Trusler på livet...
Fra : Finn Stampe Mikkelse~

Dato : 26-07-09 19:01

Jeg har idag være ved politiet sammen med min 17 årige datter. Årsagen er at
hun, pr. email, er blevet truet på livet. Vedkommende forsikrer hende om, at
han nok skal finde hende og at hun er død når han gør dette.

Politiet har taget imod anmeldelsen og ser bevisets stilling som
utvivlsom...

Hvilken § taler vi her om? Hvad er strafferammen for dette? Nogen der har et
bud på, hvad der kan forventes at ske nu.. Det eneste vi fik at vide var, at
han nu ville blive anholdt og min datter blev gjort klart, at nåede det
dertil, ville hun skulle vidne i retten og om hun var indstillet på det. Har
man sagt A, må man også sige B, så det var hun naturligvis... Men formuleret
på den måde, så tolker jeg det som, at det muligvis afklares uden retsag.

Nogen bud på sagen gang for sådant et forhold??

/Finn

--
Der er 10 slags mennesker - Dem som forstår binær og dem som ikke gør.
There are 10 kinds of people. Those who understand binary ant those who

Fra : Karina Jensen

Dato : 26-07-09 19:43

[klip]
"Finn Stampe Mikkelsen" <stampe@city.dk> skrev i en meddelelse

> Hvilken § taler vi her om? Hvad er strafferammen for dette?

Der er tale om straffelovens § 266, som er sålydende:

"Den, som på en måde, der er egnet til hos nogen at fremkalde alvorlig frygt
for eget eller andres liv, helbred eller velfærd, truer med at foretage en
strafbar handling, straffes med bøde eller fængsel indtil 2 år."

> Nogen bud på sagen gang for sådant et forhold??

Det kan man ikke sige præcist endnu. Det kommer an på flere omstændigheder,
blandt andet om vedkommende tilstår.

/Karina

Fra : HAWK

Dato : 27-07-09 09:07

"Karina Jensen" <smikSLETDETTE@lazy.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Det kan man ikke sige præcist endnu. Det kommer an på flere
> omstændigheder, blandt andet om vedkommende tilstår.

...............og om den der har fremsat truslerne er politimand.

Jeg og en kollega var for nogle år siden udsat for trusler på livet. Vi
henvendte os på hver sin politistation, da vi bor i hver sin ende af landet.
Han i københavnsområdet jeg i Midtjylland.

Vores forløb var så ens at man skulle tro det var samme mand der behandlede
sagen. .Vi fremlagde dokumentation, og information der ville føre til
bagmanden. og vi fik begge at vide at det var en klokkeklar sag, men efter
en uge blev vi ringet op og fik at vide at man ikke kunne gå videre med
sagen, på grund af beviset stilling.

Vi vidste godt hvem der stod bag - en ansat ved politiet, menhavde kun
fremlagt screenshots, mails, IP adresser på afsender, og oplyst at det
spilsite hvor vi var ansat lå inde med adressen på vedkomende. Vi nævnte
ikke at vi vidste han var ansat i politiet, men det fand de selvfølgelig ud
af og så skete der ikke mere i den sag.

Fra : alexbo

Dato : 27-07-09 09:56

"HAWK" skrev

> [...]

> Vi nævnte ikke at vi vidste han var ansat i politiet, men det fand de
> selvfølgelig ud af og så skete der ikke mere i den sag.

Det kan skyldes at han var ansat ved politiet, eller det kan skyldes at det
er meget svært at bevise hvem der har trykket på tasterne.
Hvad man selv tror er årsagen skyldes nok mere fordomme end kølig
overvejelse.

