandens forretning.
>
> Håber det kunne bruges, og håber det virker - det er mit første indlæg i

Nu ejer vi huset 50/50, så hver vil gå med lige meget. Betaling af
almindelige regninger har altid fungeret ved at vi ved starten af året
lagde budget for hele året, og fandt ud af der skulle "ind" hver måned
for at betale regningerne. Derefter har vi lagt vores 2 udbetalte
lønninger sammen, og så har vi hver især betalt efter evne (så at sige),
så vi begge havde lige meget tilbage til at have det sjovt for/lommepenge.

Så en skævvridning vil jeg ikke kalde vores daglige økonomi. Om noget
har jeg stået for den største del af betalingerne, for hvad er det sjove
i at have r**** fuld af penge, hvis ens partner til gengæld må sidde
hjemme altid fordi at der ikke er nogle "lege" penge der. Så hellere
have lige mange penge at lege for.

--
Søren