Har PostDanmark virkelig ingen erstatnings~
Fra : Abraneb

Dato : 28-07-09 06:57

Jeg har ventet på at få en tid hos tandlægen, og kunne ikke forstå
hvorfor jeg efter mere end en uge ikke havde hørt noget fra dem.
Faktisk havde jeg ikke modtaget noget post overhovedet i lige så lang
tid...Jeg ringede til tandlægen og fik at vide at jo, de havde sendt
mig en tid og jeg havde ikke mødt op, så de havde også sendt en
regning - den havde jeg heller ikke modtaget. Rasende ringer jeg til
PostDanmark, men får bare at vide at det nok er "en sommerafløser, der
ikke kender ruten".

Hmm - det er så hvad det er, men hvad så med al min post? Hvor er mine
breve? Og kan det passe, at PostDanmark bare kan vaske deres hænder af
problemet, eller har jeg ret til at kræve erstatning for de penge, jeg
har tabt ved ikke at have fået posten?

Én ting er, at de har smidt min post væk, men jeg væmmes da også ved
tanken om, at andre mennesker har fået mine breve. Jeg får fx med
jævne mellemrum breve fra sundhedsvæsenet med testresultater o.lign.,
altså informationer, som jeg på ingen måde vil have at andre skal se.

På PostDanmarks hjemmeside skriver de at de "yder ikke erstatning for
hverken forsinkelse, bortkomst, herunder fejllevering, helt eller
delvist tab af indhold eller beskadigelse m.v. af breve".

Det kan man da ikke bare sige?! Eller har de bare fuldstændig røvrendt
mig fordi de har ansat en eller anden ligeglad teenager der har smidt
min post i en skraldespand?

Mvh Anne

Fra : Petersen Michael

Dato : 28-07-09 23:51

Abraneb <abraneb@hotmail.com> wrote:

> Det kan man da ikke bare sige?!

Det går da meget godt..

> Eller har de bare fuldstændig røvrendt
> mig fordi de har ansat en eller anden ligeglad teenager der har smidt
> min post i en skraldespand?

Det står jo ret larmende mellem linierne, at når afsender klistrer nogle få
kr. på et brev, så tager posten det ikke så højttideligt, som hvis der er
tale om en pakkeforsendelse (her er der erstatningsansvar) eller hvis der er
tale om et rekomanderet (anbefalet) brev..

Så afsender kender betingelserne..

Michael Petersen
Omme i Nyborg

Fra : Jubii

Dato : 29-07-09 05:19

"Petersen Michael" <petersen_michael@den gyldne måge mail.tele.dk> skrev
i meddelelsen news:4a6f80b8$0$56792$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> [...]
> hvis der er tale om en pakkeforsendelse (her er der erstatningsansvar)
> eller hvis der er tale om et rekomanderet (anbefalet) brev..

D.v.s. at modtager har bevisbyrden for påstanden om at breve ikke er
modtaget?

Det synes som om at post danmark underforsået ikke vil skrive en
erklæring om at de ikke har leveret respektive fejlleveret noget brev.

Eller er det afsenderens skyld fordi brevet ikke blev sendt anbefalet?

Fra : Jan Kronsell

Dato : 29-07-09 11:22

Jubii wrote:
> "Petersen Michael" <petersen_michael@den gyldne måge mail.tele.dk>
> skrev i meddelelsen

> D.v.s. at modtager har bevisbyrden for påstanden om at breve ikke er
> modtaget?

Faktisk er det afsenderen, der skal bevise, at det er sendt. Det er
afsenderen der skal udfylde diverse papirer, hvis et brev ikke er kommet
frem og man vil efterlyse det, ikke modtageren.

Jan

Fra : bosol

Dato : 29-07-09 02:36

On 28 Jul., 15:56, Abraneb <abra...@hotmail.com> wrote:
> [...]
>
> Det kan man da ikke bare sige?! Eller har de bare fuldstændig røvrendt
> mig fordi de har ansat en eller anden ligeglad teenager der har smidt

Hvad med at gå over til E-mail og E-Boks, så slipper du for PostDK ?

Fra : Bjarne

Dato : 29-07-09 10:26

Abraneb skrev:

> På PostDanmarks hjemmeside skriver de at de "yder ikke erstatning for
> hverken forsinkelse, bortkomst, herunder fejllevering, helt eller
> delvist tab af indhold eller beskadigelse m.v. af breve".