Jeg ville finde det noget krænkende for retsikkerheden hvis jeg kunne dømmes
for en ulovlighed, hvor det eneste bevis mod mig er at ulovligheden er
begået fra min computer, med min telefon eller ved brug af mit brevpapir.
At min bil er brugt som flugtbil ved et bankrøveri gør ikke mig til
bankrøver.

mvh
Alex Christensen

Fra : HAWK

Dato : 27-07-09 10:43

> [...]
> brevpapir.
> At min bil er brugt som flugtbil ved et bankrøveri gør ikke mig til

tjae, i den her situation var der tale om et langt forløb, der startede med
almindelig chikane og hetz, og så kulminerede i offentliggørelse af
adresser, trusler og i et tilfælde et barn der blev opsøgt på vej hjem fra
skole. en af meddelelserne var sendt fra en IP adresse der tilhørte politiet
på et tidspunkt hvor vedkommende var på vagt.

Nej der er ikke tale om fordomme. før den episode var min tillid til
politiet ubegrænset, men her led den et alvorligt knæk.

historien afsluttede med at vedkommende overfor mig gik til bekendelse mod
at jeg lovede ikke at forfælge sagen eller gå til pressen. Tilgengæld lovede
han at afholde sig fra at chikanere andre ansatte. Jeg har dog en alvorlig
mistanke om at han er igang igen, og i så fald er jeg jo ikke bundet af
aftalen og vil gå tilpressen

Fra : alexbo

Dato : 27-07-09 11:21

"HAWK" skrev

> tjae, i den her situation var der tale om et langt forløb,

Jeg svarede på det indlæg du skrev, hvor der stort set kun indgik en
IPadresse.
Jeg kan jo kun læse hvad skribenter skriver, ikke hvad de tilbageholder til
senere brug.
"et barn opsøgt på vej hjem fra skole" er jo noget andet end en mail.

Jeg anser det så som stærkt forkasteligt at politiet dækker over en
politimand der opsøger et barn som en del af en truende adfærd.
Men måske er det heller ikke hele historien.

mvh
Alex Christensen

Fra : HAWK

Dato : 27-07-09 11:48

> [...]
> IPadresse.
> Jeg kan jo kun læse hvad skribenter skriver, ikke hvad de tilbageholder

det var ikke min mening at "gemme noget til senere brug" beklager hvis det
virker sådan

> "et barn opsøgt på vej hjem fra skole" er jo noget andet end en mail.

den med barnet kan jeg ikke bevise var samme person. faktisk tvivler jeg på
det var

> Jeg anser det så som stærkt forkasteligt at politiet dækker over en
> politimand der opsøger et barn som en del af en truende adfærd.
> Men måske er det heller ikke hele historien.

Det som jeg kunne bevise var at han stod bag en besked sendt via spilsitet
om at jeg var en død mand når han fandt mig og at han havde specielle
muligheder for at finde mig, At han stod bag en hadeside hvor min og den
andens adresse blev offentliggjort, med en opfordring til at opsøge mig for
at overtale os til at stoppe som administrator for siden. Derudover kan jeg
bevise at en af meddelelserne blev sendt fra den station hvor han var ansat
på et tidspunkt hvor han angiveligt i følge ham selv var på arbejde.
derudover at hans private IP adresse var den mest brugte. og at spilsitets
ejer var villlig til at give politiet hans navn og adresse.

Ja jeg synes også det er forkasteligt at de dækker over hinanden, for det
rokker jo ved noget af det mest fundamentale ved vores samfund- nemlig
tiliden til politiet, og dermed også viljen til at acceptere at de begår
fejl

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 26-07-09 21:01

"Finn Stampe Mikkelsen" <stampe@city.dk> wrote in

> Men formuleret
> på den måde, så tolker jeg det som, at det muligvis afklares uden retsag.

Er det en tilståelsessag kan man måske nøjes med at fremlægge emailen som
bevis sammen med tilståelsen. Offeret er blot vidne i straffesager.

Fra : Finn Stampe Mikkelse~

Dato : 26-07-09 21:57

"Henrik Stidsen" <inbox@henrikstidsen.dk> skrev i meddelelsen
> "Finn Stampe Mikkelsen" <stampe@city.dk> wrote in

> Er det en tilståelsessag kan man måske nøjes med at fremlægge emailen som
> bevis sammen med tilståelsen. Offeret er blot vidne i straffesager.

