Færdsel på privat vej
Fra : Bent Bjerre

Dato : 27-07-09 22:09

Jeg er i en længere periode gået igennem et nybygget sommerhusområde for
at komme ned til den lokale strand. Nu er der blevet opsat skilte, hvor
der står at det er privat område, hvilket det givetvis også er.

Mit spørgsmål lyder; er det tilladt at færdes på private stier/veje
eller skal jeg finde en anden vej ned til stranden?

Jeg håber der er nogen som kan svare på mit spørgsmål, gerne med lovhjemmel.

Mvh.
Bent

Fra : Dan Storm

Dato : 27-07-09 23:10

Bent Bjerre skrev:
> [...]
> eller skal jeg finde en anden vej ned til stranden?
>
> Jeg håber der er nogen som kan svare på mit spørgsmål, gerne med

familieadvokaten.dk er kommet med et svar på noget der godt kan minde om
din situation:

<url: http://www.familieadvokaten.dk/breve-700/b700-232.html>

- Så vigtig er du heller ikke!

Fra : Peter W.

Dato : 27-07-09 16:39

On Jul 27, 10:08 pm, Bent Bjerre <b...@stofanet.dk> wrote:
> [...]
> eller skal jeg finde en anden vej ned til stranden?
>
> Jeg håber der er nogen som kan svare på mit spørgsmål, gerne med lovhjemmel.

Hej Bent, som udgangspunkt har man ikke ret til at færdes på private
veje, hvor det ved færdselstavle eller andet lovligt opslag er
tilkendegivet, at færdsel eller færdsel af den pågældende art er
forbudt, jf. mark- og vejfredslovens § 17. Reglen gælder også for
stier, jf. § 2. Straffen for overtrædelse af bestemmelsen er bøde.
Det er omdiskuteret, om man kan slutte modsætningsvis, således at man
har ret til at færdes, hvor det ikke er forbudt ved skiltning.
Argumentet herfor synes efter min mening at være mest overbevisende.
Det antages dog, at reglen kun giver adgang til den type færdsel, som
færdselsbanen er egnet til.

Det vil afhænge af, hvad der konkret står på skiltet, om det kan anses
for at være en tilkendegivelse af, at færdsel er forbudt. Et skilt,
hvoraf det alene fremgår, at der er tale om et privat område, er
således næppe tilstrækkeligt. Under alle omstændigheder er reglen i
mark- og vejfredslovens § 17 indskrænket af naturbeskyttelseslovens §§
22-26. § 26 siger følgende:

"Adgangen til færdsel ad veje og stier i det åbne land kan, for så
vidt angår færdsel til fods eller på cykel, af ejeren ved skiltning
efter bestemmelserne i mark- og vejfredslovens § 17 kun helt eller
delvis forbydes, hvis færdslen er til gene for den erhvervsmæssige
udnyttelse af ejendommen, hvis den i særlig grad generer privatlivets
fred, eller hvis der er behov for beskyttelse af plante- og dyreliv."

Så det beror i virkeligheden på en konkret vurdering, men som
udgangspunkt har man ret til færdsel.

Peter

Fra : Jesper Lund

Dato : 28-07-09 01:11

Bent Bjerre wrote:

> Jeg håber der er nogen som kan svare på mit spørgsmål, gerne med
> lovhjemmel.

Du har (formentlig) adgang til stranden i medfør af naturbeskyttelsesloven
<http://www.familieadvokaten.dk/Breve-600/b600-354.html>

--
Jesper Lund

Fra : Bent Bjerre

Dato : 29-07-09 20:38

Jeg takker for de gode svar og henvisninger

Mvh.
Bent