Og det er fuldstændigt korrekt.
Det er vilkårene for brevforsendelser og har været det i utallige år.

Det ville også være ganske umuligt at fastslå, hvem der er ansvarlig for
bortkomst, når det end ikke er dokumenteret, at brevet overhovedet er
afleveret til postvæsenet.

Som enkeltperson har du ingen rettigheder, men hvis dit synspunkt er, at
postvæsenet generelt sløser for meget, er sagen politisk, og jeg går ud
fra, at du er vælger.
Muligvis også juridisk, men så skal man kende kontrakterne og andre
aftaler mellem POST og den danske stat.

Det er min personlige oplevelse, at det er meget sjældent, at
forsendelser bortkommer eller beskadiges.

I løbet af mange år er der kun een rudefidus, jeg ikke har modtaget. Til
gengæld mener kommunen, at jeg skal betale rykkergebyr for ikke at have
betalt et beløb, der blev opkrævet i brevet, jeg aldrig modtog. De er så
sikre på posten, at de regner den for afleveret til mig, når de ifølge
deres system har afleveret den til postbefordring som alm. brev.

vh

Bjarne

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-07-09 10:36

Bjarne skrev:

> Det ville også være ganske umuligt at fastslå, hvem der er ansvarlig for
> bortkomst, når det end ikke er dokumenteret, at brevet overhovedet er
> afleveret til postvæsenet.

Måske, men postfirmaet (som i lang tid slet ikke har været et
væsen) er underlagt straffelovens bestemmelse om at man ikke må
unddrage andre deres post. Hvis de har modtaget nogle breve, så
skal de afleveres til modtageren.

Det har dog ikke noget med erstatning at gøre.

> Som enkeltperson har du ingen rettigheder, men hvis dit synspunkt er, at
> postvæsenet generelt sløser for meget, er sagen politisk, og jeg går ud
> fra, at du er vælger.

Det er en latterlig betragtning. Der er ingen partier der fører
valgkamp på hvordan postfirmaet skal drives.

> Det er min personlige oplevelse, at det er meget sjældent, at
> forsendelser bortkommer eller beskadiges.

Det kan Post Danmark også bevise med statistik.

--
Bertel

Fra : Jubii

Dato : 29-07-09 10:55

"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> skrev i meddelelsen

> Det kan Post Danmark også bevise med statistik.

Statistik = Forbandet løgn.

Og post danmark er den værste løgner i historien, det kan jeg bevise med
statistik!

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 29-07-09 11:27

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
>
> Det er en latterlig betragtning. Der er ingen partier der fører
> valgkamp på hvordan postfirmaet skal drives.

Det kunne man jo så tage op og få gjort noget ved problemet.

> Det kan Post Danmark også bevise med statistik.

Ja, og de er sikkert også bedre end udlandet. Problemet er stadig at
de ikke er gode nok.

Fra : Carsten Riis

Dato : 29-07-09 20:23

Bertel Lund Hansen skrev den 29-07-2009 11:35:
> Det kan Post Danmark også bevise med statistik.

Der findes tre slags løgne?

Lodrette
hvide
statistik

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Bjarne

Dato : 30-07-09 19:51

Bertel Lund Hansen skrev:

> Måske, men postfirmaet (som i lang tid slet ikke har været et
> væsen)
Jaja, det er godt med belæring, herr lærer, men lige som mange andre
kalder jeg det stadig postvæsenet, og du ved jo, hvad der menes.
> er underlagt straffelovens bestemmelse om at man ikke må
> unddrage andre deres post. Hvis de har modtaget nogle breve, så
> skal de afleveres til modtageren.
Hvad du siger er ikke relevant.

Naturligvis er det ulovligt at smide folks breve væk.
Problemet er breve, der *forsvinder* eller *beskadiges* uden at nogen
nogensinde kan eftervise, hvem der er skyld i hændelsen.

Da er ingen ansvarlig for det enkelte brevs forsvinden.

> Det har dog ikke noget med erstatning at gøre.

> Det er en latterlig betragtning. Der er ingen partier der fører
> valgkamp på hvordan postfirmaet skal drives.

Du kan selv være en narrehat, hvis du prøver at stive dit eget rustne
selvværd af ved at latterliggøre andres betragtninger.

