returret internet handel...
Fra : Nikolai R. jensen

Dato : 28-07-09 10:15

har lige et kort spørgsmål...

har man stadig returret hvis man har brugt varen, pakket den ud eller kan
man gøre lige hvad man vil med varen i de 14 dage?

Nikolai

Fra : Jesper Lund

Dato : 28-07-09 20:18

Nikolai R. jensen wrote:

> har man stadig returret hvis man har brugt varen, pakket den ud eller
> kan man gøre lige hvad man vil med varen i de 14 dage?

Varen skal returneres i væsentligt samme stand. Hvad du kan gøre afhænger
af hvilken vare der er tale om. Groft sagt skal varen kunne sælges som
ny, når du returnerer den.

En DVD film kan ikke returneres, hvis den er pakket ud af folien.

--
Jesper Lund

Fra : Nikolai R. jensen

Dato : 28-07-09 20:25

"Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> ny, når du returnerer den.
>
> En DVD film kan ikke returneres, hvis den er pakket ud af folien.

bare et tænk eksempel... hvad nu hvis det fx er et tv der jo er i en kasse
der er forseglet.. og man har haft det pakket ud... kan man stadig retunere
den så?

hvad med fragt og lignende.... hvem skal betale det?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-07-09 21:02

Nikolai R. jensen skrev:

> bare et tænk eksempel... hvad nu hvis det fx er et tv der jo er i en kasse
> der er forseglet.. og man har haft det pakket ud... kan man stadig retunere
> den så?

Ja. Man mister ikke returretten ved at afprøve varen, men den må
ikke tages egentligt i brug. Jeg aner ikke hvordan man skelner,
men der er ingen tvivl om at man kan sætte strøm til et tv, se på
billedet og tøffe rundt i menuerne for at se hvordan det virker.

Hvis man ødelægger varen ved et hændeligt uheld - altså ikke ved
vold og ikke ved tankeløs sjusk - så kan man returnere alligevel.

> hvad med fragt og lignende.... hvem skal betale det?

Køber skal betale for varens transport tilbage til firmaet.
Derudover skal han have hele beløbet refunderet.

--
Bertel

Fra : Nikolai R. jensen

Dato : 30-07-09 19:16

> [...]
>
> Køber skal betale for varens transport tilbage til firmaet.
> Derudover skal han have hele beløbet refunderet.

takker til jesper og bertel:)

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 31-07-09 01:19

Nikolai R. jensen wrote:

> bare et tænk eksempel... hvad nu hvis det fx er et tv der jo er i en kasse
> der er forseglet.. og man har haft det pakket ud... kan man stadig retunere
> den så?

Det er en konkret vurdering i det enkelte tilfælde, om varen ser ud til
at være "som ny" - hvis du fx har pillet plastic og klistermærker af, og
krøllet det sammen, er det jo tydeligt at den har været i brug, men hvis
du pakker det pænt sammen og taper kassen sammen uden at det er tydelig
at at den har været åbnet, og ellers sørger for at nulstille/slette evt
data på apparatet, så er varen jo "som ny". - Nogle butikker kommer så
med diverse regler om at de kan fratrække en vis del af varens pris,
hvis denne bærer præg af at være blevet brugt etc. inden den returneres.

Desuden gælder returretten ikke for forbrugsstoffer der har været taget
i brug, såsom engangsbatterier, printerblæk, pærer osv. med fast
defineret levetid.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-07-09 09:18

Esben von Buchwald skrev:

> [...]
> at at den har været åbnet, og ellers sørger for at nulstille/slette evt
> data på apparatet, så er varen jo "som ny".

Det er stort set korrekt hvad du skriver, men man har som
returnerende køber ikke pligt til at sørge for at indpakningen
ser ud som om den aldrig har været åbnet. Indpakningen er ikke en
del af varens tilstand. Det er f.eks. tilladt at returnere i
andre kasser og poser end dem der fulgte med blot varen er
forsvarligt beskyttet.

Men det er en fin service over for butikken at man passer på den
originale indpakning og returnerer i den, og hvorfor skulle man
heller ikke det?

--
Bertel

Fra : Jesper Lund

Dato : 28-07-09 21:00

Nikolai R. jensen wrote:

> bare et tænk eksempel... hvad nu hvis det fx er et tv der jo er i en
> kasse der er forseglet.. og man har haft det pakket ud... kan man stadig
> retunere den så?

Det bør ikke være noget problem.

> hvad med fragt og lignende.... hvem skal betale det?

Returfragten betaler du. Forretningen skal derefter refundere den fulde
købspris incl fragt.

--
Jesper Lund