Ifølge betjenten, så mener han bevisets stilling er utvivlsomt. Personen har
sendt en email, med sin egen navn som email adresse som afsender. Desuden
fik han alle headers der forelå i mailen og han umiddelbare mening var, at
manden dårligt kunne undsige sig skyld i sagen. Vedkommende har et atypisk
efternavn og email afsender adressen er personens fulde navn. I fald besked
fra mail-udbyderen fører tilbage til personen, så kan der vel næppe være
nogen tvivl og vedkommende ville vel alt andet lig, være fjollet ikke at
tilstå og håbe på mildere straf..

I tilfælde af en tilståelses sag, så vil der vel være tale om en bødesag??
Og i hvilken størrelses orden vil der her være tale om??

Min datter har været skræmt fra vid og sans siden mailen ankom igår. Ikke
sovet natten til idag pga. mareridt. Dette fremgik også af anmeldelsen og
betjenten indikerede, at han godt kunne se respektive fornemme på min
datter, at dette gik hende meget på.

Fra : Karina Jensen

Dato : 26-07-09 22:18

"Finn Stampe Mikkelsen" <stampe@city.dk> skrev i en meddelelse
[klip]
> I tilfælde af en tilståelses sag, så vil der vel være tale om en bødesag??

Ikke nødvendigvis.

> Og i hvilken størrelses orden vil der her være tale om??

Jeg kan godt forstå, at du har et behov for at få et billede af, hvilken
straf, den person, der har skrevet mailen, kan forvente at få. Men det svar
er der ingen her i gruppen, der kan give dig.

/Karina

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 26-07-09 22:52

On Sun, 26 Jul 2009 23:18:16 +0200, "Karina Jensen"
<smikSLETDETTE@lazy.dk> wrote:

> [...]
>straf, den person, der har skrevet mailen, kan forvente at få. Men det svar
>er der ingen her i gruppen, der kan give dig.

Man bør også have for øje at en given konflikt kan ses, fra,
udelukkende den ene parts side, over, udelukkende de(n) anden/andre
parters side, hvor sandheden (hvad der egentligt er hendt) ofte skal
søges et sted imellem disse.

Det er yderst sjældent at folk 100% uforskyldt får en mordtrussel ind
af døren. Der ligger ofte en uløst konflikt bag.

Det kunne være det var en ide at få løst den konflikt der ligger bag
truslen, frem for udelukkende at fokuserer på at få straffet den der
har fremsat truslen ?

/Hans

Fra : Finn Stampe Mikkelse~

Dato : 26-07-09 23:06

"Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Det kunne være det var en ide at få løst den konflikt der ligger bag
> truslen, frem for udelukkende at fokuserer på at få straffet den der

Naturligvis er der flere sider af en sag, men dels er den eskaleret fra
'Davs, hvad hedder du' i en chat, til 'Jeg skal nok finde dig og så er du
død' i løbet af 4-5 dage. Hele starten faldt, da modparten ledte chatten ind
på sex og min datter bad vedkommende slette sine kontakt informationer. Så
ankom denne mail.

Men diverse computer-logs vil kunne afsløre hvilken dialog der har fundet
sted og hvem der har sagt (skrevet) hvad.

Hvad angår konflikten, så agter hun ikke længere at skrive til personen
mere. Men vedkommende bør ikke straffrit udsætte min datter for dette.
Uanset om vedkommende har ment truslen alvorligt eller ej, så har den har
effekten af alvor og som jeg forstår §266 citeret tidligere, så er det
grundlaget for at den er overtrådt.

/Finn

Fra : Ralph

Dato : 27-07-09 08:12

"Finn Stampe Mikkelsen" <stampe@city.dk> skrev i en meddelelse
news:4a6cd346$0$48246> 'Davs, hvad hedder du' i en chat, til 'Jeg skal nok
finde dig og så er du
> død' i løbet af 4-5 dage. Hele starten faldt, da

Bare lidt nysgerrig - på en medarbejders vegne - drejer det sig om en 19
årig mand fra Skive?