Postvæsenet kan normalt aldrig gøres ansvarlig for de enkelte breves
bortkomst - jvf. ovenstående. Men hvis mængden af bortkomne forsendelser
er for stor, kan samfundet tabe tålmodigheden og overveje de vilkår, som
det privatiserede postvæsen arbejder under.

Samfundet er repræsenteret af politikere, ministre.
Som borger må du påvirke dem, hvis du ønsker at ændre tingenes tilstand.

> Det kan Post Danmark også bevise med statistik.

De kan om ikke andet oplyse, hvor mange forsendelser der meldes bortkommet

Jeg melder ikke forsvundne breve, da jeg ved, at jeg ikke får noget ud
af det.

Bjarne

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-07-09 21:04

Bjarne skrev:

> Jaja, det er godt med belæring, herr lærer,

Hvordan kan mit tidligere arbejde være relevant for en juridisk
diskussion, og hvorfor er det kun mig der skal beæres med titel?
Det var da lidt mere relevant at sætte titler på dem der har en
juridisk sådan af en eller anden art.

Det var ikke så meget for at belære som for at fremhæve at det er
et privat firma der arbejder med profit for øje. Et væsen
fungerer væsentligt (pardon the pun) anderledes.

Ikke for dig måske, men den oprindelige spørger skrev:

>    Én ting er, at de har smidt min post væk, [...]

Derfor var det relevant.

--
Bertel

Fra : Bjarne

Dato : 31-07-09 07:07

Bertel Lund Hansen skrev:

> Hvordan kan mit tidligere arbejde være relevant for en juridisk
> diskussion, og hvorfor er det kun mig der skal beæres med titel?
Du tager tingene alt for bogstaveligt.
Jeg vidste virkelig ikke, at du havde været lærer.
> [...]
> et privat firma der arbejder med profit for øje. Et væsen
> fungerer væsentligt (pardon the pun) anderledes.
Væsenernes tid er desværre forbi, men navnet postvæsenet er ikke til at
komme af med.

Du har i øvrigt ganske ret.

> Derfor var det relevant.

Igen. Du tager tingene for bogstaveligt.
Naturligvis har postvæsenet ikke smidt brevene væk.
I så fald ville en konkret medarbejder ved postvæsenet være blevet
afskediget og måske sigtet for forseelsen.

Når man siger, at postvæsenet smider brevene væk, er der tale om, at
brevene lægges i postkassen og aldrig når frem til modtageren.
Ofte er der tale om, at afsenderen hævder at have sendt brevene, men end
ikke om det har man andet end en ubekræftet påstand.

Med andre ord: en uopklarlig hændelse.

Først når antallet af hændelser bliver uacceptabelt stort, kan man komme
efter postvæsenet fra samfundets side.

Hvis f.eks. store aviser iværksatte en kampagne om forsvunden post, der
gav anledning til bekymring hos politikere og borgere, ville den
ansvarlige minister inden for ganske kort tid blive bombarderet med §20
spørgsmål og udvalgsspørgsmål, og et følgeparti ville muligvis skynde
sig at stille lovforslag eller kræve handling af ministeren.

Nu er det heldigvis ikke situationen. Forsvundne breve er en sjældenhed.

Bjarne

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 29-07-09 12:55

> [...]

> Det kan man da ikke bare sige?! Eller har de bare fuldstændig røvrendt
> mig fordi de har ansat en eller anden ligeglad teenager der har smidt

Jeg har i mange år forsøgt at få min tandlæge til at sende mig enten en
sms eller en e-mail. Imidlertid må jeg konstatere at selv en tandlæge
med sin lange uddannelse og vanvittige priser ikke er i stand til at
kontakte mig på den måde.

Jeg får stadigvæk et postkort fra dem, som ofte enten ikke dukker op
eller jeg bare glemmer alt om.

Prøv at se om du kan få din tandlæge til at kontakte dig via den der
underlige halvgrå kasse de har stående på skrivebordet. Fortæl dem det
er en computer - en datamat og den er ret smart og kan sådan nogle
ting................

Jeg har givet op med min.
--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Jan Kronsell

Dato : 29-07-09 13:14

Jesper Haaber Gylling wrote:

> [...]
> underlige halvgrå kasse de har stående på skrivebordet. Fortæl dem det
> er en computer - en datamat og den er ret smart og kan sådan nogle

Det har nok ikke så meget med tandlægen at gøre. Jeg sidder i bestyrelsen
med en højt uddannet mand, som aldrig læser email, og al kommunikation fra
ham kommer på papir - håndskrevet.

Til gengæld får jeg alle mine indkaldelser og anden kommunikation med
tandlægen via email. Så måske skulle du overveje en anden tandlæge.

Jan

Fra : Klaus G.

Dato : 29-07-09 20:29

> Til gengæld får jeg alle mine indkaldelser og anden kommunikation med
> tandlægen via email. Så måske skulle du overveje en anden tandlæge.
Nu vælger man forhåbentligt ikke fagfolk udfra hvordan de kan kommunikere?
Hvis min tandlæge skrev på stentavler, så ville jeg stadig bruge ham ;)

--
Klaus G. aka. Seth-Enoch // SukkerFri
www.seth-enoch.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-07-09 20:50

Klaus G. skrev:

> Hvis min tandlæge skrev på stentavler, så ville jeg stadig bruge ham ;)

Det kommer da an på om han bruger de samme redskaber til at ordne
tænder med.

--
Bertel

Fra : Carsten Riis

Dato : 29-07-09 20:22

Jesper Haaber Gylling skrev den 29-07-2009 13:55:
> [...]
> underlige halvgrå kasse de har stående på skrivebordet. Fortæl dem det
> er en computer - en datamat og den er ret smart og kan sådan nogle

tja, jeg er ret ligeglad med min tandlæges It-evner.
Han skal være en god tandlæge.

Såfremt jeg får et postkort med mødetid, så indarbejder jeg det
lynhurtig i min mobiltelefons kalender, som så giver lyd fra sig med det
varsel som jeg bestemmer.
Måske skulle du bruge dig af selvsamme teknik.....så får du din egen
"sms-påmindelse".

Tilsvarende med bibliotekslån, lægetider osv osv osv.

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 29-07-09 20:38

Carsten Riis <carsten.riis@gmail.com> wrote:

> [...]
> "sms-påmindelse".
>
> Tilsvarende med bibliotekslån, lægetider osv osv osv.

Enig, men jeg synes stadigvæk at en tandlæge bør være bare en anelse up
to date og vise at de godt ved hvordan verden er og bliver i fremtiden.

Det må da være nemmere at sende en mail fremfor at sidde og skrive
postkort, som derefter skal i postkassen.

Fra : Carsten Riis

Dato : 30-07-09 21:35

Jesper Haaber Gylling skrev den 29-07-2009 21:38:

> Enig, men jeg synes stadigvæk at en tandlæge bør være bare en anelse up
> to date og vise at de godt ved hvordan verden er og bliver i fremtiden.

jamen, verden er nu engang sådan, at din tandlæge kører det på postkort.

> Det må da være nemmere at sende en mail fremfor at sidde og skrive
> postkort, som derefter skal i postkassen.

næh, ikke nødvendigvis. Det kommer an på, hvorledes hans
kalendersystem er skruet sammen. Det kan snildt være, at der er en
aftale-funktion som resulterer i en print af aftalen, som så kan fungere
som postkort.
samt

Og en mail kan altså også "drukne" i alle dine andre mails hhv. blive
sorteret fra som spammail uden du opdager det.

men postkort man ikke modtager særlig meget af....det lægger man mærke til.

Ej Jesper.....du må nok rette dig ind efter hvorden verden er og bliver
i fremtiden.

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Knud

Dato : 31-07-09 05:54

"Abraneb" <abraneb@hotmail.com> wrote in message

På PostDanmarks hjemmeside skriver de at de "yder ikke erstatning for
hverken forsinkelse, bortkomst, herunder fejllevering, helt eller
delvist tab af indhold eller beskadigelse m.v. af breve".

Hvordan skulle man kunne gøre andet?
Erstatte værdien af papir og frimærke?

Da Post Danmark (forhåbentlig) ikke ved, hvad brevene indeholder, kan de jo
heller ikke vide noget om, hvor 'værdifuldt' det er for modtageren. De vil
derfor aldrig kunne kalkulere en risiko for tab - og dermed afvise de
'dyreste' forsendelser (eller tage en forsikringspræmie).

Endelig kan PostDanmark jo heller ikke vide om et brev er bortkommet hos dem
medmindre brevet er registreret/anbefalet. Det kunne jo være din egen lille
pode som havde bortkastet brevet på vejen fra dit hjem til postkassen.

Knud