--
Ralph

Fra : Finn Stampe Mikkelse~

Dato : 27-07-09 11:51

"Ralph" <rwr@post6.tele.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> finde dig og så er du
>
> Bare lidt nysgerrig - på en medarbejders vegne - drejer det sig om en 19

Nej. Personen bor i Slagelse og skulle være 23...

/Finn

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-07-09 23:21

Hans Kjaergaard skrev:

> Det er yderst sjældent at folk 100% uforskyldt får en mordtrussel ind
> af døren. Der ligger ofte en uløst konflikt bag.

.... og kvinder er selv skyld i at de bliver voldtaget.

Eller hvad?

--
Bertel

Fra : Finn Stampe Mikkelse~

Dato : 27-07-09 00:42

"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> skrev i meddelelsen

> ... og kvinder er selv skyld i at de bliver voldtaget.
>
> Eller hvad?
>
> --
> Bertel

Hej Bertel

Tak for mail... Done... ))

/Finn
--
Der er 10 slags mennesker - Dem som forstår binær og dem som ikke gør.
There are 10 kinds of people. Those who understand binary and those who

Fra : Finn Stampe Mikkelse~

Dato : 26-07-09 23:01

> [...]
> straf, den person, der har skrevet mailen, kan forvente at få. Men det
> svar er der ingen her i gruppen, der kan give dig.

Nej Okay. tænkte måske der var en slags præcedens for størrelsen af sådanne
bøder...

Vi må se tiden an, hvis overhovedt vi erfarer udfaldet af denne sag. Får
anmelder evt. besked i tilfælde af en tilståelsesag??

/Finn

Fra : Jesper Lund

Dato : 26-07-09 22:27

Finn Stampe Mikkelsen wrote:

> [...]
> mening var, at manden dårligt kunne undsige sig skyld i sagen.
> Vedkommende har et atypisk efternavn og email afsender adressen er

Det er meget nemt at forfalske afsender information i en email. Hvis
personen anklages, vil hans forsvarer utvivlsomt bruge dette argument.
Der skal mere bevismateriale til end spoofbare headers i en email.

--
Jesper Lund

Fra : \"Claus E. Petersen\

Dato : 27-07-09 08:28

Finn Stampe Mikkelsen skrev:
> [...]
> muligvis afklares uden retsag.
>
> Nogen bud på sagen gang for sådant et forhold??

Paragrafferne kender jeg ikke, men sagens gang..tjah.. bliver han
anholdt for noget andet slår de ham op, og under afhøringen bliver der
så stillet et par ekstra spørgsmål der har med din datters sag at gøre.
Hvis han benægter alt, bliver det så enden på den historie, og han
bliver så sigtet for noget med mere "substans", biltyveri, vold, eller
hvad man nu kan finde.
Du skal nok ikke forvente at de sender patruljevogne ud for at finde
forbryderen, med mindre at du sidder i byrådet.

- cep

Fra : Frank Leegaard

Dato : 28-07-09 10:12

"Claus E. Petersen" <"Snurrberget"@" < wrote:

> [...]
> Du skal nok ikke forvente at de sender patruljevogne ud for at finde
> forbryderen, med mindre at du sidder i byrådet.

Din diagnose af sagsforløbet er nok desværre korrekt. Han anholdes og får en
"kammeratlige samtale". Mere sker der ikke - er jeg bange for.

--
/Frank

Fra : Jesper Lund

Dato : 01-08-09 12:15

Finn Stampe Mikkelsen wrote:

> Så vidt som jeg forstod det, så er man ansvarlig for hvad der sker
> igennem sin internet forbindelse og bor han alene, som han har givet
> udtryk for så er det vel svært at gøre gældende..

Nu er der mange grader af ansvar, men som hovedregel må dette udsagn være
ukorrekt. Du har ansvar for dine egne handlinger, ikke hvad andre
foretager via "din" internetforbindelse.

--
Jesper Lund